  • 41. Data: 2014-10-14 22:35:20
    Temat: Re: [OT]OMG!
    Od: Luke <l...@l...net>

    > Tylko raz w życiu miałem okazję usłyszeć naprawdę dobrze brzmiące
    > elektroniczne organy o brzmieniu barokowych organów kościelnych.
    > Niestety, nie zapamiętałem nazwy producenta. Ale czasy się zmieniają i
    > zapewne teraz są już podobne instrumenty. I słuch już nie pozwoli
    > dostrzec różnicy ;)

    Każdy instrument mający w środku sample prawdziwych organów. Takie
    modele ma w ofercie Johannus, Viscount, każda firma z branży.
    Ewentualnie klawiatura midi i program typu Hauptwerk. No i najważniejsze
    to te sample w środku.

    L.

  • 42. Data: 2014-10-14 22:36:08
    Od: Luke <l...@l...net>

    W dniu 2014-10-14 o 09:19, Piotr Gałka pisze:

    > W tamtym pojawiało się kółko podzielone na 4 części (żółto czarne chyba)
    > obracające się w prawo lub w lewo zależnie od odstrojenia, ale to może
    > po prostu inny tryb wyświetlania tego samego programu.
    > P.G.

    Nie bardzo rozumiem, czemu miałby służyć program za 3000 USD przy
    strojeniu fortepianu. Chyba że jakimś zaawansowanym siupom
    umożliwiającym szybkie strojenie instrumentu.

    Natomiast zwykłe nastrojenie instrumentu jest możliwe przy użyciu tunera
    chromatycznego lub pierwszego programu o funkcjonalności takowego (np.
    DATuner na androida). Najpopularniejszy w moim mieście stroiciel stroi
    pianino szarpiąc każdą pojedynczą strunę kostką do gitary i obserwując
    wynik na takim chromatycznym tunerze. Po przejściu całego instrumentu
    sprawdza i poprawia wszystko jeszcze raz, a następnie koryguje już na
    słuch pewne interwały. I żaden program za 3000 USD nie jest mu do tego
    potrzebny. Pianina wychodzą nastrojone po mistrzowsku.

    L.

  • 43. Data: 2014-10-15 01:26:32
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-10-14 21:57, J.F. pisze:
> [...]
    sji/

    > Grali to i rozrozniali ... ale czy nie wynikalo to z tego ze
    > kompozytor dobieral rozne dzwieki do gamy i w rezultacie troche inna
    > muzyka wychodzila ? I jakby przetranslowac wszystko rowno, to by nie
    > odroznili, ewentualnie mysleli ze zle nastrojony, ale nie bylo
    > zwyczaju transponowac ?

    Nie, chodzi o zwykłych "cywili" - "przypadkowi przechodnie" ;)
    odwiedzający targowiska, ludzie chodzący do kościoła.

    Tak przy okazji:
    kilka lat temu widziałem fragment starego filmu dokumentalnego, gdzieś z
    lat 50-tych. Ekipa jeździła po wsiach słuchać i notować utwory ludowe.
    Jakaś babina w chuście na głowie "śpiwoła" coś "po ludowemu", zaś
    człowiek z ekipy notował to na bieżąco na pięciolinii. Ile on się
    nastawiał krzyżyków czy bemoli...

    > No wlasnie - a tego wielu ludzi nie jest w stanie odroznic

    Znam dwóch dobrych. Mój kolega z lat szkolnych, Adam (swego czasu
    pomykał na skrzypkach z Brathankami) i znajomy ksiądz Henryk - muzykolog
    z absolutnym słuchem.

    Pamiętam, że Adam na pielgrzymce do Częstochowy stroił ludziom gitary w
    trakcie gry - czyli kilka osób grało na gitarach, a Adam kręcił śrubkami.

