    From: dominik <n...@d...kei.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Rawy z D3x
    Date: Mon, 05 Jan 2009 01:14:52 +0100
    <gik3r6$sch$1@inews.gazeta.pl> <gik60n$9ek$1@inews.gazeta.pl>
    <gik8c3$jlc$1@inews.gazeta.pl> <gikbsh$5fj$1@inews.gazeta.pl>
    <gipdq5$2p4$1@inews.gazeta.pl> <gipveb$osa$1@inews.gazeta.pl>
    <gj3rtr$9e0$1@inews.gazeta.pl> <gj4oag$1qh$1@inews.gazeta.pl>
    <gj5fsg$cmk$1@inews.gazeta.pl> <gj81ho$fjt$1@inews.gazeta.pl>
    <gj9adu$4e$1@inews.gazeta.pl> <gjajl0$eeb$1@inews.gazeta.pl>
    <gjiohi$2a1$1@inews.gazeta.pl> <gjjc8f$aan$1@inews.gazeta.pl>
    <gjmgls$non$1@inews.gazeta.pl> <gjnpuh$od9$1@inews.gazeta.pl>
    <gjomng$3na$1@inews.gazeta.pl> <gjorav$r53$1@inews.gazeta.pl>
    <gjp6nl$dra$1@inews.gazeta.pl> <gjqtrn$9tr$1@inews.gazeta.pl>
    <gjr4td$na4$1@inews.gazeta.pl>

    Valwit pisze:
    > masz cytaty powyzej. tak ciezko zrozumiec?

    Tak ciężko napisać pełnym zdaniem, albo conajmniej na tyle zrozumiale,
    żeby potem nie zgadywać Twoich smaczków i ukrytych intencji?

    > no owszem, ale gdzie jedno drugiemu przeczy?

    Czyż to nie jest test? nie inny, niż tablica testowa?

    > na potrzeby domowe? prztwornik linerany zamieniajacy napiecie w
    > zaleznosci od ilosci swiatla kosztuje ledwia pare zlotych. za
    > klikanascie zlotych wiecej mozesz sobie barziej skomplikowany miernik
    > zrobic. ale jak zuwazyles uzycie sloika m42 rozwiazuje problem.

    Nie znajdziesz niestety testu, w którym używają dokładnie tego samego,
    jednego obiektywu, a szkoda.
    Że pomiar tego nie jest tak wielkim problemem to doskonale wiem, mimo
    tego nikt nie mierzy oficjalnie i nie podaje szczegółowych danych albo
    przynajmniej ja nie znalazlem.

    > bo to nudne i bez wiekszego sensu?

    Tak samo jak jakikolwiek inny test czegokolwiek, a jednak takie
    powstają, a ludzi je jeszcze czytają.

    > normalnie. f jest zalezne od srednicy soczewki i ogniskowej. jsli czesc
    > swiatla dodatkowo ginie to w zaleznosci od ilosci gonacego swiatla
    > dodaje sie zwyczajowo przymiotniki od "kiepski" do "chujowy".

    To taki STF musi być zaj... chu... ;)
    Tak w ogóle "f" wydawało mi się zwyczajowo oznaczeniem ogniskowej, a nie
    przysłony.
    Co do ginącego światła to nie byłbym tego taki pewien. W prostych
    konstrukcjach i z powłokami pewnie można pomijać, ale zapewne znajdzie
    się coś co będzie zachowywać się wręcz przeciwnie. Niestety tego też
    nikt nie mierzy, a Ty opierasz się na pewności, że dowolnie dwa wzięte
    obiektywy będą wpuszczały dokładnie tyle, ile wynika z cyferek.

    > na co moje? stwierdzenie ze u mnie dziala? bo dziala.

    Nie na stwierdzenie "że działa", bo to pojęcie względne. Na dowód tego,
    że migawka pracuje idealnie w swoim czasie, obiektyw przepuszcza
    idealnie światło, a iso jest dokładnie tym które widzisz na LCD.
    To co ja twierdzę nieustannie to, że nie ma nic w świecie idealnego,
    jest tylko ewentualnie konkretna wartość plus błąd pomiaru/wykonania
    itd. Jeśli jednak zmierzysz trochę i gauss ma czubek nie w tym miejscu
    co trzeba, to ktoś oszukuje.

    > dzisiaj zrobilem jakies 30 testow. wynik ciagle ten sam. dziala.

    To może pokaż wyniki zamiast ględzić? Oczywiście wyniki, które
    potwierdzają Twoją upartość o tym że cyferki przekłądają się idealnie na
    rzeczywistość.
    Prawidłowa ekspozycja *tylko* nie jest dowodem jakkolwiek byś się upierał.

