    From: dominik <n...@d...kei.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Rawy z D3x
    Date: Thu, 08 Jan 2009 01:10:44 +0100
    <gik3r6$sch$1@inews.gazeta.pl> <gik60n$9ek$1@inews.gazeta.pl>
    <gik8c3$jlc$1@inews.gazeta.pl> <gikbsh$5fj$1@inews.gazeta.pl>
    <gipdq5$2p4$1@inews.gazeta.pl> <gipveb$osa$1@inews.gazeta.pl>
    <gj3rtr$9e0$1@inews.gazeta.pl> <gj4oag$1qh$1@inews.gazeta.pl>
    <gj5fsg$cmk$1@inews.gazeta.pl> <gj81ho$fjt$1@inews.gazeta.pl>
    <gj9adu$4e$1@inews.gazeta.pl> <gjajl0$eeb$1@inews.gazeta.pl>
    <gjiohi$2a1$1@inews.gazeta.pl> <gjjc8f$aan$1@inews.gazeta.pl>
    <gjmgls$non$1@inews.gazeta.pl> <gjnpuh$od9$1@inews.gazeta.pl>
    <gjomng$3na$1@inews.gazeta.pl> <gjorav$r53$1@inews.gazeta.pl>
    <gjp6nl$dra$1@inews.gazeta.pl> <gjqtrn$9tr$1@inews.gazeta.pl>
    <gjr4td$na4$1@inews.gazeta.pl> <gjrjfq$8ku$1@inews.gazeta.pl>
    <gjrta2$ac9$1@inews.gazeta.pl> <gjtk93$h2i$1@inews.gazeta.pl>
    <gk13ac$osh$1@inews.gazeta.pl>

    Valwit pisze:
    > tak jest najłatwiej, to fakt. ale można też np. na podstawie samochodu
    > na focie, ktory poruszał sie że znaną prędkościa. niemniej, jak juz
    > napisałem: jesli ci zależy to warto cyknąc cos tylko w tym celu.

    Da to bardzo niedokładny wynik z wielu powodów.

    > nie teraz tylko do samego poczatku. ja mam nikony, ale to tobie
    > przklamania przeszkadzaja :)

    Mi przeszkadza porównanie z przekłamaniami. Dokładnie samych słupków.

    > tak? moje 4 mierza te odleglosc ktora przbylem, a nie do jakiegos
    > centrum, zreszta 2 z nich nie wiedza ze jest jakies centrum bo pokazuja
    > tylko wspolrzedne

    Widocznie zależy jak im wskażesz. Opcji "do granic" nie wiedziałem, za
    to widziałem jak uznaje centrum za punkt końcowy i tam mówi, że dotarłeś
    do celu.

    > albo gdzie miasto zaczyna - czyli znowu swoista dowolnosc lub
    > niedokladnosc. i nie przychodzi ci do glowy ze to spisek? przez te
    > niedokladnosci nie da sie dokladniej oszacowac zuzycia paliwa wiec
    > kupujesz za duzo, czym napychasz kabze koncernow naftowych i panstwa.
    > skandal normalnie!

    A bo to paliwo to kupuje się co do ostateniego centymetra drogi i cala
    reszta to się zmarnuje :)

    > a uzyj sony czy canona czy czegokolwiek. pozycze sobie i zweryfikuje
    > jesli bede czul potrzebe.

    Najlepiej by było powtórzyć test, zrobić pomiary i zobaczyć ile w tamtym
    prawdy. Niestety niezmiennie - nikona nie mam.

    > http://www.google.com/search?q=forum+psychiatryczne ;)

    Ale nie wyciągaj mi tu swoich zakładek :P

    > nie rozsmieszaj mnie, zajadów dostane. masz konkretnie podane gdzie.
    > kliknij.

    Znaczy wszystko będziesz podawał "już było"?

    > dobra, to przeczytaj jeszcze raz co w tamtym poscie napisalem, jak nie
    > rozumiesz co ci napisalem. jak nie dziala - trudno.

    Nie mam ochoty po raz kolejny czytać rzeczy, które równie dobrze mogą
    być czyimiś wymysłami. Podaj fakty, a nie legendy/marzenia/przypuszczenia.

