  • 1. Data: 2023-09-05 20:10:44
    Temat: Wentylator czym zastąpić
    Od: PeJot <s...@n...pl>

    Czołem,

    w ramach tuningu pewnego wzmacniacza audio ( który działa po
    zamontowaniu enkodera, jeszcze raz dzięki za trop ) chciałbym podmienić
    hałasujący wentylator chłodzenia. Nie jest on jakoś mocno upierdliwy,
    ale chciałem poprawić księgowego co to zaprojektował. Wentylator 80 mm
    ma 3 piny, podpisane na płycie (+), (-), *STOP*, pracuje w trybie on/off
    24 Vdc, kręci się ponad 3000 rpm, dając przy okazji ponad 30 dB. Da się
    tam wstawić wentylator 120 mm, ale wybór wolnoobrotowych wiatraków na 24
    V jest żaden. Pasuje mi tu wstawić jakiś model 12 V 800-1200 rpm. Z
    przeróbką napięcia 24 V na 12 V nie problem, tylko co z 3 pinem od
    kontroli obrotów ? Elektronika od sterowania wiatrakiem nie wygląda na
    jakąś zaawansowaną.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 2. Data: 2023-09-05 21:01:23
    Temat: Re: Wentylator czym zastąpić
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:ud7quf$2kho9$1@news.icm.edu.pl>
    user PeJot pisze tak:

> [...]
    > mocno upierdliwy, ale chciałem poprawić księgowego co to
    > zaprojektował. Wentylator 80 mm ma 3 piny, podpisane na płycie

    plus minus i tacho?
    czyli informacja ze się zepsuł.

    > pracuje w trybie on/off 24 Vdc, kręci się ponad
    > 3000 rpm, dając przy okazji ponad 30 dB.

    są z czujnikami temp chyba też. Przerobiłbym na płynne.

    > Da się tam wstawić wentylator 120 mm, ale wybór wolnoobrotowych
    > wiatraków na 24 V jest żaden. Pasuje mi tu wstawić jakiś model 12
    > V 800-1200 rpm.

    > z przeróbką napięcia 24 V na 12 V nie problem

    regulator impulsowy XL4016 z aliexpress

    > tylko co z 3 pinem od kontroli obrotów ? Elektronika od sterowania
    > wiatrakiem nie wygląda na jakąś zaawansowaną.

    tacho to zwarcia tego pinu TACHO do masy wewnątrz wiatraczka
    przez tranzystor klucz. Układ wzmacniacza nie powinien widzieć różnicy
    czy zwierane jest z 24v czy z X woltów.

    --
    Piter

    poczekaj kawalerze! cyganka powróży przyszłość
    waszego czołgu.

  • 3. Data: 2023-09-05 21:15:36
    Od: PeJot <s...@n...pl>

    W dniu 05.09.2023 o 21:01, PiteR pisze:
    > in <news:ud7quf$2kho9$1@news.icm.edu.pl>

    > plus minus i tacho?
    > czyli informacja ze się zepsuł.

    > są z czujnikami temp chyba też. Przerobiłbym na płynne.

    Raczej się nie podejmę, trzeba by oszukać wejście od kontroli obrotów.

    > regulator impulsowy XL4016 z aliexpress

    > tacho to zwarcia tego pinu TACHO do masy wewnątrz wiatraczka
    > przez tranzystor klucz. Układ wzmacniacza nie powinien widzieć różnicy
    > czy zwierane jest z 24v czy z X woltów.

    Dogrzebałem się jakiegoś schematu i wygląda na to że wiatrak jest
    sterowany nie 24 V tylko +/-12 V, jak w takim układzie pracuje hallotron
    we wiatraku ?

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 4. Data: 2023-09-05 21:29:09
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:ud7uo2$2kneq$1@news.icm.edu.pl>
    user PeJot pisze tak:

    > Raczej się nie podejmę, trzeba by oszukać wejście od kontroli
    > obrotów.

    Mam na myśli, że czujnik przykręcasz do radiatora wzmacniacza.
    Czy tam czegoś co ma być chronione od temp.

    > Dogrzebałem się jakiegoś schematu i wygląda na to że wiatrak jest
    > sterowany nie 24 V tylko +/-12 V, jak w takim układzie pracuje
    > hallotron we wiatraku ?

    w pracy montuję milion różnych wiatraczków rocnie i wątpię, że masz tam
    specjalne wykonanie wiatraczka do tego wzmacniacza.

    wersja 3 pin, obroty regulowane są napięciem na + przez urządzenie
    tacho to rezystor podciągający od plusa zwierany kluczem
    tranzystorowym do masy. Czyli fala prostokątna "niższa" lub "wyższa"

    Ile tam jest plusa w plusie nie ma znaczenia.
    Liczą się zwarcia do masy.

    https://electronics.stackexchange.com/questions/6961
    3/how-to-read-rpm-from-3-wire-fan-pic18f4550

  • 5. Data: 2023-09-05 21:46:01
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 5.09.2023 21:29, PiteR wrote:

    > w pracy montuję milion różnych wiatraczków rocnie i wątpię, że masz tam
    > specjalne wykonanie wiatraczka do tego wzmacniacza.
    >
    > wersja 3 pin,
    [...]

    A wersja 4 pin?
    Ostatnio musiałem wymienić takie w DELL-u i kupiłem 4-ro przewodowe
    jakie były w TME o tych rozmiarach i..,
    Wentylatory kręcą się, komp błędu nie zgłasza ale przegrzewa się.
    Te nowe nie wchodzą na takie obroty jak stare przy wysokiej
    temperaturze, a najwyraźniej mogą, bo przy starcie komputera przez
    chwilę dmuchają mocno. Dell ma jakieś swoje specyficzne sterowanie?