    > to nie jest udowodnienie mojego, to jest obalenie twojego przez
    > udowodnienie odwrotnosci, tyle ze ty swojego nie udowodniles jeszcze,
    > weic nie mam co obalac.

    Póki co mamy niewiele ode mnie (i to przyznaję) i nic od Ciebie w tym
    temacie. Danych niewiele, ale wniosek może być tylko jeden.

    > ok, ale juz ustalilismy ze mozna uzyc obiektywu m42. jakosc zdjecia nie
    > gra roli, wazne ze warunki sa te same.

    Wtedy by odpadła kwestia obiektywu. Niestety jak wspominałem nikt nie
    robi testów w taki sposób. Poza może optycznymi, którzy podpinali cośtam
    przez przejściówki, ale oni przy okazji mierzyli na jakimś f/16 ;)

    > i nigdy cie to na dluzej nie zastanowilo, nie?

    Nikt przy okazji nie robi dokładnie testu o którym piszemy. Coniektórzy
    jedynie ograniczają się do testu iso, ale i tak na odwal się i jak
    porównać wyniki to są z sobą sprzeczne, a nie wierzę w taki rozrzut
    (wystarczy spojrzeć na dxomark i na dpreview).

    > czyli konkretow brak. odhaczone zatem.

    Konkretów na co? Czy Ty dyskusję traktujesz w kategorii odhaczania?

    > a ja z cala moja wiedza moge stwierdzic ze nie sa to te same matryce.

    A na jakiej podstawie?

    > roznia sie budowa wyzszych warst,

    Konkrety?

    > roznia sie nawet odczytem.

    Jak sobie zrobisz napęd CD, który czyta wspak, od środka do jednego i
    potem do drugiego brzegu, albo od środka do dwóch brzegów naprzemiennie
    to nie zmienia to faktu, że płyta jest ta sama.
    Nigdzie nie twierdziłem, że nikon sobie inaczej czyta matrycę, ale nie
    gadamy o tym co za matrycą siedzi.

    > dane techniczne matryc sa do wgladu na stronie sony i nikona,

    Które dane możesz dokładnie wymierzyć, a nie wierzyć jak w cyferki przy
    czasach? :P
    Wiem jestem wredny.

    > i pol setki innych.

    Jakich?

    Patrz na to:
    matryca a900 - po lewej:
    http://a.img-dpreview.com/reviews/SonyDSLRA900/featu
    res/sensor.jpg

    matryca d3x:
    http://img.imaging-resource.com/PRODS/D3X/ZD3XSENSOR
    .JPG

    wiesz, że co do jednej nóżki się pokrywa każde wyprowadzenie?
    Ale Ty twierdzisz, że to nie te same matryce.

    > bo nie musze. zweryfikowalem setki jak nie tysiace razy robiac zdjecia i
    > pojegajac na zewnetrznym swiatlomierzu.

    Polegając na cyferkach, które mogą kłamać w dwie strony.
    Już Ci pisałem, że prawidłowa ekspozycja nie jest dowodem. To jedynie
    dowód, że błędy się sumują do błędu światłomierza.

    > ile zdjec tym nieszczesnym d300 zrobiles ze az tak sie poruszone foty bola?

    Na co to niby ma być dowód? Gdzie i co mnie niby boli?

    > zeby dlugo nie szukac chocby juz na przestrzenie ostatnich 3 postow.
    > przyklad tego na samej gorze

    Tam się nie gubię, tylko wymagam elementarnej poprawności językowej.
    Napisałeś takiego babola, że ciężko z niego wyciągnąć cokolwiek. Pisz po
    ludzku tak, by nikt nie musiał wyciągać szklanej kuli do odpowiedzi by
    Cię zrozumieć. Nie mam ochoty po prostu zgadywać, dlatego Ci kazałem
    przepisać w formie, która nie budzi wątpliwości.

    > odpowiedz na to juz znasz.

    Tak, że ciągle nie masz jakiegokolwiek dowodu na poparcie swojej tezy.
    Moje są cienkie i nie zaprzeczam temu, ale dalece lepsze od Twoich
    niczym nie popartych życzeń.
    Zrozum, że mi nie zależy czegokolwiek dyskredytować, zwracam tylko
    uwagę, że jakiś problem w tej materii występuje, a testy porównawcze
    tego nie uwzględniają. Przykład z wyżej o parametrach na
    imaging-resource, gdzie oświetlenie sceny jest zupełnie inne.

