  • 11. Data: 2012-10-24 13:07:38
    Temat: Re: [OT] lekkie - wycena instalacji elektr.
    Od: k...@v...pl

    W dniu środa, 24 października 2012 12:35:30 UTC+2 użytkownik Waldemar Krzok napisał:
> [...]
    projekcie. Inna sprawa że projektanci są pojebani. Do kinkietu dają 3x1,5. A tam
    lampka LED 2,5W.

    > Ale możliwe, że najpierw było 2.5W LED, a potem facio zabiera się za
    >
    > kręcenie profesjonalnych pornosów i przykręci 1500W reflektor. I co wtedy?
    >
    > Można dać 3x0.75, ale wtedy zabezpieczenie obwodu musi być dopasowane
    >
    > (znaczy 6A, na przykład). Można zrobić, ale czasem okazuje się, że
    >
    > kupienie 1km 3x1.5mm będzie tańsze, niż 500m 1.5 i 500m 0.75.
    >

    > Waldek
    >

    > --
    >
    > My jsme Borgové. Sklopte štíty a vzdejte se. Odpor je marný.

    I między innymi po to żeby nie przeciążyć przewodów są bezpieczniki. Idąc Twoim
    tokiem rozumowania to inny facio na instalacji domowej będzie zasilał piec do
    hartowania 100kW. Hobby takie ma że wszystko hartuje i co mu zrobisz?

  • 12. Data: 2012-10-24 13:34:22
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    Nie szkoda czasu na takie dywagacje? ;)

    Jakbym robil dla siebie to wszedzie miedz 2.5mm.kw.
    a do odbiornikow typu piekarnik 4mm.kw ;) Wszelkie
    polaczenia skrecane i lutowane. Olowiowo oczywiscie ;)

  • 13. Data: 2012-10-24 13:39:50
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Jakub,

    Wednesday, October 24, 2012, 1:34:22 PM, you wrote:

    > Nie szkoda czasu na takie dywagacje? ;)

    > Jakbym robil dla siebie to wszedzie miedz 2.5mm.kw.
    > a do odbiornikow typu piekarnik 4mm.kw ;) Wszelkie
    > polaczenia skrecane i lutowane. Olowiowo oczywiscie ;)

    E tam - główne obwody tez robilem 4mm^2 a to co za płytkami bylo
    łaczone rzeczywiście jest skręcone i zalutowane ołowiowo :)

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 14. Data: 2012-10-24 13:49:16
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jakub Jewuła napisał:

    > Nie szkoda czasu na takie dywagacje? ;)
    >
    > Jakbym robil dla siebie to wszedzie miedz 2.5mm.kw.
    > a do odbiornikow typu piekarnik 4mm.kw ;) Wszelkie
    > polaczenia skrecane i lutowane. Olowiowo oczywiscie ;)

    Nie jestem w stanie przytoczyć dokładnych opracowań,
    ale zdaje się, że połączenie skręcane Cu-Cu ma samo
    w sobie większą trwałość i niezawodność, niż to samo
    połaczenie po zalutowaniu Sn/Pb.

    --
    Jarek

  • 15. Data: 2012-10-24 14:20:45
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 24.10.2012 13:49, schrieb Jarosław Sokołowski:

    > Nie jestem w stanie przytoczyć dokładnych opracowań,
    > ale zdaje się, że połączenie skręcane Cu-Cu ma samo
    > w sobie większą trwałość i niezawodność, niż to samo
    > połaczenie po zalutowaniu Sn/Pb.

    Dokładnie tak jest. Ma nawet mniejszą oporność.

    Waldek

  • 16. Data: 2012-10-24 14:53:29
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Waldemar,

    Wednesday, October 24, 2012, 2:20:45 PM, you wrote:

    > Dokładnie tak jest. Ma nawet mniejszą oporność.

    Wierz mi lub nie ale rzeczywistość mówi coś innego. Owszem -
    bezpośrednio po połączeniu miedź-miedź jako tako przewodzi. Ale po
    pewnym czasie, szczególnie w zmiennych warunkach atmosferycznych,
    dochodzi do utleniania i styk słabnie.

    A teraz biorę dwa przewody, zaciskam je w typowym zacisku z śrubką -
    mam jakąś rezystancję. Zalewam pozostałą przestrzeń cyną, tworząc
    znacznie większą powierzchnię styku i uniemożliwiam korozję styku -
    twierdzisz, że w takiej sytuacji pogorszę rezystancję?

    Moim zdaniem pogorszenie rezystancji zachodzi w przypadku innym -
    grubego cynowania przewodów i dopiero skręcania - to jest rzeczywiście
    koszmar. Natomiast bezpośrednie lutowanie lub zalutowanie skręconych
    przewodów daje trwały styk o niskiej rezystancji.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 17. Data: 2012-10-24 17:10:17
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 24 Oct 2012 09:33:53 +0200, Jacek Maciejewski napisał(a):

    > Jak to wycenić?

    No i co?? Nikt nie puści farby jak to wycenić? :)
    --
    Jacek

  • 18. Data: 2012-10-24 18:38:58
    Od: k...@v...pl

    W dniu środa, 24 października 2012 13:49:56 UTC+2 użytkownik Jarosław Sokołowski
    napisał:
    > Pan Jakub Jewu�a napisa�:

    > Nie jestem w stanie przytoczy� dok�adnych opracowa�,
    >
    > ale zdaje si�, �e po��czenie skr�cane Cu-Cu ma samo
    >
    > w sobie wi�ksz� trwa�o�� i niezawodno��, ni� to samo
    >
    > po�aczenie po zalutowaniu Sn/Pb.
    >

    > --
    >
    > Jarek

    W UE do niedawna skręcanie nie było dopuszczalne, nawet jak było polutowane. Jakiś
    czas temu zmienili i dopuścili skręcane i lutowane, samo skręcanie jest dalej
    niedopuszczalne. Nie zapewnia gazoszczelności.

  • 19. Data: 2012-10-24 18:51:13
    Od: <news>

    Użytkownik "Jacek Maciejewski" napisał:
    > Wpadła mi nietypowa dla mnie robota. Położenie instalacji
    > elektrycznej w budynku jednorodzinnym, stan surowy lecz ze
    > stolarką. Do tego nieco drutów do TV, telefonu, alarmu. Jak
    > to wycenić? BTW, co myślicie o stosowaniu przekroju
    > 1mm^2 do obwodów oświetleniowych?

    Przekroje mogą być nawet 0.5mm^2 jeśli obciążenie jest małe, to raczej
    kwestia czy to opłacalne ekonomicznie, bo może się okazać że nietypowe
    średnice są znacznie droższe od typowych grubszych.
    Natomiast co do cen to zależy od tego ile tam będzie tej roboty i
    materiałów, musisz sobie policzyć indywidualnie.

  • 20. Data: 2012-10-25 09:32:54
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik <k...@v...pl> napisał w wiadomości
    ps.com...

    >W UE do niedawna skręcanie nie było dopuszczalne, nawet jak było
    >polutowane. Jakiś czas temu zmienili i dopuścili skręcane i >lutowane, samo
    >skręcanie jest dalej niedopuszczalne. Nie zapewnia gazoszczelności.

    Czego ty nie powiesz.
    http://www.tme.eu/html/PL/zlaczki-instalacyjne-do-sk
    recania-przewodow-3m/ramka_3463_PL_pelny.html
    Na takich złączkach kupę instalacji elekrycznych w Wiedniu widziałem w
    latach 80'90.
    A widziałeś ty kiedykolwiek złączki typu Wago?

    Marek