    > twoje prawo. ignorancja bywa zbawieniem.

    Owszem.

    > tyle ze te szczegoly powoduja ze dane nie sa takie same.

    Nigdzie nie twierdzę, że są.
    Uważam jednak, że tak jedna, jak i druga firma sobie nie pozwolą na to,
    by np mając tę samą matrycę jedni szumieli jak inni 3 działki wyżej w
    iso. Różnice mogą być więc małe.

    > chocby juz
    > przez to ze nikon lapie wiecej swiatla dzieki dodatkowym soczewka. przez
    > co nawet z tego samego kawalka krzemu sygnal bedzie silniejszy czyli
    > lepszej jakosci. to sie bezposrednio przeklada na jjakosc koncowego
    > obrazu. szkoda ze nawet tak prostych zaleznosci nie zauwazasz.

    Jak nikon by łapał więcej światła, to by miał wyższą czułość natywną. Ma
    jednak niższą, więc całe Twoje rozumowanie bierze w łeb.

    > perełka :)

    :P

    > a maja?
    > http://www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp?met
    hod=sidebyside&cameras=nikon_d80%2Cpentax_k10d%2Cson
    y_dslra100&show=all

    > bo jakos nie widze.
    > wszedzie te same cyferki, co najwyzej 0.75 zaokraglaja do 0.8

    Zapewne tak, wszystkie dają bardzo podobny do siebie obraz, z różnymi
    detalami tylko inaczej. Jakoś canon daje dramatycznie inny. Wtedysiejsze
    olki na kodakach tak samo.

    > Ninik, serio mowie: poczytaj troche o budowie i sposobie dzialania
    > matryc CCD i CMOS zanim zacznie robic debilne porownania na podstawie
    > ilosci pikseli.

    Gdzie ja Ci robię debilne porównanie?
    Napisałem, że to co w specyfikacji jest i nie można zweryfikować to
    równie dobrze może sobie być czymkolwiek. Przykładowo niech nikon
    napisze, że soczewki są z ultra-hiper-nikon-patented szkła i nikt nie
    jest w stanie jakkolwiek porównać ich do tych w sonym.

    > To jest mniej wiecej taki sam kretynizm jak mowienie ze
    > niektore modele Forda i Volvo to ten sam samochod bo maja tyle samo kol
    > i to samo podwozie, tez zreszta robione przez jedna firme.

    Głupoty wypisujesz. Nigdzie nie twierdziłem, że cały sony to dokładnie
    co cały nikon. Przeczytaj dokładniej i nie sugeruj kretynizmów.

    > patrz wyzej.

    Ty tak samo.

    > zazwyczaj filtr IR i AA jest jedną szybka. powłoka antykurzowa jest jak
    > nazwa wzkazuje powłoka. tej samej szybki. uwaga jak wyżej.

    Ech.. Czy ja twierdziłem gdzieś, że sony robi nikonowi i tę szybkę?
    Twierdziłem o mikro-soczewkach i bayerze, bo to oddzielić w produkcji
    byłoby trudniej. Wiec sam też patrz wyżej :P

    > tylko ze wiesz, na razie odnosze wrazenie ze to twoje zastanawianie jest
    > mniej wiecej na takim poziomie jak rozwazania na temat zakrzywien
    > grawitacji przez kaczynskiego czy innego giertycha. cos dzwoni, cos
    > doczytali, ale jak odpowiedaja to same ogolniki, wicie sie zadawanie
    > pytan, proba przerzucenia pytan na druga osobe, wicie-rozumiecie, i
    > jakby brak konkretow.

    Bla, bla, bla.
    Pokaż wreszcie swój test, bo na razie sam jedyne co piszesz, to że ja, w
    nie swoim teście racji nie mam. Akurat nikonowcy robili te testy.

    > spoko. cofam smileya z linku do googla powyzej.

    Ziew.

    > to jeszcze pomysl o 2 drobiazgach: 1) DLACZEGO sie zakłada że cos jest
    > niestotne 2) czym jest to COS

    Dlaczego zakładasz, że nieistotne?
    Potrafisz udowodnić?

