  • 21. Data: 2012-09-13 16:56:28
    Temat: Re: Przeróbka zasilacza - standard euro na UK
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...com>

    W dniu 2012-09-11 11:36, Waldemar Krzok pisze:
    > Po drugie, pisałeś, że zasilacz ma przewód dwużyłowy bez przewodu
    > ochronnego. No to po wacka potrzebny ci jest wtyk ze stykiem ochronnym?
    > W takim przypadku stosować taki wtyk jest zakazane.
    --^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    W którym wiejskim uniwersytecie takich mądrości uczą?

  • 22. Data: 2012-09-14 00:06:46
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Tomasz Wójtowicz wrote:

    > --^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > W którym wiejskim uniwersytecie takich mądrości uczą?

    Te wioski nazywają się Gliwice, Kraków, Wrocław i Berlin. Na innych
    uczelniach pewnie też tego uczą. Oprócz tego są odpowiednie przepisy. Wtyków
    ze stykiem ochronnym nie wolno stosować w instalacji dwuprzewodowej. W UK
    masz wtyczki z plastikowym bolcem zamiast ochronnego, te powinno się
    stosować.

    Waldek

  • 23. Data: 2012-09-14 00:24:36
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...com>

    W dniu 2012-09-14 00:06, Waldemar Krzok pisze:

> [...]
    > ze stykiem ochronnym nie wolno stosować w instalacji dwuprzewodowej. W UK
    > masz wtyczki z plastikowym bolcem zamiast ochronnego, te powinno się

    Owszem, ale w instalacji dwuprzewodowej z punktu widzenia gniazdka.

    Natomiast tutaj mówimy o dwużyłowym kablu do zasilacza, który ma dwie
    żyły robocze i żadnej ochronnej. Jemu jest naprawdę wszystko jedno, czy
    na końcu będzie miał wtyczkę dwu, trzy czy pińcet-stykową. I co
    najważniejsze, nie ma to żadnego wpływu na bezpieczeństwo, i dlatego
    bzdurą jest mówienie, że to jest zakazane.

    Co więcej, nawet po zarobieniu 3-stykowej wtyczki na dwużyłowym kablu,
    wolno tego urządzenia używać w dwuprzewodowej instalacji. Dlaczego? Bo
    na urządzeniu jest symbol dwóch kwadratów, potocznie, acz poprawnie
    tłumaczony jako "nie wymaga uziemienia".

    Dlatego mylenie sytuacji dwuprzewodowej instalacji w budynku z
    dwużyłowym sznurem zasilającym jest przykładem braku zdolności czytania
    ze zrozumieniem w ojczystym języku. A tego powinni uczyć w podstawówkach
    w Gliwicach, Krakowie, Wrocławiu i Berlinie. I obowiązek czytania ze
    zrozumieniem powinien dotyczyć również magistruf imrzynieruf.

  • 24. Data: 2012-09-14 11:01:24
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

> [...]
    > w Gliwicach, Krakowie, Wrocławiu i Berlinie. I obowiązek czytania ze
    > zrozumieniem powinien dotyczyć również magistruf imrzynieruf.

    Obawiam się, że absolutnie nie masz racji.
    Wtyczka z kontaktem uziemienia sugeruje, że urządzenie wymaga
    uziemienia, niezależnie od tabliczki znamionowej. Na dodatek wtyczka z
    uziemieniem przyłączona do urządzenia w klasie 2 oznacza, że coś jest
    nie tak.
    Pierwszy z brzegu inspektor BHP zakwestionuje używanie takiego
    urządzenia w jego zakładzie i nawet nie będziesz miał jak się z tego
    wyłgać. W ogóle nie ma dyskusji.
    To, że TY wiesz, jak to wszystko działa i wiesz, że jest bezpiecznie,
    nie oznacza, że przepisy to uwzględniają.
    Ja też używam tak, bo tak jest łatwiej, ale u siebie. Żaden klient, a w
    szczególności BHPowiec nie ma prawa czegoś takiego zobaczyć.

    Pozdrawiam

    DD

  • 25. Data: 2012-09-14 12:05:01
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...com>

    W dniu 2012-09-14 11:01, Dariusz Dorochowicz pisze:

> [...]
    > Ja też używam tak, bo tak jest łatwiej, ale u siebie. Żaden klient, a w
    > szczególności BHPowiec nie ma prawa czegoś takiego zobaczyć.

    Dobrze, chciałbym tylko zobaczyć takiego BHP-owca na żywe oczy.
    Obserwując instalacje elektryczne w różnych miejscach, aż zgroza mnie
    czasami bierze i się zastanawiam, czy w tym kraju w ogóle jest
    ktokolwiek pilnujący porządku z instalacjami. Ewidentnie ci BHP-owcy
    przymykają oko na dużo poważniejsze uchybienia, a przyczepią się do
    wtyczki na końcu kabla, która bezpieczeństwa w żaden sposób nie uchybia?

