  • 11. Data: 2011-11-07 18:49:21
    Temat: Re: Lutownica
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:
    > Tak, wiem - Weller rulez. Ale jest zdecydowanie za drogi a
    > chińszczyzna bardzo mocno kusi ceną.

    Jeżeli nie masz nic przeciwko tajwańszczyźnie, to polecam lutownice
    Xytronic a konkretnie model 136 ESD. Nie 137 z wyświetlaczem, bo to
    niepotrzebne elementy do zepsucia i nie 169, bo to klasyczna grzałka.

    Zalety:
    - Solidne wykonanie
    - Regulacja temperatury z sygnalizacją, czy ustawiona została osiągnięta
    - Ceramiczna grzałka, wyjątkowo odporna, póki nie uderzysz
    - Grzałka wchodzi do wnętrza grota, więc szybko nagrzewa i nie grzeje
    uchwytu

    Wady:
    - Trochę sztywny kabel, gorszy niż w Wellerkach
    - Coś się telepało w zasilaczu, rozkręciłem i stwierdziłem, że to jest
    filtr na kablu zasilającym. Reszta jest naprawdę solidnie wykonana,
    staranne lutowanie elektroniki itp.

    Wnioski - jestem zadowolony, do pracy dorywczej jest bardzo dobra.
    Miałem przez wiele lat do czynienia z Wellerem stabilizowanym
    magnetycznie. Cóż ... jest znakomity ale drogi.
    Moze znajdziesz gdzieś taniej, niż w NDN:
    http://www.ndn.com.pl/index.php?id_dzialu=20&id_firm
    y=12
    za około 200zł z VAT do tego trochę grotów i zapasowa grzałka. Od razu
    podpowiem, że nie rozumiem celu wstawiania jako standard grota typu
    szpila. Minimalna powierzchnia styku do podgrzania i niezbyt dobre luty.
    Przynajmniej moim zdaniem. Od razu zamieniłem na grot "śrubokręt"
    szerokość 1,6mm i stała się jasność. Ja się przyzwyczaiłem właśnie do
    takich grotów i to jest to, co mi odpowiada.
    http://www.ndn.com.pl/index.php?id_dzialu=27&id_firm
    y=12
    Zobacz, czy taki asortyment Ci odpowiada, ceny są do przyjęcia. Reszta,
    to już kwestia osobistego zapoznania się ze sprzętem.
    Jeszcze jedno - patrząc na stronę NDN, widzę stację o oznaczeniu 369 za
    122zł z VAT. Nie wiem co jest warta, nie bylo jej w ofercie, gdy ja się
    kiedyś zastanawiałem nad swoim zakupem. Na pierwszy rzut oka różnią się
    mocą 136=60W, 369=45W. Moja ma regulację temperatury na skali pkrętła i
    sygnalizację osiągnięcia zalożonej wartości. Zresztą w opisie jest
    wspomniany czujnik PTC. W karcie katalogowej 369 nic o tym nie piszą.
    Maciek

  • 12. Data: 2011-11-07 19:01:53
    Od: Konop <k...@g...pl>

    W dniu 2011-11-07 19:46, Piblokto pisze:

    > W pełni się zgadzam. Dla mnie plusem Solomona jest bardzo wydajna, jak
    > na tę klasę, stabilizacja temperatury. Mimo, że te stacje nie wyglądają
    > nowocześnie, a i kabel elastycznością nie dorównuje nawet w ćwierci temu
    > z Wellerka, to dobra stabilizacja i dostępność części, sprawia, że
    > warto je polecić.

    Ja także mogę polecić Solomona. Mam SL-10, nie ma wyświetlacza itp, ale
    się sprawdza. Modele z wyświetlaczem też są, ja jedynie chcę pochwalić
    firmę ;). Nie odczułem żadnych problemów z nią, poza tym, że rozgrzewa
    się dosyć wolno w porównaniu do Wellera itp. Ale mam kolegę, który
    korzysta z kolby Wellera i grotów z termostatem i lutował swego czasu
    moją SL-10 i był zadowolony, mówił, że nie czuje tego, że lutuje na
    rzekomo słabszym sprzęcie. Na allegro dostaniesz mnóstwo grotów do tego.
    Jeden minus - system wymiany grotów wymaga odkręcania METALOWYCH części,
    przez co źle się wymienia groty "na gorąco"... Ale z użyciem szczypców
    się da, trzeba tylko uważać żeby sobie nie zrzucić na jajka rozgrzanej
    części ;)...

    Konop

  • 13. Data: 2011-11-07 19:04:51
    Od: "Irokez" <n...@e...pl>

    > Hello,
    > Tak, wiem - było 1000 razy. Ale ani razu nie padła odpowiedź, która by
    > mnie satysfakcjonowała.

