  • 111. Data: 2011-09-15 14:33:59
    Temat: Re: Luserzy Elekrody.
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dariusz Dorochowicz napisał:

    > Czyli pojawiły się nowe możliwości ;)

    Dla starych kabli.

    [...]

    > 5-4-3 jest taką samą regułą jak długość segmentu i nie trzeba "dopiero
    > światłowodu" żeby wygenerować dokładnie taki sam problem. I tyle.

    Jest też regułą, ale inną. Ograniczenie długości segmentu wynika ze
    "stałej materiałowej", czyli z własności kabli. Komuś się może wydawać,
    że jak zastąpi światłowód przeznaczony do LAN takim lepszym, co się go
    używa na wielokilometrowych dystansach, to mu ethernet na tym zadziała.
    A tu guzik.

    Zresztą 5-4-3, to już dzisiaj żadna reguła -- kto jeszcze używa repeaterów?

    --
    Jarek

  • 112. Data: 2011-09-16 06:20:09
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    > Dla starych kabli.

    Dla nowych też przecież.

> [...]
    > że jak zastąpi światłowód przeznaczony do LAN takim lepszym, co się go
    > używa na wielokilometrowych dystansach, to mu ethernet na tym zadziała.

    No więc właśnie tak to wygląda: wydaje się, a potem płacz. Niestety o
    pewnych sprawach trzeba nie tylko pamiętać, ale jeszcze na dodatek
    rozumieć.

    Nie, reguła jest taka sama: dotyczy poprawnego projektowania instalacji
    i sama jeszcze o niczym nie decyduje, bo tych reguł jest kilka i trzeba
    przestrzegać wszystkich. Zapominasz o którejś i ... A jak rozumiesz co i
    jak, to możesz trochę nagiąć i też będzie OK.

    > Zresztą 5-4-3, to już dzisiaj żadna reguła -- kto jeszcze używa repeaterów?

    No toż przecież piszemy o jakichś starociach. Kto jeszcze używa
    ethernetu? No właśnie można się zdziwić - jak działa, to po co dotykać?

    Pozdrawiam

    DD

  • 113. Data: 2011-09-16 11:21:00
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w
    Pan J.F napisał:

    >DSLAMy widziałem na eBayu już za kilka tysięcy dolarów, oczywiście
    >używane. Ale to nie tylko kwestia ceny -- taka szafa 19-calowa nie
    >jest specjalnie wygodna, zwłaszcza gdy komuś potrzebny jest tylko
    >jeden obwód. Są też urządzenia do symetrycznych DSL, kiedyś używałem
    >takich z firmy RAD. Ale to też było (kiedyś) powyżej tysiąca za parę.
    >Nie wiem jak teraz, ale nie spodziewam się, by było taniej od arcnetu
    >i komputera z pokoju 309.

    Ceny pewnie nie przebije, ale czy w rachunku za prad sie nie zwrocie w
    ciagu roku ? :-)

    Owszem DSL drogie byly, ale teraz to jestem ciekaw - cena juz spadla
    czy za urzadzenia "operatorskie" jeszcze nie.

    >W ogóle wszystko można na wifi. Ale z jakichś powodów ludzie wciąż
    >używają kabli.

    Z przyzwyczajenia. Albo z nadmiaru fachowosci - wiedza jak to zrobic
    na arcnecie to robia, innym by sie nie chcialo kabelka przeciagac :-)

    J.

  • 114. Data: 2011-09-16 11:23:18
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    >No to właśnie było jedno z rzeczy jakie zrobiliśmy - do jednej pary
    >ścieżek trzeba było dodać jakieś 3/4cm zawijasów aby wydłużyć ją
    >i zrównać z drugą z pary.

    Ale co to bylo ? 1gb/s, 100M-T4, VG-Anylan ?

    Normalne 100Mb/s wykorzystuje jedna pare w jedna, druga w druga, i
    bardzo mocno watpie czy 5cm ma tu jakiekolwiek znaczenie.

    J.

