  • 1. Data: 2009-01-14 21:16:55
    Temat: UML a modelowanie funckjonalności systemu
    Od: "Megas" <k...@o...eu>

    Witam,

    Od dłuższego czasu mam kłopot z wymodelowaniem funkcjonalność projektowanego
    systemu, czy ktoś mógłby mi w tym pomóc?
    Sytuacja jest taka, że mam już wymodelowany model przypadków użycia dla
    mojego systemu, a teraz chciałbym wymodelowac z jakich części
    funkcjonalności będzie się składał system. By system spełnił wymaganą
    funkcjonalność określona w przypadkach uzcycia musi zawierać taką
    funkcjonalność jak: Odbieranie/Wysyłanie danych z/do sieci, Identyfikacja
    użytkownika, Komunikacja z baza danych itp... Jakich elementów UML i
    diagramów powinienem użyć do tego.

    Komponenty reprezentują fizyczną wymienną częścią systemu,
    Klasy reprezentują klasy w języku obiektowym,
    a jakie elementy reprezentują część funkcjonalności systemu.?

    Bardzo prosze o wszelkie wskazówki bo jestem już załamany...

    Pozdrawiam
    Marcin

  • 2. Data: 2009-01-14 22:16:48
    Temat: Re: UML a modelowanie funckjonalności systemu
    Od: A.L. <a...@z...com>

    On Wed, 14 Jan 2009 22:16:55 +0100, "Megas" <k...@o...eu> wrote:

    >Witam,
    >

    >Od d?u?szego czasu mam k?opot z wymodelowaniem funkcjonalno?? projektowanego
    >systemu, czy kto? móg?by mi w tym pomóc?
    >Sytuacja jest taka, ?e mam ju? wymodelowany model przypadków u?ycia dla
    >mojego systemu, a teraz chcia?bym wymodelowac z jakich cz??ci
    >funkcjonalno?ci b?dzie si? sk?ada? system.

    Co to jest "czesci funkcjonalnosci" I dlaczego system ma sie z niuch
    skladac?

    A.L.

  • 3. Data: 2009-01-14 22:59:02
    Temat: Re: UML a modelowanie funckjonalnoci systemu
    Od: "Megas" <k...@o...eu>

  • 4. Data: 2009-01-14 22:59:14
    Od: "Megas" <k...@o...eu>

    Użytkownik "Megas" <k...@o...eu> napisał w wiadomości
> [...]

    Dla przykładu: Funkcjonalnosc programu 'Outlook Express' bedzie sie skladac
    z czesci:
    a) Wysyłanie i odbieranie poczty e-mail,
    b) Prezentacja e-mail w GUI,
    c) Tworzenie nowych e-mail (edytor tekstowy),
    d) Powiadamanie o poczcie dziwiekiem,
    itp...

    Funckjonalnosc a) 'Wysyłanie i odbieranie poczty e-mail', bedzie sie skladac
    z czesci:
    a1) Odbior poczty za pomoca POP3,
    a2) Wysylanie poczty za pomoca SMTP,
    b3) Zapamietywanie odczytanych juz e-mail,
    b4) Sprawdzanie spam,
    itp...

    Przez to rozumiem czesci funckjonalnosci.

  • 5. Data: 2009-01-15 10:22:08
    Od: tsharny <t...@w...pl>

    Megas pisze:
> [...]
    > b4) Sprawdzanie spam,
    > itp...
    >
    > Przez to rozumiem czesci funckjonalnosci.

