  • 31. Data: 2023-04-17 14:38:16
    Temat: Re: RGB/VGA 555, jaki DAC?
    Od: M M <m...@g...com>

    niedziela, 16 kwietnia 2023 o 16:56:30 UTC+2 heby napisał(a):
    > Bo znalezienie takich wartości jest trudne w ilościach detalicznych.
    To może drabinka R-2R? Więcej rezystorów, ale tylko 2 pozycje w zamówieniu. Poza
    tym, wszystkie GPIO równo obciążone.
    Z gotowych drabinek faktycznie wybór kiepski, choć np. Mouser ma - Bourns
    4310R-R2R-102 - niezalecane do nowych projektów, ale jak to nie jakaś wielka seria,
    to ostatnie 1776 sztuk jeszcze mają :)
    Przy wartościach 1k-2k buforów nie przeciąży, a na wyjściu dać wtórnik który dopasuje
    do 75 omów.
    Na nierówny gradient może pomóc jakaś korekcja gamma - bo pewnie subiektywnie
    bardziej widać przejście 0/1 niż 30/31.
    Może da się jakoś w przybliżeniu analogowo odcinkami przy pomocy kilku rezystorów i
    diod (jeśli to nie sprzęt na wojskowy zakres temperatur).
    Albo jakiś szybki PROM/CPLD co z 5 bitów zrobi 8 dla drabinki (choć bez zegara może
    nie wyglądać najlepiej przy różnych czasach propagacji bitów).

  • 32. Data: 2023-04-17 18:38:53
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 15 Apr 2023 22:29:52 +0200, heby wrote:

    > *Równego* gradiendu. Czyli 32 odcieni koloru ułożonych w "równych"
    > odstępach. W tej chwili widzę nie tylko nierówny gradient, ale nawet
    > zamienione miejscami jasności, co może wynikać z działania samego gpio.

    pomyliles oporniki? :-)

    Równość gradientu to moze być sprawa liniowosci monitora.
    Korekcja gamma itp.

    Moze drabinka R-2R?

    na gradiencie tego pewnie nie zobaczysz, ale ja bym sie raczej bal
    czestotliwosci - tam z 50MHz potrafi być.
    No nie, u Ciebie połowa, bo rozdzielczosc mała.

    J.

  • 33. Data: 2023-04-17 19:18:46
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 17/04/2023 18:38, J.F wrote:
    > pomyliles oporniki? :-)

    Oj tam od razu pomyliłem ;)

    W drodze płytka bazowa do Pi pico, która ma fabryczne VGA, zobaczymy
    jakie na niej będą jakości, da mi to jakiś sufit jaki mogę osiągnąć na
    byleczym.

    > Równość gradientu to moze być sprawa liniowosci monitora.

    Nie, to raczej nie to. Zakładam, że to kiepskie rezystory i magia
    wydajności prądowej GPIO.

    > Moze drabinka R-2R?

    Zobaczymy najpierw, co powie płytka bazowa a ja przemyślę, jakie jest
    nalepsze rozwiązanie. Problem w tym, że jak uda się to, co ma się udać,
    to będę to upubliczniał projekt. Czyli z mojego problemu szukania
    rezestorów o dziwacznych wartościach nagle zrobi się problem u innych.

  • 34. Data: 2023-04-18 13:48:36
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 17 Apr 2023 19:18:46 +0200, heby wrote:

    > Oj tam od razu pomyliłem ;)

    Najprostsze wyjasnienie, jesli monotonicznosci nie ma.

> [...]
    > byleczym.

    > Nie, to raczej nie to. Zakładam, że to kiepskie rezystory i magia

    Oba prawdopodobne, ale raczej bym obstawiał kiepskie rezystory.

> [...]
    > to będę to upubliczniał projekt. Czyli z mojego problemu szukania
    > rezestorów o dziwacznych wartościach nagle zrobi się problem u innych.

    Kiedys tam zrobiłem Covoxa na R-2R.
    8 bit na LPT, a wyszło niemal idealnie.
    Fakt, ze przemierzyłem oporniki i troche dobrałem.

    J.

  • 35. Data: 2023-04-18 19:07:34
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 17/04/2023 19:18, heby wrote:
    > W drodze płytka bazowa do Pi pico, która ma fabryczne VGA

    Przyszła, fotka taka, jaka jest możliwa, w realu widać dokładniej:

    https://drive.google.com/file/d/156pW3uXjTl7ahlCgAxX
    nnTLUNiGaP3A3/view?usp=share_link

    Jest lepiej, ale:

    a) kolor czerwony zachowuje się jak by nie miał najmłodszego bitu (widać
    zlewanie się par bez wyraźnej granicy)

    b) w środku ekranu widać zlewanie się par wszystkich kolorów (zmiana
    najstarszego bitu wpływa na pochłonięcie wpływu najmłodszego?)

    c) na białym widać, w ciemnym zakresie, wyraźne przebijanie się innych
    odcieni, głównie czerwonego, co zapewne związek z a)

    Innymi słowy, na ręcznie wydłubanych z szuflady było gorzej (kolory
    zamienione miejscami w ciemnym zakresie), ale na dobranych przez
    producenta płytki wcale nie jest świetnie. Wydaje mi się, że to właśnie
    powód, dla którego warto mieć DACa.

  • 36. Data: 2023-04-18 21:57:23
    Od: M M <m...@g...com>

    wtorek, 18 kwietnia 2023 o 19:07:46 UTC+2 heby napisał(a):
    > Przyszła, fotka taka, jaka jest możliwa, w realu widać dokładniej:
    >
    > https://drive.google.com/file/d/156pW3uXjTl7ahlCgAxX
    nnTLUNiGaP3A3/view?usp=share_link

    Część artefaktów może być wynikiem tego, że monitor jest LCD czyli cyfrowy.
    Może lepiej by wyglądało na jakimś analogowym CRT :)

  • 37. Data: 2023-04-18 22:09:53
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 18/04/2023 21:57, M M wrote:
    > Część artefaktów może być wynikiem tego, że monitor jest LCD czyli cyfrowy.

    3 sztuki mają te same artefakty ;) No i nie ma ich na VGA generowanym
    przez PC.

    > Może lepiej by wyglądało na jakimś analogowym CRT :)

    Ostatni wywaliłem lat temu naście. Za to kupiłem 1084S ale VGA to on nie
    łyka :P