  • 441. Data: 2009-12-07 22:15:51
    Temat: Re: TPSA władcą internetu (blokada portu 25) - moja korekta
    Od: Andrzej Karpinski <k...@j...zechcesz.to.znajdziesz>

    Drogi Internauto,

    Potrafie zrozumiec, ze nie wszyscy maja wystarczajaco duzo doswiadczenia,
    by rozumiec skale i istotne problemow, ktore dzieja sie w Internecie. Byc
    moze, gdy skala Twojej dzialalnosci, lub czas jaki sie tym zajmujesz, beda
    wieksze - bedzie Ci latwiej (i spokojniej) przyjac pewne zmiany, ktore nie
    tylko moim zdaniem sa chyba nieuniknione.

    Reakcji takich jak Twoja oczywiscie spodziewalismy sie, jak najbardziej.
    Stad szeroko zakrojone konsultacje, akcja informacyjna itd. Uzytkownicy
    tacy jak ty (znikomy promil) maja jednakze mozliwosc wylaczenia
    wprowadzonej blokady. Oczywiscie ciezko polecac to normalnym ludziom,
    ktorzy po jej zdezaktywowaniu znow zaczna rozsylac spam na laczu, za ktore
    przeciez placa.

    Piszesz o wolnosci Internetu. Pragne wyprowadzic Cie z bledu. Czasy sie
    zmieniaja. Wolny Internet przeszedl do przeszlosci. Teraz mamy Szybki
    Internet ;) i zupelnie inne oczekiwania spolecznosci niz powiedzmy 10 lat
    temu, gdy projektowano pierwsze sieci publicznie szerokopasmowe w rodzaju
    Neostrada.

    Dostepne sa calkiem niezalezne statystyki, pokazujace ze blokada portu 25
    ograniczyla ilosc spamu w Polsce z dnia na dzien o +-80%. Mysle, ze to gra
    warta swieczki, i dosc bolesny cios w szemrany biznes spamowy. Bo jak
    pewnie wiesz, spamu nie wysyla sie dla zartu czy przyjemnosci, tylko dla
    ciezkich pieniedzy, zreszta zazwyczaj niezgodnie z prawem. Twoj krzyk
    przypomina troche zlorzeczenie piratow drogowych, jakim prawem ktos im dal
    mandat. Ano takim, ze wolnosc jednostki konczy sie tam, gdzie zaczyna sie
    wolnosc drugiej. Nawet jesli nie jest swiadoma tego, ze robi cos zlego.
    Blokade powinienes uznac ze forme prewencji, gdyz nasze panstwo szykuje
    sie do KARANIA tych, ktorzy (chocby nieswiadomie) prawo lamia. Nie widze
    nic zlego, w ochronie tej grupy uzytkownikow, zwlaszcza ze ci calkiem
    zaawansowani moga zastosowane srodki zupelnie legalnie i w prosty
    sposob wylaczyc.

    Pamietaj takze, ze siec istnieje tylko dzieki temu, ze dzialaja w niej
    STANDARDY. To one sa podstawa Internetu (jak sama nazwa wskazuje -
    miedzysieci, czyli sieci ktora dzieki wspolnym standardom pozwala laczyc
    ze soba roznych ludzi, rozne srodowiska, czasem rozne swiaty). Ignorowanie
    standardow jest oznaka, ze byc moze ignorujacy nie dorosl do takiej idei,
    i wolnosc (wyrazajaca sie w calkowitej swobodzie, w ramach standardow)
    jest mu tak naprawde obca. Podobnie jak samochod daje poczucie wolnosci i
    swobody, ale tylko do momentu, gdy przestrzegamy ustalonych zasad. Wolna
    amerykanka na drogach i 300.000 (zamiast obecnych 30.000) zabitych rocznie
    na drogach byloby raczej zaprzeczeniem prawa i wolnosci. Tak samo dziala
    to w Internecie.

    SMTP jest bardzo starym protokolem (jako zadanie domowe sprawdzisz kiedy
    powstal). Gdy powstal, nikt nie myslal o spamie (drugie zadanie domowe -
    kto i kiedy wyslal pierwszy spam). Wraz z nowymi potrzebami pojawialy sie
    kolejne modyfikacje. Nie sa wcale nowe. Pamietam jak Artur Urbanowicz
    odpalal MSA w LUBMANie, jakos w okolicach chyba 96-7 roku. Wtedy bylo to
    dla mnie cos nowego, tyle ze w przeciwniestwie do ciebie postanowilem
    poczytac, a nie krzyczec ze mi sie nie podoba :-) Poczta po wysokich
    portach, z AUTORYZACJA, jest standardem, i nalezy przyjac, ze w ciagu
    roku-dwoch port 25 nie bedzie dzialal u zadnego dobrego dostawcy.

    A ze ktos musi byc pierwszy.. No coz. Tym razem w Polsce wstretna TEPSA!
    :-) Bo za granica bez trudu znajdziesz znacznie wieksze sieci, ktora
    zrobily tak samo (tu kolejne zadanie domowe - wygooglac jakie).

    pozdrowienia,
    k.

  • 442. Data: 2009-12-08 06:33:03
    Od: Wojciech Puchar <w...@w...tensor.gdynia.pl>

    > Pelna zgoda, MSA na swoim porcie jest lepszym rozwiazaniem, ja tylko
    > polemizowalem z tym, ze bez 587 sie nie da.

    Da się, i można, może w/g niektórych gorzej ale nie TP jest od tego by mówić
    jak kto ma robić.

