eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodySkrecanie w lewo prawo - 2 pasy -> 3 pasy › Re: Skrecanie w lewo prawo - 2 pasy -> 3 pasy. art. 16 i 22.
  • Data: 2020-12-10 19:46:14
    Temat: Re: Skrecanie w lewo prawo - 2 pasy -> 3 pasy. art. 16 i 22.
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Thu, 10 Dec 2020 14:59:36 +0100, w <5fd229cd$0$548$65785112@news.neostrada.pl>,
    Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał(-a):

    > > Lewy akurat się kończy (zakładając ruch samochodów, a nie rowerów).
    > > To, że linia "się-nie-zgina" nie ma znaczenia.
    >
    > To donieś na policję, że ktoś tam nie miga, i opisz potem, jaki będzie
    > rozpuk, jak się będą z ciebie śmiać :)

    Napisz do niego, niech się facet z ciebie pośmieje :D

    Zdaniem policjanta wątpliwości, co do tego kto ma pierwszeństwo należy rozwiać
    m.in. o zasady ogólne ruchu drogowego, a w szczególności o art. 16 ust. 4
    ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2018 r. poz.
    1990 t.j.). Wspomniane przepisy mówią, że: kierujący pojazdem jest obowiązany
    jechać możliwie blisko prawej krawędzi jezdni, a jeżeli pasy ruchu na jezdni są
    wyznaczone, nie może zajmować więcej niż jednego pasa.

    - Pas ruchu to każdy z podłużnych pasów jezdni wystarczający do ruchu jednego
    rzędu pojazdów wielośladowych, oznaczony lub nieoznaczony znakami drogowymi -
    podkreśla Kobryś. - Zatem możemy spotkać się z sytuacją, w której jezdnia
    dwukierunkowa zacznie się zwężać w taki sposób, że wcześniej jadące obok siebie
    pojazdy mieszczące się na prawej połowie jezdni spotkać się mogą w ruchu
    kolizyjnym - zauważa policjant.

    Przedstawiciel KGP podkreśla, że w sporze o pierwszeństwo przejazdu istotne
    jest, który z kierujących jedzie zgodnie z przepisami. Warto też pamiętać, że
    każda sytuacja drogowa ma indywidualny charakter kreowany przez różne
    okoliczności.

    - Dlatego abstrahując od zasad ostrożności i ograniczonego zaufania można
    wskazać, że co do zasady pasy ruchu wyznacza się od krawędzi a nie od środka
    jezdni. Łącząc to z zasadą jazdy możliwie blisko prawej krawędzi jezdni trzeba
    stwierdzić, że kierujący pojazdem umiejscowionym przy wspomnianej krawędzi
    jedzie zgodnie z przepisami - a co za tym idzie jego pas się nie kończy -
    wyjaśnia podinsp. Radosław Kobryś.

    - Natomiast kierujący, który prawidłowo obserwuje drogę widząc zbliżające się
    zwężenie jezdni - w omawianym przypadku przez zmianę położenia jej krawędzi -
    powinien dążyć do umiejscowienia swojego pojazdu zgodnie z przepisami możliwie
    blisko prawej krawędzi jezdni - tłumaczy policjant.

    Kobryś przypomina, że zgodnie z paragrafem 86 rozporządzenia Ministrów
    Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie znaków i
    sygnałów drogowych z dnia 31 lipca 2002 r. (Dz.U. Nr 170, poz. 1393)
    umieszczone przy krawędzi jezdni znaki: P-7a (linia krawędziowa przerywana),
    P-7b (linia krawędziowa ciągła) wyznaczają krawędź jezdni; znak P-7b oznacza
    poza tym zakaz wjazdu na pobocze kierującemu pojazdem samochodowym.

    Ponadto przedstawiciel KGP przytacza też rozporządzenie Ministra Infrastruktury
    w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych
    oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na
    drogach z dnia 3 lipca 2003 r. (Dz.U. Nr 220, poz. 2181). A czytamy w nim:
    linie krawędziowe stosuje się przede wszystkim do wyznaczenia krawędzi jezdni
    bez krawężników ulicznych w celu oddzielenia jezdni od pobocza lub pasa
    awaryjnego. Dopuszcza się stosowanie linii krawędziowej na odcinkach z
    krawężnikami, jeżeli wymagają tego warunki widoczności lub bezpieczeństwa
    ruchu.

    Policjant przypomina, że kierujący pojazdem zaprzęgowym, rowerem, wózkiem
    rowerowym, motorowerem, wózkiem ręcznym oraz osoba prowadząca pojazd napędzany
    silnikiem są obowiązani poruszać się po poboczu, chyba że nie nadaje się ono do
    jazdy lub ruch pojazdu utrudniałby ruch pieszych.

    Policja: Pierwszeństwo ma kierowca przy krawędzi jezdni
    - Ogólne zasady ruchu nakazują kierującemu pojazdem jazdę możliwie blisko
    prawej krawędzi jezdni wyznaczonej krawężnikiem bądź znakiem poziomym. W
    związku z tym jego pas ruchu przebiega równolegle do krawędzi jezdni, a nie do
    jej środka. Dlatego co do zasady, jeśli znaki drogowe nie wskazują inaczej ten
    pas ruchu nie kończy się, a co za tym idzie nie można wymagać od jadącego nim
    aby ustępował pierwszeństwa w związku ze zmianą pasa ruchu - wyjaśnia podinsp.
    Radosław Kobryś z BRD KGP.

    W jego ocenie fakt poruszania się przy prawej krawędzi jezdni, której odległość
    położenia zmniejsza się względem środka jezdni nie stanowi o zmianie pasa
    ruchu. Wręcz przeciwnie, kierujący w takiej sytuacji kontynuuje jazdę wybranym
    wcześniej pasem ruchu.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: