  • Data: 2021-02-18 00:42:19
    Temat: Re: Platforma pod wirtualizer
    Od: Adam <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2021-02-17 o 21:24, Michal Lukasik pisze:

    > Hehe. Proxmox to zupełnie inna filozofia. Zapomnij o "złych" nawykach z
    > używania VirtualBox czy innych "zabawek". ;) Oczywiście możesz robić

    Te "złe" nawyki, to np. dynamicznie przydzielane miejsce na dysk, czego
    mi brakuje w Proxmoxie (albo nie wiem).
    Chciałem przygotować trzy lub cztery wirtualki z dużymi "dyskami".
    Brakło mi miejsca.

    > takie rzeczy ręcznie (za wirtualizacje odpowiada kvm/qemu, za kontenery
    > lxc) ale po co? Do migracji *live* w ramach klastra masz polecenia w

    To za dużo dla mnie.
    Chcę sobie np. przygotować maszynę wirtualną na swojej blasze, wszystko
    skonfigurować i poustawiać, a potem ftp wysłać do kogoś, aby sobie
    podpiął u siebie.

    > konsoli albo możesz to wyklikać w GUI - nie mówiąc o tym, że możesz
    > sobie skonfigurować automatyczny balans obciążenia na kilka maszyn.

    Też za wysokie progi. Jedna blacha u mnie w domu.
    Ale przyszłościowo można sprawdzić - co jakiś czas któryś z klientów się
    cieszy, że biorę stary komp.

    > Samą wirtualkę możesz "zamknąć" w pliku (poczytaj dokumentację - zasady
    >  tworzenia takiego pliku są jasne i dobrze opisane) ale IMO wygodniej
    > użyć lvm - także do wyklikania z GUI albo z konsoli. Wszystko zależy też

    W ogóle LVM to było dla mnie coś niepojętego ;)
    Wychowałem się na dyskietkach (i różnych Maxi Formatach czy fdformatach)
    i dyskach począwszy od MFM.
    Oczywiście były różne Maxi Formaty czy fdformat dla dyskietek, czy też
    SpeedStor dla HDD, ale elastyczny LVM to zupełnie co innego. Podobnie -
    powiększanie partycji w działającym systemie przez lvextend.

    > na czym trzymasz dane - hardware RAID czy soft np. ZFS (także
    > obsługiwany OTB)

    Na chwilę obecną całkiem niegłupi Dell PERC 5/i oraz ServeRAID-MR10i ze
    sprzętowym cache. Czyli dobre sprzętowe macierze.
    Natomiast docelowo może to być stado HDD podpięte wprost do SATA i
    zarządzane już przez linuxa.

    > Zacznij używać i poznaj soft - wierz mi, że docelowo nic nie będzie
    > wyglądało jak to sobie teraz wyobrażasz. ;)

    Tak przypuszczam :)

    > Np. na jednym z moich pierwszych Proxmoxów postawiłem Xpenology SMD
    > (Synology) jako serwer plików co z perspektywy czau uważam za głupotę -
    > jest dużo innych wydajniejszych i prostszych rozwiązań (jak np. TurnKey
    > fileserver do postawienia dosłownie w 5 minut), choć oczywiście warto
    > wiedzieć jak, i że można to zrobić.

    Jako serwer plików (oraz mediów DLNA) mam Seagate STBP200.
    Ale przestałem mu ufać, jak równocześnie padł jeden Seagate, a drugi
    przestał być widoczny. Pozostałe dwa WD działały, ale była matryca
    RAID5, więc całość poszła się ....
    Na razie jeszcze go nie rozgryzałem, ale bez względu na typ macierzy
    (solo, RAID1, RAID5) ten NAS tworzy fafnaście partycji na dysku,
    wszystko RAW. W wolnej chwili może uda mi się to rozgryźć i uratować
    dane z pozostałych trzech dysków. Głupek nie widzi zdegradowanej
    macierzy, tylko trzy osobne dyski.
    Teraz nie będę zapinał RAID5, tylko 2 x Mirror - może będzie
    bezpieczniej, chociaż drożej. Póki co, chodzi na jednym tylko dysku WD,
    ale już nie enterprise, tylko desktopowym.

    > https://pve.proxmox.com/wiki/Graphical_User_Interfac

    Do Proxmoxa dostawałem się via http.
    Interface raczej typowy, coś jak Zimbra Admin albo niektóre NAS-y.

    Tearaz zobaczyłem powyższy link: właśnie tak pracowałem.
    Aczkolwiek na początku na Proxmoxie puściłem apt install xfce4 ale to w
    zasadzie nic nie daje.

    > Do tego poczytaj jak używać SPICE i możesz odpalać gry na swoich
    > wirtualkach. Dla mnie prócz tego, że jest szybko bardzo się przydaje

    Dzięki.

    > opcja automatycznego dopasowania rozdzielczości w maszynie wirtualnej do
    > rozmiaru okna podglądu.

    To ma VirtualBox i być może inne, jak VMWare (tu nie pamiętam).

    Generalnie Proxmoxowi przyglądałem się krótko. Za dużo było dla mnie
    niewiadomych, więc go porzuciłem.

    Ale widzę, że trzeba się z nim przeprosić i go poznać.

    > https://www.spice-space.org/demos.html
    >
    > [...]
    >
    > Tu nie pomogę...
    > Zrób dywersję i popsuj. Będziesz miał okazję poznać monterów osobiście. ;)

    Pytałem w żartach telefonicznie "doradcę" - beton powiedział, że ich to
    nie interesuje.
    Nawet mówiłem, że mogę własny światłowód pociągnąć i zespawać. Do nich
    nic nie dociera.
    Gdyby to był mój dom, a nie wynajmowany, to bym się dogadał z jakimś
    sąsiadem i w najgorszym przypadku zestawiłbym most na antenkach ubiquiti.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam