  • 31. Data: 2022-08-29 16:32:03
    Temat: Re: Serwonapędy
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 29 Aug 2022 10:00:04 +0200, Desoft wrote:

    > Tutaj nie wiem co masz na myśli.

    Ze utrzymac 500kg na srubie nieruchomo wydaje mi sie podobnie ciezkim
    zadaniem i dla silnika DC, i 3f ..

    > Nie widziałem śruby pociągowej samohamownej.

    Podnosniki samochodowe ?

    > Natomiast widziałem jak
    > takie wrzeciona opada, po puszczeniu luzownika.
    >
    > Aaa.. Co do sugestii o prądzie pobieranym w spoczynku: Prąd pobierany
    > przez serwomotor jest dosyć duży w stanie zatrzymania około 25%
    > maksymalnego. A typowy falownik ma około 160A prądu.

    No, jak trzeba 500kg utrzymac, a tarcie male, to prad musi byc duzy.

    J.

  • 32. Data: 2022-08-30 13:57:46
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 29 Aug 2022 09:23:53 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote:
> [...]
    > Saturday, August 27, 2022, 5:19:03 PM, you wrote:
    > [...]
    >
    > I sprężyna powrotna, i pneumatyczny tłumik powrotu, który pogwizdywał.
    > I pancerne nogi, żeby te powroty ich nie połamały,
    > I stalowy wałek, żeby było głośniej.
    >
    > A w międzyczasie produkowano w Azji niepozorną drukarkę o skromnej
    > nazwie CP136, wyposażoną w 6 głowic na wspólnym wózku - każda głowica
    > obejmowała swój wąski kawałek wałka. I napieprzało to z prędkością 480
    > cps, ważąc 20x mniej od DZM180 i nie wyjąc silnikiem z pralki.
    > Choć 6 głowic hałas czyniło słuszny i potężny. Otrzymała pseudonim

    Cos podobnego widzialem ... 6 glowic swoje wazylo, nogi stołu
    cierpiały :-)

    > Wielkością DZM180 przypominała Seikosha SBP10AI - 800 cps na jednej
    > głowicy. Wymagała solidnego stołu, bo inaczej był to stół z
    > powyłamywanymi nogami. Później powstała bardziej lajtowa wersja BP5780
    > 700 cps - mniejsza i mniej szarpiąca stołem.
    > [...]

    POdejrzewam, ze Mera tego sama nie wymyslila - podpatrzyla w jakiejs
    zachodniej drukarce ... 10 lat starszej :-)

    J.

  • 33. Data: 2022-08-30 14:31:03
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F,

    Tuesday, August 30, 2022, 1:57:46 PM, you wrote:

    [...]

    > Cos podobnego widzialem ... 6 glowic swoje wazylo, nogi stołu
    > cierpiały :-)

    Nie. Te głowice poruszały się względnie wolno - każda drukowała
    zaledwie 80 cps. To były malutkie głowice.

    > POdejrzewam, ze Mera tego sama nie wymyslila - podpatrzyla w jakiejs
    > zachodniej drukarce ... 10 lat starszej :-)

    Dodaj trochę więcej lat i raczej obróć głowę konstruktora na wschód.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 34. Data: 2022-08-30 15:00:11
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 30 Aug 2022 14:31:03 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote:
> [...]
    > [...]
    >
    > Nie. Te głowice poruszały się względnie wolno - każda drukowała
    > zaledwie 80 cps. To były malutkie głowice.

    Normalne glowice. 9-iglowe.
    Czyli trzesła jak normalna drukarka jednoglowicowa, ale 6 razy mocniej
    i 6 razy czesciej :-)

    > Dodaj trochę więcej lat i raczej obróć głowę konstruktora na wschód.

    Rosjanie tez raczej tego nie wymyslili, tylko skopiowali z zachodu.

    P.S. ponoc lata 1970-1990 .. to faktycznie mogli cos z lat 60-tych
    skopiowac.
    Cos z ICL do Odry, tzn do ICL 1900 ?

    o masz
    https://historiainformatyki.pl/dokument.php?nonav=&n
    rar=14&nrzesp=1&sygn=XIV%2F1%2F6&handle=1

    "produkowanej w ZM-P Mera-Błonie na licencji francuskiej firmy
    Logabax"

    Ale to chyba nie to
    https://www.computerhistory.org/collections/catalog/
    102712186

    A moze ... LX 180
    http://logabax.free.fr/documents.htm

    J.

  • 35. Data: 2022-08-30 17:01:44
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F,

    Tuesday, August 30, 2022, 3:00:11 PM, you wrote:

    > Normalne glowice. 9-iglowe.

