  • 281. Data: 2010-12-13 18:34:34
    Temat: Re: Silnik z przodu, RWD, lekki tyl - i koszmar na sliskiej drodze
    Od: scob <9...@t...pl>

    W dniu 2010-12-09 14:11, Rafa? VFR pisze:

    > Mhm - ja mam golfa III TDI i bez problemu osi?gam 245 km/h ..... ba 300
    > nawet.
    > W Polsce nie ma z?ych kieorwc?w to jak mo?e by? inny post gdzie? w sieci.
    > Pisa?em ni?ej: je?dze od czasu do czasu Mietkeim 190D. Nie nie je?dze -
    > usi?uje jezdzi? zim? - ale jak autor w?tku - nie da si?.
    > Ani ruszy? ani hamowa?.
    > Na szcz?scie ja je?dz? tylko po to aby auto si? nie zasta?o. Na codzie?
    > poruszam si? Golfem do tego syncro. Drwie sobie ze startu spod ?wiate? :-)
    > Raz do roku ogl?dam w lusterku beemki audiki i inne takie tam :-)

    pusty śmiech bierze - jak się czyta właścicieli haldexów, jak im się
    wydaje że mają czteronapęd ;)
    (o ile da się przeczytać, bo zazwyczaj taki nie umie - niestety -
    kodowania poustawiać ;-)

  • 282. Data: 2010-12-13 19:14:20
    Od: DoQ <p...@g...com>

    W dniu 2010-12-13 13:37, Yans van Horn pisze:

    > Jak w samochód walnie Ci meteoryt to też nie wyjedziesz :-) Dla mnie to
    > problem tego kalibru...

    Fajny masz kaliber. Teraz będę wiedział że samochody w rowach zaatakował
    meteoryt a nie śnieg.

    Pozdrawiam
    Paweł
    DoQ --[ES9J4]-- mail: p...@g...com

  • 283. Data: 2010-12-14 08:26:08
    Od: "Rafał VFR" <r...@t...pl>

    > pusty śmiech bierze - jak się czyta właścicieli haldexów, jak im się
    > wydaje że mają czteronapęd ;)
    > (o ile da się przeczytać, bo zazwyczaj taki nie umie - niestety -
    > kodowania poustawiać ;-)

    Witam
    Z tym kodowanie to faktycznie chyba nie umiem.
    Zastanawia mnie jednak co tak bardzo rozmiesza autora tego postu, ktorego
    imienia nie moge przytoczyc bo sie nie podpisal (taki zazwyczaj nie zostal
    wychowany do konca)
    Czekam z niecierpliwosci na odpowiedz.
    Ja piszac ze nie haldex a syncro jest ukladem czteronapedwoym podpieram sie
    np strona producenta tego ukladu - VW o tu dokladnie:
    http://www.vwuzytkowe.pl/dla_milosnikow/4motion/20_l
    at_napedu_na_4_kola/

    A Ty ?
    Pzdr
    Rafal

  • 284. Data: 2010-12-14 09:35:56
    Od: wchpikus <w...@w...wp.pl>

    Hej!

    > Wózek w hipermarkecie też wolę pchać, niż ciągnąć.

    Punk widzenia zalezy od punktu siedzenia..
    Blondynki wola ciagnac:)

  • 285. Data: 2010-12-14 09:45:28
    Od: Yans van Horn <y...@n...spam>

    On 2010-12-13 17:31, Cavallino wrote:

    > Że w RWD pojedzie mi się gorzej.

    Nawet przesiadając się pomiędzy jednym a drugim samochodem (abstrahując
    od typu napędu) będzie Ci się tym drugim najpewniej przez jakiś czas
    jechać gorzej - bo inaczej. Tutaj, nie dość, że zmienisz pojazd
    (wielkość, wagę, typ zawieszenia, siłę wspomagania, siłę operowania
    pedałami, typ silnika, moc, charakterystykę) to również typ napędu
    (samochody RWD przeważnie dysponują większą mocą, są cieższe, i mają
    szersze opony).

    Można powiedzieć, że pewnym jest, że będzie Ci się jechać GORZEJ.
    Podobnie jak zmieniając jedno narzędzie na inne (jeden system operacyjny
    na inny) - łatwo zauważyć różnice.