  • 443. Data: 2009-12-08 07:24:22
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Mon, 7 Dec 2009 14:15:01 +0000 (UTC), Wojciech Puchar napisał(a):
    > Rozmawiam z komunistą czy tylko się zagalopowałeś? Kto ma decydować kto jest
    > mądry a kto nie?
    > Jak TOBIE zaszkodzą to wtedy reagujesz. Jak nie - nie.

    No i właśnie szkodzą! Przez swoją ignorancję rozsyłają nieświadomie miliony
    spamów, przez które ja muszę marnować swój czas na implementowanie kolejnych
    mechanizmów antyspamowych, a moi klienci ryzykują zaginionymi przesyłkami.

    Dlatego właśnie Twoje najazdy na decyzję TPSA są tak wyśmiewane - na jednej
    szali są "Twoje" argumenty "bo tak chcę i już", a na drugiej wycięty spory
    botnet który nie będzie syfił ludziom po skrzynkach i serwerach.

    > Widać że się nie rozumiemy. Nie podpisywałem z klientami umowy terminowej
    > więc każdy może zrezygnować z moich usług. Jakby nie chcieli antyspama to go
    > wyłącze. Dlaczego naciągasz byle tylko na swoim postawić?

    Najpierw darłeś szaty o to że to jest gwałt na obywatelu, a teraz nagle
    wychodzi że po prostu chodziło Ci wyłącznie o to by mieć podkładkę pod
    wypowiedzenie umowy na neostradę :)

    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 444. Data: 2009-12-08 07:25:42
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Tue, 8 Dec 2009 06:33:03 +0000 (UTC), Wojciech Puchar napisał(a):
    > Da się, i można, może w/g niektórych gorzej ale nie TP jest od tego by mówić
    > jak kto ma robić.

    TP jest od tego żeby pozbyć się spamu wysyłanego z jej sieci. I to właśnie
    uczyniła, w dodatku w sposób który nikomu nie zaszkodził.

    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 445. Data: 2009-12-08 08:21:42
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 08.12.2009 Jacek Osiecki <j...@c...pl> napisał/a:

    > Najpierw darłeś szaty o to że to jest gwałt na obywatelu, a teraz nagle
    > wychodzi że po prostu chodziło Ci wyłącznie o to by mieć podkładkę pod
    > wypowiedzenie umowy na neostradę :)

    Nie da się wypowiedzieć umowy gdy zmiany w niej dotyczą dostosowania
    jej do obowiązującego prawa, a to jak najbardziej można włączyć pod ustawę
    antyspamową.

    *** http://www.4x4.kalisz.pl ***

  • 446. Data: 2009-12-08 08:56:52
    Od: Wojciech Puchar <w...@w...tensor.gdynia.pl>

    > No i właśnie szkodzą! Przez swoją ignorancję rozsyłają nieświadomie miliony

    Czy każdy wysyła spam?

  • 447. Data: 2009-12-08 08:57:35
    Od: Wojciech Puchar <w...@w...tensor.gdynia.pl>

    > Nie da się wypowiedzieć umowy gdy zmiany w niej dotyczą dostosowania
    > jej do obowiązującego prawa, a to jak najbardziej można włączyć pod ustawę
    > antyspamową.

    Nie można - bo nie każdy użytkownik TP korzystający z portu 25 wysyła
    spam.

    Podstawową zasadą prawa jest domniemanie niewinności.

  • 448. Data: 2009-12-08 08:58:38
    Od: Wojciech Puchar <w...@w...tensor.gdynia.pl>

> [...]
    > temu, gdy projektowano pierwsze sieci publicznie szerokopasmowe w rodzaju

    Przynajmniej dowcipnie. Co nie zmienia faktu że bez sensu. Protokół IP jest
    taki sam niezależnie od prędkości

  • 449. Data: 2009-12-08 09:11:25
    Od: Bartosz Feński aka fEnIo <f...@d...org>

    W artykule Wojciech Puchar napisał(a):

    > Nie można - bo nie każdy użytkownik TP korzystający z portu 25 wysyła
    > spam.
    >
    > Podstawową zasadą prawa jest domniemanie niewinności.

    Ale Ty musisz mieć ciężki żywot. Non-stop Cię jebią na tym domniemaniu
    niewinności. A to jacyś ochroniarze w miejscu gdzie wystarczyłoby ustanowić
    prawo, że nie wolno wchodzić nieupoważnionym. A to jakieś alarmy mimo, że
    kraść nie można. A to blokada portu 25 mimo, że spamu słać nie można.

    Jak Ty się czujesz będąc tak permanentnie posądzanym o łamanie prawa?

    pozdr,
    fEnIo

    --
    ,''`. Bartosz Fenski | mailto:f...@d...org | pgp:0x13fefc40 | irc:fEnIo
    : :' : 32-050 Skawina - Glowackiego 3/15 - malopolskie v. - Poland

  • 450. Data: 2009-12-08 11:07:21
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 08.12.2009 Wojciech Puchar <w...@w...tensor.gdynia.pl> napisał/a:

    > Podstawową zasadą prawa jest domniemanie niewinności.

    Ja doskonale rozumiem do czego dażysz: blokada nie jest w sumie zła, ale:
    - powinna być domyślna dla bezterminowych (mogę zrezygnować) i nowych umów
    (nie zawieram jej bo jest blokada)
    - dla terminowych powinna być domyślnie wyłączona (włączana jako domyślna
    po wygaśnięciu, przedłużeniu itd) lub dać szansę rozwiązania umów
    terminowych jeśli byłaby obligatoryjna (jak jest teraz).

    na ww. już nie polemizuję, uzasadniam tylko celowość blokady i co dzięki niej
    osiagnięto - pomijając formę wdrożenia.

    *** http://www.4x4.kalisz.pl ***