    > droga do Nirvany przed toba

    Ziew 2x.

    > bo na przyklad przy matrycy z natywnym iso 100, iso 800 oznacza czesto
    > odpalenie drugiego wzmacniacza sygnalu i dla fotek gdzie czas nie jest
    > priorytetem czesto forsowanie iso 640 z jednym wzmacniaczem da lepszy
    > efekt. podbnie iso 320 zamiast 400 (to akurat numerki dla sonowskiej
    > matrycy CCD 10 mpix, i bardzo uproszczony opis - dla czepialskich ;)

    Czyżbyś właśnie przyznał, że czas jest nieistotny, więc robimy go innego?
    Czułość to czułość.
    Że im większa tym szumy większe wiemy wszyscy.

    > pewnie, to by bylo najfajniejsze. ty sobie cos palniesz, a ktos bedzie
    > za ciebie objasnial i prostowal - w tym wypadku ja. tyle ze znamy sie w
    > usenecie nie od dzis, i to ze wiem jaki mizerny efekt tego bedzie
    > powoduje ze wole isc kota poglaskac.

    Jak bym to ja zrobił ten test to byś sobie go podważał i uważał za
    palnięcie, a ja bym się z tym zgodził lub nie.
    Ale, gadamy o wnioskach z tych testów. Ty jedyne co potrafisz to
    twiedzić, że nieprawda. To jest dopiero ŁATWIZNA.

    > cieesze sie ze sie wreszcie ze mna zgodziles :)

    :P

    > nie ma po co, skoro sie zgadzamy :)

    No wyżej napisałeś, że czas jest nieistotny to można wziąć inne iso i
    czas. Sęk w tym że ja nie uważam, tego za normalnego.

    > witaminki, swieze powietrze i troche ruchu - niepokoje mina.

    Piłeś coś?

    > i ten brak danych popierajacych twoje niepokoje cie wcale nie mobilizuje
    > do przmyslenia recjonalnosci tych niepokojow? zadziwajace.

    Masz dane potwierdzające swoje przekonania? Migasz się jak tylko się da.

    > to uzywam 1/8000? albo filtra ND?

    Którego to czasu nie masz (niższe modele) albo filtra akurat nie
    wziąłeś. Tak czy siak przeczytaj o co chodziło, a nie szukaj wykrętów.

    > przyslone.

    Przysłona może być inna niż światło, które dociera i niby wynikałoby z
    wzoru. Przykład który już znasz: STF.

    > z jakims bledem to jestem w stanie wszytsko zmierzyc. z bledem tego
    > samego rzedu co czas mozna zmierzyc tez przyslone, o tym juz mowilismy.

    Ale przysłona jest bez znaczenia jakiegokolwiek. Liczy się ekspozycja.

    > akurat nikon raczej nic nie powie, tylko przy okazji update poprawi,
    > wspominajac o tym jedynie w poufnej dokumentacji technicznej.

    Dobra taktyka.

    > wydaje mi sie ze w tym wypadku mylisz analogie w sensie porownania z
    > analogiem w sensie aparatu niecyfrowego, i dlatego ten podwatek prowadzi
    > do coraz wiekszych absurdów.

    To Ty nie zrozumiałeś tego co napisałem - cofinij się i przeczytaj raz
    jeszcze, co o tym napisałem i pokaż mi gdzie chciałem jeszcze bardziej
    rozmemłać test wprowadzając dwa laby.

    > wybacz ze bardziej od twoich stwierdzen cenie sobie to co slysze od
    > ludzi co do ktorych wiedzy i fachowosci mam zaufanie.

    Musisz być bardzo szczęśliwy w życiu wierząc w rzeczy zaczynające się od
    "za siedmioma górami, za siedmioma lasami...".

    > w to nie watpie.

    Tak w ogóle to skąd to wziąłeś? Z jakiegoś nikonrumors.com?

    > wybacz, ale naprawde pierdolisz jak potłuczony. nie potrafie tego
    > inaczej okreslic.

