    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Tafo w UPS - czemu to się tak grzeje?
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Fri, 10 Jul 2020 07:29:08 +0200

    Dnia Thu, 9 Jul 2020 18:59:50 +0200, Mirek napisał(a):
    > UPS koło 1000W - a w sumie to dwa podobne, pod różnymi markami.
    > Siedzi tam wielki transformator robiący również za ładowarkę.
    > Problem w tym, że na pusto grzeje się on tak na oko do 80 stopni - w

    Co znaczy "na pusto"? normalne zasilanie sieciowe,
    praca na baterii bez obciazenia ?

    > każdym razie nie sposób utrzymać na nim palec. Gorący jest głownie

    Zmierz dokladniej - moze tylko 50C, to ma z 50C zapasu :-)

    > rdzeń, ale oczywiście po dłuższym staniu wszytko jest gorące, łącznie z
    > akumulatorami. Stare akumulatory oczywiście wyschnięte - grzechocze coś
    > w środku i zero pojemności. Nie wiem czy jest sens wymieniać na nowe -
    > po roku będzie to samo.

    Te akumulatory sa dosc szczelne - moze nie paruja

    > Ogólnie po za akumulatorami UPS wygląda na
    > sprawny - ładuje do 2x13,8V i zasila żarówki 600W (więcej nie mam) bez
    > problemu.
    > Ja rozumiem , że straty w tak dużym trafie mogą być, ale to jest na oko
    > z 50W - nie za dużo?

    Zalezy jaki typ.
    Takie "zwykle" mialy trafo za male ... ale pracowalo tylko w razie
    potrzeby. Czas pracy ograniczony pojemnoscia akumulatorow, wiec
    przegrzanie nie grozilo ... poki ktos aku nie rozbudowal.

    A moze to "online", gdzie przetwornica pracuje caly czas ... ale jak
    nieobciazy, to powinna byc ledwo ciepla.

    J.