  • 51. Data: 2024-03-13 22:19:41
    Temat: Re: PIC32MX795F512 + DP83848: Zawieszanie się Ethernetu
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 13.03.2024 20:33, Atlantis wrote:

    > Source: 00:00:00_00:00:01
    > Destination: MAC-specific-ctrl-proto-01
    > Protocol: MAC CTRL
    > Length: 60
    > Info: Pause: pause_time: 65535 quanta
    >
    > Hex dump przykładowej ramki:
    >
    > 0000   01 80 c2 00 00 01 00 00 00 00 00 01 88 08 00 01
    > 0010   ff ff 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    > 0020   00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    > 0030   00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    >
    > Ktoś ma jakiś pomysł co do przyczyny takiego zachowania?

    Pomysły to może mieć każdy ;)
    Żeby rozwiązać problem warto zadawać pytania (nawet głupie):
    Ja to rozumiem, że urządzenie wysyła: "czekaj, teraz nie mogę", ale
    czemu źródłem jest MAC 00-00-00-00-00-01 ?
    I czemu komunikacja zamiera? Ten komunikat powinien interesować tylko te
    urządzenia, które chcą nadawać do tego konkretnego MAC-a (jaki by nie
    był), reszta komunikacji powinna działać normalnie.

    --
    Mirek

  • 52. Data: 2024-03-14 09:47:44
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 13.03.2024 22:19, Mirek wrote:

    > Pomysły to może mieć każdy ;)
    > Żeby rozwiązać problem warto zadawać pytania (nawet głupie):
    > Ja to rozumiem, że urządzenie wysyła: "czekaj, teraz nie mogę", ale
    > czemu źródłem jest MAC 00-00-00-00-00-01 ?

    No i to jest właśnie zastanawiające. MAC jest dziwny i zdecydowanie nie
    należy do samego urządzenia.

    Znaczniki czasowe pomiędzy kolejnymi pakietami wyglądają następująco:

    0.000000
    0.008097
    0.015954
    0.023974

    Tak więc raczej nie wygląda na to, żeby interfejsy były fizycznie
    zapychane powodzią ramek broadcastowych.

    Najbardziej jednak zastanawia mnie fakt, że problem najwyraźniej jest
    związany z najniższą warstwą. Podczas kilkutygodniowych prób awaria
    pojawiała się tylko w przypadku podłączenia do niektórych urządzeń
    (stare i tanie switche 100 Mbps TP-Linka, router tej samej firmy) ale
    nie byłem w stanie jej zaobserwować na lepszym, gigabitowym switchu albo
    przy podłączeniu przez komputer pracujący w trynie bridge'a do
    przechwytywania pakietów.

    Gdyby po prostu urządzenie zaczynało po jakimś czasie siać pakietami
    mógłbym zrzucić winę na MAC w PIC32MX795F512L albo jakiś błąd w
    sterowniku z Harmony. Jednak tutaj znaczenie ma jeszcze to, co znajduje
    się po drugiej stronie kabla. No i efekt jest naprawdę dziwny.

    > I czemu komunikacja zamiera? Ten komunikat powinien interesować tylko te
    > urządzenia, które chcą nadawać do tego konkretnego MAC-a (jaki by nie
    > był), reszta komunikacji powinna działać normalnie.

    No cóż... Tak naprawdę nie mogę być w 100% pewien, że ten komunikat jest
    tym, co wychodzi z mojego urządzenia i wszystkim co z niego wychodzi.
    Nie byłem w stanie zreplikować problemu, gdy do urządzenia był podpięty
    komputer przechwytujący cały ruch. Teraz widzę więc tylko to, co dociera
    do komputera na innym porcie switcha dotkniętego problemem. Może z
    urządzenia wychodzi więcej śmieci, ale switch je dropuje i w efekcie
    pakiety "pause" z dziwnym MAC-iem są jedynym, co przechodzi przez sito?

  • 53. Data: 2024-03-14 14:50:23
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 14 Mar 2024 09:47:44 +0100, Atlantis wrote:

    > No i to jest właśnie zastanawiające. MAC jest dziwny i zdecydowanie nie
    > należy do samego urządzenia.

    Taki protokół?

    https://osqa-ask.wireshark.org/questions/4799/spanni
    ng-tree-for-bridges_01-flooding-my-network/
    jeśli dobrze tłumaczą, to jest to celowe żądanie pauzy,
    bo np switch nie nadąża.

    Pytanie kto u Ciebie to żądanie wysyła, i dlaczego, i czy switch nie
    wariuje od tego.

> [...]
    > 0.023974
    >
    > Tak więc raczej nie wygląda na to, żeby interfejsy były fizycznie
    > zapychane powodzią ramek broadcastowych.

    A powyzej piszą, ze to może być zatrzymanie na 4ms ... co było
    ograniczeniem do 50% ...

    > Najbardziej jednak zastanawia mnie fakt, że problem najwyraźniej jest
    > związany z najniższą warstwą.

    Bo wychodzi, ze najnizsza ...

    J.

  • 54. Data: 2024-03-14 21:22:02
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 14.03.2024 09:47, Atlantis wrote:

    > Tak więc raczej nie wygląda na to, żeby interfejsy były fizycznie
    > zapychane powodzią ramek broadcastowych.

    No dobra, a jakiekolwiek pakiety wtedy dochodzą?
    Są jakiekolwiek prawidłowe pakiety od tego urządzenia?

> [...]
    > nie byłem w stanie jej zaobserwować na lepszym, gigabitowym switchu albo
    > przy podłączeniu przez komputer pracujący w trynie bridge'a do

    Można jeszcze ustawić filtr we wiresharku na takie pakiety i
    poobserwować - może też występują (choćby sporadycznie), ale mocniejszy
    switch daje sobie radę.

> [...]
    > sterowniku z Harmony. Jednak tutaj znaczenie ma jeszcze to, co znajduje
    > się po drugiej stronie kabla. No i efekt jest naprawdę dziwny.

    No a jesteś w stanie podejrzeć komunikację pomiędzy PIC a PHY? - ciekawe
    co tam się wtedy dzieje.

    > No cóż... Tak naprawdę nie mogę być w 100% pewien, że ten komunikat jest
    > tym, co wychodzi z mojego urządzenia i wszystkim co z niego wychodzi.

    No tak, i tak naprawdę nie wiemy co te komunikaty wysyła i czy one są
    powodem problemów czy skutkiem.
    Ja bym jeszcze sprawdził, czy problem replikuje się na inny podłączony
    podczas tej usterki switch - czy np, przez niego też nie będzie
    komunikacji i czy inny niż TP-link będzie na to odporny.

    --
    Mirek