  • 11. Data: 2022-08-25 09:23:51
    Temat: Re: Serwonapędy
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 24 Aug 2022 16:22:23 +0200, Robert Wańkowski wrote:
    > Jak to jest zbudowane? Niby czytam, ale do końca nie wiem.
    > Każde serwo ma przekładnię?

    Zazwyczaj, ale niekoniecznie.
    Bez przekladni moment slaby.

    > I tam dopiero jest podłączony enkoder? No bo
    > chyba nie bezpośrednio do wirnika?

    A tu juz nie wiem.
    Mamy niby coraz lepsze enkodery, to az sie prosi do wyjscia.
    Ale enkoder na osi silnika ma wieksza dokladnosc/rozdzielczosc o
    przekladnie, i mniejszą o luzy.

    Mozliwe, ze teraz sa dwa - jesli automatyce sie przyda odczyt z samego
    silnika.

    > Trzymanie zrealizowane jest (jeżeli nie ma hamulca) obrotem o 180° w
    > prawo, a potem w lewo?

    A to jakas dziwna strategia. skasował sobie luz?

    Przekladnie slimakowe są/moga byc samohamowne.
    Trzymanie silnikiem moze go przegrzac.

    J.

  • 12. Data: 2022-08-25 09:43:42
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 24 Aug 2022 19:45:45 +0200, Robert Wańkowski wrote:

    > W mojej frezarce mam silnik krokowe. Jak nie są wykonywane przejazdy, to
    > krokowe mają moment trzymający.

    Uwaga - bez prądu mogą nie miec. Silniki reluktancyjne.
    Ale krokowce z reguly wytrzymuja zasilanie uzwojen dluzszy czas,
    i z reguly sterownik w spoczynku nie wylacza zasilania,
    wiec trzymaja.

    > Jak to jest zrealizowane w serwonapędach w zastosowaniu w frezarce CNC?
    > No chyba nie hamulec elektromagnetyczny.

    Kto ich tam wie.
    Automatyka bedzie trzymala pozycje, ale prąd sie zuzywa, a silnik
    grzeje. I slabo chlodzi, bo sie nie obraca.

    A we frezarce ... jak ma sie jedna os nie zmieniac, to hamulec
    ma sens, ale jak bedzie fikusne ksztalty robic, czy nawet kompensacja
    pochylenia, to sie nigdy nie wlaczy.

    > Krokowy przy może się obrócić o 1,8°.

    lub mniej, z mikrokrokiem.

    > Serwonapęd bez przekładni też? Sam wirnik może się obrócić o taki krok?

    https://www.youtube.com/results?search_query=telesco
    pe+direct+drive

    A tu Direct Drive Servo
    https://www.youtube.com/watch?v=cT-Oq4zKVnk

    enkoder 20 bit, powtarzalnosc 1.3 sekundy ... czyzby taki "krok"?

    Czy lepiej napisac 360/2^20?

    Tylko - to silniki BLDC, czyli bardziej przypominajace krokowe,
    wlasnie z mikrokrokiem.

    Przestawienie zwyklego komutatorowca o maly kąt trudniejsze,
    bo z tarciem trzeba walczyc.

    J.

  • 13. Data: 2022-08-25 09:48:58
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 24 Aug 2022 22:01:11 +0200, Robert Wańkowski wrote:

    > Przykładowy synchroniczny
    > https://www.ebmia.pl/13180-serwosilnik-leadshine-elm
    >
    > Jak tym obrócić o 1°?

    tak jak w mikrokroku - zmieniasz nieznacznie prąd w cewkach,
    magnes sie ustawia.

    Tylko ... nie bardzo rozumiem te "indukcyjne synchronicze
    z magnesem stalym".

    IMO - albo indukcyjny (klatkowy), albo synchroniczny z magnesem.

    Klatkowy ... generujesz na falowniku niewielką czestotliwosc w
    odpowiednią strone i czekasz az sie obroci ...

    J.

  • 14. Data: 2022-08-25 14:58:02
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    alojzy nieborak napisał(a):
    > Pętla sprzężenia jest od tego żebyś nie mógł obrócić poza ustawioną wartość.
    > Niektóre wywalają błąd jak leci zbyt duży prąd, niektóre da się odchylić
    > o ileś stopni po czym wracają na zadaną pozycję.

    https://youtu.be/zWPSGLtLspE?t=505 z początkowymi ustawieniami na mały prąd,
    jak widać po przekroczeniu zadanego czasu/prądu driver się wyłącza.
    Ogólnie jak chcesz super optymalnie, musisz poświęcić trochę czasu na konfigurację
    jeśli ust. fabrycznie Ci nie podejdą.

    OT.
    Druk 3D z tego co widzę rozszczepił się na ponad 10 różnych stron, woski, metale,
    lasery, gipsy utwardzane wodą, druk z głowic piezo, ofkors pomijając proste domowe
    druki z plastiku.

    Zaciekawił mnie temat topienia metalu z drutu, takie połączenie spawarki z drukiem
    3D.
    https://youtu.be/yKnlmfuMSgo

    Ciekawe czy da się zastąpić laser zwykłym wyładowaniem łukowym.

