-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl!news.unit
0.net!peer03.am4!peer.am4.highwinds-media.com!peer02.fr7!futter-mich.highwinds-
media.com!news.highwinds-media.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-02.news.neostr
ada.pl!unt-spo-b-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
Reply-To: p...@w...up.wroc [kropka] pl
Subject: Re: Problem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNC
References: <og4qul$m30$1@node2.news.atman.pl>
<5926ae11$0$15190$65785112@news.neostrada.pl>
<og6goq$oan$1$gof@news.chmurka.net>
<5926de1b$0$639$65785112@news.neostrada.pl>
<og9b5t$qtl$1$gof@news.chmurka.net>
<59283e5f$0$15194$65785112@news.neostrada.pl>
<ogjqju$tnu$1$gof@news.chmurka.net>
<592d8f66$0$5159$65785112@news.neostrada.pl>
<ogm3jf$qg5$1$gof@news.chmurka.net>
<592ed57c$0$5158$65785112@news.neostrada.pl>
<ogohnj$p02$1$gof@news.chmurka.net>
<592fe1f8$0$5140$65785112@news.neostrada.pl>
<ogot40$t26$2$gof@news.chmurka.net>
<59301758$0$15193$65785112@news.neostrada.pl>
<ogp76k$mg$3$gof@news.chmurka.net>
<593029f6$0$5161$65785112@news.neostrada.pl>
<ogrdr7$sid$1$gof@news.chmurka.net>
<59316abd$0$643$65785112@news.neostrada.pl>
<oh3676$s09$1$gof@news.chmurka.net>
Newsgroups: pl.misc.elektronika
From: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>
Organization: Uniwersytet Przyrodniczy
Date: Mon, 5 Jun 2017 15:41:23 +0200
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 5.1; rv:45.0) Gecko/20100101 Thunderbird/45.8.0
MIME-Version: 1.0
In-Reply-To: <oh3676$s09$1$gof@news.chmurka.net>
Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Lines: 64
Message-ID: <59355f83$0$658$65785112@news.neostrada.pl>
NNTP-Posting-Host: 156.17.185.174
X-Trace: 1496670083 unt-rea-b-01.news.neostrada.pl 658 156.17.185.174:2278
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
X-Received-Bytes: 4739
X-Received-Body-CRC: 750396017
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:718795
[ ukryj nagłówki ]W dniu 2017-06-05 o 10:53, Adam Wysocki pisze:
> Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.> wrote:
>
>>>> Nie tylko Vbat, ale i backEMF między impulsami PWM.
>>>
>>> Czekaj... TPIC2101 mierzy Back EMF? W datasheecie ani AN nic o tym nie
>>> ma...
>>
>> W sumie może tam być krasnoludek albo H.Potter. Ważne, że działa jak należy.
>
> No nie... to wazne, co on dokladnie mierzy.
Z datasheetu to nie wynika, niestety.
> Natomiast tak go reklamujesz, ze poskladam go chocby z ciekawosci :)
I będziesz zadowolony :-)
> Chce miec dwa moduly - jeden mocy (staly, zamontowany na stale) i drugi ze
> sterownikiem, i wyprobuje rozne sterowniki. Jednym z nich bedzie ten na
> TPIC2101, drugi chce zrobic na MCU z feedbackiem z predkosci. Chyba ze ten
> na TPIC bedzie rzeczywiscie idealny, to juz nie bede kombinowal.
>
> Poki co zwiekszylem czestotliwosc PWM w 555 z 500Hz do 20kHz i silnik
> zachowuje sie duzo stabilniej, do tego mam wrazenie ze na podobnych
> obrotach jest mocniejszy - zatrzymanie go reka powoduje wiekszy opor
> i wiekszy spadek napiecia na zasilaniu.
>
> Co do samego backEMF, ogladalem przebieg i przy 500Hz i przy 20kHz i w tym
> pierwszym przypadku ewidentnie widac predkosc silnika (backEMF pojawia sie
> tym wczesniej po odpuszczeniu impulsu i jest tym wieksze, im szybciej
> silnik sie kreci), ale przy 20kHz nie ma zadnej zmiany - za szybko sie to
> dzieje. Mam film, moge zgrac jak to kogos interesuje i wrzucic.
Dla silnika modelarskiej wiertarki widać znakomicie przy 20kHz.
Jaką masz diodę zapewniającą przepływ prądu? Daj Schottky'ego.
>> Napięcie na silniku jest sumą EMF oraz iloczynu prądu i rezystancji.