    Ale nie takie, jak w DZM-180, gdzie to ważyło chyba z kilo.

    > Czyli trzesła jak normalna drukarka jednoglowicowa, ale 6 razy mocniej
    > i 6 razy czesciej :-)

    Jak wolna drukarka jednogłowicowa. I uwierz - miało się to nijak do
    DZM-180 i SBP-10. Leżała sobie na stoliku kawowym i nóg nie łamała.
    Drukowała w obu kierunkach, nie jak DZM-180.

> [...]
    rar=14&nrzesp=1&sygn=XIV%2F1%2F6&handle=1
    > "produkowanej w ZM-P Mera-Błonie na licencji francuskiej firmy

    Po Francuzach wszystkiego się można spodziewać...

    > Ale to chyba nie to
    > https://www.computerhistory.org/collections/catalog/
    102712186
    > A moze ... LX 180
    > http://logabax.free.fr/documents.htm

    Głowica jak żywcem z DZM-180... I ten stalowy wałek.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 36. Data: 2022-08-30 18:05:27
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 30 Aug 2022 17:01:44 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Ale nie takie, jak w DZM-180, gdzie to ważyło chyba z kilo.

    Jesli nie wiecej :-)

    > Jak wolna drukarka jednogłowicowa. I uwierz - miało się to nijak do
    > DZM-180 i SBP-10. Leżała sobie na stoliku kawowym i nóg nie łamała.
    > Drukowała w obu kierunkach, nie jak DZM-180.

    Widzialem podobną, jak pisalem.
    Ale 6 malych glowic, profesjonalnych jednak ... tez kilogram?

    rar=14&nrzesp=1&sygn=XIV%2F1%2F6&handle=1

    > Po Francuzach wszystkiego się można spodziewać...

    Prawdopodobnie normalne rozwiazanie w tamtych czasach.
    Glowica duza, bo na miniaturyzacje jeszcze za wczesnie,
    wiec naped wielki, wiec krokowiec za wolny ... a moze i nie bardzo sie
    nadawal, a przynajmniej takie bylo wrażenie - bo mial zapewnic
    rownomierny przesuw w jedną strone, a nie skokami.

    Nawiasem mowiac ... ICL telex stosowal, czy elektryczną maszyne do
    pisania ?
    http://www.briantownsley.com/html/icl_1900.html

    Obie chyba dosc wolne, nawet jak maszyna ze 30cps potrafi,
    to DZM chyba szybsza.

    > Głowica jak żywcem z DZM-180... I ten stalowy wałek.

    Do glowicy to nawet nie doszedlem - istotnie podobna.
    Na calosc popatrzylem - traktor papieru podobny,
    ale wydawalo mi sie, ze skrzynia jakby mniejsza.
    Swoja droga - na naklejce "cli IS 180"

    A dalej na stronie
    -info, ze eksportowana do US - i to mi przypomina to z Odry ...
    czy moze nawet z Riad - gdzies tam byla "DZM-ka operatorska".

    -
    "Siemens and the French company Logabax have signed a contract
    agreeing that the dot-matrix printer LX 180 will be reproduced in
    Munich.
    Siemens claims that the printer (180 chars/sec - alternatively 5x7,
    7x7 and 7x9 matrixes) will be integrated into the operator terminals
    of the 7000 series as well as into the data capturing and data
    transfer systems.
    Logabax already has licence agreements for the LX 180 with the Polish
    MERA group as well as with the US companies Sycor and CPI, the
    affiliate company of CDG, NCR and ICL."

    Leading technology znaczy sie, a Siemens za Polakami :-)

    -LX2839 na fotce ... co to za smieszna kostka?

    P.S. Era gierkowska to i licencje z Francji?

    J.

  • 37. Data: 2022-08-31 18:19:30
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 30 Aug 2022 18:05:27 +0200, J.F wrote:

> [...]
    >
    > -LX2839 na fotce ... co to za smieszna kostka?
    >
    > P.S. Era gierkowska to i licencje z Francji?

    Tak a propos - wiki twierdzi, ze pierwsze mozaikowe
    https://en.wikipedia.org/wiki/Dot_matrix_printing
    pojawily sie w 1957.

    Kolejna to byla OKI Wiredot.

    https://museum.ipsj.or.jp/en/computer/device/printer
    /0079.html
    https://museum.ipsj.or.jp/en/heritage/Wiredot_printe
    r.html

    to jakas wyzsza ciekawostka, z 35 (5*7) iglami/drutami,
    i generatorem znakow w postaci stalowej płytki?