    Na śliskim FWD bardzo często lekko przynajmniej płuży przodem z powodu
    nadmiaru mocy względem trakcji - efektem tego jest lekka PODSTEROWNOŚĆ.
    Kierowca FWD wtedy dokręca dodatkowo kierownicę do zakrętu. I jedzie
    mniej więcej po torze jakim chciał.
    W RWD ta sama ilość mocy będzie powodować lekką _NADSTEROWNOŚĆ_ i to
    właśnie PRZERAŻA kierowców FWD przyzwyczajonych do innego zachowania.
    Przyzwyczajeni są do tego, że konieczne jest dokręcenie a nie tak, jak w
    RWD _ODKRĘCENIE_. Siła nawyku....

    Zatem odpowiedź już znasz. Pytanie czy ona cokolwiek wnosi do dyskusji.

    Jeśli chcesz robić taki test to znajdź dwa (prawie) identyczne samochody
    różniące się jedynie typem napędu. Bo w przeciwnym wypadku porównujesz
    nie rodzaj napędu a dwa różne samochody.

    Ja polemizuję z tym, ze samochodem z napędem RWD:

    "nie mogę ruszyć, a nawet gdy mnie ktoś wyciągnie, to zjadę do rowu
    nawet na prostej drodze i jeździe z prędkością pieszego i do żadnego
    zakrętu nie dojadę".

    Codziennie udowadniam błędność tej tezy. (Żeby nie było: jeżdżę również
    od czasu do czasu również FWD a nawet tymi FWD startowałem w zawodach :-)

    > Ale to niby miał być napęd nadający się do jazdy z każdymi
    > umiejętnościami, tak jak FWD.

    Bo da się. Jednakże patrz punkt o przyzwyczajeniach - zdecydowana
    większość jeździ wyłącznie FWD.

    Ja uważam, że każdym rodzajem samochodu najpierw trzeba "nauczyć"
    jeździć a później dopiero wyciągać wnioski.

    PS: Czy uważasz, że każdemu można powierzyć swój samochód ? :-)

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik

  • 286. Data: 2010-12-14 10:53:45
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    > Nawet przesiadając się pomiędzy jednym a drugim samochodem (abstrahując od
    > typu napędu) będzie Ci się tym drugim najpewniej przez jakiś czas jechać
    > gorzej - bo inaczej.

    Niekoniecznie.
    Jak się przesiadłem z RWD do FWD to z miejsca jechało mi się lepiej po
    śliskim.
    Więc nie bardzo rozumiem po co chcesz na siłę wcisnąć mi jakieś głodne
    kawałki, że koniecznie musi być odwrotnie?

    > Można powiedzieć, że pewnym jest, że będzie Ci się jechać GORZEJ.

    Pewność takie założenia, jest z natury rzeczy totalną bzdurą.

> [...]
    > W RWD ta sama ilość mocy będzie powodować lekką _NADSTEROWNOŚĆ_ i to
    > właśnie PRZERAŻA kierowców FWD przyzwyczajonych do innego zachowania.

    Tych przyzwyczajonych, że auto na prostej jedzie prosto też.
    BTW: - przed BMW o którym pisałem, NIGDY WCZEŚNIEJ nie jeździłem niczym z
    FWD.
    Więc o żadnych przyzwyczajeniach nie było mowy.
    Jedynie o kompletnej niesterowalności takiego napędu, a danych warunkach.

    > Zatem odpowiedź już znasz.

    Tak.
    Wygadujesz bzdury, nie chcąc się pogodzić ze stanem faktycznym.

    > Jeśli chcesz robić taki test

    Ja nie chcę robić takiego testu, bo już go zrobiłem w przeszłości i znam
    wynik.
    To Ty chcesz coś nie wiadomo po co udowadniać, bo Ci się ten wynik nie
    podoba.

> [...]
    > na prostej drodze i jeździe z prędkością pieszego i do żadnego zakrętu nie

    Dokładnie tak to wyglądało onegdaj.
    Znaczy ruszyć ruszyłem, bo wyjeżdżałem z garażu, ale już po 5 km, wyjazd z
    pola był dużo trudniejszy.

    Oczywiście to nie znaczy że nikt i żadnym RWD nie jest w stanie jechać po
    śliskim, ale zakładając normalnego kierowcę, ta jazda będzie dużo mniej
    bezpieczna niż analogiczna autem z FWD.

    > Bo da się.

    Oczywiście.
    Wolniej, mniej bezpiecznie itd.

    > Jednakże patrz punkt o przyzwyczajeniach - zdecydowana większość jeździ
    > wyłącznie FWD.

    Nawet w rajdach - widziałeś gdzieś ostatnio ośkę z RWD?
    Jak myślisz - dlaczego nie?