    Tak, wiem, nie Weller
    Ale tak pytanie po co ten wyświetlacz temperatury?
    Mało lutuję, ledwo kilkanaście lat, ale wszystko robię kolbą Wellera W61
    taką na 220V i grotami ze stabilizacją magnetyczną temperatury.
    Dostałem stacyjkę jakąś niemiecką z odczytem cyfrowym na LCD, pare razy
    próbowałem tego użyć i w końcu zapakowałem do pudła i w piwnicy leży kilka
    lat już.

    Może droższa w zakupie, ale groty niedozajechania (w porównaniu z tanimi
    wynalazkami jakie przed nią używałem).

    Pozdro.

    --
    Irokez

  • 14. Data: 2011-11-07 22:06:02
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello,

    > Tak, wiem - było 1000 razy. Ale ani razu nie padła odpowiedź, która by
    > mnie satysfakcjonowała.

    [........]

    Odpowiadam sam sobie, bo nie mogę odpowiedzieć każdemu z osobna.

    Kochani - nie zrozumieliśmy się. Napisałem wyraźnie: "Poszukuję TANIEJ
    i dobrej lutownicy do okazjonalnego lutowania". Czegoś, co zastąpi mi
    lutownicę na takim poziomie:
    http://allegro.pl/lutownica-pistoletowa-30-130w-zoba
    cz-i1916534542.html

    Rozumiem Wasze dobre chęci ale pojawiające się propozycje dotyczyły
    albo sprzętu, którego łatwo i szybko nie kupię albo sprzętu
    wielokrotnie droższego od wskazanego.

    Miałem nadzieję, że spotkam tu kogoś, kto chińszczyzny naprawdę
    używał i może autorytatywnie potwierdzić jej jakość lub jej brak.

    Ja naprawdę ostatnio cokolwiek lutuję raz na ruski rok a mam powyżej
    uszu lutownicy, która ma co prawda grot nie do zdarcia ale pali mi
    cynę. Nie zajmuję się zawodowo montażem. Od czasu do czasu montuję
    jakiś prototyp dla klienta i na tym koniec. Naprawdę nie potrzebuję
    profesjonalnego sprzętu ale też nie chcę wracać do transformatorowej -
    za dużo spalonej kalafonii na płytkach zostaje :(

    Nie wierzę, że nie można kupić nic sensownego pomiędzy tandetnym
    pistoletem za 15PLN a sprzętem w cenach 200+PLN.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 15. Data: 2011-11-08 00:04:46
    Od: Adam Dybkowski <a...@g...6c7o8m>

    W dniu 2011-11-07 23:06 RoMan Mandziejewicz napisał(a):

> [...]
    >
    > Nie wierzę, że nie można kupić nic sensownego pomiędzy tandetnym
    > pistoletem za 15PLN a sprzętem w cenach 200+PLN.

    Elwik

    Ale i tak polecam Xytronica. Ja akurat mam model 136 z odczytem
    analogowym ale daje radę. A grot minifala bardzo przydatny.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 16. Data: 2011-11-08 00:41:28
    Od: Michoo <m...@v...pl>

> [...]
    >
    > Miałem nadzieję, że spotkam tu kogoś, kto chińszczyzny naprawdę
    > używał i może autorytatywnie potwierdzić jej jakość lub jej brak.

    No więc ja się przesiadłem z takiej samej pistoletowej na
    http://allegro.pl/stacja-lutownica-z-termostatem-150
    -600c-zd98-i1881301300.html

    Jest tania, ma regulację i podpórkę. Wystarcza. Wady to relatywnie
    sztywny kabel, brak stablilizacji temperatury, więc z czasem temperatura
    "płynie" w górę. (chociaż przy rozkręcaniu oidp (dawno to było)
    znalazłem coś wyglądającego na termoparę przy grocie).

    Lutowało się nią całkiem dobrze jak na cenę, dopiero elementy w okolicy
    603 zaczynały być problematyczne. Teraz pracuję na pożyczonym od
    posiadacza wellera elwiku i jest to inna jakość, ale nadal tą
    chińszczyznę mogę polecić na początek/do sporadycznego użytku (Ci którym
    ją poleciłem do tej pory nie narzekali.).

    Michoo

  • 17. Data: 2011-11-08 01:12:22
    Od: Tom <t...@n...spam.invalid>

    On 7/11/2011 10:54 PM, RoMan Mandziejewicz wrote:
> [...]
    > mnie satysfakcjonowała.
    >
    > Tak, wiem - Weller rulez. Ale jest zdecydowanie za drogi a

    Osobiscie cenie Hakko wyzej niz Weller, uzywam w domu a w firmie gdzie
    pracuje uzywamy wylacznie Hakko. Jeszcze zadnej nie trzeba bylo wyrzucic
    mimo ze niektore pewnie ponad 15 lat sluza 8 godzin dziennie.

