  • 21. Data: 2024-01-29 21:50:52
    Temat: Re: Przewód 5x2,5mm2 - jakie ograniczenia?
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    poniedziałek, 29 stycznia 2024 o 21:06:35 UTC+1 Mateusz Bogusz napisał(a):
    > W peszlu pod podłogą, jakieś 20m do rozdzielnicy.

    Może być trochę sztywne.
    Ale jak w peszlu, to jak peszel nie był totalnie na wymiar (wtedy to raczej
    plisowana spódniczka a nie peszel ;) to powinno się jednak jakoś ruszać,
    chyba że ułożone w szykanki piękne.
    Więc może jest szansa, żeby włożyć tam jeszcze drugi 5*2,5mm^2,
    albo lepiej ten obecny wykorzystać jako pilot-pociągacz i wciągnąć 5*4mm^2.

  • 22. Data: 2024-01-29 22:00:35
    Od: titanus <t...@g...kom>

    > Jak liczą przekrój linki? Suma drucików, czy przekrój skrętki?

    To się ich trzeba pytać. Na moje powinna być SUMA, ale jak znam życie to
    liczą przekrój.

    Swoją drogą nie dalej jak rok temu wziąłem sobie kilka przewodów
    jednożyłowych i w miarę dobrą suwmiarkę.

    Tylko Polska Fabryka Kabli Telefonika miała w miarą przyzwoite parametry
    średnicowe. Reszta to czasem totalny downgrade.

    Co ciekawe chyba największy producent kabli w Polsce NKT w/g pomiarów
    miał największe rozbieżności względem "deklarowanych" wartości.

    Telefonika 1,78 mm średnicy
    NKT, 1,56 mm średnicy

    W każdym przypadku mierzyłem kabel 3x2,5 mm2 :)

    I weź tu ufaj producentom. Ci w KJtach to chyba tam śpią.

    --
    Pozdrawiam - titanus

  • 23. Data: 2024-01-29 22:09:52
    Od: titanus <t...@g...kom>

    W dniu 29.01.2024 o 21:38, J.F pisze:

    [cut]

    > To IMHO zalezy od mozliwosci chłodzenia, a ta jest raczej nieliniowa.
    > Wiec podobnie powinno być i dla miedzi ... ale w domowych przewodach
    > jak widać nie jest ..

    Wiesz, pojemność cieplna otoczenia kabla stale obciążonego jest
    nieskończona... :/

    > Miedz droga, więc teraz jest 10A/mm2.

    nie wiem jakich stopów do tej miedzi dodali, ale wyraźnie się
    "poszerzyła"...

    > Ale moze izolacje się zmieniły, polwinit jakis lepszy ...

    ... hokus, pokus, marokus :D

    > No i normy jakies takie..

    Normy to pisali na kolanie producenci dla decydentów.

    > 13kW na trzech fazach? Wychodziłoby po 19A ... powinien wytrzymac.
    > Moze karty też oszukiwały i wiecej brały, moze napięcie nizsze,
    > moze w pomieszczeniu gorąco.

    Cały czas myślisz "impulsywnie", a tu trzeba długofalowo :D
    W sumie inwestor też myślał, że powinien...

    --
    Pozdrawiam - titanus

  • 24. Data: 2024-01-30 09:44:01
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .01.2024 o 21:37 Mateusz Bogusz <m...@o...pl> pisze:

    > Ja bym zrobił 3xB16 + 3xRCD - ale ja jestem hobbystą, a nie elektrykiem

    W którym miejscu mogą być te zabezpieczenia? - na końcu 5x2,5 czy w
    miejscu połączenia z 5x4?

    TG

  • 25. Data: 2024-01-30 10:54:34
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    > Przy jednej fazie przez N pójdzie wszystko.
    > Przy dwóch fazach (równo obciążonych) przez N pójdzie połowa.
    > Przy trzech fazach (równo obciążonych) przez N pójdzie 0.
    >
    > A jak to będzie wyglądać dajmy przy trzech fazach 3kW+2kW+1kW
    > równocześnie, ile będzie szło przez N? Zawsze mniej niż maksimum z faz?

    Tak bo te prądy są co 120 stopni i nigdy z 3f nie popłynie więcej niż
    na najbardziej obciążonej fazie.
    Dlatego podłączenie na każdej fazie jednego urządzenia spowoduje
    że max prąd na przewodzie fazowym <15A a na N ok 10A gdy
    wszystko będzie włączone.

    Przewód 2,5mm2 spokojnie wytrzyma 20A a tutaj dla 3kW
    prawdopodobnie B16A wystarczy.
    Jakie będą to urządzenia?
    --
    pzdr, j.r.

