  • 21. Data: 2012-10-25 09:43:56
    Temat: Re: [OT] lekkie - wycena instalacji elektr.
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 24.10.2012 18:38, schrieb k...@v...pl:

    > W UE do niedawna skręcanie nie było dopuszczalne, nawet jak było polutowane. Jakiś
    czas temu zmienili i dopuścili skręcane i lutowane, samo skręcanie jest dalej
    niedopuszczalne. Nie zapewnia gazoszczelności.

    Cobyś się nie zdziwił. Jest dokładnie na odwrót. Właśnie połączenia
    lutowane nie zapewniają gazoszczelności, a skręcane owszem. Połączenia
    lutowane w puszkach nie są dozwolone w EU i nigdy nie były.

    Waldek

  • 22. Data: 2012-10-25 10:38:42
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    wiadomości news:aes8v0Fi8k3U1@mid.uni-berlin.de...
    > Cobyś się nie zdziwił. Jest dokładnie na odwrót. Właśnie połączenia
    > lutowane nie zapewniają gazoszczelności, a skręcane owszem. Połączenia
    > lutowane w puszkach nie są dozwolone w EU i nigdy nie były.

    Waldku. Kurak jest fizykiem jądrowym i chemikiem, tyle że na rencie bo mu
    się nie opłaca marnować czasu w pracy. Poczekaj godzinkę, dwie, doczyta
    wikipedię, wróci tu i cię zbeszta od nieuków :)
    Założę się że i mnie się dostanie przy okazji.

    Marek

  • 23. Data: 2012-10-25 11:25:36
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 25.10.2012 09:43, Waldemar Krzok wrote:

    > Cobyś się nie zdziwił. Jest dokładnie na odwrót. Właśnie połączenia
    > lutowane nie zapewniają gazoszczelności, a skręcane owszem.

    Nie moja działka, ale mnie zaciekawiło - o co chodzi z tą gazoszczelnością?

    Michoo

  • 24. Data: 2012-10-25 12:15:43
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 25.10.2012 12:53, schrieb news:

    > może coś źle pamiętam, ale jak parę lat temu czytałem normę do
    > instalacji w budynkach to były tam dozwolone wszystkie możliwe
    > połączenia jakie mogą przyjść do głowy, skręcanie, zaciskanie, lutowanie
    > i inne.
    > Zresztą w elektronice lutowanie sprawdza sie całkiem dobrze i nikt nie
    > narzeka i nie kombinuje ze skręcaniem:)

    No nie całkiem. W zeszłym roku miałem pierypały właśnie z tego powodu,
    dla którego lutowania w budynkach się nie zaleca.
    Chyba już tutaj opisywałem, ale na wszelki wypadunek jeszcze raz.

    Do napędu kręciołka (krzesło) mieliśmy napęd sterowany z falownika.
    Silnik 2kW. Falownik miał, do ograniczenia prądu rozruchu, pozystor
    wlutowany ładnie w płytkę. No się stało: szef chce uruchomić urządzenie,
    a tu ani pip. No to spakowałem manele (krzesło stało w KSC na Florydzie)
    i poleciałem naprawiać. Po rozkręceniu falownika zainteresował mnie
    szary nalot w okolicach pozystora. Płytka pod mikroskop i faktycznie, w
    okolicach jednej nogi widać fajny krater, którego łysym okiem nie widać.
    Oporność złącza parę kOhm. Co się stało? Ano nóżka pozystora była
    conieco brudna, złącze się nagrzało lokalnie, cyna się uplastyczniła. Po
    załączeniu falownika w stanie gorącym (była przerwa w dopływie prądu
    przez sekundę) cyna została wypluta przez prądy wirowe. Powyższe wiem,
    bo firma falownikowa zrobiła kompletną analizę problemu. W innym
    urządzeniu pozystory widziałem przykręcone do płytki.

    Podsumując: w idealnym przypadku (brak tlenków miedzi i dobry lut)
    problemów nie będzie, ale jeżeli połączenie jest niespecjalne, bo druty
    nie dobrze oczyszczone, to masz lokalnie zwiększoną oporność, cyna staje
    się plastyczna i przy załączaniu jakiejś żarówki czy innego zasilacza z
    dużymi kondziorami masz impuls prądowy rzędu kA i złącze pluje cyną aż
    miło. Eksperyment co się dzieje z cyną przy impulsie prądowym może
    zrobić każdy dysponujący lutownicą transformatorową.

    Cyna i miedź w wilgoci to też świetne źródło korozji.

