  • 1. Data: 2010-07-20 11:02:19
    Temat: Metody genetyczne a minimum funkcji
    Od: "Borneq" <b...@a...hidden.pl>

    Nie zajmowałem się nigdy algorytmami genetycznymi. Czy można za ich pomocą
    wyszukać minimum (globalne) funkcji trzech i więcej zmiennych? Jeśli chodzi
    o szukanie minimum to z metod iteracyjnych jest metoda najszybszego spadku,
    ale nie bardzo wiem jaką wartość podstawić za parametr (alfa lub lambda)
    długości kroku.
    Z tego co kojarzę to wygląda to tak, że w przestrzeni R^N wybieramy losowo
    np. 20 osobników (od czego zależy ich liczba?) każdy ma kilak chromosomów
    czyli rejestrów binarnych. Krzyżowanie jest binarne i wygląda tak że losowo
    wybieramy pozycję podziału bitów i wymieniamy fragmenty np.
    mając
    01001 | 100
    11100| 101
    na
    01001 | 101
    11100 | 100
    Czy też krzyżowanie jest arytmetyczne xk = alfa *xt + (1-alfa)xm gdzie alfa
    z przedziału 0..1
    Mutacja to losowa zmiana bitu - z jaką powinna być częstotliwością? Czy
    zmiana bitu wyższego powinna przytrafiać się rzadziej niż niższego? Czy też
    mutacja to przesunięcie o wektor w inne miejsce przestrzeni z
    prawdopodobieństwem odwrotnie proporcjonalnym do długości przesunięcia ?
    Czy łączymy w pary poczynając od najlepiej przystosowanego pierwszy z
    drugim, trzeci z czwartym czy tez możemy za każdym razem wybierać losowo
    rodziców do utworzenia potomka, czy pary potomków?
    Jak nie utknąć w minimum lokalnym? Gdy będziemy mutować to bardzo niewielkie
    prawdopodobieństwo jest że wartość funkcji mutanta będzie lepsza niż przed
    mutacją?

    Pozdrawiam
    Andrzej

  • 2. Data: 2010-07-20 14:53:47
    Temat: Re: Metody genetyczne a minimum funkcji
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On 20 Lip, 13:02, "Borneq" <b...@a...hidden.pl> wrote:
    > Nie zajmowałem się nigdy algorytmami genetycznymi. Czy można za ich pomocą
    > wyszukać minimum (globalne) funkcji trzech i więcej zmiennych?

    Można próbować, ale naiwny algorytm genetyczny z reguły nie daje
    lepszych wyników niż np. błądzenie losowe. Aby algorytm genetyczny
    zadziałał, trzeba użyć takiego kodowania które zwiększy
    prawdopodobieństwo
    że dobrze przystosowani rodzice będą mili dobrze przystosowane
    potomstwo. Naiwne kodowanie da taki efekt, że skrzyżowanie
    dwóch dobrych rozwiązań daje fatalne potomstwo :)

    Jak zrobić dobre kodowanie? W ogólnym przypadku nie wiadomo, bywa
    to tak trudne, że rezygnuje się z algorytmów genetycznych. Algorytmy
    genetyczne z powodzeniem można zastosować jedynie tam gdzie
    nie ma nadziei na jakikolwiek inni algorytm.

> [...]
    > ale nie bardzo wiem jaką wartość podstawić za parametr (alfa lub lambda)
    Algorytm genetyczny można z powodzeniem zastosować do dobrania punktu
    początkowego i długości kroku.

    > Z tego co kojarzę to wygląda to tak, że w przestrzeni R^N wybieramy losowo
    Tak, ale bez specjalnych zabiegów daje to nędzne efekty.

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2010-07-20 17:04:11
    Od: "Borneq" <b...@a...hidden.pl>

    Użytkownik "Mariusz Marszałkowski" <m...@g...com> napisał w wiadomości
    l.googlegroups.com...
    > Można próbować, ale naiwny algorytm genetyczny z reguły nie daje
    > lepszych wyników niż np. błądzenie losowe. Aby algorytm genetyczny

    Próbowałem zrobić pierwszą krzyżówkę, ale wszytstkie wyniki dążą do wyniku
    który osiągnął któryś i skrzyżował z inymi starsze bity. Daleko od minium
    (moja testowa funkcja ma tylko jedno globalna).
    Algorytm daje fatalne rezultaty

    > Algorytm genetyczny można z powodzeniem zastosować do dobrania punktu
    > początkowego i długości kroku.
    A w jaki sposób można to zrobić? Jeżeli funkcja celu za każdym razem
    uruchamiała by procedurę iteracji najszybszego spadku dla punktu
    początkowego i alfa, to by było długotrwałe. Czy można jakoś wyznaczyć
    współczynnik alfa w tej metodzie nie korzystając z programowania
    genetycznego?

