  • 21. Data: 2011-11-30 23:30:51
    Temat: Re: Programator do AVRów
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm> napisał(a):
    > A jakie te funkcje dodatkowe moga sie przydac, zwlaszcza na poczatku?
    > Ztego co wyczytalem, to to STK500 nie umozliwia debugowania w urzadzeniu
    > (natomiast ten programator podany przeze mnie "zgodny z AVRISP mkII",
    > umozliwia a funkcjonalnosc), a wydaje mi sie, ze jest to dosc przydatna
    > funkcjonalnosc.

    Bardzo przydatna. Ale nie każdy procesor to obsługuje, te prostsze z reguły
    tego nie mają. Masz tam z resztą napisane, że to złącze PDI służy do
    programowania procków ATxmega. Czyli jak masz procek ATmega (bez x) to Ci
    się to nie przyda. Ogólnie najpopularniejszą metodą debugowania jest JTAG.
    Możesz nim debugować np. procesor ATmega32. Ja mam ZL16PRG i on działa z
    Visual Studio. Jest to bardzo fajna rzecz, ale znów, nie każdy procek
    obsługuje JTAGa.

    > Czy to znaczy, ze mozna jednak debugowac program w urzadzeniu przy uzyciu
    > tego portu szeregowego?

    Można w tym sensie, że sobie w programie dopiszesz funkcję wysyłającą coś po
    porcie szerogowym. Czyli takie bieda-debugowanie :) To tak, jakbyś pisał w C
    na PC i w interesujących miejscach programu umieścił printfy wyświetlające
    określone zmienne. W ogóle w najprostszym przypadku możesz migać LEDami. Po
    prostu jak nie ma możliwości debugowania normalnego, to program musi coś
    wyrzucać na zewnątrz, czy to ustawiając stany na pinach do których
    podłączysz LEDy albo woltomierz, albo wysyłając coś tymi pinami szeregowo.
    Ostatnio robię jeden projekt na ATmega8. Ten procek nie obsługuje ani PDI
    ani JTAG. W zwiazku z tym w różnych miejscach programu ma wstawione
    wysyłanie komunikatów na port szeregowy. Ten port jest połączony przez
    konwerter do komputera a na komputerze włączone jest PuTTY jako terminal. W
    ten sposób w komputerze widzę co się dzieje w procku. Nie pozwala to na
    podglądanie dowolnych zmiennych, rejestrów, modyfikację ich czy też krokowe
    uruchamianie kodu ale często wystarcza.

    > A skoro to jest przejsciowka RS-USB, to czy by to znaczylo, ze moglbym np
    > uzyc tego toola do podlaczenia sie np do jakiegos routera zarzadzalnego?
    > czy to jednak jest jakas inna przejsciowka?

    Tak, to jest właśnie taka.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 22. Data: 2011-12-01 00:12:16
    Od: Konop <k...@g...pl>

    W dniu 2011-11-30 18:49, Paweł Pawłowicz pisze:
    > Niezupełnie obok tematu: czy coś się zmieniło w kwestii TPI? To znaczy,
    > czy istnieje lowendowe cenowo narzędzie obsługujące ten protokół?

    Ja odpowiem i Tobie i Autorowi wątku..

    Ja swego czasu kupiłem sobie to:
    http://tom-itx.dyndns.org:81/~webpage/boards/USBTiny
    _Mkii/USBTiny_Mkii_index.php
    (wtedy $ był znacznie tańszy, więc ogólnie wyszło taniej ;)).

    Używałem na razie TYLKO jako ISP i spod Windowsa (nie było innej
    potrzeby) i działa fajnie :). Niestety, nie mam dostępu do żadnej płytki
    z XMEGA albo małym TINY, aby sprawdzić PDI albo TPI.... No ale zapewne
    działa ;)...

    Konop

  • 23. Data: 2011-12-01 01:47:57
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2011-12-01 00:02, Pawel pisze:
    > Taki mam zamiar i dlatego tak sie wypytuje, zebym wybral cos sensownego,
    > co mi bedzie sluzyc mozliwie bezproblemowo.
    >
    > Na poczatek to chce tylko moc zaprogramowac mikrokontroler i tyle, choc
    > znajac zycie, na tym sie skonczy, bo nie wiem, czy inne funkcjonalnosci
    > sa czesto uzywane.
    >
    > Co wlasciwie z tych dodatkow moze sie przydac w praktyce?
    > Debugowanie w urzadzeniu
    > programowanie ISP

    No programowanie ISP to chyba nie dodatek a podstawowa funkcjonalność
    programatora ISP. Debugowanie na razie sobie odpuść bo ugrzęźniesz w
    konfigurowaniu środowiska i się zniechęcisz. Na początku wystarczy ci
    namiastka debugowania w postaci kontrolnego wysyłania zawartości
    krytycznych zmiennych przez UART. Jak zaczniesz pisać coś bardziej
    złożonego to sam poczujesz, że potrzebujesz debugowania w układzie.