    A kolejna to DEC LA30.

    https://www.historyofinformation.com/detail.php?entr
    yid=2797
    https://www.retrotechnology.com/herbs_stuff/decwrite
    r.html

    naped glowicy krokowcem, przesuw papieru elektromagnesem z zapadkami,
    powrot glowicy chwile trwal, a ze pamieci nie miala,
    to komputer musial wysylac troche niedrukowalnych znakow po CR :-)

    Nastepca LA36 juz na DC serwo.

    https://www.youtube.com/watch?v=gMIL2bvUYIs
    https://www.youtube.com/watch?v=Qyiai8vCe1c

    I Logabax/DZM lepsza ?
    Czy tylko tansza?

    J.

  • 38. Data: 2022-08-31 23:41:59
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F,

    Wednesday, August 31, 2022, 6:19:30 PM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > powrot glowicy chwile trwal, a ze pamieci nie miala,
    > to komputer musial wysylac troche niedrukowalnych znakow po CR :-)

    Ale po co? Drukarka wystawia !BUSY na porcie równoległym albo
    obsługuje odpowiednie stany na RTS/CTS na szeregowym. Kto powiedział,
    że transmisja musi iść na ślepo?
    Nawet mój interfejs Centronixa do Spectrum obsługiwał !BUSY i gumiak
    grzecznie czekał na gotowość drukarki. Jedynie obsługa dalekopisu szła
    żywcem, bo w dalekopisie nie ma informacji o zajętości.
    Swoją drogą - gumiak był na tyle szybki, że obsługa dalekopisu bit po
    bicie dawała się ogarnąć w BASICU. Synchronizacja oparta na komendzie
    PAUSE 1 - czyli oczekiwaniu na kolejny sygnał ramki obrazu :)

    [...]

    > I Logabax/DZM lepsza ?
    > Czy tylko tansza?

    Mieliśmy D-180 - z zamkniętą obudową cichsza od DZM, pomimo 9 igieł
    zamiast 7. Ale i tak ten silnik od Frani przerażał.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 39. Data: 2022-09-01 14:37:26
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 31 Aug 2022 23:41:59 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote:
> [...]
    yid=2797
    r.html

    > Ale po co? Drukarka wystawia !BUSY na porcie równoległym albo

    Ale to bylo na szeregowym

    > obsługuje odpowiednie stany na RTS/CTS na szeregowym. Kto powiedział,
    > że transmisja musi iść na ślepo?

    Moze wtedy RTS/CTS nie bylo popularne, moze znaczylo zgodnie z normą,
    moze mysleli o podlaczeniu przez modem - a modemy wtedy nie
    obslugiwaly, moze mieli interfejs teleksowy ...

    > Nawet mój interfejs Centronixa do Spectrum obsługiwał !BUSY i gumiak
    > grzecznie czekał na gotowość drukarki.

    Ale to byl serial w uzyciu :-)
    Bo na rownoleglym to działało.

    > Jedynie obsługa dalekopisu szła
    > żywcem, bo w dalekopisie nie ma informacji o zajętości.

    O widzisz.
    To jak to dalekopis rozwiązywał?

    Bo problem mial ten sam.

    > Mieliśmy D-180 - z zamkniętą obudową cichsza od DZM, pomimo 9 igieł
    > zamiast 7. Ale i tak ten silnik od Frani przerażał.

    Cos mi chodzi po glowie z tym D-180, pewnie widzialem,
    ale google fotki nie chce znalezc :-)

    J.

  • 40. Data: 2022-09-01 16:11:53
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F,

    Thursday, September 1, 2022, 2:37:26 PM, you wrote:

> [...]
    > moze mysleli o podlaczeniu przez modem - a modemy wtedy nie
    > obslugiwaly, moze mieli interfejs teleksowy ...

    Nie przy tej prędkości. Nie wyobrażam sobie braku kontroli transmisji
    do drukarki.

    > Ale to byl serial w uzyciu :-)
    > Bo na rownoleglym to działało.

    Musiało.

    > O widzisz.
    > To jak to dalekopis rozwiązywał?

    Dalekopis miał na powrót wózka łącznie 300 ms - 150 ms z odbioru LF
    (po CR) + 150 ms z odbioru kolejnego znaku. Morze czasu na powrót
    wózka. Nota bene - sprężynowy.

    > Bo problem mial ten sam.

    Przy 50 bps nie było problemu. Dalekopisy 200 bps miały 10.5 lub 11 x 5 ms
    na znak i tam wracała już głowica z kulką drukującą.

    W dokumentacji masz ksero zdjęcia.

    --
    Best regards,
    RoMan