    > Ja uważam, że każdym rodzajem samochodu najpierw trzeba "nauczyć"

    A ja uważam, że auto ma być do jazdy i jedno się na śliskie nadaje mniej, a
    drugie bardziej.
    Głodne kawałki o naukach zachowaj to innych brandzlowników tematu, którzy z
    faktami próbują dyskutować.

    > jeździć a później dopiero wyciągać wnioski.
    >
    > PS: Czy uważasz, że każdemu można powierzyć swój samochód ? :-)

    Oczywiście że nie.
    To miało tylko pokazać, bezsens pomysłu z takim "testem".

  • 287. Data: 2010-12-14 12:01:38
    Od: Yans van Horn <y...@n...spam>

    On 2010-12-13 19:14, DoQ wrote:

    > Fajny masz kaliber. Teraz będę wiedział że samochody w rowach zaatakował
    > meteoryt a nie śnieg.

    Dlaczego mam uważać inaczej skoro, nie utykam w rowach i nie mam
    problemu z wyjechaniem z parkingu ? Dla mnie problem nie istnieje, albo
    istnieje w bardzo niewielkiej skali.

    PS: Tak mi przyszło do głowy jeszcze, że te problemy parkingowe mogą
    wynikac _RÓWNIEŻ_ z faktu iż większość "popularnie zwanych" dresowozów
    to samochody z obniżonym zawieszeniem - a prześwit na śniegu jest
    baardzo istotny.

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik

  • 288. Data: 2010-12-14 13:20:25
    Od: Yans van Horn <y...@n...spam>

    On 2010-12-14 10:53, Cavallino wrote:

> [...]
    > Więc nie bardzo rozumiem po co chcesz na siłę wcisnąć mi jakieś głodne
    > kawałki, że koniecznie musi być odwrotnie?

    Ja nie wciskam głodnych kawałków, tylko opisuje SWOJE zdanie.

    > Pewność takie założenia, jest z natury rzeczy totalną bzdurą.

    Zamień pewność na duże prawdopodobieństwo.

    > Tych przyzwyczajonych, że auto na prostej jedzie prosto też.
    > BTW: - przed BMW o którym pisałem, NIGDY WCZEŚNIEJ nie jeździłem niczym
    > z FWD.
    > Więc o żadnych przyzwyczajeniach nie było mowy.

    Ok, o przyzwyczajaniech nie. Zatem skoro niczym wcześniej nie jeździłeś
    - rozumiem, ze wcześniej wyłącznie kurs prawa, jazdy tak ? - to jaki
    mógł być poziom Twoich umiejętności ?

    > Jedynie o kompletnej niesterowalności takiego napędu, a danych warunkach.

    Dane warunki, to ogólnie ślisko ? Czy wtedy tamten samochód w
    tamtejszych warunkach ?

    > Tak.
    > Wygadujesz bzdury, nie chcąc się pogodzić ze stanem faktycznym.

    Ja mam swoje zdanie w tym temacie, które jest poparte moim
    doświadczeniem i niekonieczne musi pokrywać się z Twoim. Nie oczekuję,
    że będziesz się z nim zgadzał.

    > Ja nie chcę robić takiego testu, bo już go zrobiłem w przeszłości i znam
    > wynik.

    Wiemy, że było to bmw 318 (który model, rocznik, miał LSD?), a jakie
    było FWD ? Nie mam zamiaru się kłócić, po prostu jestem ciekaw.

    > To Ty chcesz coś nie wiadomo po co udowadniać, bo Ci się ten wynik nie
    > podoba.

    Tym testem porównasz dwa napędy a nie dwa samochody.

> [...]
    > po śliskim, ale zakładając normalnego kierowcę, ta jazda będzie dużo
    > mniej bezpieczna niż analogiczna autem z FWD.

    Zakładając, że większość ma doświadczenie prawie wyłącznie ze słabymi
    FWD i raczej niezbyt wysokie umiejętności - to słaby samochód FWD będzie
    dla nich bezpieczniejszy.

    > Oczywiście.
    > Wolniej, mniej bezpiecznie itd.

    Chętnie sie bym o tym przekonał na bezpiecznym placu :-)

    > Nawet w rajdach - widziałeś gdzieś ostatnio ośkę z RWD?

    Popatrz: Większośc samochodów popularnych to FWD w związku z czym
    większość samochodów posiadających homologację rajdową to FWD.

    Ale odpowiadając na pytanie: zobacz, że w rajdach nadal startują.

    > Jak myślisz - dlaczego nie?

    To teraz zobacz ile startuje samochodów RWD w touring car, rally cross.