  • 15. Data: 2022-08-25 16:21:03
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-08-25 o 14:58, alojzy nieborak pisze:

> [...]
    druki z plastiku.

    > Zaciekawił mnie temat topienia metalu z drutu, takie połączenie spawarki z drukiem
    Świetne.

    > Ciekawe czy da się zastąpić laser zwykłym wyładowaniem łukowym.
    Ale to już było, tzw napawanie, widziałem w ten sposób regenerowane
    wałki, wałek kręci się w tokarce a pistolet migomatu zapięty w posuwie
    wolno się przesuwa i napawa wałek.

    --
    Janusz

  • 16. Data: 2022-08-25 18:01:18
    Od: "Irek.N." <i...@t...jest>

    > Zazwyczaj, ale niekoniecznie.
    > Bez przekladni moment slaby.

    Czy ja wiem, właśnie uruchamiam 150Nm na wałku, ciągłego... Dla mnie to
    dużo.

    > A tu juz nie wiem.
    > Mamy niby coraz lepsze enkodery, to az sie prosi do wyjscia.
    > Ale enkoder na osi silnika ma wieksza dokladnosc/rozdzielczosc o
    > przekladnie, i mniejszą o luzy.

    Bywa że pętla sprzężenia zwrotnego jest zapięta na silniku - jego
    enkoderze/resolverze, a bywa że na mechanizmie wykonawczym. Bywa że są
    dwie pętle. Po prostu różnie bywa.
    Krysia dobrze pisze.

    > Przekladnie slimakowe są/moga byc samohamowne.

    Poniżej 1:60 uznaje się że nie są. Ale i taka 1:60 porządnie dotarta w
    pewnych warunkach potrafi się "niezatrzeć".

    > Trzymanie silnikiem moze go przegrzac.
    Rzadko serwo ma osobny wentylator, raczej widuję konstrukcję typu
    "kawałek metalu z ośką". Jak się dobrze dobierze, to się nie przegrzeje.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 17. Data: 2022-08-25 22:16:47
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>

    > Przykładowy synchroniczny
    > https://www.ebmia.pl/13180-serwosilnik-leadshine-elm
    >
    > Jak tym obrócić o 1°?
    >
    > Robert

    Ja też kiedyś nie wierzyłem, że to możliwe ;-)
    http://control.slupsk.pl/serwoniedowiarek/

    co prawda eksperymentowałem z silnikiem komutatorowym DC, ale zasady są
    podobne. Zaczęło się od zabawy (dzięki której dogłębnie zrozumiałem jak
    to działa) a w efekcie popełniłem kilka serwonapędów sterujących
    przemysłowymi obrabiarkami.
    Taki silnik 3-fazowy synchroniczny z magnesem stałym stara się ustawić
    wirnik zgodnie z wypadkowym wektorem pola magnetycznego wytworzonego w
    uzwojeniach stojana.

    Grzegorz

  • 18. Data: 2022-08-26 09:42:49
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 25 Aug 2022 18:01:18 +0200, Irek.N. wrote:

    > Czy ja wiem, właśnie uruchamiam 150Nm na wałku, ciągłego... Dla mnie to
    > dużo.

    Elektronika mnie nie przestaje zaskakiwac :-)

    No ale z przekladnią moglbyby byc wiecej :-)

    > Poniżej 1:60 uznaje się że nie są. Ale i taka 1:60 porządnie dotarta w
    > pewnych warunkach potrafi się "niezatrzeć".

    regulator to skoryguje silnikiem, i nawet duzego pradu nie musi miec.
    I ile wiem, to ze slimakowymi jest inny problem - jak cos ciezkiego
    poruszaja i sie jednak samozahamuje, to inercja cos urwie.

    > Rzadko serwo ma osobny wentylator, raczej widuję konstrukcję typu
    > "kawałek metalu z ośką". Jak się dobrze dobierze, to się nie przegrzeje.

    Bo tez i sie dobiera ... ale zobacz jak ten 150Nm bedzie sobie radzil
    przy pelnym obciazeniu na bezruchu ...

    J.

  • 19. Data: 2022-08-26 12:20:09
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2022-08-25 o 22:16, Grzegorz Kurczyk pisze:

> [...]
    > Taki silnik 3-fazowy synchroniczny z magnesem stałym stara się ustawić
    > wirnik zgodnie z wypadkowym wektorem pola magnetycznego wytworzonego w

    W stanie ustalonym prąd płynie czy nie?
    Wydaje mi się, że nie.

    Robert

  • 20. Data: 2022-08-27 01:45:25
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 26.08.2022 12:20, Robert Wańkowski wrote:

    > W stanie ustalonym prąd płynie czy nie?
    > Wydaje mi się, że nie.

    Jak nie ma siły odchylającej od stanu zadanego to nie musi.
    Z drugiej strony jak przez większość czasu serwo podtrzymuje nieruchomo
    ciężkie ramię, to po co grzać? Daje się wtedy wersję z hamulcem.

    --
    Mirek.