  • 11. Data: 2023-09-06 15:39:23
    Temat: Re: Wentylator czym zastąpić
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:ud9m08$lgp$1$jacekrut@news.chmurka.net>
    user Rutkowski, Jacek pisze tak:

    > Jak wentylator jest za mało wydajny tzn np 1000 RPM zamiast 3200
    > to zmiana krzywej nic nie da bo przy 100% i tak będzie za mało...

    nocusz

    --
    Piter

    poczekaj kawalerze! cyganka powróży przyszłość
    waszego czołgu.

  • 12. Data: 2023-09-06 16:04:36
    Od: PeJot <s...@n...pl>

    W dniu 05.09.2023 o 21:29, PiteR pisze:
    > in <news:ud7uo2$2kneq$1@news.icm.edu.pl>

    > Mam na myśli, że czujnik przykręcasz do radiatora wzmacniacza.
    > Czy tam czegoś co ma być chronione od temp.

    Nie wiem czy to ma sens, oryginalny wentylator włącza się na pełne 24 V
    dopiero przy większej mocy. Przy normalnym odsłuchu wentylator nie kręci
    się w ogóle, nie ma zbędnego przepompowywania kurzu przez urządzenie.

    > w pracy montuję milion różnych wiatraczków rocnie i wątpię, że masz tam
    > specjalne wykonanie wiatraczka do tego wzmacniacza.
    >
    > wersja 3 pin, obroty regulowane są napięciem na + przez urządzenie
    > tacho to rezystor podciągający od plusa zwierany kluczem
    > tranzystorowym do masy. Czyli fala prostokątna "niższa" lub "wyższa"
    >
    > Ile tam jest plusa w plusie nie ma znaczenia.
    > Liczą się zwarcia do masy.
    >
    > https://electronics.stackexchange.com/questions/6961
    3/how-to-read-rpm-from-3-wire-fan-pic18f4550

    OK, to trochę wyjaśnia. W takim układzie, jeżeli mam zasilanie +/-12 V,
    to -12 V należy traktować jako masę.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 13. Data: 2023-09-06 18:08:59
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 6.09.2023 13:02, Rutkowski, Jacek wrote:

> [...]

    To się kupy nie trzyma, bo mój tak jak pisałem rozpędza się przy starcie
    dużo szybciej niż kręci go przegrzewający się Dell.
    Czyli albo Dell nie daje PWM 100% bo nie, albo wentylator może kręcić
    się szybciej (bez sygnału?) a PWM 100% dusi go do 30% mocy (no głupie).

    --
    Mirek.

  • 14. Data: 2023-09-06 21:36:24
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:uda7vi$tbm$1$Mirek@news.chmurka.net>
    user Mirek pisze tak:

> [...]
    > Czyli albo Dell nie daje PWM 100% bo nie, albo wentylator może
    > kręcić się szybciej (bez sygnału?) a PWM 100% dusi go do 30% mocy

    zawsze możesz podać wiatraczkowi 12v z zasilacza

    no i nie napisałeś jaki kupiłeś?
    jeśli kupiłeś 1800 rpm to czy poleci więcej?

  • 15. Data: 2023-09-07 19:52:06
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 6.09.2023 21:36, PiteR wrote:

    > no i nie napisałeś jaki kupiłeś?
    San Ace 80 9GA0812P6G00

    Już nie ważne - wydłubałem z podobnego Dell-a ze spaloną płytą i
    wsadziłem do tamtego.

    Jest inny problem - karta grafiki skaluje obraz na hdmi i ni cholery nie
    pasuje w piksele - czy oni to robią specjalnie?
    Co za debil wymyślił to skalowanie i do czego to niby ma służyć?
    To jest Ati Radeon i TV Samsung 32calowy 1920x1080 i nie da się uzyskać
    natywnego obrazu - albo jest powiększony i obcina albo zmniejszony i
    czarna ramka. Ze trzeba zmienić nazwę wejścia w tv na "PC" to już wiem -
    w tym wypadku nie działa.

    --
    Mirek.

