    From: "Wiktor Zychla" <u...@n...com.eu>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: UML a modelowanie funckjonalnoci systemu
    Date: Fri, 16 Jan 2009 13:12:47 +0100

    > By wykonac ten przypadek uzycia system bedzie musial posiadac
    > funckcjonalnosc:
    > 1) Wysylanie i odbieranie danych przez siec,
    > 2) Komunikacja z baza danych MySQL,
    > 3) GUI,
    >
    > Jak taka funkcjonalnosc zaprezentowac za pomoca diagramu klas? Stworzyc
    > trzy klasy z nazwami odpowiadajacymi tym funkcjonalnosciom? Nie wiem jak
    > sie do tego zabrac...

    rozpisanie scenariuszy/przypadków użycia nie zaprojektuje Ci samo
    architektury systemu, ani nie zbuduje modelu analitycznego/dziedzinowego,
    może tylko pomóc.

    spróbuj jakoś tak: scenariusz jaki rozpisujesz:

    1. Zalogowanie sie do systemu,
    2. Sprawdzenie dostepnych wolnych dni od pracy,
    3. Wyslanie prosby o urlop do kierownika.
    4. Otrzymanie akceptacji urlopu.
    5. Zapisanie w bazie danych urlopu.

    już widać, że model analityczny musi przewidywać jakichś użytkowników, jakiś
    rejestr dni wolnych, jakiś rejestr próść o urlop, coś przechowującego
    akceptacje / nieakceptacje.

    dopiero z takiego przybliżenia analitycznego można bardzo uważnie
    zaprojektować ścisły model dziedzinowy (czyli diagram klas części biznesowej
    aplikacji).

    podsystemów GUI/IO w ogóle bym nie modelował, bo one są zwykle pochodną
    technologii jakiej użyjesz i nie masz na nią zbyt dużego wpływu.

    Wiktor Zychla