  • 21. Data: 2022-08-27 06:23:23
    Temat: Re: Serwonapędy
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 27 Aug 2022 01:45:25 +0200, Mirek wrote:

    > Jak nie ma siły odchylającej od stanu zadanego to nie musi.

    taki z silniekiem komutaorowym DC to nie musi, cz wrecz nie nie moze
    - bedzie prad plynal, o sie bedzie chcial krecic.

    Ale teraz moda na bezszczotkowe, to ma sterownikk utrudnione zadanie.
    Przy jakies tam proporpcji prądów pozycja jest poprawna ... i co -
    moze prad zmniejszyc?

    Czy nie ma proporcji pradow - zasila tylko jedna cewke, jak jest
    odchylka do skorygowania ?

    > Z drugiej strony jak przez większość czasu serwo podtrzymuje nieruchomo
    > ciężkie ramię, to po co grzać? Daje się wtedy wersję z hamulcem.

    J.

  • 22. Data: 2022-08-27 08:07:56
    Od: "Irek.N." <i...@t...jest>

    W dniu 27.08.2022 o 06:23, J.F pisze:

    > taki z silniekiem komutaorowym DC to nie musi, cz wrecz nie nie moze
    > - bedzie prad plynal, o sie bedzie chcial krecic.

    DC? Panowie, 21 wiek jest. DC to widywałem 20 lat temu może. Teraz
    najczęściej synchroniczne 3 fazy.

    > Ale teraz moda na bezszczotkowe, to ma sterownikk utrudnione zadanie.
    > Przy jakies tam proporpcji prądów pozycja jest poprawna ... i co -
    > moze prad zmniejszyc?

    O matko i córko. Poczytaj do czego służy luzownik.
    A jak nie daje się "hamulca" to co, po awarii zasilania jest pierdut z
    przyspieszeniem 9.81m/s2?

    Miłego.
    Irek.N.

  • 23. Data: 2022-08-27 13:56:17
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    Irek.N. napisał(a):

    > DC? Panowie, 21 wiek jest. DC to widywałem 20 lat temu może. Teraz
    > najczęściej synchroniczne 3 fazy.

    W czym taki DC jest gorszy od 3F?
    W drukarkach ploterach zwykle siedzą DC.

  • 24. Data: 2022-08-27 16:48:53
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 27 Aug 2022 04:56:17 -0700 (PDT), alojzy nieborak wrote:

    > W czym taki DC jest gorszy od 3F?

    szczotki sie zuzywaja, pylą, iskrzą.

    > W drukarkach ploterach zwykle siedzą DC.

    Jakie plotery masz na mysli?

    w drukarkach plujkach ostatnio faktycznie widzialem DC.
    Wczesniej byly krokowe.
    Widac DC tanszy i szybszy :-)
    A trwalosc ... byle 2 lata wytrzymał :-(

    Ploter do rysunkow to teraz drukarka atramentowa.

    J.

  • 25. Data: 2022-08-27 16:58:47
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    J.F napisał(a):

    > Jakie plotery masz na mysli?

    Wielkoformatowe
    Pierwszy z brzegu Mimaki
    https://www.ebay.pl/itm/313105558576?hash=item48e68b
    ac30:g:3oUAAOSw-qZe2JHI

    > w drukarkach plujkach ostatnio faktycznie widzialem DC.

    20 lat temu faktycznie siedziały krokowce, teraz siedzą DC.
    Kiedyś mi wypominałeś brak enkoderów w drukarkach:)
    A przeca z silnikiem DC musi być enkoder.

    > Wczesniej byly krokowe.

    Były. Nie znam wszystkich modeli, być może w niektórych dalej są.

    > Widac DC tanszy i szybszy :-)
    > A trwalosc ... byle 2 lata wytrzymał :-(

    Też nie przesadzajmy, szczotka ileś set godzin wytrzyma.

  • 26. Data: 2022-08-27 17:19:03
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 27 Aug 2022 07:58:47 -0700 (PDT), alojzy nieborak wrote:

    > Wielkoformatowe
    > Pierwszy z brzegu Mimaki
    > https://www.ebay.pl/itm/313105558576?hash=item48e68b
    ac30:g:3oUAAOSw-qZe2JHI

    Ale to serwo do drukarki atramenowej :-)
    Wiem - zastąpily plotery :-)

    > 20 lat temu faktycznie siedziały krokowce, teraz siedzą DC.
    > Kiedyś mi wypominałeś brak enkoderów w drukarkach:)
    > A przeca z silnikiem DC musi być enkoder.

    i jest.

