  • 1. Data: 2009-01-01 03:24:39
    Temat: Re: Sekunda przestępna
    Od: w...@i...pl

    RAPORT Z KONTROLI WPROWADZENIA SEKUNDY PRZESTĘPNEJ
    1 stycznia 2009 r.
    sekunda przestępna została wprowadzona w tym samym momencie na całym
    świecie,
    według czasu obowiązującego w Polsce odbyło się to o godzinie 1:00
    poprzez następującą sekwencję sekund:
    0:59:58
    0:59:59
    0:59:60 (sekunda przestępna)
    1:00:00
    1:00:01

    Wyniki moich obserwacji są następujące:

    1.
    Sygnały czasu o pełnych godzinach w stacjach radiowych

    Program 1 Polskiego Radia (sygnały czasu synchronizowane przez Główny
    Urząd Miar):
    o godzinie 1:00 sygnał był w normalnym formacie i nie uwzględnił
    sekundy przestępnej,
    wbrew zapowiedzi Głównego Urzędu Miar
    http://www.gum.gov.pl/pl/site/komunikaty/sekunda_prz
    estepna
    nie było dodatkowego wydłużonego sygnału, którego początek miał
    oznaczać godzinę 1:00:00,
    natomiast pomiędzy 1:00, a 2:00 sygnały czasu zostały opóźnione o
    sekundę
    i w związku z tym począwszy od 2:00 są poprawne

    Radio Alfa 102,4 FM Kraków (sygnały czasu oparte o odbiornik DCF):
    do chwili opublikowania niniejszego postu sygnały czasu nie
    uwzględniły sekundy przestępnej (pojawiają się o sekundę za wcześnie)

    Radio Slovenia 918 kHz
    ani o godzinie 1:00, ani w późniejszych godzinach nie nadawali
    sygnałów czasu

    większej liczby stacji radiowych niestety nie byłem w stanie sprawdzić

    2.
    Nie powiodła się próba wykonania połączenia telefonicznego
    z telefonu stacjonarnego TP S.A. do telefonu sieci komórkowej Orange,
    które miało być odebrane na początku sekundy przestępnej.
    Numer został wybrany kilkanaście sekund przed godziną 1:00, ale do
    połączenia
    nie doszło. Przypuszczalnie operator celowo zablokował możliwość
    wykonywania
    połączeń na czas wprowadzenia sekundy przestępnej.

    3.
    Na początku sekundy przestępnej został wysłany testowy e-mail z
    interii do onetu.
    Na datowniku jako czas wysłanie widnieje godzina 1:00:00.
    Po godzinie 1:00 e-maile testowe były ponownie kilkukrotnie wysyłane.
    Wynika z nich, że czas datownika został opóźniony o sekundę
    pomiędzy 1:28, a 1:45.

    4.
    W zegarynce tel. 9226 sygnały tonowe zostały opóźnione o sekundę
    pomiędzy 1:10, a 1:25.

    5.
    Serwerów czasu nie sprawdziłem.

    6.
    Zegarek synchronizowany z DCF nie uwzględnił dodatkowej sekundy mimo,
    że radiostacja wzorcowa DCF77 z wyprzedzeniem wysyła zapowiedź sekundy
    przestępnej.
    Czas w zegarku synchronizowanym z DCF opóźnił się o sekundę dopiero
    podczas kolejnej synchronizacji.

  • 2. Data: 2009-01-01 12:43:28
    Od: Name <e...@a...info>

    w...@i...pl wrote:
    > RAPORT Z KONTROLI WPROWADZENIA SEKUNDY PRZESTĘPNEJ

    Nie Ta Grupa -> pl.rec.paranoja

  • 3. Data: 2009-01-01 13:04:41
    Od: Filip Ozimek <f...@m...polbox.pl>

    w...@i...pl pisze:
    > RAPORT Z KONTROLI WPROWADZENIA SEKUNDY PRZESTĘPNEJ

    Fajnie ;) Co dalej, kontrola szkolnych ekierek? ;)

    --
    Filip.

  • 4. Data: 2009-01-01 17:50:10
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    w...@i...pl wrote:
    > RAPORT Z KONTROLI WPROWADZENIA SEKUNDY PRZESTĘPNEJ
    [ciach]

    Czyli tak jak przypuszczałem: większość systemów ma czas z DCF albo z
    NTP i zsynchronizowała się w przypadkowym momencie. Większość adminów
    nic o tym nie wie. Problemy z połączeniami telefonicznymi przypisałbym
    raczej typowemu sylwestrowemu przeciążeniu sieci.

    Mirek.

  • 5. Data: 2009-01-03 23:27:23
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    w...@i...pl pisze:

    > RAPORT Z KONTROLI WPROWADZENIA SEKUNDY PRZESTĘPNEJ
    [...]

> [...]
    > wykonywania
    > połączeń na czas wprowadzenia sekundy przestępnej.

    Normalnie spisek operatorów. A próbowałeś też Erę i Plusa?
    :-D

    A mój zegarek naręczny synchronizowany manualnie przyciskami (ostatnio
    do czasu z GPSu o 23:00, godzinę przed Nowym Rokiem) do dzisiaj nie wie,
    że była sekunda przestępna. I jakoś muszę z tym żyć...

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/