    Może najpierw pokaż co masz zrobione w Use Case'ach. Wyjściem do dalszej
    pracy jest poprawne zaprojektowanie przypadków użycia wraz ze
    scenariuszem każdego jus kejsa. Następnie na tej podstawie jak to
    nazwałeś modelujesz funkcjonalność systemu.
    Dobrym podejściem jest rozdzielenie logiki i dynamiki systemu. Na logikę
    systemu będą się składać diagramy klas, obiektów, struktur połączonych,
    pakietów - logika dokumentuje całą statykę systemu. Na dynamikę systemu
    składać się będą diagramy interakcji, czynności, maszyny stanowej,
    struktur połączonych, pakietów - dynamika wskazuje, w jaki sposób jest
    realizowane zachowanie instancji klasyfikatorów w systemie.
    To jakich diagramów użyjesz w swoim modelu zależy tylko od Ciebie.
    Na początek radziłbym Ci przeczytać jakąś książkę nt. UML.

    pozdrawiam
    tsharny

  • 6. Data: 2009-01-15 19:30:42
    Od: "Megas" <k...@o...eu>

> [...]
    > To jakich diagramów użyjesz w swoim modelu zależy tylko od Ciebie.
    > Na początek radziłbym Ci przeczytać jakąś książkę nt. UML.

    Zastanawiam sie jak diagram klas ma sie do bezposredniego przelozenia w
    kodzie obiektowym. Czy kazda klasa na diagramie klas ma swoj odpowiednik w
    kodzie w postaci klasy? Czy moge rozumiec klase jako ogolna koncepcje
    funckjonalnosci (np. PolaczenieSieciowe), która bedzie pozniej rozbijana na
    zbior wielu klas?

    /Marcin

  • 7. Data: 2009-01-15 21:29:38
    Od: tsharny <t...@w...pl>

    Megas pisze:
    > Zastanawiam sie jak diagram klas ma sie do bezposredniego przelozenia w
    > kodzie obiektowym. Czy kazda klasa na diagramie klas ma swoj odpowiednik w
    > kodzie w postaci klasy?
    Po to się robi projekt, aby na jego podstawie poprawnie odwzorować
    budowę oraz działanie projektowanego systemu. Możesz do tego celu
    korzystać z różnych narzędzi, od Word'a aż po narzędzia CASE, które na
    podstawie utworzonych diagramów pozwolą na wygenerowanie kodu programu.
    Zaletą narzędzi CASE jest korzystanie z inżynierii zwrotnej czyli
    generowanie diagramów na podstawie kodu źródłowego.
    Odpowiadając na twoje pytanie - tak, każda klasa na diagramie powinna
    mieć swój odpowiednik w kodzie programu. Po co projektować jakąś klasę
    jeśli nie masz zamiaru jej wykorzystać w programie?

    >Czy moge rozumiec klase jako ogolna koncepcje
    > funckjonalnosci (np. PolaczenieSieciowe), która bedzie pozniej rozbijana na
    > zbior wielu klas?
    Możesz rozwinąć swoją myśl?

    Pokaż przykładowy diagram przypadków użycia jaki zrobiłeś oraz diagram
    klas. Będzie łatwiej.

    pozdrawiam
    tsharny

  • 8. Data: 2009-01-15 21:48:17
    Od: "Megas" <k...@o...eu>

> [...]
    > Możesz rozwinąć swoją myśl?
    >
    > Pokaż przykładowy diagram przypadków użycia jaki zrobiłeś oraz diagram

    Nie mam jeszcze diagramu klas, gdyz nie dokonca wiem jak go zrobic :(.
    Mam system służący do zarządzania czasem pracy + urlopy ludzi pracujacych w
    firmie. Jednym z przypadków uzycia bedzie mozliwosc 'Wypisanie przez
    pracowanika urlopu'. Przypadek ten bedzie skladal sie z krokow:
    1. Zalogowanie sie do systemu,
    2. Sprawdzenie dostepnych wolnych dni od pracy,
    3. Wyslanie prosby o urlop do kierownika.
    4. Otrzymanie akceptacji urlopu.
    5. Zapisanie w bazie danych urlopu.

