  • 1. Data: 2014-06-12 10:31:25
    Temat: QBasic
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Ktoś pamięta/zna ten język.
    Jak to jest z tablicami (DIM) w tym języku? Podobno ograniczone są do 64k.
    Da się posortować w tym języku tablicę o wielkości 7x100000?

    Robert

  • 2. Data: 2014-06-12 18:28:46
    Temat: Re: QBasic
    Od: firr <p...@g...com>

    W dniu czwartek, 12 czerwca 2014 10:31:25 UTC+2 użytkownik Robert Wańkowski napisał:
    > Kto� pami�ta/zna ten j�zyk.
    >
    > Jak to jest z tablicami (DIM) w tym j�zyku? Podobno ograniczone s� do 64k.
    >
    > Da si� posortowa� w tym j�zyku tablic� o wielko�ci 7x100000?

    a musi to byc oryginalny qbasic? jest cos takiego jak free basic (kiedys sie nawet
    interesowalem) ktory z tego co zaobserwowalem chyba dosyc dobrze daje rade

  • 3. Data: 2014-06-12 18:59:55
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Thu, 12 Jun 2014 10:31:25 +0200, Robert Wańkowski<r...@w...pl>
    wrote:
    > Ktoś pamięta/zna ten język.
    > Jak to jest z tablicami (DIM) w tym języku? Podobno ograniczone są
    do 64k.
    > Da się posortować w tym języku tablicę o wielkości 7x100000?

    Ograniczenie do 64 KiB było na segment danych, tj. 7*10000*8 jak dla
    double to za dużo. Da się posortowac, ale nie jako tablicę lecz na
    plikach. QBasic jest dostępny z MS za darmo (dla posiadających
    licencję na ,Windows 3.1 czy może 95). Nie ma sensu obecnie używać
    QBasic - bo większość współczesnych narzędzi obsłużyć potrafi tablice
    mające dziesiątki gigabajtów. Dotnet na 32 bitowych Windows ma
    ograniczenie na około jeden giga, ale 64 bitowe bezproblemowo
    obsługują np. tablice 10000 na 10000 double.

    Oczywiście miło jest mieć kilkadziesiąt giga RAM fizycznie.

  • 4. Data: 2014-06-12 19:25:09
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    "slawek"
> [...]
    > ,Windows 3.1 czy może 95). Nie ma sensu obecnie używać QBasic - bo
    > większość współczesnych narzędzi obsłużyć potrafi tablice mające

    Ale trzeba się naumieć :-) je obsługiwać. A Besic znam.
    Mam już QBasic i takie coś działa

    DIM Tablica(100000, 8)
    Tablica(100000, 8) = 33
    PRINT Tablica(100000, 8)

    A to chyba przeczy tym 64 kB.

    Robert

  • 5. Data: 2014-06-12 20:25:26
    Od: firr <p...@g...com>

    W dniu czwartek, 12 czerwca 2014 19:25:09 UTC+2 użytkownik Robert Wańkowski napisał:
    > "slawek"

    > Ale trzeba się naumieć :-) je obsługiwać. A Besic znam.
    >
    > Mam już QBasic i takie coś działa
    >

    > DIM Tablica(100000, 8)
    >
    > Tablica(100000, 8) = 33
    >
    > PRINT Tablica(100000, 8)
    >

    > A to chyba przeczy tym 64 kB.

    zainstaluj sobie freebasic a raczej zyskasz niepomiernie wieksze mozliwosci, (chyba),
    ten qbasic to na jakiej maszynie i na jakim systemie?
    czy to wogole da sie miec na nowszym kompie? to bylo chyba w dosie przeciez -
    przedziwnie duzo ludzi uzywa jakichs staroci jakby ciegle zyli 20 lat temu (co prawda
    ja sam do niedawna uzywalem bcc32 ale ten akurat byl jeszcze w miare aktualny,
    pominawszy pewne ograniczenia pamieciowe, sypal sie chyba przy 150MB statycznych
    tablic, byl calkiem fajny bo pamietam moglem wyrzucic to co niepotrzebne i wsumie
    dystrybulowac kompilator w folderze ze srodlami projektu bo byl maly i oczywisty)

  • 6. Data: 2014-06-12 20:33:26
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    "firr"
> [...]
    > systemie? czy to wogole da sie miec na nowszym kompie? to bylo chyba w
    > dosie przeciez - przedziwnie duzo ludzi uzywa jakichs staroci jakby ciegle

    Ten, który zainstalowałem to jakaś nowa mutacja :-)
    http://www.qb64.net/forum/index.php?topic=6007.0

    Okno wygłada jak dosowa grafika, ale po wpisaniu LPRINT 10*8 drukarka USB
    (Win XP) wydrukowała wynik.
    Tak więc te ograniczenia co do wielkości tablic w nim nie występują.