    > stawiasz hipoteze, znajdujesz dowod. dowod zostaje podwazony. albo
    > znajdujesz drugi albo wniosek jest taki ze hipoteza jest do dupy. jako
    > ze to twoja hipoteza to nie ma chetnych aby za ciebie ja udowadniac.

    Tylko to nie tak, nic nie stawiam. Myślisz, że obudziłem się rano i
    wstałem z myślą "nikon kłamie"? Nic takiego.
    Pojawił sie test porównawczy z dziwnym wnioskiem, który dawał do
    myślenia. Potem drugi test z światłomierzem który miał to sprawdzać i
    wnioski były podobne, ok więc może lewy egzemplarz, choroba wczesna,
    cokolwiek. Zaraz przychodzi inny test o migawce i zaczyna się kojarzenie
    faktów:
    + czasy dłuższe niż deklarowano
    + iso niższe niż deklarowano
    + obiektyw - nie wiadomo
    + porównanie = rozbieżności

    Więc po co to wszystko? A bo jak np z jednym olkiem niby to było - niby
    iso 1600, ale tak naprawde to iso 1250, czyli nie tak zaszumione. To
    jest ten zysk. Widziałem tylko jeden test migawki i dziwnie czasy były
    dłuższe. Po co? pewnie by trochę zrekompensować nadżerkę w iso. To nie
    była hipoteza, to jest analiza faktów.

    Że producenci kłamią w iso to wiadomo. Byle dxmark twierdzi tak w każdym
    modelu. Różnica jest tylko w stopniu tego kłamstwa. Robi tak sony,
    nikon, canon i pewnie cała reszta. Tak że zrozum wreszcie - nic tu nie
    udowadaniam, mam niewiele danych, ale z tego wynika morał akurat taki.
    Ty się uparłeś na obronę idealności, choć poza mglistym "mi działa" nie
    pokazujesz tego jakkolwiek. Chętnie bym tymczasem pooglądał takie testy,
    tak z czystej ciekawości by wiedzieć które aparaty jak dokłądne mają
    wszystkie parametry. No i byłoby naprawdę miło, gdyby błąd był zupełnie
    pomijalny i można by było z czystym sumieniem porównać koło siebie dwa
    testy iso.

    > no chwila. ponoc przeklamanie jest takie ze poruszone foty wychodza,
    > wiec ilu puszek musialbym uzywac zeby zauwazyc?

    Gdzie Ci napisałem tak? Pokaż dokładnie proszę.

    Bo to co napisałem, a może źle zrozumiałeś to że od jakiegoś czasu coraz
    to bardziej wzrasta ryzyko poruszenia zdjęcia. Jak masz ustawione 1/30s
    robisz zdjęcie i wychodzi ostre, a gdybyś *miał* jednak 1/20s, to już
    ostrzejsze nie będzie - mogłoby być tylko bardziej rozmazane. Nie jesteś
    w stanie nigdy tego jednak sprawdzić tak bo byś się musiał cofnąć w
    czasie. Nie ma granicy z jakiegoś wzoru, że za nią to już zdjęcie
    poruszone i tyle, a o tym właśnie pisałem. Wraz z rosnącym czasem rośnie
    ryzyko poruszenia. Czasem w nieznacznym stopniu, czasem w małym ułamku
    sekundy ruszysz dość mocno.

    > a co w sytuacji gdy zestaw dziala? biore ustawiam, robie zdjecie,
    > wychodzi prawidlowo. co wtedy? gdzie tkwi blad?

    Wyobraź sobie przepis na zupę, który brzmi:
    + dodać przyprawy jeden wlać trzy garnuszki
    + dodać przyprawy dwa wsypać dwie szczypty
    + dodać przyprawy trzy dołożyć pięć łyżeczek
    Wtedy zupa jest idealna, bo jej gęstość wynosi 18%.

    W jednej kuchni mają idealne miarki zgodne z standardami. Gotują Ci taką
    zupę próbujesz i mówisz, że jest idealna, bo ma dokładnie 18% gęstości.

    W drugiej kuchni gotują Ci zupę, próbujesz i mówisz, że jest idealna, bo
    ma też dokładnie 18% gęstości.
    Tymczasem w drugiej kuchni któregoś dnia wcześniej garnuszek się stłukł,
    a ktoś ukradł łyżeczkę. Kucharz więc polecił swojemu słudze kupić kilka
    różnych łyżeczek na targu i on sobie dobierze, potem wziął się za
    gotowanie zupy, dodał dwie szczypty drugiej przyprawy, pięć
    niestandardowych łyżeczek trzeciej przyprawy, a potem dolewał po
    odrobinie pierwszej przyprawy, ważąc ją dokładnie aż gęstość zupy
    wynosiła dokładnie 18%. Z tego pomiaru zrobił sobie swój niestandardowy
    garnuszek i zawsze już używał go do gotowania.

