  • 1. Data: 2009-10-17 12:03:20
    Temat: TV GRUNDIG 72-2002/8 TEXT - zrobiła się panorama ;)...
    Od: Konop <k...@g...pl>

    Witam!!

    W telewizorze kineskopowym GRUNDIG 72-2002/8 TEXT zrobiła się
    "panorama", tzn. obraz jest poszerzony i lewy i prawy brzeg obrazu jest
    niewidoczny. Przykład - w czasie oglądania TVP1 widać tylko TVP w logo
    programu, a później już tylko TV... zaczynało się od małego
    rozszerzenia, czasem przeskoku, uderzenie pomagało ;)... teraz uderzenie
    nie pomaga, cały czas obraz jest poszerzony, nieznacznie się rozszerza
    wraz z rozgrzewaniem... uderzanie nie pomaga ;)...
    Dodam, że wysokość jest OK, a przyciskiem do zmiany proporcji ekranu
    naprawić się tego nie da ;)....
    Czego szukać, co naprawiać i gdzie?? Ma ktoś schemat??

    Pytałem na elektrodzie o schemat, albo niech ktoś powie gdzie jest układ
    odchylania poziomego (no bo ciężko go zlokalizować bez schematu,
    zwłaszcza, jak ktoś pierwszy raz w TV grzebać będzie, a TV nie mój)...
    no i chociaż pytanie było w dziale serwis początkujący, to post został
    usunięty, ze względu na zaniżanie poziomu forum ;P... dziwne to dla
    mnie, no ale tu też spróbuje...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 2. Data: 2009-10-17 12:29:39
    Temat: Re: TV GRUNDIG 72-2002/8 TEXT - zrobiła się panorama ;)...
    Od: "j.r." <j...@g...pl>

    Konop wrote:
> [...]
    > naprawić się tego nie da ;)....
    > Czego szukać, co naprawiać i gdzie?? Ma ktoś schemat??
    Witam,
    rozkrec tv, odkurz, obejrzyj plyte glowna.
    Zwroc uwage na elementy na radiatorach i im towarzyszace.
    Jesli znajdziesz jakies zimne luty to przelutuj, nastepnie
    sprawdz dokad ida przewody od cewek na kineskopie.
    Jedna z par przewodow idzie w okolice trafopowielacza i to wlasnie
    odchylanie poziome, a druga to poziome. Poza tym sprawdz elementy
    w okolicy przetwornicy poniewaz szerokosc obrazu zwykle reguluje sie
    przez regulacje napiecia zasilajacego trafopowielacz ok 135-200V.
    --
    pzdr, j.r.

  • 3. Data: 2009-10-17 13:31:55
    Od: Wmak <w...@g...pl>

> [...]
    >  w okolicy przetwornicy poniewaz szerokosc obrazu zwykle reguluje sie
    > przez regulacje napiecia zasilajacego trafopowielacz ok 135-200V.

    Nieprawda !
    Taką metodę regulacji szerokości obrazu stosuje się czasem w
    monitorach komputerowych - w telewizorach nigdy.
    Wytwarzane przez przetwornicę sieciową napięcie do zasilania stopnia
    odchylania poziomego jest ściśle zdefiniowane przez konstruktora -
    powinno być wyregulowane na podaną wartość, z dokładnością do 1V. -
    często na chassis przy potencjometrze regulacyjnym jest nadrukowana
    wartość
    U Grundiga to napięcie oznaczane jest jako +A i przy twoim rozmiarze
    kineskopu powinno być rzędu 140-147V.
    Nigdy 200V !
    Szerokość w małych telewizorkach wychodzi "sama" - konstruktor dobrał
    odpowiednie kondensatory równoległe do tranzystora odchylania
    poziomego, trafopowielacza i cewek odchylających.
    Duże telewizory mają dodatkowy układ korekcji EW (OW po niemiecku) -
    reguluje się tym szerokość, zniekształcenia poduszkowe/beczkowe i
    trapezowe po bokach ekranu.
    Najczęściej jest w tym układzie pracuje scalak w rodzaju TDA8145 -
    sygnał z jego wyjścia przez dławik (rozmiar orientacyjny śr.15/ dł.
    15-20mm) doprowadzany jest do punktu połączenia dwóch szeregowych
    diod, doczepionych równolegle do tranzystora mocy odchylania
    poziomego.
    Psują się te diody, czasem dławik dostaje zwartych zwojów, czasem
    scalak.
    Trudno podać dokładną receptę.
    Schematu szukaj może nie po typie telewizora tylko według oznaczenia z
    tabliczki na plecach: CUC xxxx -
    u Grundiga ten CUC xxxx to jest typ chassis i schematu

  • 4. Data: 2009-10-17 13:46:42
    Od: Wmak <w...@g...pl>

    Typ układu scalonego podałem dla przykładu, stosowany był w starszych
    Grundigach.
    Znajdź sobie jego aplikację:
    http://tinyurl.com/yjkp3me
    i spróbuj porównać z tym, co masz na płycie.