    > praca pod Win i Linuksem
    > Bezproblemowa praca przez USB
    > Bezproblemowa wspolpraca z AVRStudio

    Nie wiem jak teraz ale integracja gcc z AVRStudio wydawała mi się
    zrobiona trochę na siłę. Wolałem pracować z WinAVR a do programowania
    używać zewnętrznego programu.

    i AVRDUDE

    > Mysle, ze gdyby programator spelnial te 5 punktow, to xhyba by zadowolil
    > wiekszosc uzytkowikow.

    Kupujesz produkt w cenie miedzy 50 a 100 zł a kombinujesz jakbyś
    garniturem komunijnym chciał opędzić także maturę, ślub i pogrzeb (własny).
    Lepiej zdecyduj się jakie środowisko będziesz używał i pod jakim
    systemem. W przeciwnym razie będziesz głównie zajmował się
    konfigurowaniem narzędzi zamiast je używać.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 24. Data: 2011-12-01 14:36:12
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wrocDOTpl>

    W dniu 2011-12-01 01:12, Konop pisze:

> [...]
    > potrzeby) i działa fajnie :). Niestety, nie mam dostępu do żadnej płytki
    > z XMEGA albo małym TINY, aby sprawdzić PDI albo TPI.... No ale zapewne

    Dzięki :-)
    Odpowiem Autorowi i samemu sobie:

    http://allegro.pl/programator-avrprog-mkii-avr-atmeg
    a-usb-isp-nowosc-i1969465142.html

    http://allegro.pl/nowosc-programator-avrprog-mk-ii-u
    sb-kurs-bascom-i1966790314.html

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 25. Data: 2011-12-01 21:22:10
    Od: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>

    > Tak, to jest właśnie taka.

    Skoro to moze sluzyc jako zwykla przejsciowka, to chyba jakas wtyczke
    trzeba by dorobic? bo z tego co wyczytalem, to oni tylko daja kabel do
    podlaczenia sie do mikrokontrolera. Nie pamietam jak sie ta wtyczka
    nazywa. Nazywa sie to chyba złącze ISP (10-pinowe).

  • 26. Data: 2011-12-01 21:39:45
    Od: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>

    > To jest ten USBasp, o którym wspominałem, tylko tutaj w wersji SMD.

    > ISP to in-system programming, czyli że podłączasz programator do
    > docelowego urządzenia, w którym siedzi procek, który chcesz
    A powiedz mi, czy np takie cos
    http://www.gotronik.pl/zestawyuruchomieniowe/mod_avr
    _atmega32mini.html
    daloby sie uzyc z tym multitoolem? Wydaje mi sie, ze tak, skoro na tym
    minimodule jest zlacze isp? Jesli nie, to powiedzcie czego mialbym
    szukac, zeby mozliwie bezproblemowo dalo sie tego uzywac.

  • 27. Data: 2011-12-01 21:47:45
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

> [...]
    > podlaczenia sie do mikrokontrolera. Nie pamietam jak sie ta wtyczka
    > nazywa. Nazywa sie to chyba złącze ISP (10-pinowe).

    Tak, standardowym złączem do programowania ISP jest to 10-pinowe. A do tego
    łącza szeregowego nie ma. Jakby to był normalny RS-232 to by było DB-9. A
    tak to może być bardzo różnie, dlatego nie dają jakiejś określonej wtyczki
    zwykle. Pewnie będą to po prostu trzy piny i sobie je połączysz jakimś
    kabelkiem.
    Jak już ktoś Ci tu napisał, nie wiem po co się przejmujesz takimi
    szczegółami :)

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 28. Data: 2011-12-01 21:53:38
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

> [...]
    > minimodule jest zlacze isp? Jesli nie, to powiedzcie czego mialbym szukac,
    > zeby mozliwie bezproblemowo dalo sie tego uzywac.

    Dałoby.
    Kup w końcu ten programator, marnujesz czas na pisanie postów, zamiast
    programować i odkrywać świat mikrokontrolerów :)

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 29. Data: 2011-12-05 22:11:33
    Od: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>

    _atmega32mini.html

    > Dałoby.
    > Kup w końcu ten programator, marnujesz czas na pisanie postów, zamiast
    > programować i odkrywać świat mikrokontrolerów :)

    Juz sie zdecydowalem na programator (kupie tego multitoola), a teraz
    musze sie jeszcze podpytac o kilka nnych rzeczy, a zaczne od plytki
    stykowej, mam nadzieje, ze grupowicze beda tak samo pomocni jak przy
    obecnym watku.

  • 30. Data: 2011-12-05 22:35:49
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

> [...]
    > sie jeszcze podpytac o kilka nnych rzeczy, a zaczne od plytki stykowej,
    > mam nadzieje, ze grupowicze beda tak samo pomocni jak przy obecnym watku.

    A pytaj, kto pyta, nie błądzi. Choć nie mam pojęcia o co możesz pytać
    odnośnie takiej płytki, wszystkie są dobre i są mniej więcej takie same :)
    http://www.cyfronika.com.pl/unimoduly.htm Chyba, że chodzi o płytę testową,
    taką jak np. ZL15AVR.

    --
    Grzegorz Niemirowski