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2010-07-20 18:32:26
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On 20 Lip, 19:04, "Borneq" <b...@a...hidden.pl> wrote:
    > Algorytm daje fatalne rezultaty
    Pokombinuj jeszcze, może masz błędy jakieś? Naiwny algorytm genetyczny
    ogólnie słabo, ale jak prosta funkcja to z tego powodu że dzisiejsze
    komputery
    są mocne powinien sobie poradzić.

    > A w jaki sposób można to zrobić? Jeżeli funkcja celu za każdym razem
    > uruchamiała by procedurę iteracji najszybszego spadku dla punktu
    > początkowego i alfa, to by było długotrwałe.
    Długotrwałe, ale szybsze niż sam algorytm genetyczny i pewniejsze niż
    uruchomienie metody największego spadku z jednego punktu startowego.

    > Czy można jakoś wyznaczyć
    > współczynnik alfa w tej metodzie nie korzystając z programowania
    > genetycznego?
    Można ręcznie dobrać. Uruchamiasz procedurę, podglądasz czy krok
    jest za długi czy za krótki, zmieniasz i znów uruchamiasz. Tak samo
    ręcznie można z kilku punktów startowych uruchomić.

    Można też zastosować minimalizację kierunkową, wtedy długość
    kroku w każdej iteracji jest dobierana niezależnie.

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2010-07-20 20:22:32
    Od: "Borneq" <b...@a...hidden.pl>

    Użytkownik "Mariusz Marszałkowski" <m...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
    > Pokombinuj jeszcze, może masz błędy jakieś? Naiwny algorytm genetyczny
    > ogólnie słabo, ale jak prosta funkcja to z tego powodu że dzisiejsze
    > komputery
    > są mocne powinien sobie poradzić.

    Może dlatego że nie mam mutacji. Próbowałem sposobu binarnego i tworzenie
    nowego na podstawie alfa(jeden rodzic)+(1-alfa) drugi rodzic (alfa należy od
    0 do 1). Gdy wszystkie zgormadzą się w pobliżu jednego punktu to już
    wszystkie nowe tam będą i nie szukają nowego punktu.

  • 6. Data: 2010-07-20 20:55:40
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    wiadomościnews:7997649b-bd8b-4f4c-b379-9684c2a4a441@
> [...]
    > 0 do 1). Gdy wszystkie zgormadzą się w pobliżu jednego punktu to już
    > wszystkie nowe tam będą i nie szukają nowego punktu.

    Może zastosuj symulowane wychładzanie? To taki algorytm
    genetyczny w którym jest tylko jeden osobnik i tylko mutacja :)
    Dla niektórych funkcji sprawuje się bardzo dobrze.

    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2010-07-20 21:33:35
    Od: "Borneq" <b...@a...hidden.pl>

    Użytkownik "Mariusz Marszałkowski" <m...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
    > Może zastosuj symulowane wychładzanie? To taki algorytm
    > genetyczny w którym jest tylko jeden osobnik i tylko mutacja :)
    > Dla niektórych funkcji sprawuje się bardzo dobrze.

    Chyba całkowicie zrezygnuję z algorytmów genetycznych i problem może da się
    rozwiązać przy pomocy iterowanych metod znajdowania ekstremów jak metody
    zmiennej metryki. Przyglądam się metodzie BFGS i zastanawiam nad znajdowanie
    długości kroku alfa, musi spełnić warunek Wolfa.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Wolfe_conditions
    Nie bardzo wiem jak z tych warunków obliczyć Alfa, przy czym warunek IIa nie
    wygląda jak uściślenie II a jak zupełnie przeciwny.
    Ale to już temat na grupę pl.sci.matematyka a na tej moderowanej grupie nie
    przybył jak dotąd żaden post.

    Pozdrawiam

  • 8. Data: 2010-07-20 22:50:31
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    wiadomościnews:933d3ab8-6a72-4a90-800a-26e59db7f62f@
> [...]
    > rozwiązać przy pomocy iterowanych metod znajdowania ekstremów jak metody
    Jakie funkcje chcesz optymalizować?

    Pozdrawiam

  • 9. Data: 2010-07-20 23:00:29
    Od: "Borneq" <b...@a...hidden.pl>

    Użytkownik "Mariusz Marszałkowski" <m...@g...com> napisał w wiadomości
    a.googlegroups.com...
    > Jakie funkcje chcesz optymalizować?
    > Pozdrawiam

    Mam osobny algorytm zarządzania blokami dużymi i małymi, małe poniżej pewnej
    wielkości - której szukam, poza tym jeszcze z dwa parametry, które chciałbym
    ustawić optymalnie.

  • 10. Data: 2010-07-20 23:25:40
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    wiadomościnews:219b57eb-b7a8-4c00-a1a2-de05af9ea357@
> [...]
    > wielkości - której szukam, poza tym jeszcze z dwa parametry, które chciałbym

    Dwa to bardzo mało, może po prostu w excelu policz?