    Nawiasem mowiac ... w DZM 180 byl solidny silnik stale obracajacy sie,
    sprzeglo elekromagnetyczne i enkoder :-)

    > Były. Nie znam wszystkich modeli, być może w niektórych dalej są.

    Pewnie tak.

    > Też nie przesadzajmy, szczotka ileś set godzin wytrzyma.

    1000h to tylko 125 dni po 8h.
    A gwarancja/rekojmia 2 lata.

    Kiedys jeszcze spryciarze podawali ilosc stron, teraz juz nie, ciekawe
    o co chodzi ... zarobia na atramentach tyle, ze dadza nową drukarke z
    przyjmnoscia,
    albo powiedzą, ze silnik sie uszkodzil z winy nieoryginalnego tuszu?
    :-)

    P.S. Szczotki do tych mimaki są? Bo wyglądaja na wymienne.

    J.

  • 27. Data: 2022-08-29 00:16:57
    Od: Desoft <b...@a...pl>

    W dniu 2022-08-27 o 13:56, alojzy nieborak pisze:

    > W czym taki DC jest gorszy od 3F?
    > W drukarkach ploterach zwykle siedzą DC.

    Z tej samej przyczyny, co w samochodach. A kiedyś była sztaplarka.

    Jak na silniku DC (poprzez śrubę pociągową) powiesić 500kg i utrzymać to
    w bezruchu i jeszcze wypozycjonować z dokładością do 0,01mm....

    --
    Desoft

    --
    Ta wiadomość e-mail została sprawdzona pod kątem wirusów przez oprogramowanie
    antywirusowe Avast.

  • 28. Data: 2022-08-29 03:16:13
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 29 Aug 2022 00:16:57 +0200, Desoft wrote:

    > Z tej samej przyczyny, co w samochodach. A kiedyś była sztaplarka.
    > Jak na silniku DC (poprzez śrubę pociągową) powiesić 500kg i utrzymać to
    > w bezruchu i jeszcze wypozycjonować z dokładością do 0,01mm....

    Akurat problem ten sam, co z silnikiem 3f.

    Tylko
    -sruba pociagowa moze byc samohamowna, czy nawet tylko troche hamowna,
    i prąd do podtrzymania spada,
    -jesli "powiesic", to jakby luzy sie samoczynnie kasowaly ...

    J.

  • 29. Data: 2022-08-29 09:23:53
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F,

    Saturday, August 27, 2022, 5:19:03 PM, you wrote:

    [...]

    > Nawiasem mowiac ... w DZM 180 byl solidny silnik stale obracajacy sie,
    > sprzeglo elekromagnetyczne i enkoder :-)

    I sprężyna powrotna, i pneumatyczny tłumik powrotu, który pogwizdywał.
    I pancerne nogi, żeby te powroty ich nie połamały,
    I stalowy wałek, żeby było głośniej.

    A w międzyczasie produkowano w Azji niepozorną drukarkę o skromnej
    nazwie CP136, wyposażoną w 6 głowic na wspólnym wózku - każda głowica
    obejmowała swój wąski kawałek wałka. I napieprzało to z prędkością 480
    cps, ważąc 20x mniej od DZM180 i nie wyjąc silnikiem z pralki.
    Choć 6 głowic hałas czyniło słuszny i potężny. Otrzymała pseudonim
    Rzężączka.
    Wielkością DZM180 przypominała Seikosha SBP10AI - 800 cps na jednej
    głowicy. Wymagała solidnego stołu, bo inaczej był to stół z
    powyłamywanymi nogami. Później powstała bardziej lajtowa wersja BP5780
    700 cps - mniejsza i mniej szarpiąca stołem.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 30. Data: 2022-08-29 10:00:04
    Od: Desoft <b...@a...pl>

    W dniu 2022-08-29 o 03:16, J.F pisze:

    > Akurat problem ten sam, co z silnikiem 3f.

    Tutaj nie wiem co masz na myśli.

    > Tylko
    > -sruba pociagowa moze byc samohamowna, czy nawet tylko troche hamowna,
    > i prąd do podtrzymania spada,
    > -jesli "powiesic", to jakby luzy sie samoczynnie kasowaly ...

    Nie widziałem śruby pociągowej samohamownej. Natomiast widziałem jak
    takie wrzeciona opada, po puszczeniu luzownika.

    Aaa.. Co do sugestii o prądzie pobieranym w spoczynku: Prąd pobierany
    przez serwomotor jest dosyć duży w stanie zatrzymania około 25%
    maksymalnego. A typowy falownik ma około 160A prądu.

    --
    Desoft