>> Przy bardzo niskich obrotach EMF jest bardzo mała i podniesienie
>> napięcia spowoduje głównie zwiększenie grzania uzwojeń. Moc na wałku
>> będzie nadal śmieszna.
>
> Ale da sie chyba przy okreslonym obciazeniu tak dobrac napiecie (i prad za
> nim podazy), zeby utrzymac zalozone obroty? I niech sie to dzieje tak
> dlugo, jak prad nie przekroczy ustalonego maksymalnego - wtedy wchodzimy w
> przeciazenie.
Tylko co by to miało dać?
Patrząc od strony mechanicznej, moc odbierana z wałka silnika:
Moc to praca w jednostce czasu, praca to iloczyn siły i drogi na której
ta siła działa, droga to iloczyn 2*pi*promień*obroty na sekundę. Więc
moc to iloczyn 2*pi*obroty na sekundę*promień*siła. Ale dwa ostatnie
czynniki to moment. Zakładając, że moment jest stały, co jest z grubsza
prawdą, moc jest proporcjonalna do obrotów. Przy 1% obrotów znamionowych
dysponujesz 1% mocy znamionowej.
Patrząc od strony elektrycznej: moc dostarczana do silnika to iloczyn
prądu i napięcia, napięcie to suma EMF oraz iloczynu prądu i
rezystancji. EMF jest proporcjonalne do obrotów, dla 1% obrotów
znamionowych jest równa 1% znamionowego napięcia zasilania (z grubsza),
tak więc wówczas prawie cały prąd idzie na grzanie uzwojeń. I tu jest
problem, nie możesz tego prądu istotnie zwiększyć, bo Ci się silnik ugotuje.
P.P.
Następne wpisy z tego wątku
- 06.06.17 16:39 Adam Wysocki
- 06.06.17 17:40 Paweł Pawłowicz
- 11.06.17 10:13 Pcimol
- 11.06.17 11:52 Paweł Pawłowicz
- 11.06.17 12:06 Miller Artur
- 11.06.17 17:36 Paweł Pawłowicz
- 11.06.17 18:12 Marek S
- 11.06.17 19:27 J.F.
- 11.06.17 19:31 J.F.
- 11.06.17 23:02 Marek S
- 11.06.17 23:47 J.F.
- 12.06.17 00:07 Marek S
- 12.06.17 00:30 J.F.
- 12.06.17 17:59 Marek S
- 12.06.17 18:00 a...@m...uni.wroc.pl
Najnowsze wątki z tej grupy
- Multimetr z bluetooth
- Ciekawa mapka z BTS-ami
- Lampy uliczne LED z kubkiem
- Pęczniejące LiPo
- wyłącznik ścienny
- "Wybitna" inteligencja AI
- test stereo
- Bluetooth stereo
- W USA budują pierwszą komercyjną elektrownię fuzji jądrowej
- Weryfikacja myjki ultradźwiękowej
- zasieg radaru
- Zmywarka Bosch SRV55T43EU - awaria
- Kod zniżkowy w TME do 26.09.2025
- SFP, 10G, simplex sc/apc
- [słabe wiatry powodują - przyp. JMJ] Energetyczny paraliż w Niemczech
Najnowsze wątki
- 2025-10-02 Środa Wielkopolska => SAP FI/CO Konsultant wewnętrzny <=
- 2025-10-01 Dlaczego nie skorzystam z promocji -40% na MT w rocznej prenumeracie
- 2025-10-01 Multimetr z bluetooth
- 2025-10-01 Citek i "wymagane działanie"
- 2025-10-01 Białystok => Software Engineer .Net <=
- 2025-10-01 Rzeszów => International Freight Forwarder <=
- 2025-10-01 Wrocław => Specjalista ds. Marketingu Online (PPC) <=
- 2025-10-01 Gdańsk => Starszy programista oprogramowania C++ <=
- 2025-10-01 Chrzanów => Spedytor Międzynarodowy (handel ładunkami/prowadzenie f
- 2025-10-01 Rzeszów => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2025-10-01 Białystok => Inżynier oprogramowania .Net <=
- 2025-10-01 => Senior Algorithm Developer (Java/Kotlin) <=
- 2025-10-01 Środa Wielkopolska => SAP FI/CO Konsultant wewnętrzny <=
- 2025-10-01 Ciekawa mapka z BTS-ami
- 2025-09-30 Lublin => Delphi Programmer <=