  • 101. Data: 2017-06-05 11:58:29
    Temat: Re: Problem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNC
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > A poczytałeś co on tam pisze? boi ja tak, sprzężenie ma czujnikiem
    > odbiciowym lub tacho, steruje silnikami AC bocznikowymi za pomocą
    > tyrystora, czyli po chłopsku, tnie sinusa. Do twojego DC się nie nadaje.

    Tak, tak. Już sprostowałem moją wypowiedź. Sorki :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 102. Data: 2017-06-05 15:41:23
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-06-05 o 10:53, Adam Wysocki pisze:

    > No nie... to wazne, co on dokladnie mierzy.

    Z datasheetu to nie wynika, niestety.

    > Natomiast tak go reklamujesz, ze poskladam go chocby z ciekawosci :)

    I będziesz zadowolony :-)

> [...]
    > zachowuje sie duzo stabilniej, do tego mam wrazenie ze na podobnych
    > obrotach jest mocniejszy - zatrzymanie go reka powoduje wiekszy opor
    > i wiekszy spadek napiecia na zasilaniu.
    >
    > Co do samego backEMF, ogladalem przebieg i przy 500Hz i przy 20kHz i w tym
    > pierwszym przypadku ewidentnie widac predkosc silnika (backEMF pojawia sie
    > tym wczesniej po odpuszczeniu impulsu i jest tym wieksze, im szybciej
    > silnik sie kreci), ale przy 20kHz nie ma zadnej zmiany - za szybko sie to
    > dzieje. Mam film, moge zgrac jak to kogos interesuje i wrzucic.

    Dla silnika modelarskiej wiertarki widać znakomicie przy 20kHz.
    Jaką masz diodę zapewniającą przepływ prądu? Daj Schottky'ego.

    > Ale da sie chyba przy okreslonym obciazeniu tak dobrac napiecie (i prad za
    > nim podazy), zeby utrzymac zalozone obroty? I niech sie to dzieje tak
    > dlugo, jak prad nie przekroczy ustalonego maksymalnego - wtedy wchodzimy w
    > przeciazenie.

    Tylko co by to miało dać?
    Patrząc od strony mechanicznej, moc odbierana z wałka silnika:
    Moc to praca w jednostce czasu, praca to iloczyn siły i drogi na której
    ta siła działa, droga to iloczyn 2*pi*promień*obroty na sekundę. Więc
    moc to iloczyn 2*pi*obroty na sekundę*promień*siła. Ale dwa ostatnie
    czynniki to moment. Zakładając, że moment jest stały, co jest z grubsza
    prawdą, moc jest proporcjonalna do obrotów. Przy 1% obrotów znamionowych
    dysponujesz 1% mocy znamionowej.
    Patrząc od strony elektrycznej: moc dostarczana do silnika to iloczyn
    prądu i napięcia, napięcie to suma EMF oraz iloczynu prądu i
    rezystancji. EMF jest proporcjonalne do obrotów, dla 1% obrotów
    znamionowych jest równa 1% znamionowego napięcia zasilania (z grubsza),
    tak więc wówczas prawie cały prąd idzie na grzanie uzwojeń. I tu jest
    problem, nie możesz tego prądu istotnie zwiększyć, bo Ci się silnik ugotuje.

    P.P.

  • 103. Data: 2017-06-06 16:39:07
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl> wrote:

    > Z datasheetu to nie wynika, niestety.

    Hmm, zakladasz ze on robi pod spodem jakas magie (np. z backemf), ktorej
    nie ma w datasheecie?

    > Dla silnika modelarskiej wiertarki widać znakomicie przy 20kHz.

    Moze ma wiecej sekcji drutu (nie wiem jak to sie fachowo nazywa) w
    rotorze?

    > Jaką masz diodę zapewniającą przepływ prądu? Daj Schottky'ego.

    UG18DCT na malym radiatorze, tranzystor IRFZ44N tez na radiatorze. Do tego
    rezystancja pomiarowa 0R1 20W zlozona z czterech rezystorow 0R1 5W.

    http://www.chmurka.net/r/drill_a_1.png

    > Tylko co by to miało dać?

    Niskie i stabilne obroty. Ustawiam obroty X i chce, zeby po docisnieciu do
    materialu te obroty nadal wynosily X - jak docisne mocniej, to przekazane
    bedzie wiecej mocy (i proporcjonalnie wiecej mocy bedzie podane na
    silnik), jak puszcze zupelnie, to silnik ma nie odleciec w kosmos tylko
    zachowac te obroty X.

> [...]
    > czynniki to moment. Zakładając, że moment jest stały, co jest z grubsza
    > prawdą, moc jest proporcjonalna do obrotów. Przy 1% obrotów znamionowych

    A czy zwiekszajac prad (zeby utrzymac stale obroty) nie zwiekszymy tez
    momentu?

> [...]
    > problem, nie możesz tego prądu istotnie zwiększyć, bo Ci się silnik ugotuje.

    Hmm, czyli tylko EMF * I jest zamieniane na moc, ktora idzie na silnik,
    a Uzas * I to moc idaca na grzanie uzwojen?

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 104. Data: 2017-06-06 17:40:47
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 06.06.2017 o 16:39, Adam Wysocki pisze:

> [...]
    > zachowac te obroty X.

    > A czy zwiekszajac prad (zeby utrzymac stale obroty) nie zwiekszymy tez

    Zwiększymy. Przy okazji prawdopodobnie ugotujemy silnik.