    Ty dostając zupę z tej kuchni widzisz jej gęstość więc masz ją za
    idealną. Nie wiesz jednak jak proporcje przypraw się zmieniły.

    By było jeszcze bardziej podobnie to sobie wyobraź, że kucharz wiedział
    jeszcze jedno - że przyprawa podawana w łyżeczkach powoduje, że im jej
    więcej, tym zupa coraz to bardziej śmierdzi, natomiast że przyprawa
    dozowana w garnuszkach tylko w pewnych momentach powoduje, że się robi
    niedobrze i czym więcej tym pewniej że się zwymiotuje, ale to jeszcze
    bardzo zależy od klienta. Pomyślał sobie więc sprytnie - wezmę trochę
    mniejszą łyżeczkę, to zupa będzie mniej śmierdzieć, a nos ma każdy. Za
    to z tym wymiotowaniem to każdy ma inną granicę, więc nikt się i tak nie
    domyśli tak łatwo. To co każdy ocenia od razu to gęstość zupy, a ta się
    zgadza więc przechodzi niepostrzeżenie.

    Ty znasz przepis (światłomierz) i wiesz jaka ma być gęstość
    (ekspozycja). Z grubsza czujesz przyprawy w tej zupe (iso, czas i
    przysłona). Nie wiesz jednak ile ich dokładnie jest. Co więcej nie
    wymiotujesz wiele, bo np nie chodzisz po winie na obiad (znaczy nie
    robisz na dłuższych czasach), gdzie są wyższe szanse na zwymiotowanie
    (poruszenie zdjęcia).

    A teraz popatrz, zrobiono testy jakości wszystkich kuchni i oceniano:
    + gęstość
    + zapach

    Wszyscy wypadli pod względem gęstości bardzo dobrze, różnice są
    niewielkie. Do oceny więc liczy się mocno zapach i tu kuchnia z
    mniejszymi łyżeczkami ma trochę fory.
    Ile wzrasta ryzyko wymiotów nikt nie mierzył, bo to zalezy od człowieka.
    Rzecz jasna mogli wydestylować każdą przyprawę, ale jakoś nikt tego nie
    zrobił, bo to przecież nieżyciowe! ;)

    No nic, prościej Ci tego wytłumaczyć nie mogę. Chyba jednak rozumiesz,
    że nie wiesz ile dokładnie masz tych przypraw, dopóki ich nie
    wydestylujesz?

    > ci z top 10.

    Hehe :) U mnie szybko lista się urywa ;)

    > porsty przyklad weryfikacji stykajacy spokojnie do 1/60 jak nie ciut
    > wyzej nawet ci juz podalem. udowodnij wiec swoja teze ze aparat
    > przeklamuje czasy.

    Nie interesują mnie proste metody, które w rzeczywistości zawierają masę
    błędów. Poza tym nie mam takiej lustrzanki nikona do testów, choć swoje
    też by można było zmierzyć w sumie.

    > i spoko. jesli wychodzi ci wiec ze kalibracje szlag trafil to idz do
    > serwisu.

    Kalibrację szlag mi trafił w trzech aparatach, tyle, że mają po
    kilkadziesiąt lat i one owszem trafią do serwisu, już nawet wstępne
    rozmowy o tym były.
    Za to rozmowa jest nie o tym.
    Powiedz co jeśli okazuje się, że tak wykalibrowana jest całą seria, że
    iso w dół niż to co na wyświetlaczu, a czas dłuższy? Wszystkie do
    serwisu wtedy?

    > nie. bo wtedy brak analogii do cyfrowek. nie wyciagasz przeciez flagow z
    > nikona i przekladasz do sony, prawda? dlatego 2 rolki, i 2 laby. i 2
    > rozne fotki w efekcie. i co, tez ci przklamalo iso?

    Czemu na siłę chcesz wprowadzić błąd do tego pomiaru? Napisałem Ci, że w
    analogach czułość matrycy odpada, bo wyjdzie ta sama* jak przełożysz film.

    (*) czyt. naprawdę pomijalnie różna.

    > w jakim sensie pazerstwem?

    Była plota, że premiera d3x opóźnia się, bo sony sobie zażyczył za tę
    matrycę strasznych pieniędzy. Ile w tym prawdy to tylko nikon z sonym
    jedni wiedzą.

    > tego nie wiem, bo to sony. ale sama maryca tez moze byc problemem, tyle
    > ze to gdybanie.