    > Na Allegro utknąłem w okolicach strony
    > http://allegro.pl/listing.php/showcat?id=67349&order
    =dd&p=6 i
    > lutownicy o oznaczeniu 937D i biję się z myślami :(

    To jest chinska podrobka przedostatniej serii Hakko (nie wiem co jest w
    srodku ale obudowe zerzneli), widzialem kilka takich i trzymalbym sie z
    daleka. Raz nawet ktos w pracy kupil jedna zeby zobaczyc co to jest,
    rozpadla sie w 2-3 miesiace.

    Tomek

  • 18. Data: 2011-11-08 16:58:01
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam,

    > Miałem nadzieję, że spotkam tu kogoś, kto chińszczyzny naprawdę
    > używał i może autorytatywnie potwierdzić jej jakość lub jej brak.

    Używam stacji 'Zhaoxin 936D' i - wbrew innym opiniom - jestem bardzo
    zadowolony. Do tego dokupiłem trzy groty po ~5zł/szt. (śrubokręt,
    minifala i taki wielki do ciężkich rzeczy:).

    Żeby nie było, na co dzień w pracy używam porządnej "cyfrowej" stacji
    ERSA. Wcześniej w domu używałem podobnej do tej:
    http://sklep.avt.pl/p/pl/480133/stacja+lutownicza+98
    30c+grot+z+kolnierzem+vtss5.html
    i to nie ma izolacji, długo się nagrzewa, nie ma stabilizacji i
    rzeczywiście cholernie się grzeje.

    Wcześniej kupiłem zasilacz laboratoryjny Zhaoxina i ogólnie byłem z
    niego zadowolony. Stąd padło na sprawdzoną markę. ;)
    Zhaoxin 936D szybko się nagrzewa, groty mają zauważalną bezwładność
    temperaturową (lutownica nie potrafi szybko zareagować), kabel
    wystarczająco elastyczny, wbrew opinii rączka nie grzeje się podczas
    pracy (tzn. jest ciepła, ale to nie przeszkadza). Wadą jest plastikowy
    stojak, na szczęście z trudnotopliwego tworzywa. ;) Krótki jest
    nierozłączany kabel zasilający 230V, ale to chyba typowe dla
    chińszczyzny. I w gąbce trzeba zrobić dziurę, co by grot można było
    sprawnie wycierać. Aha, i najważniejsze - jak się nagrzeje to robi "bip". ;)
    Z lutowaniem SMD, nie ma żadnego problemu, elementy przewlekane również
    spokojnie daje radę. Zwykle nastawione mam 330*C. Problem jest tam,
    gdzie są 4 warstwy, albo źle zrobione thermal relify do padów i
    poligony. Cyna normalnie klei się do grotów. Niestety, zbyt małą ją
    używałem by powiedzieć coś o ich trwałości.

    Na Elektrodzie można znaleźć różne opinie o stacjach z podobnej półki.
    Dużo osób chwali sobie (droższy) Xytronic...

    Za lutownicami rozglądałem się tutaj:
    http://www.cybor-tech.com.pl
    http://elkom-serwis.com.pl/
    http://www.programatory.com.pl
    Ostatecznie kupiłem na Allegro. :)

    Ogólnie - jestem zadowolony i gdybym miał znów coś kupić, to wybrałbym
    ten sam model. Za tą cenę spełnia moje (skromne) wymagania - a też
    obecnie lutuję okazjonalnie.

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.

  • 19. Data: 2011-11-09 00:42:40
    Od: "M" <(tegotuniema)marila@poczta.onet.pl>

    Polecam Elwika. Mam LERT-24 juz z 10 lat codziennie uzywana, pracuje
    bezawaryjnie. Tylko groty sie wymienia i to wcale nie czesto.

    Mariusz

  • 20. Data: 2011-11-09 21:32:31
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 07/11/2011 12:54, RoMan Mandziejewicz wrote:
> [...]
    > chińszczyzna bardzo mocno kusi ceną.
    >
    > Przekopuję na Alledrogo oferty lutownic. Poszukuję TANIEJ i dobrej

    Z Allegro do mnie za daleko, ale zacznij szukac JBC na kolbe T245
    (uzywki mozna trafic w znosnej cenie). Zaluje ze nie wiedzialem o tym
    kilka lat wczesniej. Aha, groty (jak sie ich nie uzywa jako srubokreta)
    wytrzymuja ponad rok.

    --
    Jerry1111