    Subject: Re: Warsztaty z elektroniki dla niewidomych w 1979
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Date: Wed, 16 Sep 2020 08:37:50 +0200

    On 16.09.2020 02:04, Pawel "O'Pajak" wrote:

    > W dzisiejszych czasach to oczywiście nierealne, zaraz by się rózne
    > inspekcje dobrały do pracodawcy, ale wtedy raczej ludzie nie byli tak
    > ciotowaci. Dzieciak z kluczem na szyi biegał cały dzień po podwórku,
    > zwisał głową w dół z trzepaka, odpalał petardy własnej roboty i uciekał
    > przed milicją.

    Tak... I to miało swoją cenę. Pokolenie moich rodziców ma całe mnóstwo
    opowieści o dzieciakach puszczonych samopas, które utopiły się w stawku
    za domem, wpadły do studni, straciły ręce eksperymentując z niewybuchem
    pozostałym po wojnie, albo nogi kręcąc się zbyt blisko pracującej w polu
    kosiarki. Sytuacje, o który dzisiaj słyszy się niezwykle rzadko.
    Ja rozumiem, że tamte czasy mogą się komuś podobać, bo i presja
    wywierana na rodzicach była mniejsza. Wtedy można było dziecko wypuścić
    na cały dzień pod opieką tylko trochę starszego rodzeństwa (a wiec
    umówmy się - w praktyce bez żadnej opieki) i zająć się swoimi sprawami.
    Dzisiaj za pozostawienie bez opieki dziecka bodajże poniżej trzynastego
    roku życia grozi odpowiedzialność karna.
    Nie udawajmy jednak, że tamten system nie miał żadnych negatywnych
    aspektów, bo miał ich całkiem sporo.

    > kazałem mu zrobić self-test i po odgłosach wiedziałem, co padło.
    > W tokarce, jeśli to nie jest maszyna do toczenia wałów silników
    > okrętowych, to raczej trudno zrobić sobie krzywdę. W razie czego
    > naciskasz geja i maszyna robi emergency stop.

    Jakoś ciągle nie wyobrażam sobie obsługi power toola zupełnie bez
    posługiwania się wzrokiem. To znaczy jestem w stanie wyobrazić sobie, że
    znajdzie się jeden showmna z drugim, który będzie w stanie zrobić to na
    słuch. Do czasu, aż pewnego razu straci orientację w przestrzeni, źle
    określi położenie dłoni i włoży ją w pracujący element mechanizmu.
    A emergency stop wciśnięty już po poważnym uszkodzeniu dłoni to marne
    pocieszenie...