    Zresztą nie chodzi tu tylko o sprawy elektryczne, ale również
    mechaniczne. Byłem kiedyś w takiej niedużej wiejskiej rzeźni. Obiekt
    dość nowoczesny, maszyny nowoczesne, tyle że obsługiwane przez jakichś
    neandertalczyków. Każda z tych dużych maszyn (mieszalnik, młynek itp.)
    ma przyciski start i stop połączone ze stycznikiem, oraz wyłącznik
    główny obrotowy. I nie przyjdzie do głowy jełopowi obsługującemu taką
    maszynę, że po skończonym dniu pracy, oprócz wciśnięcia przycisku stop,
    powinien jeszcze przekręcić wyłącznik główny. Bo to jest taki duży
    wysiłek! Bo jutro musiałby przekręcić go w drugą stronę, więc po co
    sobie utrudniać pracę! Potem przychodzi kobieta umyć maszynę i
    wystarczyło by, żeby guzikiem od fartucha przycisnęła start i
    nieszczęście gotowe.

    W rzeźni jest też wentylacja mechaniczna, podobno z klimatyzacją, ale
    zamiast ją włączyć, wolą pootwierać szeroko okna, co oczywiście zwabia
    muchy. Na moje pytanie, czy wentylacja mechaniczna działa, okazuje się,
    że "tak, ale nie włączamy, bo ona prunt zżera". Chciałem zażartować, że
    ile prądu do niej wpłynie, tyle samo wypłynie, ale to najwyraźniej zbyt
    inteligentny dowcip na chytrego chłopa. Tak więc z jednej strony
    technologia XXI wieku, z drugiej jasność umysłu na poziomie
    neandertalczyka. Gdzież więc są ci BHP-owcy, którzy kopnęliby w dupę
    takiego cwanego wieśniaka?

    Problem z wypadkiem tej kobiety przy myciu maszyny jest jeszcze taki, że
    jeśli ona np. straci rękę, to będzie mieć dożywotnią rentę, na którą
    składać się będzie całe społeczeństwo. Czyli zawini chytry wieśniak, a
    zapłacą wszyscy. Gdyby tak dożywotnią rentę musiał wypłacać tenże
    chytrus, a po jego śmierci jego dzieci i wnuki, to przestrzeganie BHP z
    czasem byłoby na zupełnie innym poziomie.

  • 26. Data: 2012-09-14 14:41:32
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

> [...]
    > przymykają oko na dużo poważniejsze uchybienia, a przyczepią się do
    > wtyczki na końcu kabla, która bezpieczeństwa w żaden sposób nie uchybia?

    Widziałem, nie jednego. BHPowiec nie jest elektrykiem, on jest od BHP, a
    tam ma napisane, że wtyczka ma być taka i taka. Koniec.

    Nie wiem, jak to wygląda w małych firmach, ale w dużych, a już
    szczególnie "trudnych" (chemia, duże moce itd), gościowi od BHP nie
    podskoczysz. Chodzą z aparatami fotograficznymi i niech tylko coś
    zobaczą, a już jak im się uda zrobić zdjęcie, to już w ogóle chryja na
    całego. Plac budowy - kask na głowie, to nic, że nic się u góry nie
    dzieje. Przy czym plac budowy to może być korytarz w którym prowadzi się
    kable na wysokości 1m - kask ma być. Wcale nie żartuję.
    Wiertarka nie ma prawa mieć założonej wtyczki na kabel. Ma być taka, jak
    przy zakupie, tzn trzeba cały kabel wymieniać. Niech Ci się połamie
    wtyczka od przedłużacza - wiadomo co.
    Dodam, że nie chodzi o jedną firmę, tylko o naprawdę wiele.

    Jak to ktoś kiedyś powiedział: przecież to i tak nie ma wpływu na
    bezpieczeństwo - ale będzie się palić zgodnie z przepisami.

    Pozdrawiam

    DD

  • 27. Data: 2012-09-17 19:39:21
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Dariusz Dorochowicz wrote:

> [...]
    >
    > Jak to ktoś kiedyś powiedział: przecież to i tak nie ma wpływu na
    > bezpieczeństwo - ale będzie się palić zgodnie z przepisami.

    U mnie w robocie raz do roku przychodzi facio i mierzy wszystko z wtyczką co
    złapie w rękę. Jak toto ma wtyk z zerowaniem, to sprawdza połączenie z
    metalowymi elementami, choćby śrubę metalową znalazł. Jak opór zbyt duży
    (albo nieskończony) to daje nalepkę na wyłącznik i kabel i zabrania
    użytkowania. To samo w przypadku depniętych przewodów lub pękniętej wtyczki.

    Waldek

  • 28. Data: 2012-09-22 23:07:04
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Fri, 14 Sep 2012 14:41:32 +0200, Dariusz Dorochowicz napisał(a):

    > Wiertarka nie ma prawa mieć założonej wtyczki na kabel. Ma być taka, jak
    > przy zakupie, tzn trzeba cały kabel wymieniać. Niech Ci się połamie
    > wtyczka od przedłużacza - wiadomo co.

    W przypadku urządzeń w II klasie izolacji wiadomo - wtyczki do
    samodzielnego zamontowania są trudnodostępne i generalnie IMO kiepskiej
    jakości. Ale czy w przypadku urządzeń w I klasie izolacji też nie można
    zastąpić uszkodzonej wtyczki nową? Parametry będzie raczej miała takie
    same jak fabryczna a o to chodzi w przepisach - przynajmniej tak mnie
    uczyli na kursie w zakresie ochrony przeciwporażeniowej. Nie można np.
    naprawiać przedłużacza taśmą izolacyjną ale można wyciąć uszkodzony jego
    fragment i połączyć dwie części przy pomocy puszki łączeniowej.
    GG#2400455 ICQ#320399066