    From: a...@m...uni.wroc.pl
    Newsgroups: pl.comp.programming,pl.comp.os.advocacy
    Subject: Re: Spieszmy si? kocha? Windows
    Date: Tue, 26 Jan 2021 23:40:28 +0000 (UTC)

    In pl.comp.programming heby <h...@p...onet.pl> wrote:

    > Oczywiscie ?e mo?e dzia?a?. Sinclair Ql, Geos, Apple II, itd itp.
    > pokaza?y ?e nie ma najmniejszego problemu z limitowanym hardware.

    No Sinclair Ql to byla wtopa, niezaleznie od tego czy powiemy
    ze dzialal czy nie dzialal to klienci nie kupowali. Chyba ze
    ma byc przyladem ze niby 32-bitowy procesor nie zrekompensowal
    innych problemow.

    > zasadzie ilo?c pami?ci RAM nie ma ?ladu zwi?zku z ficzerami typu
    > multitasking czy sensowny API do systemu. Nie t?umacz dziadsotwa jakie
    > zrobi? IBM&MS w tak kieski spos?b. To nie jest wym?wka ?e mieli *a?*
    > 32/64kB.

    Ma zwiazek. IBM to cwiczyl 15 lat przed PC: na maszynie z (az)
    32 kB RAM i dyskiem twardym wielozadaniowac z zasadzie powinna
    dzialac ale praktyce naprawde dobrze bylo dopiero jak mieli
    128 kB, przy 32 kB sytem lepiej dzialal z jednym zadaniem
    na raz. Wielozadaniowosc + GUI byly rozwijane na maszynach
    Xeroxa, z typowa konfiguracja 1M RAM i specjalizowanym procesorem
    (duzo szybszym od tych z PC). Macintosh mial wiecej RAM niz
    PC, spora czesc systemu byla w ROM a dobrze sie sprzedawal
    dopiero jak dodano wiecej RAM. Przy tym Macintosh porzadna
    wielozadanosc dostal dopiero w wersji OS X. Oczywiscie
    na malutkim hardware mozesz robic specjalizowane systemy
    gdzie bedziesz mial wielozadanosc czy GUI, uzywajac
    rozwiazania w stylu protothreads (do wielozadanosci)
    czy kafelki (do GUI). Ale praktyka pokazala ze nie
    sa to sensowne rozwiazania dla systemu ogolnego przeznaczenia.

    Akurat DOS nie robi przeszkod jak chcesz specjalizowana
    wielozadanosc, po prostu nie uzywasz DOS i przejmujesz
    kontrole nad sprzetem (ta czescia ktora potrzebujesz).

    > Na pewno nie wym?wka ?e zajumali 8-bit system operacyjny. Ba,
    > wiele system?w na 8-bit mia?o bardziej robudowane API jak pierwszy DOS.

    Rozbudowan API = wiecej kodu systemowego. PC mial system w RAM
    wiec oznaczalo to mniej RAM dla programu uzytkowego.

    > Kt?rzy swoj? drog? na tony kupowali Aplle II, C64. IBM w zasadzie si? od
    > nich niczym nie r??ni? poza byciem skrajnie kiepskim i drogim we
    > wszystkim, szczeg?lnie na pocz?tku.

    IBM to byl sprzet do pracy. Do pracy C64 to dziadostwo. Dokladniej
    PC mial:
    - monitor mono 80 znakow w lini na ktorym dalo sie pracowac
    caly dzien (owczesne kolorowe mialy mniejsza rozdzielczosc i
    migotaly)
    - klawiatura jakiej oczekiwali ludzie szkoleni na maszynach do
    pisania i terminalach
    - solidna blaszana obudowa z zasilaczem w srodku
    - miejsce na karty rozszerzen w srodku
    - dyskietki rozsadnej szybkosci (w C64 standartowa dyskietka
    jest ponizej wszelkiej krytyki)
    - 1M przestrzeni adresowej procesora

    Apple II byl lepszy niz C64 ale wcale nie tak tani. Do tego
    w zasadzie juz gdy PC wchodzil na rynek to Apple II to byla
    konstrukcja nierozwojowa z wzgledu na procesor (oczywscie
    Apple robilo nowe wersje ale bylo to dojenie rynku dopuki
    przestarzala konstrukcja sie sprzedaje).

    Klony pokazaly ze mozna zejsc w dol z cena PC, ale nie do
    poziomu C64 (solidna konstrukcja kosztuje). Przy tym
    klony uzywaly nowsze uklady o wyzszej skali integracji
    co obnizalo koszty (niedostepne dla oryginalnego PC).

    Nie powiem ze lubie ceny oferowane przez IBM. Ale gdy
    PC wchodzil do firm to alternatywa nie bylo C64 (a zwykle
    nawet nie Apple II). Alternatywa byly minikomputery
    (np. HP, DEC czy kilka z IBM) i terminale. O ile
    wiem PC ze zgodnoscia z terminalem 3270 mial podobna
    cene jak ten termial. Czyli dostawales potrzebny
    termial + prawie za darmo funkcje PC. Od minikomputerow
    PC byl duzo tanszy a czesto wystarczlo to co PC potrafil.

    > Nie, DOS wygra?, bo by? kradzonym API CP/Ma i mo?na by?o na szybko
    > posk?ada? na kolanie biblitek? program?w z Z80. Tylko dlatego. Nie
    > dorabiajmy filozofii, tam nie ma nic poza przypadkiem, kradzie??,
    > przyzwyczajeniem.

    No, zwykle sie przyjmuje ze reimplementacja API jest legalna.
    QDOS lamal prawa autorskie bo bylo to bezposrednie (mozliwe
    z autowatyczne ale na pewno w duzej czesci bezmyslne) tlumaczenie
    zdeasembowanego CP/M. Nie jest jasne czy Gates jak kupowal QDOS
    to wiedzial o zlamaniu praw autorskich (jak wiedzial to raczej
    sie nie przyzna). Zgodnosc z CP/M nie wyjasnia dlaczego
    DOS wygral z CP/M (wersja dla 8086), przeciez CP/M powienin byc
    lepiej zgodny z CP/M niz DOS (gdzie MS wprowadzil sporo zmian).
    Zakup QDOS oznacza ze MS mial na starcie nizsze koszty. Ale
    sprzedaz ma finansowac rozwoj i tu MS mysle ze wydawal duzo
    wiecej niz DR. Wiec DR gdyby przewidzial rozwoj rynku to
    mogl tez dac niska cene. Ale mysle ze DR nie chcial
    "psuc rynku" wypuszczajac tania wersje dla PC i liczyl
    ze klienci zaplaca za lepsza zgodnosc. Czyli raczej
    zgodnosc byla mniej istotna.

    --
    Waldek Hebisch