  • 21. Data: 2023-11-09 22:01:49
    Temat: Re: Przekaźnik napięciowy sterowany kontaktronem
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 09.11.2023 o 21:49, Jacek pisze:

    > Proste, kontaktron steruje przekaźnikiem za pośrednictwem tranzystora.
    > Prąd bazy jest mały a obciążenie rezystancyjne.

    To se wstawisz tranzystor jeśli się będzie sklejać...albo znów gotowiec:

    https://allegro.pl/oferta/679-modul-przekaznik-bista
    bilny-zatrzask-12v-12964520375

    Tak generalnie, to nie rozumiem "problemów" w takich wątkach. To tak
    jakby ktoś pytał co jakiś czas, jak się oddycha, je, sika...
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 22. Data: 2023-11-09 22:07:18
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    > To se wstawisz tranzystor jeśli się będzie sklejać...albo znów gotowiec:

    Tu masz taniej:
    https://allegro.pl/oferta/1-modul-przekaznika-elektr
    oniczne-urzadzenie-13973338555

    + dziesiątki ofert z tego tematu.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 23. Data: 2023-11-10 00:22:32
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:uij63d$9sf$1$Mirek@news.chmurka.net>
    user Mirek pisze tak:

    > Dobre automaty do bram mają wyjście stanu bramy, albo wyjście, które
    > można sobie zaprogramować.
    > Ale na przykład taki fAAc ma wyjście specjalnie na lampę, ale stanu
    > bramy z niego nie wyciągniesz.

    a wiecie, że siłowniki bram mają żarówkę jak z lodówki?

    Czemu w nowych realizacjach 2023r jest nadal tyle włoskiego gówna?

    włoska to może być pizza.

    a reszta to "gówno przykryte Armanim"
    musiałem z pośpiechu kupić łożysko made in italy

    patrzy się jakieś piece, rurki, hydraulika
    made in italy

    Jak to ryczące bydło wpada do metra i jedzie na Westminster
    to zawsze im wkładam śmieci do plecaków ;)

    --
    Piter

    poczekaj kawalerze! cyganka powróży przyszłość
    waszego czołgu.

  • 24. Data: 2023-11-10 01:26:51
    Od: PiteR <e...@f...pl>

  • 25. Data: 2023-11-10 08:47:26
    Od: MKi <...@...com>

    > Napisałem kiedyś mail do PKN w stylu:
    > Opublikowaliście w oryginale nową wersję PN-EN 60950-1 więc zapewne
    > obecnie ją tłumaczycie i przyda Wam się lista błędów w poprzednim
    > tłumaczeniu. I załączyłem listę 20 błędów. Większość była drobna.
    > Najfajniejszy błąd był taki:
    > W jakiejś tabelce jakaś uwaga określała, że chodzi o "Urządzenie
    > nienormalnie zasilone".
    >
    > Skojarzyło mi się teraz z beznapięciowymi przekaźnikami - niby bez
    > napięcia a jednak zasilone :).
    >
    > Zgaduj zgadula co było w oryginale normy.

    Typuję "Device abnormally supplied".
    W mojej działce (wyroby medyczne) w normach często występuje "abnormal"
    co jest tłumaczone - raczej sensownie - "nieprawidłowy".

    A propos tłumaczeń - w normach serii ISO 9000 występuje pojęcie
    "traceability" przetłumaczone dawno temu za pierwszym razem jako
    "identyfikowalność". Opowiadał mi człowiek, który brał udział
    w tłumaczeniu kolejnych wydań, że próbowali wymyślić jakiś
    bardziej sensowny termin i rozesłali ankietę do użytkowników
    tych norm. Odpowiedź była w zasadzie jednogłośna: "To jest
    fatalne tłumaczenie, ale broń Boże nie zmieniajcie!".

    Pozdrowienia,
    MKi

  • 26. Data: 2023-11-10 13:37:50
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2023-11-10 o 08:47, MKi pisze:

    > Typuję "Device abnormally supplied".

    Przewertowałem te normy aby sprawdzić dokładnie. Pamiętałem sens, ale
    dokładnie to było tak:
    W polskiej wersji:
    =========================
    UWAGA Termin "część przewodząca" odnosi się do części przewodzącej prąd
    elektryczny, która jest:
    - nienormalnie zasilona, i
    - ...
    =========================
    W oryginale:
    =========================
    NOTE The term "conductive part" refers to an electrically conductive
    part that is:
    - not normally energized, and
    - ...
    =========================

    Z polskiej wersji nie rozumiałem o co w ogóle może chodzić.
    Z oryginału ja rozumiem, że chodzi o elementy, które normalnie nie są
    zasilone. Dla mnie 'normalnie nie' jest tak dalekie od 'nienormalnie',
    że nie wpadłem że jak podzielić słowo i zmienić kolejność to nabierze
    jakiegoś sensu.
    Trzeba by się dokładniej zagłębić co akurat tutaj to znaczy, ale
    przychodzi mi na myśl np. rygiel otwierający drzwi. Normalnie nie jest
    zasilony, a zasilany jest tylko na krótką chwilę. Zapewne wiele innych
    fragmentów urządzeń informatycznych (bo norma dotyczy sprzętu techniki
    informatycznej) bywa nie zasilona dopóki nie ma takiej potrzeby (np.
    oszczędność prądu w laptopach).
    A może i pendrive pod to podchodzi - ma elementy przewodzące, które nie
    są zasilone, gdy pendrive leży gdzieś na półce, a to robi najczęściej -
    czyli to jest jego normalny stan..
    P.G.