> [...]
    > kotek". Mozna wystukac jednym palcem. Mozna przestawic o pare oktaw i
    > brzmi podobnie. Mozna przestawic o dowolna ilosc poltonow i tez brzmi
    > jak "wlazl kotek". Mozna zagrac na pianinie, na flecie na skrzypcach,
    > mozna sinusem, prostokatem, trojkatem - i to ciagle jest ta sama
    > melodia.
    >
    > A zastepujemy kazda nutke akordem, takim samym - tzn te same
    > interwaly, ale ton bazowy jak w oryginalnej melodycje ... i to nie
    > brzmi. Takie nie wiadomo co.
    > Cos to ucho bardziej skomplikowane, albo ... blad jakis w syntezatorze

    Jestem w trakcie przeprowadzki :(
    Klawiszy nie mam - są jeszcze na starym miejscu.
    Może chodzi o zasady klasycznej harmonii cztero-głosowej? Czyli
    tonika-subdominanta-dominanta?
    Muszę sprawdzić.
    Chociaż w organach kościelnych czy koncertowych spotyka się głosy typu
    mix, gdzie pod jednym klawiszem gra kilka piszczałek, rozstawionych w
    gamie. Ale to są, z tego co pamiętam, wysokie głosy. Raczej nie
    8-stopowe, tylko 4-stopowe lub wyższe.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 44. Data: 2014-10-15 01:36:23
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-10-14 22:36, Luke pisze:

> [...]
    > słuch pewne interwały. I żaden program za 3000 USD nie jest mu do tego
    > potrzebny. Pianina wychodzą nastrojone po mistrzowsku.

    Polemizowałbym.
    Ja mam trochę "drewniane ucho" ;) ale kilka osób z branży mówiło, że
    tuner może służyć ewentualnie do wstępnego dostrojenia.
    Nawet tu:
    http://arspolonica.ocross.net/pytanie-miesiaca-1/

    Zresztą jakiś rok temu zdziwiłem się: szwagierka zanabyła sobie tuner do
    gitary akustycznej - ponoć niezły. Gitara nastrojona według tunera gra
    "dziwnie". Nastroiłem ją "po swojemu" - zagrała "lepiej". Może tuner do
    d..y? Nie wiem, musiałbym sprawdzić. Wtedy mi się nie chciało.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 45. Data: 2014-10-15 08:28:11
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Luke" <l...@l...net> napisał w wiadomości

> [...]
    > słuch pewne interwały. I żaden program za 3000 USD nie jest mu do tego
    > potrzebny. Pianina wychodzą nastrojone po mistrzowsku.

    Program jest przede wszystkim do strojenia fortepianów koncertowych (pianina
    to przy okazji). A cena jest nie za sam proces strojenia (najbanalniejsza
    funkcjonalność tego programu) tylko za algorytm określenia jak należy dany
    instrument nastroić.
    W programie wstępnie się wybiera jaki poziom rozstrojenia (mój termin)
    chciało by się osiągnąć w skali 1..9. Dla prostych pianin powinno to być
    1..2 (1 chyba oznacza takie strojenie jak DATuner). Dla lepszych (z
    dłuższymi strunami): 3..4. Dla krótkich fortepianów: 4..5, dla długich
    fortepianów: 6..7. Program słuchając instrumentu (poszczególne klawisze (co
    oktawę) każe uderzać wiele razy) określa, czy zamierzony poziom rozstrojenia
    jest dla danego instrumentu dopuszczalny czy nie i odpowiednio koryguje to
    założenie (możliwe, że wynikowy strój w ogóle nie ma liniowego (w skali log)
    rozkładu w całym zakresie, ale tego nie wiem.
    Według autorów rozstrojenia 8..9 to żaden instrument nie zaakceptuje, ale
    dali, bo a nuż komuś się uda taki znaleźć.
    Mam podejrzenia, że dobry pianista po zagraniu paru nut na fortepianie
    nastrojonym za pomocą DATunera poprosi o innego stroiciela albo odmówi
    zagrania koncertu.
    Ale jako laik w dziedzinie muzyki nie mogę oczywiście wykluczyć, że cała ta
    gadka jest jak teksty audiofili.
    P.G.

  • 46. Data: 2014-10-15 11:38:11
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 14.10.2014 21:57, J.F. wrote:

    > A zastepujemy kazda nutke akordem, takim samym - tzn te same
    > interwaly, ale ton bazowy jak w oryginalnej melodycje ... i to nie
    > brzmi. Takie nie wiadomo co.

