    From: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia.gsm
    Subject: Re: Niska cena życia...
    Date: Sat, 6 Apr 2024 12:18:32 +0200

    W dniu 5 kwi 2024 o 00:37, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

    > 4ms  D24.56Mb/s  U8.02Mb/s

    > Powyżej z Krętej
    >  laptop~150~Tenda-100-hybryda~300~hybryda-100-Tenda-
    100-TPlink-100-Dunaj

    Szybkość ta ograniczona jest Dunajem. Nocą, gdy Dunaj daje D100mb/s
    i chyba U100mb/s mam z Pogodnej co najwyżej D62mb/s i U62Mb/s, zaś
    na Krętej podczas mżawki miałem co najwyżej D62mb/s i U52Mb/s, ale
    zwykle na Krętej około D55mb/s i U45Mb/s. Mogę podczepić laptopy
    miedzią do APków? -- jeden z laptopów (z Athlonem -- na Krętej)
    ma zbyt delikatną obudowę, więc raczej nie mogę... Mogę netbook
    z atomowym napędem, ale ów netbook może wnieść ograniczenia...

    APek na Pogodnej daje chyba WiFi 433Mb/s -- więc chyba stratę
    szybkości daje powietrze.
    APek na Krętej daje 150Mb/s WiFi -- więc nie można tu uzyskać
    więcej niż około 62Mb/s. Przy 54Mb/s można co najwyżej uzyskać
    22Mb/s, co po przeskalowaniu daje 62Mb/s, czyli tyle, ile mam D.

    22*150/54=61,1111111111111

    Potrzebuję stabilnego (i teraz takie jest) łącza z transferem
    niekoniecznie makabrycznie dużym -- powyższe szybkości mnie
    zadowalają *w zupełności* a cena (około 150 pln) cieszy. :)
    Nieco droższe hybrydy oferowały nieco wyższe szybkości (zapewne
    agregacją 20MHz kanałów) ale praktycznego zysku z tego bym nie miał.
    Papierowy zysk anten tanich hybryd Tendy to 12dBi -- tutaj na papierze
    mam 14dBi i (poza parabolkami) węższych anten tanich hybryd nie
    znalazłem. (parabolki dają kilka dBi więcej -- przykładowo 23dBi)

    https://pl.aliexpress.com/item/1005006285283784.html

    Teraz to kosztuje 230 pln, ale ja zapłaciłem 171,11 albo nawet ~150 pln,
    bo im wyższa suma, tym wyższe rabaty i bez tych hybryd miałbym inne ceny
    nieco wyższe...

    Szybsze hybrydy (chyba 900Mb/s) oferowały na papierze 15dBi antenowego
    zysku, ale cena była zaporowa.

    Na razie jestem bardzo zadowolony tym, co mam.

    Być może lepsze byłyby nieco droższe dające nieco wyższe szybkości,
    ale te lepsze rzuciły się mi w me prześliczne oczęta dopiero po
    kupnie tych -- oferujących 300 Mb/s...

    > Nie zawsze z Krętej jest tak słodko, ale ogólnie tak jest a być może
    > będzie nieco lepiej po dokładniejszym ustawieniu anten. W obu wypadkach
    > (mierzenie z Krętej vs mierzenie z Pogodnej) laptopy coś ciągnęły w tle...

    Jeszcze pionowanie hybrydy z Krętej względem waserwagi.
    Mogę też młotkiem :) nagiąć mocowanie hybrydy na Pogodnej.
    Powyższe zabiegi mogą dać zauważalne zmiany, ale ograniczę
    się do waserwagi...

    > Nie wiem, czym pomierzyć osiągi pomiędzy samymi hybrydami.

    > TPlinki wiosną 2011 roku też bardzo dobrze łączyły...
    > (można powiedzieć, że znośnie pracowały ponad dziesięć lat)
    > Ciekawe, jak długo pociągną te hybrydy...
    > I jak szybko zapełni/przepełni się kanalizacja...