    Waldek

  • 25. Data: 2012-10-25 12:53:36
    Od: <news>

  • 26. Data: 2012-10-25 14:57:32
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 25.10.2012 15:54, schrieb news:

    > Ja się odniosłem do stwierdzenia że w lutowanie drutów w elektryce jest
    > niedozwolone, kiedy to ja na własne oczy widziałem normy w tym temacie
    > gdzie dozwolone są wszelkie metody łączenia przewodów w tym lutowanie,
    > więc się zastanawiam skąd i gdzie ten zakaz? Zgodzę się natomiast z
    > faktem że w razie wzrostu temperatury przewodu cyna się roztopi co może
    > być zarówno wadą jak i zaletą. Natomiast w przypadku brudnych nóżek
    > oporność i tak zawsze będzie duża, niezależnie czy skręcane czy lutowane.

    Muszę poszukać, bo ja widziałem na własne oczy normy zabraniające.
    Gdzieś mi się w domu wala podręcznik, poszukam.

    > jeśli na łączeniu masz za dużą oporność, albo wysokie temperatury to
    > oznacza tylko tyle że coś zostało z chrzanione i tyle.

    Prawdopodobieństwo schrzanienia jest chyba większe. Przez połączenie
    śrubowe warstwa tlenków jest częściowo usuwana, dlatego kontakt jest
    lepszejszy.

    Waldek

  • 27. Data: 2012-10-25 15:22:22
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Waldemar,

    Thursday, October 25, 2012, 2:57:32 PM, you wrote:

    [...]

    > Prawdopodobieństwo schrzanienia jest chyba większe. Przez połączenie
    > śrubowe warstwa tlenków jest częściowo usuwana, dlatego kontakt jest
    > lepszejszy.

    POPRAWNIE zrobione lutowanie oznacza usunięcie tlenków topnikami.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 28. Data: 2012-10-25 15:37:43
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Waldemar Krzok napisał:

    > Prawdopodobieństwo schrzanienia jest chyba większe. Przez połączenie
    > śrubowe warstwa tlenków jest częściowo usuwana, dlatego kontakt jest
    > lepszejszy.

    Znowu nie jestem w stanie podeprzeć się literaturą, ale z tego co
    pamiętam, to przy takim przesuwaniu względem siebie dwóch silnie
    dociskanych powierzchni miedzianych (co ma miejsce przy skręcaniu),
    po usunięciu tlenków następuje wręcz połączenie siatek krystlicznych
    obu elementów. A to zapobiega oddziaływaniu korozji na połączenie.
    Jak toto się zaleje innym metalem (np. lut Sn/Pb), to miedź się
    w tym częściowo rozpuszcza i mogą zajść wszystkie wyżej wymienione
    niekorzystne zjawiska (jakieś niewymienione może też).

    Podobnie jest z tzw. połączeniami owijanymi. Mam na myśli te czworokątne
    kołki, wokół których specjalną owijarką ciasno owija się drut (używa się
    jeszcze tego?). One mają wszystkie parametry lepsze od drucika lutowanego
    do łączówki -- mniejsza oporność, mniejsza stopa źle wykonanych łączeń,
    mniejsza awaryjność w czasie eksploatacji.

    --
    Jarek

  • 29. Data: 2012-10-25 15:40:12
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Michoo napisał:

    > Nie moja działka, ale mnie zaciekawiło - o co chodzi z tą gazoszczelnością?

    Też miałem o to spytać. Początkowo myślałem, ze drobiowaty pomylił kable
    z gazrurkami -- i to by się nawet zgadzało, teraz się je lutuje (miedziane),
    a z niegdysiejszymi stalowymi gwintowanymi łączonymi na konopnego skręta,
    to same problemy. Ale teraz, to sam nie wiem.

    Jarek

    --
    Co się tam dzieje w mej głowie:
    Pędy, zapędy, ognie, ogniwa.

  • 30. Data: 2012-10-25 15:45:46
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 25.10.2012 16:48, schrieb news:

    > Był bym wdzięczny, może po prostu te nieroby od norm sobie coś zmieniają
    > co kilka lat, raz zabronią, raz dopuszczą, ot tak że niby pracują:)

    Poszukam, ale chyba stoi w drugiej warstwie, więc będzie przesuwanka ;-)

    > To zwykła ruletka, czasem usunie, czasem nie, to zależy od wprawy i
    > umiejętności przykręcającego, tak samo jak niepoprawnie wykonany lut,
    > może zostać niepoprawnie wykonane połączenie skręcane a udary prądowe
    > równie dobrze wypalają połączenia niepoprawnie skręcone i zlutowane.
    > A skręcanie brudnych przewodów jest tak samo niepoprawne jak ich
    > lutowanie. Tylko pewnie łatwiej i taniej jest znaleźć pracownika
    > potrafiącego poprawnie skręcać niż poprawnie lutować:)

    No i sobie paluchów nie poparzy ;-).
    Osobiście widziałem puszkę rozdzielczą w której kable były pospinane
    krokodylkami. Właściciel mieszkania (i puszki) był z wykształcenia
    elektrotechnikiem i miał uprawnienia. To tak jak o tym pijanym szewcu co
    bez butów chodzi.

    Waldek