  • Data: 2020-02-12 18:52:09
    Temat: Re: TrueCrypt7.1a
    Od: MF <n...@n...noproblem.invalid> szukaj wiadomości tego autora

    On 12/02/2020 14:10, anna wrote:

    > Nie można nadpisać całości fizycznego obszaru domeny magnetycznej
    > głowica nigdy nie trafia w "to samo miejsce".

    > Takie programy istniały już w latach '90.

    To nie były programy, tylko całe systemy, elektronika tego systemu
    omijała dyskową elektronikę i umożliwiała precyzyjne pozycjonowanie
    głowicy dysku oraz dawała odczyt analogowy (wartość strumienia
    magnetycznego), który dopiero był wprowadzany do dużego komputera i
    poddawany procesowi bardziej przypominającemu deszyfrowanie niż zwykły
    odczyt z dysku. Rzeczywiście było to drogie i swego czasu tylko służby
    specjalne mogły sobie na to pozwolić.

    Nie jestem 100% pewien, już nie siedzę w tym, ale raczej nie ma
    możliwości odczytania z HDD nadpisanych danych przez amatora w domu z
    użyciem wyłącznie jakiegoś magicznego softu.

    Nie umiem powiedzieć, czy Twoja metoda z kontenerami zapewnia 100%
    nadpisanie zawartości dysku, jak chcesz, użyj któregoś z programów z tej
    strony:
    <https://www.lifewire.com/free-data-destruction-soft
    ware-programs-2626174>.
    Działają pod Windowsem (GUI lub w konsoli) i dają wystarczający efekt,
    by prywatny nabywca nie był w stanie niczego odczytać. Pojedyncze
    zapisanie na dysku samych zer lub ciągu losowych bitów powinno być
    wystarczające.

    Jako ciekawostkę dodam, że jedyne metody dające 100% pewności, że danych
    z dysku nie będzie można odczytać, to:
    * dać dysk pod prasę, oprócz fizycznego zniszczenia dysku odpowiednio
    duży nacisk powoduje utratę własności magnetycznych przez nośnik, oraz
    * wyżarzyć dysk w odpowiednio wysokiej temperaturze (powyżej punktu
    Curie dla materiału warstwy magnetycznej), efekt jw.
    Ale to są metody na dane krytyczne będące obiektem zainteresowania służb
    specjalnych.

    --
    MF