    > Hmm, czyli tylko EMF * I jest zamieniane na moc, ktora idzie na silnik,
    > a Uzas * I to moc idaca na grzanie uzwojen?

    Dokładniej (U-EMF)*I. Jeśli EMF wynosi, powiedzmy, 150mV, to w
    przybliżeniu cała moc idzie na grzanie silnika.

    P.P.

  • 105. Data: 2017-06-11 10:13:49
    Od: Pcimol <...@...com>

    > Ok, ale czy nie sądzisz, że da się ją w pewnym stopniu kompensować?
    > Prosty eksperyment. Ustaw PWM na minimum, przyhamuj silnik jakimś
    > obciążeniem mechanicznym, podkręć PWM. Silnik odzyska utratę prędkości
    > obrotowej. Operuję w tym momencie obserwacjami empirycznymi a nie teorią
    > silników, której nie znam.

    To się wszystko zgadza. Jednak chodzi o to, że spadek obrotów to spadek
    Back-EMF, czyli prąd rośnie bez zmiany czegokolwiek zewnętrznego).
    Zwiększenie napięcia zasilania sprawi, że wzrost prądu będzie jeszcze
    większy. Od konkretnego silnika i jego układu zasilania zależy, czy
    zwiększanie U zasilania nie skończy się kupą dymu lub zadziałaniem
    zabezpieczenia.

> [...]
    > wiór wywoła duży opór a inercja go urwie nie wnosząc przy tym po stronie
    > elektrycznej widocznych skutków. Z praktyki powiem: przy małych obrotach
    > silnika wysokoobrotowego (bez feedbacku) niewiele da się osiągnąć.
    > wiercenie otworu potrafi zatrzymać wrzeciono. Tymczasem wiercenie tego
    > samego otworu przy dużych obrotach (i proporcjonalnie szybszym
    > zagłębianiu w materiał) nie stanowi żadnego problemu. Nie słychać aby
    > silnik choćby odrobinę spowolnił. Dlaczego tak jest? Nie wiem... To mi
    > właśnie podsunęło ideę sprzężenia zwrotnego.

    J. w. napisałem - możliwe. Tylko jeśli zatrzymanie wrzeciona wywala
    zabezpieczenie, to obawiam się, że zwiększanie PWM przy niskich obrotach
    przyniesie identyczny skutek. Na Twoim miejscu po prostu sprawdził bym
    jak jest podłączając regulator.

  • 106. Data: 2017-06-11 11:52:22
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 02.06.2017 o 23:50, Marek S pisze:
    [...]

> [...]
    > zagłębianiu w materiał) nie stanowi żadnego problemu. Nie słychać aby
    > silnik choćby odrobinę spowolnił. Dlaczego tak jest? Nie wiem...

    Ponieważ moc silnika jest proporcjonalna do obrotów.
    Nieco offtopicznie dorzucę, że każdy materiał lubi być obrabiany w
    pewnym zakresie prędkości liniowej, zakres ten zależy głównie od
    obrabianego materiału. Dla elektroników przykre może być zjawisko
    klejenia się wióru przy wierceniu aluminium, jest to spowodowane zbyt
    niską prędkością skrawania.

    P.P.

  • 107. Data: 2017-06-11 12:06:44
    Od: Miller Artur <n...@d...com>

    W dniu 2017-06-11 o 11:52, Paweł Pawłowicz pisze:
    > Dla elektroników przykre może być zjawisko
    > klejenia się wióru przy wierceniu aluminium, jest to spowodowane zbyt
    > niską prędkością skrawania.

    stawiam na brak smarowania raczej. lepienie się aluminium do stali bez
    smarowania występuje w całym zakresie dostępnych mi RPM (0-20k)...

    a.

  • 108. Data: 2017-06-11 17:36:31
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 11.06.2017 o 12:06, Miller Artur pisze:

    > stawiam na brak smarowania raczej. lepienie się aluminium do stali bez
    > smarowania występuje w całym zakresie dostępnych mi RPM (0-20k)...

    I masz rację :-) Minimalna prędkość, przy której wióry przestają się
    lepić jest łatwa do zapamiętania, wynosi jeden kilometr na minutę. Przy
    wierceniu nie do uzyskania :-)

    P.P.

  • 109. Data: 2017-06-11 18:12:26
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-06-11 o 11:52, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Ponieważ moc silnika jest proporcjonalna do obrotów.

    No i tu zderzają się dwie wzajemnie wykluczające się poglądy. Jedni
    mówią, że ważna jest moc, inni, że moment obrotowy. Moc wydaje mi się
    takim trochę syntetycznym parametrem bo to obroty * moment obrotowy. No
    i z własnych obserwacji zauważyłem, że auto o niższej mocy ale z dużym i
    płaskim momentem obrotowym (jak dual turbo diesle) znacznie lepiej
    przyspieszy od podobnego auta, które ma mocno garbatą charakterystykę
    momentu a wyższą moc przy bardzo wysokich obrotach (np. downsized silnik
    turbo benzynowy).

    No to jestem teraz w kropce... Z silnikami elektrycznymi DC jest inaczej?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 110. Data: 2017-06-11 19:27:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 11 Jun 2017 17:36:31 +0200, Paweł Pawłowicz napisał(a):

    > I masz rację :-) Minimalna prędkość, przy której wióry przestają się
    > lepić jest łatwa do zapamiętania, wynosi jeden kilometr na minutę. Przy
    > wierceniu nie do uzyskania :-)

    Wychodzi mi 100krpm przy 3mm srednicy.
    Dentysci chyba znaja wieksze obroty.

    J.