    Ironia w tyłek gryzie :P

    > tak jak i nikon uaktualnia swoje procki, i jak sony uaktualnia swoje.
    > nic w tym dziwnego. canon zrobil jednak jako pierwszy cos marketingowo
    > genialnego i nadal im nazwe, czego lata pozniej pozazdrocil nikon i
    > sony, wymyslajac nazwy expeed i bionz.

    Taki znak czasów.
    Od dawna np producenci aut jak chcieli by pamiętali je faceci to
    nadawali im cyferki i literki w nazwie (ford k itd), a panienkom to
    nazwy (matiz, twingo).

    > co na 2 tury? i co sprawdzac?

    Napiszę Ci jak Ty: cofnij się i przeczytaj jak się zgubiłeś.
    Mam nadzieję, że polubisz ten styl odpowiedzi.

    > CO kupili od sonego? powracajac do analogii samochodowej: kupili co
    > najwyzej podwozie. karoserie, wyposazenie i naped maja wlasny.

    "Silnik".

    > jak wymyslisz sposob jak takie rzeczy robic od razu, w jednym kroku to
    > beda ci pomniki stawiac w kazdym wiekszym miescie.

    Od razu w jednym miejscu.
    Jak uważasz, że łatwiej w pół rozgrzeabną matrycę zapakować w tiry i
    zawieźć do nikona to gratulacje.

    > i dlatego procek intela w produkcji kosztuje kilka dolcow a matryca do
    > aparatu znacznie wiecej.

    No szkoda, że nie produkują matryc etapami w 5 fabrykach, specjalnie
    wożąc pomiędzy nimi okrężnie tirami jeszcze.
    Wiesz nie o to chodzi by robić możliwie najdrożej.

    > jak to sie ma do elektorniki przetwarzajacej obraz z matrycy, o czym
    > byla mowa, jest dla mnie zagadka. tzn. owszem, w ogolnosci jako takie
    > ma, bo tez jest w aparacie, ale twoja odpowiedz ma sie tak do pytania
    > jak "ksiezyc swieci swiatlem slonca" na pytanie "ktora godzina".

    Znów nie masz nic mądrzejszego do powiedzenia?
    Przeczytaj sobie raz jeszcze cytat.

    > moze dlatego ze aparat mierzy swiatlo odbite od obiektu i wpadajace
    > przez obiektyw, a swiatlomierz swiatlo padajace na obiekt i otoczenie?

    Napisałem inaczej?

    > tak, wiem ze czas mozna soie zamienic z czuloacia czy wartoscia
    > przyslony, ale fotka samochodu na ulicy z czasem 3 sekund, f:32 i iso 25
    > tez bedzie poprawnie naswietlona, tylko ze samochod bedzie troche
    > umowny. a to jakby nie o to chodzi.

    Nie wyciągaj skrajności. nie pisałem o takich niedokładnościach jak tu
    inputujesz.

    > nie, nie mam.

    No wreszcie się w czymś zgadzamy! :)
    To skąd wiesz i czemu obalasz tamte?

    > a wiesz czemu? bo naprawde nie widze potrzeby zeby sobie
    > udowadniac ze 1/20 jest faktycznie 1/20, 1/50 to 1/50 a 1/30 to 1/30.
    > podobnego zdania jest 99.9% ludzkosci, pozostala czesc moze skorzystac z
    > linka wyzej, na pewno odpowiedni lekarz jest w okolicy.

    A czytał wyżej?
    Też nie widzę, dopóki nie porównujesz.

    > cyfra czy analog nie gra tu akurat zadnej roli.

    Gra. Im dłuższy czas od zdjęcia do odbitki, tym mniej pamiętasz o tym
    zdjęciu i stąd trudniej.

    > tak. testy sie robi.

    :P

    > alez nie beda z czapy, beda pokazywac to co testowalem. a testowalem czy
    > w pewnych warunkach D80 faktycznie jest lepsza od D300.

    Wystarczy za lepszym aparatem postawić dupę, a nie fotografa i będziesz
    miał wynik który chcesz, tyle, że to nie jest wiarygodny test.

    --

    )\._.,--....,'``. fL Dominik Chmaj
    .b--. /; _.. \ _\ (`._ ,. gg:919564 skype:ninik_