  • 115. Data: 2011-09-16 12:23:30
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Ceny pewnie nie przebije, ale czy w rachunku za prad sie nie zwrocie
    > w ciagu roku ? :-)

    Taki DSLAM, to dopiero prądu ciągnie. A home-made router arcnetowy,
    to zje prądu za mniej niż stówę na rok.

    > Owszem DSL drogie byly, ale teraz to jestem ciekaw - cena juz spadla
    > czy za urzadzenia "operatorskie" jeszcze nie.

    Też dawno nie kupowałem, więc nie jestem na bieżąco. Ale ponieważ nie
    sprzedają tego w każdym sklepie, więc nie sądzę, by było tanie. Może
    nawet relatywnie droższe niż kiedyś.

    > Z przyzwyczajenia. Albo z nadmiaru fachowosci - wiedza jak to zrobic
    > na arcnecie to robia, innym by sie nie chcialo kabelka przeciagac :-)

    Ktoś ciągnie kabel specjalnie do arcnetu?

    --
    Jarek

  • 116. Data: 2011-09-16 15:31:49
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> wrote in message

    > Ale co to bylo ? 1gb/s, 100M-T4, VG-Anylan ?
    >
    > Normalne 100Mb/s wykorzystuje jedna pare w jedna, druga w druga,
    > i bardzo mocno watpie czy 5cm ma tu jakiekolwiek znaczenie.

    Normalne 100Mbps i cztery druciki muszą być dobrane parami na
    tą samą długość. Te 5cm róznicy robiło drastyczne znaczenie
    działa/niedziała.

  • 117. Data: 2011-09-16 16:52:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Pszemol napisał:

    > Normalne 100Mbps i cztery druciki muszą być dobrane parami na
    > tą samą długość. Te 5cm róznicy robiło drastyczne znaczenie
    > działa/niedziała.

    Intuicja mi podpowiada, ze tak właśnie powinno być -- nierówna
    długość par bardziej bruździ od skręcenia ich na plaster zamiast
    w fachowej krosówce.

    --
    Jarek

  • 118. Data: 2011-09-16 17:57:18
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    > Intuicja mi podpowiada, ze tak właśnie powinno być -- nierówna
    > długość par
    Wziąłem zaciskarkę, kawałek kabla i obcęgi.
    Karty sieciowe:
    Broadcom Corporation NetLink BCM5787M Gigabit Ethernet PCI Express
    Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8139/8139C/8139C+

    Do 1.5 metra różnicy na jednym (dowolnym) z przewodów pary nie
    przeszkadzało w niczym przy 100MB.

    Może znaczenie ma rzeczywiście niedopasowanie transformator - phy, bo
    na kablu nie widać wpływu.

    Michoo

  • 119. Data: 2011-09-16 18:13:18
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Michoo" <m...@v...pl> wrote in message

> [...]
    > przeszkadzało w niczym przy 100MB.
    >
    > Może znaczenie ma rzeczywiście niedopasowanie transformator

    Ja przecież wyraźnie pisałem o ścieżkach na płytce drukowanej
    pomiędzy trafo a phy.

    Poza tym - nie wystarczy sprawdzić czy działa - trzeba się upewnić
    czy karty przypadkiem nie zrobiły fall-back na 10Mbps.

  • 120. Data: 2011-09-16 20:19:45
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 16.09.2011 20:13, Pszemol pisze:
    > "Michoo" <m...@v...pl> wrote in message

    > Ja przecież wyraźnie pisałem o ścieżkach na płytce drukowanej
    > pomiędzy trafo a phy.
    Tak - nawet to najpierw zasugerowałem.

    Ale Jarosław pisał już o skręcaniu par na plaster i ich nierównej
    długości. Działało nawet jak wpiąłem siebie w obwód.

    > Poza tym - nie wystarczy sprawdzić czy działa - trzeba się upewnić
    > czy karty przypadkiem nie zrobiły fall-back na 10Mbps.
    Nie zrobiły. Puściłem transfer dużego pliku między 2 komputerami i
    obserwowałem na wiresharku jak często pojawiają się retransmisje.

    Michoo