    Zakładam, że w D300 i A700 jest ta sama matryca. Tak samo jak w A900 i
    D3x. Nikon chyba w obu ma LV? (nie wiem na 100% jak D3x).
    IMHO chodzi o procesor - musieli zrobić do A100 i pewnie bionz bez
    wielkich zmian jest do teraz nawet. Tymczasem nikonowi i canonowi się
    filmów zachciało i LV. No i dobrze w sumie :)

    > i co wtedy z wysokim iso?

    No jest wtedy owszem bardziej pupowate, bo szum zaczyna szybciej gryźć ;)

    > a czemu trudno? nie wiem co za film widziales, ale ja serio nie widze
    > problemu skoro nawet soczewki mozna tam ukladac i mocowac :>

    TIA.. i śrubką przykręcać... ;)
    Powiedz mi.. jak sobie to wyobrażasz? W sonym robią układ, pakują w
    ciężarówkę bez sprawdzenia i wiozą nikonowi w bramie licząc kasę? Nikon
    za to sobie wyciąga z ciężaróweczki, wkłada do maszynki, gdzie układa
    sobie soczewki i wpuszcza kolorek do bayera? Potem sprawdzają ile z tego
    jest wadliwe i odsyłają sonemu?
    Może nawet jest to możliwe, ale pewnie i tak wysoce nieopłacalne. Co do
    soczewek i bayera to zaryzykuję, że są to integralne części matrycy i
    poza jedną fabryką z pewnością nie powstają, bo się to nie opłaca. Można
    coś prostego na matrycę położyć, jak np filtr AA, bo to nie wymaga
    wielkiej precyzji, o soczewkach i bayerze jednak zapomnij.
    Widziałem kiedyś matrycę od 5D, którą właściciel postanowił spiłować by
    wywalić filtr AA. Rzecz jasna mu się nie udało, ale przy okazji
    dowiedział się jak to pieroństwo mocno jest uwarstwowione.
    Warstwy do IR, może nawet filtr AA, do tego pewnie od groma warstw
    przeciwodblaskowych i antykurzowych - to jest pole do popisu i tu z całą
    pewnością się różni jeden od drugiego. Cała reszta - wysoce wątpliwe.

    > to wszytsko co robi i moze popsuc dziadowska elektronika myslisz?

    Jeszcze raz Ci przypominam - pisz po ludzku, bo znów nie wiem o co Ci
    *dokładnie* chodzi.
    Co wszystko? Co robi?

    Dziadowska elektronika jak powoduje szumu kapkę to pół biedy. Jak
    banding, to jest bardzo źle, bo lepiej niech szumi więcej, a po równo.

    Jak wchodził k10d, też niby z matrycą sonego to ludzie porównywali do
    A100 i ten owszem szumiał dość mocniej. Chwalili wtedy pentaksa, za
    świetne rozdzielenie elektroniki, że na siebie tak nie działa mocno. Z
    czasem jednak wyszedł banding, a na mrozie jakieś okrutne paski. Wolisz
    takie efekty czy tam część działki szumu więcej?

    > a po co mialbym wybierac A? po co mi w takim razie zewnetrzny
    > swiatlomierz? przeciez i zewnetrzny i wbudowany w tym momencie mierza co
    > innego.

    Ot przykład podałem. Przy M wniosek jest ten sam.

    > to juz kwestia tego co fotografujesz. ale 1/3 roznicy w czasie spokojnie
    > da sie wychwycic.

    Starając się to nawet najmniejsze różnice wychwycisz. Tyle, że nikt się
    nie stara, więc 1/30 spokojnie może być 1/22.

    > kwestia zdjec jakie robisz. przy szybkich obiektach roznica polowy czasu
    > bedzie dosc wyraznie widoczna.

    Jak weźmiesz dwa aparaty i sfotografujesz niemalże to samo w tym samym
    czasie. Jak masz jeden to z zdjęcia tego nigdy nie wychwycisz czy tu
    jest dokładnie 1/x czy np. 1/(x*0.6).

    > no coz. nawet D80 moze zrobic fote na iso 1600 bez specjalnie widocznego
    > szumu. i jak sie ma to rzeczywistosci?

    Tak jak wszystkie inne testy na zasadzie szukania róznych zdjęć.
    Wystarczyłoby jednak, że weźmiesz D80 i np D300 - różnica przy tej samej
    scenie na takim iso będzie już widoczna, zwłaszcza jak zeskalować do
    jednego wymiaru z wykrozystaniem dodatkowych informacji.

    --

    )\._.,--....,'``. fL Dominik Chmaj
    .b--. /; _.. \ _\ (`._ ,. gg:919564 skype:ninik_