  • 181. Data: 2010-04-08 09:26:17
    Temat: Re: Moc diasla a banzyny.
    Od: The_EaGle <e...@j...com>

    WS pisze:

    > hm... to juz prawda nie jest...

    Moc ogranicza nam tylko prędkość maksymalną w samochodzie.
    Przyspieszenie to moment na kołach a ten jest zależny od mocy/momentu
    silnika i przekładni. W pewnych granicach (to ważne bo 10kW nie można
    porównywać do 100kW ale np 70kW do 100kW już tak) silniki o dwóch
    różnych mocach z odpowiednio dobraną przekładnią będą przyspieszać tak
    samo do 100km/h.

    > 1. jesli wiemy tylko, ze oba maja rowne masy i taki sam czas 0-100 to
    > wlasciwie niczego nie mozemy powiedziec o silnikach ;)
    > jeden moze np. osiagac te 100 na dwojce, drugi na trojce...

    No właśnie a co to 2 czy 3? Właśnie przekładnia.

    > 2. jesli zalozymy, ze moment maja taki sam w funkcji czasu czy obrotow
    > na kolach, to obroty kol tez sa rowne, czyli moc jest rowna - mamy 2
    > silniki o identycznej charakterystyce...

    Jeżeli moment w f.obr mają taki sam na wale to są silniki o tej samej
    mocy. Jeżeli moment na kołach w funkcji obrotów do pewnej granicy jest
    ten sam (np do 100km/h) to silniki mogą mieć diametralnie różną moc.

    Naturalnie to tylko teoretyzowanie bo silnik o dwa razy większej mocy
    może mieć dwa razy większe przyspieszenie kwestia tylko dobranej
    przekładni. Jednak jeżeli w samochodzie z silnikiem 1 priorytetem jest
    przyspieszenie a w samochodzie 2 Vmax to pomimo różnej mocy mogą mieć
    takie same przyspieszenie od 0 do 100km/h.

    Pozdrawiam
    Rafał

  • 182. Data: 2010-04-08 10:06:27
    Od: WS <L...@c...pl>

    On 8 Kwi, 09:26, The_EaGle <e...@j...com> wrote:

    > Moc ogranicza nam tylko prędkość maksymalną w samochodzie.

    no i przyspieszenie ;)
    do wykonania pracy polegajacej na rozpedzeniu pojazdu o konkretnej
    masie M do zadanej predkosci V w zadanym czasie T potrzebna jest
    konkretna moc (pomijajac opory ruchu - opor powietrza glownie)

    energia kinetyczna = praca W= M * V^2 / 2
    moc = W/T = M * V^2 / 2*T

    np.
    M=1000kg
    V=100km/h=27.8m/s
    T=10s

    P=38642 W= 38.6kW = 52.5KM

    nie pomoze zadne zmienianie przelozen jesli srednia moc bedzie
    mniejsza - jak to sie ladnie mowi wyzej d... nie podskoczysz ;)

    > Przyspieszenie to moment na kołach a ten jest zależny od mocy/momentu
    > silnika i przekładni.

    moment=moc x obroty i mowienie o momencie w oderwaniu od mocy to
    marketing tylko ;)

    WS

  • 183. Data: 2010-04-08 10:08:12
    Od: WS <L...@c...pl>

    On 8 Kwi, 10:06, WS <L...@c...pl> wrote:

    > moment=moc x obroty i mowienie o momencie w oderwaniu od mocy to
    > marketing tylko ;)

    oczywiscie odwrotnie ;)
    moc=moment*obroty

    WS

  • 184. Data: 2010-04-08 10:42:57
    Od: WS <L...@c...pl>

    On 8 Kwi, 09:26, The_EaGle <e...@j...com> wrote:
    > Jeżeli moment na kołach w funkcji obrotów do pewnej granicy jest
    > ten sam (np do 100km/h) to silniki mogą mieć diametralnie różną moc.

    nie moga... ta moc (pomijajac straty na przekladniach) jest wlasnie
    rowna momentowi na kolach * predkosc obrotowa kola - silnik moze kmiec
    wiekszy moment i krecic sie wolno lub mniejszy moment, ale krecic sie
    szybciej...

    zawsze bedzie tak (pomijajac straty), ze moc na kolach = moc silnika,
    czyli oboty kola * moment na kolach = obroty silnika * moment na wale
    = moc

    WS

  • 185. Data: 2010-04-08 11:08:04
    Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>

    On 2010-04-07, DoQ <p...@g...com> wrote:

    > Wymiana mniejszej (fabrycznej) turbiny na większą, celem uzyskania
    > większej mocy z tego samego silnika. Pierwszy z brzegu przyklad.