    Nie mam wykształcenia muzycznego, ale to normalne że nie brzmi, bo
    wsadzasz tam dźwięki w ogóle spoza gamy czy tonacji, w której jest ta
    prosta melodyjka. Jakie są podstawy fizyczne - że w o?óle melodia
    "podoba się" zwykle jeśli leży w określonej tonacji, jedne dźwięki,
    akordy "pasują" inne nie - nie wiem. Możliwe, że to jest podobnie jak z
    obrazem - podoba nam się złoty podział, symetria, kształty doskonałe itp.

    --
    Mirek.

  • 47. Data: 2014-10-15 11:49:02
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Inż. Mamo^H^H^Hirek napisał:

> [...]
    > akordy "pasują" inne nie - nie wiem. Możliwe, że to jest podobnie jak z
    > obrazem - podoba nam się złoty podział, symetria, kształty doskonałe itp.

    "Proszę pana, ja jestem umysł ścisły, mnie się podobają melodie, ktore
    już raz słyszalem... po prostu. No, to porzez, no, reminiscencje.
    No jakże mi się moze podobać piosenka, ktorą pierwszy raz slyszę?"

    --
    Jarek

  • 48. Data: 2014-10-15 11:49:27
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Mirek,

    Wednesday, October 15, 2014, 11:38:11 AM, you wrote:

> [...]
    > akordy "pasują" inne nie - nie wiem. Możliwe, że to jest podobnie jak z
    > obrazem - podoba nam się złoty podział, symetria, kształty doskonałe itp.

    Właśnie dlatego od tylu lat postuluje się - i w praktyce używa - strój
    równomiernie temperowany, w którym możesz dowolnie transponować
    melodię i będzie brzmiała tak samo dobrze (według konserwy: tak samo
    źle) po transpozycji jak przed nią.

    Anegdota: Mam od lat znajomego organistę (i organmistrza przy okazji
    ale teraz to nieistotne). I, jak to często przy różnych okazjach bywa,
    musiał się przygotować do akompaniowania śpiewaczce przy Ave Maria
    bodaj Schuberta. A śpiewaczka po przeziębieniu i bała się za mocno
    zedrzeć gardło. No to pyta organistę czy może przetransponować tercję
    niżej. Ten - Nie ma problemu - patrzy w normalne nuty i gra tercję
    niżej ,,on-line". Ja zaliczam opad szczęki, bo spodziewałem się, że
    będzie musiał choć chwilę do tego się przygotować. Śpiewaczka
    zaśpiewała ale mówi, że to jednak zbyt duży wysiłek i prosi o kwintę
    niżej. Sytuacja się powtarza, śpiewaczka nadal mówi, że się boi. No to
    ja daję - to może po prostu oktawę niżej. A śpiewaczka na to: ale
    proszę mi podać ton, bo się pomylę! ROTFL!

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 49. Data: 2014-10-15 12:32:24
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    [...]
    > proszę mi podać ton, bo się pomylę! ROTFL!

    Co w tym dziwnego? Standardowa praktyka. Widziałem nawet facetów
    podających ton dla chóru z kamertonem przy uchu. I nie mówię o poziomie
    śpiewaków na ślubach ;-)
    Z drugiej strony na moim ślubie grała połowa Filharmonii Sudeckiej,
    która wtedy jeszcze się tak nie nazywała, a na organach młody wtedy
    chłopak który dziś ma niezłą kupkę wydanych płyt :-)

    P.P.

  • 50. Data: 2014-10-15 12:50:42
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Paweł,

    Wednesday, October 15, 2014, 12:32:24 PM, you wrote:

    > [...]

    > Co w tym dziwnego? Standardowa praktyka.

    Przy tercji i kwincie nie potrzebowała. Dopiero przy oktawie nagle
    potrzebuje? Przecież akompaniament zaczyna a nie ona...

    Swoją drogą - całkiem dobrze to zabrzmiało. Podobne zaskoczenie, gdy
    zamiast na skrzypcach zagrają Ave Maria na altówce :)

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan