  • Data: 2020-11-24 20:49:28
    Temat: Re: Miernik "identyczności faz", ale sprytnie.
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2020-11-24 o 20:23, heby pisze:

    > No wiesz, ale ja nie zamierzam tej fazy badać po roku. Max po minucie. W
    > tym celu wystarczy znacznie bardziej kiepski kwarc.

    Przesadziłeś z tym rokiem. Odchyłka o 1/3 okresu to już jest kolejna
    faza - czyli max odchyłka to 1/6 okresu. Okres 20ms - max odchyłka około
    3,33ms.
    Jeśli się gdzieś totalnie nie walnąłem to wychodzi mi, że przy
    dokładności 0.2ppm taki błąd może wystąpić już po około 4h. Do roku daleko.

    Dla minuty faktycznie wystarczy praktycznie dowolny kwarc.

    > Obawiam się że bateria to pikuś, cena za to będzie przeszkodą.

    Nie patrzyłem tam na ceny, ale termostatowane generatory kwarcowe to
    chyba nie taki znów majątek. Rubinowe będą droższe.

    W młodości robiłem urządzenie które wyposażyłem w dokładny wzorzec
    częstotliwości - zapewne coś rzędu 1ppm. Użyłem do tego standardowego
    kwarca w obudowie HC49 (wtedy nie wiedziałem, ze w ogóle istnieją kwarce
    w innych obudowach), kawałka blaszki aluminiowej, termistora w formie
    śrubki, wzmacniacza ULY741 i tranzystora BD136 czy 137 (jako grzałki).
    No i trochę styropianu do obudowania tego wszystkiego.
    P.G.