    I zawsze użyjesz tej samej turbiny jak chcesz uzyskać np. 250KM czy
    jednak do różnych silników użyjesz różnej?

    Pzdr,
    Krzysiek Kiełczewski

  • 186. Data: 2010-04-08 18:17:58
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    The_EaGle pisze:

    > Moc ogranicza nam tylko prędkość maksymalną w samochodzie.

    Moc to miara pracy wykonywanej w czasie.
    Praca to miara przekazywanej energii.
    Energia to np. energia kinetyczna - czyli energia związana z ruchem
    (prędkością i masą).

    Przyspieszenie to zwiększanie prędkości, czyli zwiększanie energii, co
    wymaga wykonania pracy w pewnym czasie, czyli mocy.

    Skrzynia biegów ma na celu umożliwienie przekazywania tej mocy w
    szerszym zakresie obrotów niż zakres obrotów silnika przy których tą moc
    jest w stanie generować.
    Bo zakres prędkości samochodu wynosi np. 10-200km/h (czyli 20x), a
    zakres użytecznych obrotów silnika jest znacznie węższy niż 20x.

    I powyższe założenia to już całość teorii na temat przyspieszania
    samochodu i tego co jest do tego potrzebne.

    Oczywiście wszystko to można również przeliczyć zaczynając os siły z
    którą tłok popychany jest w cylindrze, przez moment na wale korbowym,
    przeliczenie zębów w skrzyni biegów i w dyferencjale, następnie wielkość
    felgi i profil opony, tyle że będzie tego liczenia znacznie więcej, ale
    uda się tak samo.

    Powtarzana jak mantra kwestia "moc odpowiada za prędkość, moment za
    przyspieszenie" to jest zupełne pomylenie pojęć i trudno zgadnąć gdzie
    ta legenda się narodziła i dlaczego wszyscy ją powtarzają.

    Charakterystyka mocy i momentu to jest dokładnie ten sam parametr,
    oznaczający to samo, jest tylko innym jego przedstawieniem na wykresie.

  • 187. Data: 2010-04-09 08:32:52
    Od: The_EaGle <e...@j...com>

    WS pisze:

> [...]
    >
    > nie pomoze zadne zmienianie przelozen jesli srednia moc bedzie
    > mniejsza - jak to sie ladnie mowi wyzej d... nie podskoczysz ;)

    W 100% się zgadzam. Chodziło mi tylko o zasygnalizowanie że ta moc jak w
    .w przypadku może być 100kW lub 70kW a przyspieszenie max może być takie
    samo jeżeli w taki a nie inny sposób zestopniujemy skrzynie. Jasne że
    moc graniczna minimalna zawsze jest do tego aby uzyskac min
    przyspieszenie oraz minimalna predkosc max. Jednak samą skrzynia możemy
    w wplywac na wartosc przyspieszenia.

    > moment=moc x obroty i mowienie o momencie w oderwaniu od mocy to
    > marketing tylko ;)

    Moc=Momentxobr to jasne ze nie mam mocy bez momentu i na odwrot.
    Natomiast mozemy mowic o faktycznej sile powodujacej przyspieszanie
    samochodu a ta jest Moment na kołach a Moc to parametr pośredni zależny
    od obrotów.

    Pozdrawiam
    Rafał

  • 188. Data: 2010-04-09 08:38:36
    Od: The_EaGle <e...@j...com>

    WS pisze:

> [...]
    >
    > zawsze bedzie tak (pomijajac straty), ze moc na kolach = moc silnika,
    > czyli oboty kola * moment na kolach = obroty silnika * moment na wale

    A doskonale to widać na proporcji.

    Skoro w uproszczeniu P=const
    => M1xN1=M2xN2
    gdzie
    M1 - moment na silniku
    N1 - obr silnika
    M2 - moment w kołach
    N2 - obr koła

    Tylko że charakterystyka silnika spalinowego nie jest płaska.
    Tylko w wąskim zakresie osiąga max MOC i jeżeli tak zestopniuesz
    skrzynie że będziesz poruszać się w tym max obszarze np 5000-6000obr to
    przekarzesz sumarycznie większy moment na koła niż w samochodzie ze
    skrzynią która będzie poruszała się w obszarze np 2000-6000obr.

    Pozdrawiam
    Rafał