    By wykonac ten przypadek uzycia system bedzie musial posiadac
    funckcjonalnosc:
    1) Wysylanie i odbieranie danych przez siec,
    2) Komunikacja z baza danych MySQL,
    3) GUI,

    Jak taka funkcjonalnosc zaprezentowac za pomoca diagramu klas? Stworzyc trzy
    klasy z nazwami odpowiadajacymi tym funkcjonalnosciom? Nie wiem jak sie do
    tego zabrac...

    Prosze o pomoca.
    /Marcin

  • 9. Data: 2009-01-15 22:46:34
    Od: tsharny <t...@w...pl>

    Megas pisze:
> [...]
    > 1. Zalogowanie sie do systemu,
    > 2. Sprawdzenie dostepnych wolnych dni od pracy,
    > 3. Wyslanie prosby o urlop do kierownika.

    Coś mi się wydaje, że nie do końca rozumiesz znaczenie diagramów
    przypadków użycia.
    Diagram przypadków użycia to graficzne przedstawienie przypadków użycia,
    aktorów oraz związku miedzy nimi, występujących w danej dziedzinie
    przedmiotowej.
    Pokaż swój diagram przypadków użycia, a będę mógł napisać gdzie
    popełniłeś błąd przy jego tworzeniu. Ogólnie rzecz biorąc DPU to
    przedstawienie wymagań systemu, natomiast nie pokazują jak technicznie
    wykonywane są te wymagania - tym się zajmuje dynamika systemu.

    Napisałeś o przypadku użycia 'Wypisanie przez pracownika urlopu', który
    posiada 5 kroków - co miałeś na myśli pisząc kroki? Jest to pseudo
    scenariusz przypadku użycia? Bądź ten przypadek użycia składa się z 5
    innych jus kejsów?

    Nie mam zamiaru podawać Ci gotowego rozwiązania, ale jak pokażesz swój
    diagramu przypadków użycia to chętnie Ci pomogę w poprawieniu go - bo z
    tego co przeczytałem to trochę się zagmatwałeś.

> [...]
    >
    > Jak taka funkcjonalnosc zaprezentowac za pomoca diagramu klas? Stworzyc trzy
    > klasy z nazwami odpowiadajacymi tym funkcjonalnosciom?

    Słyszałeś coś o programowaniu zorientowanym obiektowo? Pisałeś już
    jakieś programy z wykorzystaniem OOP?

    >Nie wiem jak sie do
    > tego zabrac...

    Hmmm... może od przeczytania jakiejś książki o UML.

    pozdrawiam
    tsharny

  • 10. Data: 2009-01-16 12:12:47
    Od: "Wiktor Zychla" <u...@n...com.eu>

> [...]
    >
    > Jak taka funkcjonalnosc zaprezentowac za pomoca diagramu klas? Stworzyc
    > trzy klasy z nazwami odpowiadajacymi tym funkcjonalnosciom? Nie wiem jak

    rozpisanie scenariuszy/przypadków użycia nie zaprojektuje Ci samo
    architektury systemu, ani nie zbuduje modelu analitycznego/dziedzinowego,
    może tylko pomóc.

    spróbuj jakoś tak: scenariusz jaki rozpisujesz:

    1. Zalogowanie sie do systemu,
    2. Sprawdzenie dostepnych wolnych dni od pracy,
    3. Wyslanie prosby o urlop do kierownika.
    4. Otrzymanie akceptacji urlopu.
    5. Zapisanie w bazie danych urlopu.

    już widać, że model analityczny musi przewidywać jakichś użytkowników, jakiś
    rejestr dni wolnych, jakiś rejestr próść o urlop, coś przechowującego
    akceptacje / nieakceptacje.

    dopiero z takiego przybliżenia analitycznego można bardzo uważnie
    zaprojektować ścisły model dziedzinowy (czyli diagram klas części biznesowej
    aplikacji).

    podsystemów GUI/IO w ogóle bym nie modelował, bo one są zwykle pochodną
    technologii jakiej użyjesz i nie masz na nią zbyt dużego wpływu.

    Wiktor Zychla