  • 5. Data: 2009-10-17 13:49:25
    Od: "j.r." <j...@g...pl>

    Wmak wrote:

> [...]
    > wartość
    > U Grundiga to napięcie oznaczane jest jako +A i przy twoim rozmiarze
    Witam,
    nie jestem specjalista ale byly produkowane telewizory LEXUS LS5661na
    podzespolach Philipsa jesli dobrze pamietam, w ktorych to regulacji
    szerokosci
    obrazu dokonywalo sie wlasnie przez regulacje napiecia przetwornicy.
    Naprawialem kiedys taki, przy 21" napiecie to wynosilo u mnie 118V, chociaz
    podane na schemacie bylo 110V.
    Dlatego zasugerowalem sie rozwiazanie z tamtego tv.
    --
    pzdr, j.r.

  • 6. Data: 2009-10-17 14:19:33
    Od: Konop <k...@g...pl>

    Wmak pisze:
> [...]
    > Znajdź sobie jego aplikację:
    > http://tinyurl.com/yjkp3me
    > i spróbuj porównać z tym, co masz na płycie.

    OK! Dzięki za wszystkie odpowiedzi :)... poszukam najpierw jaki to
    "CUC", to może uda się zdobyć schemat i nie będzie problemu :)... Dzięki
    za dokładne wyjaśnienie ;)...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 7. Data: 2009-10-17 14:29:31
    Od: Wmak <w...@g...pl>

> [...]
    > podane na schemacie bylo 110V.
    > Dlatego zasugerowalem sie rozwiazanie z tamtego tv.

    21" to z tych prostszych, gdzie korekcji EW nie trzeba stosować.

    Do Konopa:

    Schemat twojego (mam nadzieję) telewizora znalazłem na Elektrodzie -
    zapisałem sobie.
    Jest to Chassis C7_C8 - jest pełna serwisówka z obrazkami, łatwo
    porównasz ze swoim chassis
    Wzmacniacze do korekcji EW upchnęli do centralnego 88-nogowego uładu
    scalonego - z wyjścia EW DRIVE sygnał przez mosfeta i dławik idzie na
    modulator diodowy, tak jak przy wcześniej wspominanym TDA8145 - to
    typowe rozwiązanie.

    Aha, wróciłem do twego pierwszego listu - fachowcy z Elektrody chyba
    mieli rację - grzebanie w telewizorze może być trochę za skomplikowane
    i niebezpieczne dla kogoś bez doświadczenia w tej dziedzinie.
    Może dać zarobić fachowcowi ?

  • 8. Data: 2009-10-17 14:41:16
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > mieli rację - grzebanie w telewizorze może być trochę za skomplikowane
    > i niebezpieczne dla kogoś bez doświadczenia w tej dziedzinie.

    Doświadczenie trzeba zdobyć ;)... wiesz, pisałem o tym w tamtym poście -
    nie zamierzam grzebać nie wiadomo w czym... sprawdzę, czy jakieś
    elektrolity nie wyglądają podejrzanie oraz bym poprawił luty
    ewentualnie... ale po prostu nie chcę całej płyty oglądać... jak to coś
    bardziej skomplikowanego, to nie będę naprawiać ;)... trzeba się po
    prostu czasem teściom podlizać :P...
    A czy naprawianie takiego TV w serwisie się w ogóle opłaca?? :)...

    Co do niebezpieczeństwa - zdaję sobie sprawę z tego, jakie napięcia tam
    występują... postaram się pracować jedną ręką, przy kompletnie
    odłączonym od WSZYSTKIEGO telewizorze no i parę godzin po jego
    odłączeniu... No i nie dotykać tego, czego nie trzeba ;)... dlatego tak
    zależy mi na schemacie, żebym nie musiał macać po omacku ;)
    No chyba, że to nie takie proste, jak mi się wydaje i "pułapek" czeka
    więcej??

    Tego schematu C7_C8 poszukam...

    Dzięki za wszystko :)

    Pozdrawiam
    Konop

  • 9. Data: 2009-10-18 21:36:24
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Schemat twojego (mam nadzieję) telewizora znalazłem na Elektrodzie -
    > zapisałem sobie.
    > Jest to Chassis C7_C8 - jest pełna serwisówka z obrazkami, łatwo
    > porównasz ze swoim chassis

    Z tyłu, na tabliczce, nie ma wprawdzie żadnego numeru "CUC", ale pisze
    wprost: "Chassis C7"... rozumiem, ze ten C7_C8 jest i do C7 i do C8,
    więc będzie OK?? No to sobie poszukam ;)...

    No, z tyłu jest ostrzeżenie... 33kV....

    Pozdrawiam
    Konop

  • 10. Data: 2009-10-19 06:44:40
    Od: kilokitu <k...@o...pl>

    Skoro wstrząsy naprawiały to uszkodzenie to proponuję najpierw dobrze
    poszukać pękniętych lutów. W starych TV było tego pełno. Przykłady
    pękniętych lutów są tutaj:
    http://chomikuj.pl/kilokitu/Dokumenty/zimne_luty