  • 1. Data: 2019-08-26 11:28:15
    Temat: Re: Numerki portów i IPv6
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Sun, 25 Aug 2019 16:40:18 +0200 (GMT+02:00), slawek wrote:

    > Czy ktoś może w prosty sposób wytłumaczyć, dlaczego - przy ponad 7
    > miliardach ludzi na Ziemi
    > - liczba portów wynosi tylko 65 tysi a do tego większość z nich
    > jest zarezerwowana dla kolesi
    [...]
    > Jaki problem jest w tym że na serwerze xyz port 80 to np. IRC?

    Potrzebujesz postawic na jednym IP ponad 65k uslug sieciowych?

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 2. Data: 2019-08-26 11:59:12
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > Potrzebujesz postawic na jednym IP ponad 65k uslug sieciowych?

    A może jedną usługę na 100k otwartych połączeń?

    Pytanie, czy to ma sens. I jeśli nie ma sensu tylko dlatego, że jest ograniczenie na
    liczbę portów efemerycznych (bo inne względy nie stanowią przeszkody), to może być
    temat do rozważań.

    Ludzie potrafią zrobić serwis na tysiące wątków, to czemu nie portów? Nie żebym taką
    praktykę polecał, ale wydaje się, że dzisiaj jedynym ograniczeniem powinna być
    dostępna pamięć i szybkość przetwarzania. Jak się ktoś mieści w pamięci mając 100k
    połączeń, to czemu mu tego zabraniać? Te dwa bajty na numer portu to zdecydowanie
    zaszłość historyczna.

  • 3. Data: 2019-08-26 12:39:17
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Mon, 26 Aug 2019 02:59:12 -0700 (PDT), Maciej Sobczak wrote:

    > A może jedną usługę na 100k otwartych połączeń?

    100k połączeń wbitych może być na jeden port, zatem jaki tutaj widzisz
    problem?

> [...]
    > się ktoś mieści w pamięci mając 100k połączeń, to czemu mu tego
    > zabraniać? Te dwa bajty na numer portu to zdecydowanie zaszłość

    Tak jak napisałem... możesz mieć (jeśli zasoby pozwolą) i milion połączeń
    na port (choć tu już bym się obawiał prędzej ograniczeń ze strony struktur
    danych w API podsystemu zarządzającego tymi połączeniami), zatem mając 65k
    portów teoretycznie mogłoby być miliardy połączeń. Wystarczy?

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 4. Data: 2019-08-26 16:11:20
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Mon, 26 Aug 2019 15:11:16 +0200 (GMT+02:00), slawek wrote:

    > Jest jedna usługa i jedno IP. Ale jeżeli wybiorę port 666 do
    > ustawienia na nim echo to jak bardzo złamię zakaz IANA - co by
    > nie było instytucji będącej organem Rządu Federalnego USA?! (BTW,
    > IANA zastąpiono PTI, ale to nic nie zmienia.)
    >
    > Jest wyraźnie "shall not" - co według mnie tłumaczy się "nie
    > wolno" tyle że grzecznie sformułowane.

    A wg mnie "nie powinno się", a to dlatego, że ...

    > A że według mnie powinno być "mój serwer moje porty" (czyli adres
    > IP dostaje od jakiegoś Authority, ale co mam pod portami to tylko
    > ja decyduję) nie ma znaczenia. Bo interesuje mnie jakie są
    > reguły/przepisy, a nie jaka jest praktyka.

    ...połączenia sieciowe mają to do siebie, że uczestniczą w nim dwie,
    odrębne i niezależne, jednostki. To z kolei wymaga przyjęcia pewnych
    założeń, czasami zwanych "convention over configuration", które powodują,
    że klient usługi np. telnetu, wie, że aby się połączyć z serwerem trzeba
    się wbijać na port 23, a taki np. klient FTP wie, że musi się łączyć na
    port 21, itd.
    "Nie powinno się" oznacza tym samym, że jak sobie te porty zmienisz to
    pojawia się problem wymuszenia na kliencie łączenia z innym, niż domyślny,
    portem, co będzie kłopotliwe w zorganizowaniu, zatem "shall not" zmieniać
    standardowych portów i mieć problem z bańki, gdy nie trzeba kombinować.

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 5. Data: 2019-08-26 16:50:37
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    slawek <x...@o...org> wrote:

    > Skoro serwer jest mój - i nie ogłaszam "hej tu mam FTP" to nikt
    > nie może oczekiwać że port 21 będzie otwarty, że port 21 to u
    > mnie FTP, ani że to FTP dostarcza dostępu do jakiegoś filesystemu
    > (bo np. generuje losową zawartość proceduralnie).

    I tak się robi. Powszechną praktyką jest odpalanie sshd na porcie innym
    niż domyślny, żeby uniknąć skanerów.

