  • 11. Data: 2022-07-17 19:30:37
    Temat: Re: Linijka z dziwną skalą
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 17.07.2022 o 14:53, Paweł Pawłowicz pisze:

    > https://imgur.com/a/yDUpdqg

    Ta skala na linijce nie jest liniowa. Od 0 do 10 jest jakieś 13 mm, od
    80 do 90 niewiele ponad centymetr.

    MJ

  • 12. Data: 2022-07-17 19:49:32
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 17.07.2022 o 19:30, Michał Jankowski pisze:

    > Ta skala na linijce nie jest liniowa. Od 0 do 10 jest jakieś 13 mm, od
    > 80 do 90 niewiele ponad centymetr.

    "Cho" to jest skrót od "chord". Skala do pomiaru kątów (na podstawie
    długości cięciwy). Dlatego się kończy na 90.

    http://www.sliderules.info/collection/nonstandard/02
    3-gunter.htm

    https://groups.google.com/g/rec.puzzles/c/HQVsZTm4SG
    c/m/6RbYcCnxc44J

    MJ

  • 13. Data: 2022-07-17 19:52:04
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    > Ta skala na linijce nie jest liniowa. Od 0 do 10 jest jakieś 13 mm, od
    > 80 do 90 niewiele ponad centymetr.

    Rzeczywiście! I nie jest to efekt perspektywy zdjęcia, tak jest na
    linijce. Zmierzyłeś dobrze.
    Robi się coraz ciekawiej :-)

    P.P.

  • 14. Data: 2022-07-17 20:31:43
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 17.07.2022 o 19:49, Michał Jankowski pisze:

    > "Cho" to jest skrót od "chord". Skala do pomiaru kątów (na podstawie
    > długości cięciwy). Dlatego się kończy na 90.

> [...]

    Bingo! Sprawdziłem z tym:

    https://www.amazon.com/PROTRAC06-6-Inch-Precision-Ma
    rking-Protractor/dp/B00002255K

    Pasuje. A ta zabawka ma właśnie 6 cali średnicy :-)
    Dzięki :-)

    Paweł

  • 15. Data: 2022-07-18 00:24:51
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 17 Jul 2022 07:40:06 -0700 (PDT), pytający napisał(a):

> [...]
    el=tomekg%C4%85sienica

    > Taka linijka była w chińskim metalowym przyborniku trygonometrycznym, który u mnie
    żywot zakończył wraz z końcem edukacji w podstawówce lub technikum.
    > Przez kilka lat jej używania, nie przyszło mi do głowy żeby się zastanawiać co to
    za skala pośrodku.
    > Ciekawie czasy się zmieniły, że chińszczyzna za komuny to pióra chińskie, piórniki
    kolorowe to było coś. W Polsce wtedy tego nie było.
    > A teraz chińszczyzna to symbol tandety.
    > A jak widać, teraźniejszość się zmienia i nikt nie wie co będzie do 10 lub 20 lat.

    W zasadzie to już nie każda chińszczyzna jest symbolem tandety.
    A jeszcze przed II Wojną Światową to Japońskie było symbolem tandety.
    A po wojnie to rosyjskie.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 16. Data: 2022-07-18 08:35:22
    Od: Luke <l...@l...net>

    W dniu 17.07.2022 o 16:40, pytający pisze:

    > Taka linijka była w chińskim metalowym przyborniku trygonometrycznym, który u mnie
    żywot zakończył wraz z końcem edukacji w podstawówce lub technikum.

    Potwierdzam, dopiero sobie przypomniałem... Pudełko było metalowe, z
    niebieskim, takie na zawiasach jak od cukierków. Gdzieś powinienem w
    takim razie mieć identyczną :)

    L.

  • 17. Data: 2022-07-18 09:59:27
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 17 Jul 2022 20:31:43 +0200, Paweł Pawłowicz wrote:

> [...]
    >
    > https://www.amazon.com/PROTRAC06-6-Inch-Precision-Ma
    rking-Protractor/dp/B00002255K

    > Pasuje. A ta zabawka ma właśnie 6 cali średnicy :-)

    Czyli jak tego sie uzywa?

    Bo skala na srodku jest malo uzyteczna, chyba, ze dla cyrkla.

    J.

  • 18. Data: 2022-07-18 19:15:40
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 18.07.2022 o 09:59, J.F pisze:

    rking-Protractor/dp/B00002255K

    > Czyli jak tego sie uzywa?
    >
    > Bo skala na srodku jest malo uzyteczna, chyba, ze dla cyrkla.

    Masz dwie półproste tworzące kąt. Rysujesz kółko o ustalonym promieniu
    (cyrklem albo przykładasz gotowe, jak masz w zestawie (*)) ze środkiem w
    wierzchołku kąta. Odmierzasz cyrklem cięciwę. Przenosisz na tę linijkę.

    MJ
    (*)Co prawda po mojemu prościej będzie wziąć kątomierz. :)