    Na szczęście ludzka świadomość lokuje aż 20 APków (nie pamiętam -- na
    Pogodnej czy na Krętej) z około 50 na kanale 100 a niemal wszystkie
    pozostałe na niskich kanałach 5GHz, więc mam luzik. Na domiar dobrego
    hybrydy mają zapasowe możliwości...

    Hybrydami mogę zeskanować zarówno okolicę Pogodnej jak i Krętej.
    (mogę zobaczyć inne APki)

    > Kiedyś myślałem o repiterach, ale teraz to nie jest potrzebne z uwagi
    > na komórki... Także o brydżach i przeźroczach, ale tak (jak jest
    > i jak było kilkanaście lat) też może być...

    Gdy mechanicznie ustawię hybrydy, może pokuszę się o brydże bądź repitery.

    > 6.6.7.x/24 -- adresy na Pogodnej (niby tylko 6.6.7.1 i 6.6.7.2)
    > 6.6.8.x/24 -- adresy na Krętej (tylko 6.6.8.1 i 6.6.8.2)

    Może wrócę do 6.6.2.x/24 i 6.6.3.x/24 -- TPlinki są niemal martwe...

    > Wewnętrzna Tenda na Krętej ma teraz adres 4.4.4.1/8 i chyba
    > to zamienię na 4.4.4.4/8 -- niemal nigdy tam nie zaglądam...

    Może nie zdołam?

    > Zdemontowane hybrydy TPlinków miały adresy -- 6.6.2.x/24 na Pogodnej
    > oraz 6.6.3.x/24 na Krętej, co teraz mógłbym literalnie powtórzyć...

    > 6.6.6.x/24 ma wewnętrzna Tenda na Pogodnej.

    Wcześniej był tu APek TPlinka z adresem 6.6.1.x/24 -- teraz jest
    przed Tendą jako bezpiecznik chroniący przed szaleństwami Dunaja.
    (przy okazji zasila TV, choć zysk z tego żaden; TVBox łączy się
    via WiFi -- nawet nie ma gniazda RJ45)

    > Konfigurując i montując te hybrydy byłem tak zmęczony (wcześniej krótko
    > spałem przez parę dni, coby nie napisać dób) że chwilami przysypiałem...
    > Bałem się wypadnięcia z balkonu na Pogodnej, gdzie gimnastykowałem ;)

    Podniosłem nieco hybrydę na Pogodnej i kolejny raz podszedłem do
    przewodowego problemu -- tym razem nieco cwaniej, bez wychylania się...

    > się z przewodem... Z samego konfigurowania niewiele pamiętam -- poza
    > tym, że inne adresy do konfiguracji były podane na obudowach niż
    > należało rzeczywiście podać, by dostać się do wnętrza... W instrukcji
    > opisano hybrydy nieco ;) inne niż były naprawdę... (inna liczba
    > dziurek RJ45 -- w istocie były po dwie a w instrukcji po jednej;
    > brak przełączników slave/master -- tu było fajnie_inaczej, ale
    > ostatecznie hybrydy dają się konfigurować jak identyczne...)

    Bramka WiFi-BT łącząca termohigrometry BT jest świetna! -- to jeden
    z najlepszych moich zaqpów. Teraz nie widzę takiej.

    Bezprzewodowe włączniki przypadły matce do gustu, więc być może będę
    je stosował chętniej/częściej... Włączniki mają duży zasięg (całe
    mieszkanie bez problemów) i nie kolidują ze sobą; jedno światełko
    może być obsługiwane przez kilka (chyba do ośmiu) włączników,
    nadto niektóre mogą być obsługiwane via WiFi 2.4GHz, inne także
    via BT a czasami także zwykłymi włącznikami... (4 możliwości
    naraz istnieją a komplet odbiornik-nadajnik można mieć za 14 pln
    z małymi groszami)

    --
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` .,; o.' eneuel#eneuel.ct8.pl '.O_'

    --
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s