    Robert

  • 7. Data: 2014-06-12 23:41:02
    Od: firr <p...@g...com>

    W dniu czwartek, 12 czerwca 2014 20:33:26 UTC+2 użytkownik Robert Wańkowski napisał:
    > "firr"

    > Ten, kt�ry zainstalowa�em to jaka� nowa mutacja :-)
    >
    > http://www.qb64.net/forum/index.php?topic=6007.0
    >

    > Okno wyg�ada jak dosowa grafika, ale po wpisaniu LPRINT 10*8 drukarka USB
    >
    > (Win XP) wydrukowa�a wynik.
    >
    > Tak wi�c te ograniczenia co do wielko�ci tablic w nim nie wyst�puj�.

    to troche glupio ze gadasz o tym starym a pozniej okazuje sie ze uzywasz calkiem
    czegos innego ;c

    basic jest dziwny a qbasic jest jeszcze dodatkowo dziwny (pisalem w nim w zyciu chyba
    z tydzien i zrobilem oip jakas wizualizacje obracajacego sie trojwymiarowo modelu
    prostego samolotu z paru trojkatow jakimis wolnymi algorytmami

    to jest wlasnie dziwne ze jezyki lepsze (jak c czy js) sa zarazem maga bardziej
    trudne (i to jest fatalne - o tyle mozna by dojsc do szokujacego wniosku ze gorsze sa
    lepsze (ktore moze byc prawdziwe, ciezko mi powiedziec)
    ta lepszosc c czy js zreszta w samym kodzie
    bylaby chyba niewarta tej lepszosci - ale w
    runtime szczesliwie jest chyba warta [przynajmniej mysle jest zauwazalna] (chociaz
    to tez ciezko wlasnie powiedziec czy warta, mgliste kwestie)

  • 8. Data: 2014-06-13 00:04:27
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    "firr"
    > to troche glupio ze gadasz o tym starym a pozniej okazuje sie ze uzywasz
    > calkiem czegos innego ;c

    Nie miałem pojęcia, że QBasic może się różnić jeden od drugiego. Sądziłem,
    że róznica polega tylko na innym systemie w którym pracują. A sam język z
    jego ograniczeniami będzie taki sam.
    Teraz chyba wszystko jasne. Można zadeklarować i pracować na tak dużej
    tablicy. Jedynie pozostaje kwestia wydajności.

    Robert

  • 9. Data: 2014-06-13 10:00:55
    Od: "slawek" <h...@s...pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w wiadomości grup
    .pl...
    >Ale trzeba się naumieć :-) je obsługiwać. A Besic znam.
    >Mam już QBasic i takie coś działa
    >
    >DIM Tablica(100000, 8)
    >Tablica(100000, 8) = 33
    >PRINT Tablica(100000, 8)
    >
    >A to chyba przeczy tym 64 kB.

    1. QBasic 1.1 z roku 1995 - nie działa, jest błąd przekroczenia zakresu z
    komentarzem "być może tablica jest większa niż 64k" (po angielsku).
    2. Visual Basic (wersja darmowa ma w nazwie "express", tzn. "Visual Studio
    Express" itp.) jest tak podobny do QBasic, że nie wymaga specjalnego
    "uczenia się" - chyba że jesteś przygłupem (a jesteś? jeżeli tak, to żaden
    język programowania nie jest dla ciebie, także QBasic, czytanie dalej może
    być dla ciebie szkodliwe, zapytaj lekarza lub farmaceutę).
    3. Visual Basic zapewnia dużo wygodniejsze środowisko pracy - choć
    oczywiście znajdą się tacy (i słusznie), którzy nad "visualowy" Basic
    przedkładać będą "bardziej sensowne" języki takie jak np. C++ czy Haskel.
    Innymi słowy, jeżeli QBasic to bryczka, to Visual Basic to bryczka z
    poduszkami powietrznymi, ABS, GPS i autopilotem... nadal jednak ciągnięta
    przez koniki kare.
    4. Gdyby nie "naumiewanie" się przodków, to neolitu nie byłoby. Bo niby
    dlaczego miałby być? Te nowe technologie... że niby można pocierać
    kamienie?! Inwestycja w naumienie się czegoś może być najlepszą inwestycją w
    twoim życiu. Sugerowałbym Javę (wiem, nie jest idealna), bo to teraz mniej
    więcej taki język jak w 70-tych było C.
    5. Twoim problemem nie jest język, ani nawet zrobienie dużej tablicy...
    twoim problemem jest czas... bo zrobienie czegoś nietrywialnego na 800
    tysiącach elementów może zająć zbyt dużo czasu. Poczekasz aż Wszechświat
    wystygnie?!
    6. Oczywiście wynalazki takie jak QB64 nie muszą mieć ograniczeń/błędów
    "prawdziwego QBasic", ale to chyba oczywiste?!
    7. Poza QBasic był Quick Basic i - jak pamiętam - też miał ograniczenia w
    rodzaju 64 KiB na program, 64 KiB na dane. W "epoce DOS" była to powszechna
    choroba: komputer miał np. 512 KiB, a program mógł użyć (bez sztuczek) tylko
    n*64 KiB (gdzie n = 1,2,3,4). Kupowano PC-ty, bo miały więcej pamięci niż
    np. CBM C-64. I okazywało się, że tej pamięci nie da się (łatwo) użyć do
    obliczeń.

  • 10. Data: 2014-06-13 10:07:16
    Od: "slawek" <h...@s...pl>

    Użytkownik "firr" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    >uzywalem bcc32 ale ten akurat byl jeszcze w miare aktualny

    A to sobie sprawdź, czy wywołują się destruktory obiektów porzuconych przez
    skok goto:

    { Foo foo; goto panic;} panic: /* here */; // destruktor obiektu foo nie
    zostanie wywołany, choć powinien