  • 26. Data: 2024-01-30 11:11:32
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 30.01.2024 09:44, Tomasz Gorbaczuk wrote:

    > W którym miejscu mogą być te zabezpieczenia? - na końcu 5x2,5 czy w
    > miejscu połączenia z 5x4?

    Po obu stronach chociaż myślałem o miejscu połączenia z 5x6.

    A tak swoją drogą, gniazdo "siłowe" jest zabezpieczone trójfazowym
    bezpiecznikiem nadprądowym. Ale z tego gniazda są zrobione obok dwa
    gniazdka 1f każde z innej fazy. Czy to 3f zabezpieczenie na całe gniazdo
    siłowe jest wystarczające w takim wypadku?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 27. Data: 2024-01-30 16:08:49
    Od: PeJot <s...@n...pl>

    W dniu 29.01.2024 o 22:00, titanus pisze:

> [...]
    >
    > Co ciekawe chyba największy producent kabli w Polsce NKT w/g pomiarów
    > miał największe rozbieżności względem "deklarowanych" wartości.

    Czyli -24 % przekroju.

    > W każdym przypadku mierzyłem kabel 3x2,5 mm2 :)
    >
    > I weź tu ufaj producentom. Ci w KJtach to chyba tam śpią.

    Nie, księgowi czuwają.

    A jeszcze proponowałbym wziąć mikrometr i analogiczne przeprowadzić z
    LY. Kiedyś standardowo było -10% przekroju.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 28. Data: 2024-01-30 16:23:35
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 29 Jan 2024 22:09:52 +0100, titanus wrote:
> [...]
    > nieskończona... :/

    > nie wiem jakich stopów do tej miedzi dodali, ale wyraźnie się

    Bo to chyba nie problem miedzi, tylko plastiku.

    > ... hokus, pokus, marokus :D

    Jak płynie przy 70C, to straty w miedzi muszą byc małe.
    Jak wytrzyma 120, to mogą być większe.

    Tylko IMO w PVC nie było rewolucji.

    > Normy to pisali na kolanie producenci dla decydentów.

    Zakladam jednak, ze jak napisali 29A, to się kabel od tego nie zapali.

    > Cały czas myślisz "impulsywnie", a tu trzeba długofalowo :D
    > W sumie inwestor też myślał, że powinien...

    No ale powinien.
    Jesli nie wytrzymał, to myślimy dlaczego.

    J.

  • 29. Data: 2024-01-30 16:29:16
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 29 Jan 2024 22:00:35 +0100, titanus wrote:

> [...]
    > NKT, 1,56 mm średnicy
    >
    > W każdym przypadku mierzyłem kabel 3x2,5 mm2 :)
    >
    > I weź tu ufaj producentom. Ci w KJtach to chyba tam śpią.

    Ale czasy się zmieniły :-)

    Teraz nie chcesz zrobic kabla o przekroju 2.5mm2,
    tylko chcesz zrobic 9% mniej. Ale tak, aby nigdy nie było ponad 10%
    mniej :-)

    J.

  • 30. Data: 2024-01-30 18:22:01
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .01.2024 o 11:11 Mateusz Bogusz <m...@o...pl> pisze:

    > Po obu stronach chociaż myślałem o miejscu połączenia z 5x6.

    W miejscu połączenia z 5x6 nie możesz dać 3xRCD bo masz za mało drutów w
    tym 5x2,5.

    Jak ja bym tak kombinował u siebie to bym w miejscu połączenia dwóch kabli
    dał 3 x B20.
    Na końcu tego 5x2,5 dał małą rozdzielnicę i w niej dałbym np 3 szt. tego:

    https://allegro.pl/oferta/wylacznik-roznicowo-nadpra
    dowy-roznicowka-1f-b16a-13979051079

    Jeśli ten kabel wychodzi poza budynek (zasila coś na zewnątrz) i jest
    miejsce to warto by było do PE w tej rozdzielni doprowadzić PE z uziomu
    szpilkowego (6-9m).

> [...]
    > gniazdka 1f każde z innej fazy. Czy to 3f zabezpieczenie na całe gniazdo
    > siłowe jest wystarczające w takim wypadku?

    Bo tak jest taniej, ale nie lepiej.

    zobacz np. tu jak to powino być zrobione:

    https://allegro.pl/oferta/rozdzielnica-budowlana-zab
    ezpieczona-32a-5p-2x230v-10121898213?utm_feed=aa3419
    2d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_term=test&utm_sou
    rce=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_dio_budownic
    two_pla_pmax&ev_campaign_id=17961365662&gad_source=1
    &gclid=Cj0KCQiA2eKtBhDcARIsAEGTG40ngXiEcsYssxRR6zKbE
    jOcHmU6yjp9LV-Gi54zWsu9dymLvFE7Oa0aAuqyEALw_wcB

    TG