  • 27. Data: 2023-11-10 13:59:12
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 10.11.2023 o 13:37, Piotr Gałka pisze:
    > Z oryginału ja rozumiem, że chodzi o elementy, które normalnie nie są
    > zasilone.

    "Nie jest zazwyczaj zasilana"?

    Robert

  • 28. Data: 2023-11-10 14:05:22
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2023-11-09 o 19:36, Grzexs pisze:

    > Kiedyś miałem kolejkę elektryczną i miałem do niej takie ustrojstwo, że
    > jak na jedną parę 1+2 podało się napięcie, to zwierało wyprowadzenia A+B
    > i rozwierało A+C, a jak wyprowadzenia 1+3, to rozwierało A+B i zwierało
    > A+C. Stan ten utrzymywał się bez napięcia. Można też było przełączać go
    > ręcznie - był taki czerwony wihajster.

    Też miałem. Podobnie działały przekładnie i też miały wihajster.

    > Może o to chodzi - przekaźnik
    > utrzymujący swój stan bez napięcia?

    Czyli przekaźnik bistabilny. Na przykład taki:
    https://www.tme.eu/pl/details/ftr-b4cb024z/przekazni
    ki-elektromagn-miniaturowe/fujitsu/

    > W sumie - teraz mamy kontaktrony z
    > magnesem, wtedy się o tym jeszcze nie śniło.

    Kolejkami tak na prawdę zacząłem bawić się dośc późno bo w liceum (czyli
    połowa lat 70-tych). Kombinowałem np. z automatycznym przełączaniem
    przekładni.
    Równolegle robiłem jakiś rzeczy, które tata pozwalał mi wstawić mu do
    samochodu. Np:
    - LEDowy wskaźnik napięcia akumulatora (ale nie linijka LEDów tylko 3
    LEDy (czerwony, żółty, zielony) i wykrywanie progów diodami Zenera,
    - sterownik przerywanej pracy wycieraczek. Przy pierwszym podejściu nie
    wiedziałem, że nie wystarczy zabrać zasilanie, ale trzeba też wyhamować
    silnik i z rozpędu przechodził przez strefę zatrzymania i łapał styk,
    który wymuszał kolejny cykl i kolejny itd - było widać, że zwalnia i
    chce się zatrzymać, ale...
    - a nieco później zapłon tyrystorowy.

    Piszę o tym samochodzie bo to mi się skojarzyło z kontaktronem. Czyli
    były wtedy. Miałem względnie duży kontaktron przełączny. Próbowałem
    zrobić sygnalizację awarii żarówki 'STOP' przepuszczając prąd do nich
    przez uzwojenie nawinięte na kontaktronie.
    Idea była taka: jak obie żarówki świecą to kontaktron się przełączy i
    nic, a jak tylko jedna to się nie przełączy i wtedy zasilanie do żarówek
    stop przepuszczone przez styk NC kontaktronu zapali kontrolkę.
    Poległem na tym, że zimne włókno bierze dużo większy prąd niż gorące.
    P.G.

  • 29. Data: 2023-11-10 14:30:00
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2023-11-09 o 17:38, LordBluzg(R)?? pisze:

    > No właśnie, 30-50mA dla cewki przekaźnika to dużo? Podałem 12V. Przy 5V
    > przekaźniku prąd będzie 2x taki duży.

    Sądzę, że wszystko zależy od prędkości oddalania się styków kontaktronu
    gdy jest rozłączany. Jak kontaktron jest sterowany magnesem to prędkość
    zaniku pola magnetycznego może być znacznie wolniejsza niż, gdy
    kontaktron jest elementem przekaźnika kontaktronowego.
    Styki mogą oddalać się na tyle wolno, że szybkość narastania napięcia na
    stykach (wynikająca między innymi z częstotliwości własnej cewki
    przekaźnika (jej L i C) będzie wystarczająca do wytworzenia natężenia
    pola elektrycznego między stykami wystarczającego do powstania iskry co
    wypali cienką warstwę złota na stykach.

    Będąc studentem (okolice 1980) dorabiałem sobie naprawiając różne
    rzeczy. Kilka razy trafiły do mnie elektroniczne przerywacze
    kierunkowskazów od Mercedesa. Awaria zawsze była taka sama spalony
    tranzystor sterujący przekaźnikiem. Na cewce przekaźnika nie było diody.

    Wtedy uważałem, że to jest błąd i aby tranzystor ponownie się nie
    uszkodził wstawiałem tę diodę.
    Teraz wiem, że wstawiając diodę zabezpieczałem tranzystor za cenę
    skrócenia żywotności styków przekaźnika.
    Koncepcja oryginalnego projektu była taka, że powstające w czasie
    wyłączania przekaźnika przepięcie (wynikające z prądu, oraz L i C
    uzwojenia) jest mniejsze od wytrzymałości napięciowej zastosowanego
    tranzystora, co może nie zawsze było prawdą. Natomiast diody nie było,
    aby prąd w cewce spadał jak najszybciej zapewniając najszybsze możliwe
    oddalanie się styków przekaźnika.
    P.G.

  • 30. Data: 2023-11-10 14:52:57
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 10.11.2023 o 14:30, Piotr Gałka pisze:
> [...]
    > tranzystora, co może nie zawsze było prawdą. Natomiast diody nie było,
    > aby prąd w cewce spadał jak najszybciej zapewniając najszybsze możliwe

    Powinien być w przekaźniku mechanizm zapadkowy, podobnie jak spust w broni.

    Robert