    > A ja uważam, że auto ma być do jazdy i jedno się na śliskie nadaje
    > mniej, a drugie bardziej.

    Twoje prawo. Ja się wstrzymam do czasu przeprowadzenia testu w
    kontrolnych warunkach - na lodziku i śniegu.

    > Głodne kawałki o naukach zachowaj to innych brandzlowników tematu,
    > którzy z faktami próbują dyskutować.

    To Ty uważasz je za "głodne kawałki".

    > Oczywiście że nie.
    > To miało tylko pokazać, bezsens pomysłu z takim "testem".

    Moje grupowe testowanie, które zaproponwałem w PIERWSZYM poście nie
    uwzględniało pożyczania. To TWOJA propozycja dotyczyła pozyczenia TOBIE
    samochodu.

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik

  • 289. Data: 2010-12-14 13:54:04
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Yans van Horn" <y...@n...spam> napisał w wiadomości news:

    > Ja nie wciskam głodnych kawałków, tylko opisuje SWOJE zdanie.

    Przy okazji próbująć wpłynąć na moje, proponując jakieś testy na Twoich
    warunkach.

    > Zamień pewność na duże prawdopodobieństwo.

    W tym przypadku najwyżej na cień prawdopodobieństwa.

    > Ok, o przyzwyczajaniech nie. Zatem skoro niczym wcześniej nie jeździłeś -
    > rozumiem, ze wcześniej wyłącznie kurs prawa, jazdy tak ?

    Nie.
    Po prostu te 20 z hakiem lat temu większość produktów polskiej motoryzacji
    miało napęd na tył.
    O ile nie wszystkie.

    > - to jaki mógł być poziom Twoich umiejętności ?

    Wystarczający do jazdy FWD jak widać.

    > Dane warunki, to ogólnie ślisko ? Czy wtedy tamten samochód w tamtejszych
    > warunkach ?

    To drugie.
    Albo każdy inny na letnich kapciach w tamtych warunkach.

    > Ja mam swoje zdanie w tym temacie, które jest poparte moim doświadczeniem
    > i niekonieczne musi pokrywać się z Twoim.

    Super.
    Czyli zgadzasz się, że test jest zbędny? ;-)

    > Wiemy, że było to bmw 318 (który model, rocznik,

    Rocznik 1979.
    To się chyba rekin na to mówiło.
    1.8 w każdym razie.

    >miał LSD?),

    Nie, wtedy o prochy było ciężko. ;-)

    >a jakie było FWD ?

    Też pisałem.
    Audi Coupe 1.8.

    > Tym testem porównasz dwa napędy a nie dwa samochody.

    Nie bardzo wiem jak, skoro mi nie udostępnisz swojego RWD, a ja własnego nie
    kupię.
    A już pisałem, że czyjeś wrażenia i odczucia na mnie wrażenia nie robią zbyt
    dużego.

    > Zakładając, że większość ma doświadczenie prawie wyłącznie ze słabymi FWD
    > i raczej niezbyt wysokie umiejętności - to słaby samochód FWD będzie dla
    > nich bezpieczniejszy.

    Każdy, nie tylko słaby.
    Nikt normalny nie będzie szalał zimą w żadnym aucie.

    > Chętnie sie bym o tym przekonał na bezpiecznym placu :-)

    Przecież pisałeś, że wysoko cenisz swoje umiejętności, więc nie jesteś
    dobrym przykładem.
    Mogę wsadzić swojego syna za kółko, jeśli boisz się przyzwyczajeń - on ma
    tylko przyzwyczajenia ze skuterka. ;-)

    > Popatrz: Większośc samochodów popularnych to FWD w związku z czym
    > większość samochodów posiadających homologację rajdową to FWD.

    Większość czy wszystkie?

    > To teraz zobacz ile startuje samochodów RWD w touring car, rally cross.

    Po śniegu?
    Bo chyba zapomniałeś że mówimy o śliskim.

    > Twoje prawo. Ja się wstrzymam do czasu przeprowadzenia testu w kontrolnych
    > warunkach - na lodziku i śniegu.

    Twoje prawo.
    Ja już taki test zaliczam od lat 20, więc więcej nie muszę.

    > Moje grupowe testowanie, które zaproponwałem w PIERWSZYM poście nie
    > uwzględniało pożyczania.

    No właśnie, czyli na Twoich warunkach.

    >To TWOJA propozycja dotyczyła pozyczenia TOBIE samochodu.

