  • 1. Data: 2009-01-01 03:44:41
    Temat: Re: Ograniczenie mocy lutownicy oporowej
    Od: Padre <P...@n...net>

    wt pisze:
    > Włączanie diody na czas lutowania wydaje się niecelowe, ponieważ grot
    > rozgrzewa się przez ileś minut, a nie przez moment.

    Nie do końca masz rację, podczas lutowania lutownica oddaje przecież
    więcej ciepła niż podczas bezczynności i pełne zasilanie może pomóc
    wtedy podtrzymaniu stałej temperatury. Ja co prawda lutuję grubsze
    rzeczy (witraże) ale już dawno dorobiłem sobie do 100W lutownicy
    podstawkę z mikroswitchem dzięki któremu lutownica odstawiona na
    podstawkę utrzymuje właściwą temperaturę a podczas lutowania otrzymuję
    pełną moc. Ponieważ do lutownicy używam zewnętrznego regulatora to nie
    korzystam z diody tylko drugiego potencjometru do ustawienia mocy
    "podtrzymującej" ale wypada ona właśnie ok. 50% mocy lutowania. Z
    przyjemnością sprawił bym sobie coś w rodzaju stacji lutowniczej z
    regulacją temperatury ale nic nie mogę znaleźć z mocą min. 100W i
    odpowiednią bezwładnością/masą i grotami 7-8mm.

  • 2. Data: 2009-01-01 19:17:01
    Od: "wt" <s...@p...onet.pl>

    > Nie do końca masz rację, podczas lutowania lutownica oddaje przecież
    > więcej ciepła niż podczas bezczynności i pełne zasilanie może pomóc wtedy
    > podtrzymaniu stałej temperatury. Ja co prawda lutuję grubsze
    Wszytko zależy od danych wejściowych. Przy lutowaniu elementów budowlanych
    ogranicznik chroni przed paleniem cyny. Jeszcze lepiej pod tym względem
    zachowuje się cyna z miedzią, a nie z ołowiem. Natomiast przy małej
    elektronice mamy nieco inne warunki. Lutownica 60 W to olbrzym dla
    "elektronicznych paprochów". Tam w zasadzie nie zachodzi zjawisko
    zauważalnego ochłodzenia, to jest zaleta dużej lutownicy. Dodatkowe
    usprawnienia to pokrycie grotu srebrem, na gorąco, a jeszcze lepiej
    wstawienie stalowej końcówki i pokrycie srebrem, trwałość większa. Dla
    elektroniki przegrzanie spowoduje odklejenie ścieżki, albo zniszczenie styku
    na mikroelemencie. Pozdrawiam