  • 6. Data: 2019-08-27 07:01:12
    Od: Izaura <d...@d...net>

    On 2019-08-26 11:59, Maciej Sobczak wrote:

> [...]
    połączeń, to czemu mu tego zabraniać? Te dwa bajty na numer portu to zdecydowanie

    Powinno się zakazać administracyjnie!
    Dziś firefox na 4 GB, muli tak samo, jak netscape na 2MB, 25 lat temu :)

  • 7. Data: 2019-08-27 08:34:03
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > 100k połączeń wbitych może być na jeden port

    Nie.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Ephemeral_port

    Podłącz N klientów do jakiegoś serwera i uruchom tam polecenie netstat. Zwróć uwagę,
    ile jest wpisów z tym pierwotnym (nasłuchującym) numerem portu a ile pozostałych i
    czym się różnią.

    > zatem jaki tutaj widzisz
    > problem?

    Że w niektórych zastosowaniach może być tego za mało.

    > Tak jak napisałem... możesz mieć (jeśli zasoby pozwolą) i milion połączeń
    > na port

    Pytanie pomocnicze: po czym system pozna, do którego bufora wrzucić dane nadchodzące
    z każdego z tych miliona połączeń?

  • 8. Data: 2019-08-27 09:20:37
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Mon, 26 Aug 2019 23:34:03 -0700 (PDT), Maciej Sobczak wrote:

    > Nie.
    >
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Ephemeral_port

    Porty efemeryczne są używane po stronie klienta, który nawiązuje połączenie
    z serwerem na stałym porcie danej usługi. Co prawda w tym artykule na wiki
    piszą, że serwer też "może" używać takich portów tymczasowo, ale ja z tym
    się nie spotkałem i trochę mnie to zaskoczyło szczerze mówiąc.

    http://www.tcpipguide.com/free/t_TCPIPClientEphemera
    lPortsandClientServerApplicatio.htm

    > Podłącz N klientów do jakiegoś serwera i uruchom tam polecenie netstat. Zwróć
    uwagę, ile jest wpisów z tym pierwotnym (nasłuchującym) numerem portu a ile
    pozostałych i czym się różnią.

    Do serwera FirebirdSQL podłączyłem 4 klientów i odpaliłem netstata:

    TCP 127.0.0.1:3060 127.0.0.1:13261 ESTABLISHED
    [firebird.exe]
    TCP 127.0.0.1:3060 127.0.0.1:13262 ESTABLISHED
    [firebird.exe]
    TCP 127.0.0.1:3060 127.0.0.1:13263 ESTABLISHED
    [firebird.exe]
    TCP 127.0.0.1:3060 127.0.0.1:13862 ESTABLISHED
    [firebird.exe]

    > Że w niektórych zastosowaniach może być tego za mało.

    Odpalanie na JEDNYM serwerze/systemie stu tysięcy połączeń mogłoby być
    problemem ze względów ogólnowydajnościowych, już pomijając fakt czy się to
    uda czy nie od strony portów.
    Dokładnie jak z wątkami o których pisałeś, tysiące wątków zabiją każdy
    serwer samym czasem przełączania między wątkami, nie licząc już samego ich
    obciążenia obliczeniowego. No chyba, że serwer będzie miał tysiące
    CPU/rdzeni.

    > Pytanie pomocnicze: po czym system pozna, do którego bufora wrzucić dane
    nadchodzące z każdego z tych miliona połączeń?

    Po adresie IP i porcie (efemerycznym :-)) strony klienckiej :-)

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 9. Data: 2019-08-27 09:45:54
    Od: Mateusz Viste <m...@w...tell>

    On Tue, 27 Aug 2019 09:20:37 +0200, Roman Tyczka wrote:

> [...]
    > artykule na wiki piszą, że serwer też "może" używać takich portów
    > tymczasowo, ale ja z tym się nie spotkałem i trochę mnie to zaskoczyło

    Z ogólnie znanych - FTP w trybie aktywnym. To serwer nawiązuje połączenie
    do klienta, aby przesłać dane. Ale to tylko przykra zaszłość historyczna
    - normalne protokoły nie robią takich wygibasów.

    > Po adresie IP i porcie (efemerycznym :-)) strony klienckiej :-)

    A ściślej to po obu adresach (src + dst) i obu portach (src + dst).

    Mateusz

  • 10. Data: 2019-08-27 23:44:14
    Od: Izaura <d...@d...net>

    On 2019-08-27 19:41, slawek wrote:
> [...]
    ponad 65k uslug sieciowych?> > A może jedną usługę na 100k otwartych połączeń?> >
[...]
    numer portu to zdecydowanie zaszłość historyczna.> Powinno się zakazać
> [...]
    >
    > Dzisiejszy Firefox na I9 (fiber) muli mniej niż pierwszy Netscape
    > na 80286 (koncentryk).
    >
    > I jeszcze drobiazg - tyle portów mogłoby się przydawać np. dla
    > utrudnienia skanowania portów, dla umożliwienia np. przypisania
    > numeru portu do użytkownika serwisu jako id, dla zapewnienia
    > każdemu programiście zarezewowania portów bez obawy wyczerpania
    > puli.
    >
    > Rozwiązanie z 16 bitowym numerem portu nie byłoby złe - gdyby nie
    > wymóg rejestracji. Czyli pierwsze kilkadziesiąt tysięcy firm
    > rejestrują - a reszta musi obywać się efemerycznymi, które nie są

    Napisz do IANA. może w którymś nowszym RFC pojawia się virtualne porty?