    Dokładnie - wtedy byłoby na moich. ;-)

  • 290. Data: 2010-12-14 17:16:55
    Od: Yans van Horn <y...@n...spam>

    On 2010-12-14 13:54, Cavallino wrote:

    > Przy okazji próbująć wpłynąć na moje, proponując jakieś testy na Twoich
    > warunkach.

    Ujmijmy to tak - proponując testy :-) Warunki są do ustalenia :-)

    > W tym przypadku najwyżej na cień prawdopodobieństwa.

    Cień prawdopodobieństwa, że RWD będzie Ci się jechać gorzej ? Czyli duże
    prawdopodobieństwo, że RWD będzie się jechać lepiej niż FWD ?

    Jesteś pewien ? :-)

    > Nie.
    > Po prostu te 20 z hakiem lat temu większość produktów polskiej
    > motoryzacji miało napęd na tył.
    > O ile nie wszystkie.

    Przerabiałem ich część.

    > Wystarczający do jazdy FWD jak widać.

    > To drugie.
    > Albo każdy inny na letnich kapciach w tamtych warunkach.

    Ok, zgoda.

    Teraz myślę, że sytuacja wygląda jednak inaczej. Jakie RWD z ostatnich
    powiedzmy 5-lat testowałeś ?

    > Super.
    > Czyli zgadzasz się, że test jest zbędny? ;-)

    Jeśli chcesz pozostać przy poglądach z 197X-198X :-)

    > Rocznik 1979.
    > To się chyba rekin na to mówiło.
    > 1.8 w każdym razie.

    E21 zatem pewnie.

    > Nie, wtedy o prochy było ciężko. ;-)

    W 197X ? Chyba łatwiej - choć to zależnie od regionu :-)

    > Też pisałem.
    > Audi Coupe 1.8.

    > Nie bardzo wiem jak, skoro mi nie udostępnisz swojego RWD, a ja własnego
    > nie kupię.

    Nie napisałem, że nie użyczę, lecz to że nie znam Twoich umiejętności -
    zatem nie mogę mieć do Ciebie zaufania :-)

    > A już pisałem, że czyjeś wrażenia i odczucia na mnie wrażenia nie robią
    > zbyt dużego.

    Może ten test? :-) Wydaje mi się, że bardzo dobrze podsumowuje dyskusję.
    Polecam oglądnąć całość i zwrócić uwagę na szczegóły.

    http://www.youtube.com/watch?v=shwgNV36xFA

    Wnioski:
    - "FWD is easier to control for average driver and less satisfying for
    experienced" - opanowanie poślizgu podsterownego jest nieco bardziej
    naturalne dla przeciętnego kierowcy niż opanowanie nadsterownego.
    - Kontrola trakcji doskonale radzi sobie z wywołaną przed brak
    doświadczenia nadsterownością - działa jak kaganiec.

    > Każdy, nie tylko słaby.

    Nie sądze :-)

    > Nikt normalny nie będzie szalał zimą w żadnym aucie.

    Nie chodzi o "szalenie". W mocniejszym FWD przyciśniesz/odpuścisz na
    ślieskiej nawierzchni i lecisz podsterem w krajobraz.

    > Przecież pisałeś, że wysoko cenisz swoje umiejętności, więc nie jesteś
    > dobrym przykładem.

    Gdzieś pisałem, że mam wysokie umiejętności ? :-) Nie przypominam
    sobie... Jeśli cokolwiek pisałem, to jedynie to, że chętnie porównam :-)

    > Mogę wsadzić swojego syna za kółko, jeśli boisz się przyzwyczajeń - on
    > ma tylko przyzwyczajenia ze skuterka. ;-)

    To w takim razie pewnie nie ma prawa jazdy ;-)

    > Większość czy wszystkie?

    Większość.

    > Po śniegu?
    > Bo chyba zapomniałeś że mówimy o śliskim.

    Oczywiście. Rallycross jest na szutrze i na śniegu/lodzie. Bo chyba nie
    masz watpliwości co do "śliskości" szutru ?

    Tu masz przykład:
    http://www.youtube.com/watch?v=VLJrVpBGUqU

    > Twoje prawo.
    > Ja już taki test zaliczam od lat 20, więc więcej nie muszę.

    Nie zrozumiałeś. Nie chodzi o typowe zimowe turlanie się - czyli jazdę
    po drogach publicznych.

    > No właśnie, czyli na Twoich warunkach.

    Nie uwzględnia =/= zabrania :-)

    > Dokładnie - wtedy byłoby na moich. ;-)

    Szczegóły do ustalenia. Zależy też od tego który samochód bym wziął :-)

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik