  • 1. Data: 2014-02-23 19:53:26
    Temat: RTC bez zasilania awaryjnego
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Czy RTC w rodzaju PCF8563 będzie prawidłowo działał bez
    baterii/kondensatora podtrzymującego zasilanie, jedynie z 100nF
    kondensatorkiem filtrującym zasilanie?
    Mam zamiar zastosować taki układ na płytce z układem Ethernet, więc w
    razie utraty zasilania i tak będę mógł pobrać aktualny czas z serwera
    NTP. Może jednak te układy potrzebują dużego kondensatora do normalnej,
    stabilnej pracy?

  • 2. Data: 2014-02-23 20:08:51
    Temat: Re: RTC bez zasilania awaryjnego
    Od: "Ciemny" <a...@w...lhs.pl-na.tej.stron.ie>

> [...]
    > Mam zamiar zastosować taki układ na płytce z układem Ethernet, więc w
    > razie utraty zasilania i tak będę mógł pobrać aktualny czas z serwera

    Można.
    Mam dwa zegary nixie na PCF8583, jeden synchronizuje czas po NTP drugi po
    DCF77
    i radzą sobie bez baterii podtrzymującej RTC. Warto jednak dać większy
    kondensatorek
    żeby w przypadku chwilowego zaniku zasilania przez dłuższą chwilę trzymał
    czas.

    Pozdr. TC

  • 3. Data: 2014-02-23 20:48:50
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2014-02-23 19:53, Atlantis pisze:
> [...]
    > razie utraty zasilania i tak będę mógł pobrać aktualny czas z serwera
    > NTP. Może jednak te układy potrzebują dużego kondensatora do normalnej,

    To się zastanów czy osobny układ RTC jest Ci od szczęścia potrzebny?

    Pozdrawiam

    DD

  • 4. Data: 2014-02-23 21:10:00
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-02-23 20:48, Dariusz Dorochowicz pisze:

    > To się zastanów czy osobny układ RTC jest Ci od szczęścia potrzebny?

    Może i nie jest, ale jest kilka powodów, dla których chciałbym go tam
    zamontować:
    1) Funkcja edukacyjna. Jakoś do tej pory nie miałem okazji zastosować w
    żadnym z projektów sprzętowego RTC.
    2) ATmega 328 nie ma pinów do podpięcia osobnego kwarcu zegarkowego, a z
    podziału F_CPU nie dostanę dokładnej sekundy.
    3) Zostanie mi wolny timer sprzętowy, którego w przyszłości będę mógł
    wykorzystać w innym celu.

  • 5. Data: 2014-02-23 21:13:47
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-02-23 20:08, Ciemny pisze:

    > Warto jednak dać większy kondensatorek żeby w przypadku chwilowego
    > zaniku zasilania przez dłuższą chwilę trzymał czas.

    Masz na myśli zwykły kondensator elektrolityczny/tantalowy przy VCC, czy
    raczej rozwiązanie jak z noty katalogowej - z diodą odcinającą resztę
    układu od kondensatora?

    Generalnie zależy mi na prostocie. RTC ma pracować w stacji pogodowej, a
    jego głównym zadaniem będzie wyznaczanie czasu poszczególnych odczytów z
    czujników i realizacja harmonogramu poszczególnych pomiarów.

  • 6. Data: 2014-02-24 00:08:12
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

> [...]
    > podziału F_CPU nie dostanę dokładnej sekundy.
    > 3) Zostanie mi wolny timer sprzętowy, którego w przyszłości będę mógł

    To była dobra rada kolegi!
    Właśnie tworzę nową wersję panelu operatorskiego sprzed 10 lat.
    TERAZ planuję wymienić:
    1) LCD 128x64mono zamieniam na LCD 480x272 RGB
    2) Wyrzucić Watchdog ADM695
    3) Wyrzucić PCF8583 - właśnie ten RTC
    4) PCF8574T - 4 sztuki do odczytywania klawiszy i diod.

    Jeśli chodzi o RTC nie widzę, żadnego sensu z podanych powyżej punktów,
    poza edukacyjnym na historycznym chipie.
    Myślę tak, gdyż:
    a) Sprzętowy RTC jest już montowany oryginalnie w nowszych mikrokontrolerach
    b) Podział nie musi być dokładny. Przecież można skorygować raz na dobę
    odczyt.
    Ważne, że jest kwarc. On liczy dokładnie.
    c) wolny timer sprzętowy. Teraz mikrokontrolery mają tyle timerów, że nie
    warto dokładać
    zewnętrznego. a nigdy nie potrzebuje więcej jak 3.
    Resztę - wolno zmiennych robię zliczając w przerwaniu od timera sprzętowego.
    Jeśli już coś dokładać, to drugi mikrokontroler.
    Wtedy można go użyć jako RTC, Timer, dodatkowa pamięć 0,5MB FLASH, 128kBRAM.
    Wszystko zależy od programu.
    S.

  • 7. Data: 2014-02-24 08:24:01
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    > 1) LCD 128x64mono zamieniam na LCD 480x272 RGB
    Z ciekawości - jaki model, gdzie można kupić?

    > Jeśli już coś dokładać, to drugi mikrokontroler.
    > [...]dodatkowa pamięć 0,5MB FLASH
    ;)

    --
    Michał

  • 8. Data: 2014-02-24 08:46:14
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > ;)
    >
    > --
    > Michał
    Miałem na myśli:
    PIC32MX695F512H 512kB FLASH 128kB RAM
    ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/61156G.pdf
    S.

  • 9. Data: 2014-02-24 08:58:03
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    > a) Sprzętowy RTC jest już montowany oryginalnie w nowszych mikrokontrolerach

    W ATmegach to chyba jednak polega na tym, że mamy możliwość taktowania
    jednego z timerów z dodatkowego kwarcu zegarkowego. W obsłudze
    przerwania trzeba już samemu inkrementować poszczególne zmienne. Tak
    więc średnio jest to sprzętowe rozwiązanie...

  • 10. Data: 2014-02-24 09:07:58
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2014-02-23 21:10, Atlantis pisze:

    > Może i nie jest, ale jest kilka powodów, dla których chciałbym go tam
    > zamontować:
    > 1) Funkcja edukacyjna. Jakoś do tej pory nie miałem okazji zastosować w
    > żadnym z projektów sprzętowego RTC.

    Ok, chociaż nie widzę powodu żeby stosować układ którego sens istnienia
    opiera się właśnie na pracy z baterii. Przyjrzyj się realizacjom
    komputerków różnego rodzaju - RTC jest używany do pracy z baterii - przy
    pracy "pod prądem" jest olewany - co najwyżej co jakiś czas poprawia się
    jego ustawienie jeżeli dysponuje się lepszym zegarem.

    > 2) ATmega 328 nie ma pinów do podpięcia osobnego kwarcu zegarkowego, a z
    > podziału F_CPU nie dostanę dokładnej sekundy.

    A jest ta sekunda do szczęścia potrzebna?

    > 3) Zostanie mi wolny timer sprzętowy, którego w przyszłości będę mógł
    > wykorzystać w innym celu.

    Weź lepszego procka - np. ATXmega32D4 ma 4 liczniki 16-bitowe. Może
    trochę więcej kosztuje, ale to inny świat, chociaż podobny (też nie ma
    wejścia na drugi kwarc, no i programator może nie pasować). ARMy mnie
    trochę odrzucają swoimi ogromnymi złączami do JTAGa.

    Pozdrawiam

    DD