    --
    Mirek.

  • 6. Data: 2023-09-05 22:03:16
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 5 września 2023 o 21:29:35 UTC+2 PiteR napisał(a):
    > w pracy montuję milion różnych wiatraczków rocnie i wątpię, że masz tam
    > specjalne wykonanie wiatraczka do tego wzmacniacza.

    O niedowiarku.
    W TV Szajsunga z wystawki - bo burczał,
    okazało się, że wentylator - był taki model,
    który na 3 pinie nie miał prostokąta, tylko
    napięcie odwrotnie proporcjonalne do obrotów.
    I jak się zdjęło wentylator to się nie dało
    oglądać, bo ciągle wyświetlał wielki
    napis o errorze wiatraczka.
    Na szczęście zwarcie trzeciego pinu
    do masy pomogło i mam TV 40" full-hd
    (choć reakcja kolegi:
    "Rany ale masz stary telewizor!" trochę
    mówi np. o wielkości ramki).

  • 7. Data: 2023-09-06 00:32:23
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:dd3e4f52-5a8a-4c87-8dbf-fc97b2a7d321n@googlegr
    oups.com>
    user Dawid Rutkowski pisze tak:

    > O niedowiarku.

    tym szybciej, zlikwidować wiatraczek wyrodek

> [...]
    > który na 3 pinie nie miał prostokąta, tylko
    > napięcie odwrotnie proporcjonalne do obrotów.
    > I jak się zdjęło wentylator to się nie dało

    współczuję

    > Na szczęście zwarcie trzeciego pinu
    > do masy pomogło i mam TV 40" full-hd
    > (choć reakcja kolegi:
    > "Rany ale masz stary telewizor!" trochę
    > mówi np. o wielkości ramki).

    jak okulary Elvisa

    --
    Piter

  • 8. Data: 2023-09-06 01:02:59
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:ud80ai$bvm$2$Mirek@news.chmurka.net>
    user Mirek pisze tak:

    > A wersja 4 pin?

    czwarty pin to sterowanie PWM

    > Ostatnio musiałem wymienić takie w DELL-u i kupiłem 4-ro przewodowe
    > jakie były w TME o tych rozmiarach i..,

    są różne wartości rpm dla 100% PWM np 1000, 1350, 1800 rpm
    pytanie jakie kupiłeś?

    te śmigła w kształcie ślimaka są o stałym ciśnieniu do dmuchania
    z bliska na radiatory. A te rzadkie łopatki do przewiewów obudowy.

    > Wentylatory kręcą się, komp błędu nie zgłasza ale przegrzewa się.

    to się jeszcze na szczescie wpasowały w okno bez błędu.

    > Te nowe nie wchodzą na takie obroty jak stare przy wysokiej
    > temperaturze, a najwyraźniej mogą, bo przy starcie komputera przez
    > chwilę dmuchają mocno. Dell ma jakieś swoje specyficzne sterowanie?

    mój dell vostro 270 np ma CPU od 0 do 3125rpm. Wstawię nowy pwm 1800rpm
    i nigdy nie osiągnie 100% starego 3125rpm.

    Sam widzisz full of zasadzkas. Kiedy używam mocno Handbrake wymuszam
    3125rpm zewnetrznym programem hw info i mam 70'C max.

    delle maja diagnostykę i kalibrację przy starcie (F5 chyba)
    tam jest test wentylatorów.

    tobie chyba pozostaje wymuszenie innej krzywej sterowania obrotów
    jakimś zewnętrznym programem pracujacym w tle kiedy CPU mocno
    obciążony.

  • 9. Data: 2023-09-06 11:37:07
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 6 września 2023 o 00:32:49 UTC+2 PiteR napisał(a):
    > in <news:dd3e4f52-5a8a-4c87...@googlegroups.com>

    > tym szybciej, zlikwidować wiatraczek wyrodek

    Nie wyrodek a arystokrata, nówka część zamienna 180zł.
    Do taki jeszcze rzeźba nowoczesna potrzebna, bo "żeby było płasko" (co i tak im nie
    wyszło)
    ten wiatraczek ma chłodzić radiator, który nie jest umieszczony "klasycznie" pod nim,
    tylko obok niego.
    Hmm, a może by tak zacząć produkcję i sprzedawać "zamienniki" za 50zł?

    > współczuję

    No już sądziłem, że nie będę miał telewizora, ale wystarczyło jedno zwarcie i jak
    nowy :)

    > jak okulary Elvisa

    Albo pinokia z ostatnich memów.
    Trza potrzymać, może jeszcze kiedyś - oczywiście działający - będzie miał jakąś
    wartość.
    Np. warto spojrzeć, po ile chodzą Apple I.

    A propos - coś tak ostatnio mi mignęło, że mimo nadchodzących wyborów multiplex
    telewizji reżimowej
    w końcu przestał być nadawany w DVB-T - prawdaż to?
    Więc taki telewizor dodatkowo zyskuje na wartości, bo listonosz nie podkabluje na
    abonament ;>

  • 10. Data: 2023-09-06 13:02:05
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    W dniu 06.09.2023 o 01:02, PiteR pisze:
> [...]
    >
    > tobie chyba pozostaje wymuszenie innej krzywej sterowania obrotów
    > jakimś zewnętrznym programem pracujacym w tle kiedy CPU mocno

    Jak wentylator jest za mało wydajny tzn np 1000 RPM zamiast 3200
    to zmiana krzywej nic nie da bo przy 100% i tak będzie za mało...

    --
    pzdr, j.r.