  • 11. Data: 2018-04-01 22:53:26
    Temat: Re: Nowe samochody które mają ocynk?
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Cienki tak jak cala reszta samochodow mial powloke fosforanowa.

  • 12. Data: 2018-04-02 06:51:29
    Od: Bok <a...@g...com>

    > O ile lat myślisz przedłużyć mu życie tym fortelem? :-)
    >
    > Robert

    chce żeby przez cały czas użytkowania -powiedzmy 10 lat -samochód
    wyglądał jak nowy- z wierzchu i od spodu

  • 13. Data: 2018-04-02 18:27:07
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Wystarczy w nowym zrobic zabezpieczenie profili zamknietych, powtorzyc po roku a
    potem co trzy lata. Oczywiscie w miedzyczasie kontrola czy od spodu nie jest
    uszkodzone fabryczne zabezpieczenie podwozia i ewntualne naprawy tego zabezpieczenia.
    Wbrew temu co sie moze wydawac malowanie jakimis smolowymi preparatami nie jest
    konieczne. Koniecze jest rowniez zalozenie nadkoli jesli ich fabrycznie nie ma.

  • 14. Data: 2018-04-03 00:51:08
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Sun, 1 Apr 2018 11:13:35 +0200, Bok napisał(a):

    > eetam blacha ocynkowana musiała by ze 2 lata stać żeby pokryła się rudą
    > a tam samochody które miały kolizje do 3 miesięcy wstecz świecą rudzizną
    >
    > oczywiście tam gdzie było mocne przetarcie i uszkodziło ocynk to też
    > rdzewieje

    No tak, ale jeśli chodzi o uszkodzenia blach, to tam gdzie nastąpiło
    wgniecenie, tam prawie na pewno ocynk został uszkodzony.

    Ocynk może przetrwać najwyzej otarcie do podkładu.

  • 15. Data: 2018-04-03 01:21:13
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Jak ma sie uszkodznic cos czego nie ma. Nie cynkuje sie samochodow bo to sensu nie
    ma. Fosforanuje sie i pierwsza warstwe podkladu naklada sie elektroforetycznie. Cynku
    nie daje sie malowac. Przy cynkowanej stali, na przyklad blachy na dach, przy uzyciu
    specjalnej farby do cynku jest wymog malowania po dwoch latach od momentu ulozenia
    zeby sie porowata warstwa tlenku cynku zrobila. Inaczej palcem daje sie po
    wyschnieciu farbe zetrzec. Byly jakies samochody w ktorych czesc blach w plycie
    podlogowej byla cynkowana. Ale to nie byly samochody dla ludu pracujacego miast i wsi
    a dla ludzi od milionerow wzwyz. Rdzewienie w miejscu otarcia wskazuje ze byla
    powloka fosforanowa. Cynkowanie ma za zadanie ochrone elektrochemiczna. Uszkodzenie
    warsywy cynku na stali nie powoduje rdzewienia stali bo w ogniwie zelazo cynk to cynk
    ulega utlenianiu a nie stal. Powloka cynkowa nie musi byc szczelna zeby ochrona
    dzialala. Patrz rurociagi i mosty. Co jakis odcinek sa mocowane do rur cynkowe
    elektrody ktore chronia caly rurociag. To sa wiadomosci na poziomie szkoly sredniej
    jak bylem mlody i piekny.

  • 16. Data: 2018-04-03 09:50:41
    Od: l...@g...com

    "chce żeby przez cały czas użytkowania -powiedzmy 10 lat -samochód
    wyglądał jak nowy- z wierzchu i od spodu "
    Ambitne zamierzenia.

  • 17. Data: 2018-04-03 10:34:27
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    W dniu 2018-04-01 o 10:27, Bok pisze:
    > Które samochody/marki stosują ocynk?

    Obecnie nie znam producenta samochodów, który by nie stosował blach
    ocynkowanych. Wyjątek stanowią oczywiście samochody zbudowane z blachy
    aluminiowej lub mające fragmenty plastikowego nadwozia - tam oczywiście
    ocynku nie ma.
    Szczerze mówiąc nie widziałem takiego bez pełnego ocynku już od dobrych
    15+ lat :)
    Ostatnim samochodem z niepełnym ocynkiem jaki pamiętam to Astra F, która
    miała sporo blach ocynkowanych z jednej strony.
    Trzeba tez pamiętać, że ocynk ocynkowi nierówny :)

    Pozdrawiam - Mirek
    --
    Mirek Ptak
    kolczan( a t )outlook(kropek) c om

  • 18. Data: 2018-04-03 10:40:50
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    > Moze i jakies sie cynkuje, wiekszosc jesli nie wszystkie, z wyjatkiem tych co sa
    podobno cynkowane, jest fosforanowana. To bardzo skuteczne zabezpieczenie przed
    korozja.
    [...]

    Wiemy, że dzwony biją, tylko nie wiemy w którym kościele :)
    Blach, czy nadwozia w fabryce samochodów się nie cynkuje. Blachę cynkuje
    huta.
    Fosforanowanie, a obecnie raczej cyrkonowanie to proces chemiczny
    przeprowadzany na pospawanym nadwoziu na lakierniach - zaraz po myciu i
    aktywacji powierzchni blachy. Robi się to zarówno na nadwoziach
    stalowych ocynkowanych jak i aluminiowych. Zaraz potem nakładana jest
    pierwsza warstwa antykorozyjnego pokrycia, czyli kataforeza (lub bardzo
    już rzadko - anaforeza) która daje faktyczną odporność na korozję -
    szacunkowo około 70-80%.

    Pozdrawiam - Mirek

  • 19. Data: 2018-04-03 11:39:12
    Od: Trybun <c...@j...ru>

    > to też zależy ile się jeździ, jak się jeździ, i gdzie trzyma się
    > samochód, ja na przykład jak w sezonie zimowym są mocno solankowe
    > okresy to nie ruszam samochodu z garażu, przy naszych zimach jest to
    > kilkanaście dni w roku więc przeżyję bez samochodu

    E tam, okresu zimy mamy około 3 miesiące. Solanka z rozsypanej soli też
    od razu nie znika z powierzchni dróg. Tak więc raczej mało kto może
    sobie pozwolić aby pójść w Twoje ślady. Zresztą czy to tylko od soli
    zależy? Można jeździć autem po drogach na które wywalono tony soli, i
    co, i nic - nowemu pojazdowi, do 10 lat raczej korozja nie grozi..

  • 20. Data: 2018-04-03 11:39:34
    Od: Trybun <c...@j...ru>

    > Cienki tak jak cala reszta samochodow mial powloke fosforanowa.

    Nie znam tych technologii. Pamiętam tylko to że w fachowej prasie stało
    o "całkowitym ocynku ". Nawet był przytoczony analog że seicento, w
    odróżnieniu od poprzednika nie ma już całkowicie cynkowanej karoserii.