  • 16. Data: 2023-09-07 20:48:31
    Od: PeJot <s...@n...pl>

    W dniu 07.09.2023 o 19:52, Mirek pisze:

> [...]
    > natywnego obrazu - albo jest powiększony i obcina albo zmniejszony i
    > czarna ramka. Ze trzeba zmienić nazwę wejścia w tv na "PC" to już wiem -

    Poszukaj w tv opcji overscan.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 17. Data: 2023-09-07 20:54:11
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:udd2cs$fo1$1$Mirek@news.chmurka.net>
    user Mirek pisze tak:

    > San Ace 80 9GA0812P6G00
    >
    > Już nie ważne - wydłubałem z podobnego Dell-a ze spaloną płytą i
    > wsadziłem do tamtego.

    max obroty 5850 rpm PWM Frequency:25kHz
    to płyta niewysterowała go poprawnie

    https://ibb.co/SNGXNp8

    > Jest inny problem - karta grafiki skaluje obraz na hdmi i ni
    > cholery nie pasuje w piksele - czy oni to robią specjalnie?
    > Co za debil wymyślił to skalowanie i do czego to niby ma służyć?

    bo ludzie mają różne zdupy wyświetlacze, oparte o wielbłąda
    w czasie oglądania i żeby mogli dopasować obraz.

    overscan to zdupy pomysł z ery kineskopów żeby user nie wkurzał się
    na czarne pasy przy brzegach.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Overscan

    > To jest Ati Radeon i TV Samsung 32calowy 1920x1080

    Nie rób nam zagadek. Jaki typ model. Wklej kod.

    > i nie da się uzyskać natywnego obrazu - albo jest powiększony i
    > obcina albo zmniejszony i czarna ramka. Ze trzeba zmienić nazwę
    > wejścia w tv na "PC" to już wiem - w tym wypadku nie działa.

    nawet w moim Samsungu z roku 2009r da się ale tylko na jednym wejściu
    HDMI 1. Musisz powalczyć, pot i łzy.

    na tv Samsung z 2020r i Samsung z 2022r na wszyskich wejściach HDMI
    po wybraniu nazwy PC jakie chcesz rozdzielczości

    https://ibb.co/k1ZKTFG

  • 18. Data: 2023-09-07 21:38:04
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 7.09.2023 20:54, PiteR wrote:

    > bo ludzie mają różne zdupy wyświetlacze, oparte o wielbłąda
    > w czasie oglądania i żeby mogli dopasować obraz.

    Jacy ludzie? Znasz ich?

    > Nie rób nam zagadek. Jaki typ model. Wklej kod.

    Nie wiem teraz. To jest u klienta - jak będę następnym razem to odpiszę.

    > nawet w moim Samsungu z roku 2009r da się ale tylko na jednym wejściu
    > HDMI 1. Musisz powalczyć, pot i łzy.

    No ja zmieniałem wejścia, kabel, ustawiałem nazwę na "PC".
    Podłączyłem nawet po DVI/hdmi - za każdym razem to samo.

    Po podłączeniu nie ustawia się na Full HD tylko na mniejszą, po
    przełączeniu na 1920 obraz jest absurdalnie powiększony, dopiero po
    odpaleniu jakiegoś Radeon tool jest suwak ze skalowaniem, ale nie da się
    trafić tak jak trzeba bo jest przeskok pomiędzy rozciągniętym poza
    brzegi a pomniejszonym z czarnymi ramkami. Procenty na suwaku są od
    czapy - pełny ekran nie jest nawet w pobliżu 100%
    Chyba na kółku informatycznym to robili.

    --
    Mirek.

  • 19. Data: 2023-09-08 00:34:54
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:udd8jh$fo1$2$Mirek@news.chmurka.net>
    user Mirek pisze tak:

    > Jacy ludzie? Znasz ich?

    ta pracuje z Hindusami

    > Nie wiem teraz. To jest u klienta - jak będę następnym razem to
    > odpiszę.

    a u klienta to już nie odpisuj :)

  • 20. Data: 2023-09-08 19:54:03
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 8.09.2023 00:34, PiteR wrote:

    > ta pracuje z Hindusami

    Hindusi tego potrzebują? Wszyscy?
    Ja po prostu chcę porozmawiać z kimś komu to jest potrzebne i zrozumieć
    po co to jest zrobione.

    > a u klienta to już nie odpisuj :)

    Ale czemu nie?
    Ja chcę mu to ustawić - sprawa honorowa.
    W tej chwili ma ustawioną niższą rozdzielczość i pewnie nic by z tego
    nie wiedział.

    --
    Mirek.