    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Subject: Re: Stałe AWD i zachowanie na śliskiej drodze
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Sat, 22 Oct 2016 13:41:17 +0200

    Dnia Thu, 13 Oct 2016 09:44:11 +0200, Maciek napisał(a):

    > Pytanie głównie do inżynierów i praktyków zap***lania, jak chocby grupowy
    > rajdowiec Tomasz.
    >
    > Który z pasywnych, stałych napędów na obie osie zapewnia waszym zdaniem
    > najlepszą *trakcję* na śliskim (mokrym, zabłoconym, zaśnieżonym) asfalcie?

    A co to jest trakcja? :)

    Najszybciej pojedziesz na zawieszeniu wymyślonym do szybkiej jazdy - czyli
    aktywne dyfry i ogarnięta elektronika do sterowania (np. Lancer EVO,
    Impreza STi, Audi RS...)

    Ale prędkość z którą można przejechał łuk, wbrew pozorom okazuje się bardzo
    podobna nawet między autami FWD i AWD, więc tymbardziej rodzaj napędu AWD
    nie będzie miał dużego znaczenia.

    Natomiast w jeździe sportowej istotne jest to że mając AWD można szybciej i
    mocniej przyspieszać na wyjściu z zakrętu.

    Ale ja tam jeżdżę FWD i się nie znam, ale wszyscy rozsądni ludzie których
    znam są zgodni z grubsza, że rodzaj napędu AWD jest praktycznie bez
    znaczenia w porównaniu z wpływem opon i zawieszenia :)

    > Symetryczny, bez żadnych blokad czy szper, jak w Outlanderze I?
    > Symetryczny z centralnym mechanizm różnicowym z ograniczonym poślizgiem,
    > jak w Foresterze II (manuale, wolnossące)

    Tu należy pamiętać że "symetryczny" w Subaru nawet nie tyle odnosi się do
    rozdziału sił napędowych, a konstrukcji układu napędowego w którym wszystko
    jest symetryczne względem osi pojazdu.
    I w zasadzie to co daje, to bardziej skomplikowaną konstrukcję :)
    Więc to raczej taki chwyt reklamowy, niż coś co wpływa na trakcję (co nie
    zmienia tego że napędy w Subaru są na pewno fajne).