  • 21. Data: 2017-08-27 21:54:02
    Temat: Re: Wiertarka do twardej stali
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 27.08.2017 14:30, Adam wrote:

    > Może nie silnik, a łożyska słychać?

    Nie łożyska.
    Nie słyszałeś nigdy jak wyje obciążony albo startujący silnik indukcyjny?
    https://youtu.be/Ginf6yUCGNo?t=51m35s
    No to tamten tak wyje cały czas obciążony czy nie.

    --
    Mirek.

  • 22. Data: 2017-08-27 22:03:19
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-08-27 o 21:54, Mirek pisze:

    > Nie łożyska.
    > Nie słyszałeś nigdy jak wyje obciążony albo startujący silnik indukcyjny?
    > https://youtu.be/Ginf6yUCGNo?t=51m35s
    > No to tamten tak wyje cały czas obciążony czy nie.

    Wyje? Gdzie? Przyjemny odgłos pracy. :-)
    Ten wyje
    https://www.youtube.com/watch?v=bRCDzJskrl4

    Robert

  • 23. Data: 2017-08-27 22:05:56
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 27.08.2017 13:28, ToMasz wrote:

    > tak. ale jak chcesz zrobić parę otworów, to użyj, pożycz wiertarkę do
    > robienia otworów w ścianie, ale z możliwością wyłączenia udaru. one
    > wolno się kręcą i mają dużo większy moment obrotowy. Większość z nich ma
    > "przelotkę" sds na zwykły uchwyt wiertła.

    Czy ja wiem... właśnie dobre młotkowiertarki mają mały moment obrotowy
    (sprzęgło) - wiertło w sumie obraca się tylko po to, żeby odprowadzać
    zwierciny.
    Mieliśmy taką z wymiennym uchwytem (Metabo), ale z kolei ona do
    wiercenia w żelbecie to się średnio nadawała, bo w razie trafienia na
    drut albo między druty to można było ręce połamać.
    Wiertłem o niewielkiej średnicy można było wiercić - najwyżej spiek
    ukręciło.

    --
    Mirek.

  • 24. Data: 2017-08-28 08:57:45
    Od: Pcimol <...@...com>

    On 2017-08-27 19:56, Janusz wrote:

    > Ja takie rzeczy robię wkrętarką na 230V, ma mniejsze obroty i nie pali
    > wierteł,
    > na dodatek ma regulację obrotów, na aledrogo już za 50-70zł można
    > sensowną kupić.

    Dzięki, poszukam. I tak myślałem wkrętarkę kupić do kręcenia wkrętami.

    A najtańsze wiertarki kolumnowe mają min. ~600 RPM. Dopiero nieco
    droższe (~700PLN) mają full wypas z obrotami.

  • 25. Data: 2017-08-28 08:58:58
    Od: Pcimol <...@...com>

    On 2017-08-27 10:50, Akarm wrote:

    > I jak doszedłeś do wniosku, że najlepiej o obróbce skrawaniem dyskutuje
    > się z fachowcami od elektroniki?

    Czytając przez kilka lat tą grupę. Tak doszedłem.

  • 26. Data: 2017-08-28 09:06:19
    Od: Pcimol <...@...com>

    On 2017-08-27 13:28, ToMasz wrote:

> [...]
    > wolno się kręcą i mają dużo większy moment obrotowy. Większość z nich ma
    > "przelotkę" sds na zwykły uchwyt wiertła.

    Mam młotowiertarkę z przelotką SDS -> zwykłe. Niestety nijak jej nie
    włożę w stojak, a wiercenie z ręki o kant kuli można sobie otłuc.

    Chociaż jeszcze wiecozrem sprawdzę czy na pewno się nie da - teraz mi
    się tak zdaje, bo ona duża jest. Gdyby się jednak udało, spróbuję.

  • 27. Data: 2017-08-28 09:18:34
    Od: Pcimol <...@...com>

    On 2017-08-27 19:46, Zenek Kapelinder wrote:
    > Pracowalem za prl w fabryce w ktorej 95% detali bylo robionych ze stali
    kwasoodpornej 0H18N9, czyli tej najpopularniejszej. Wiercili wiertlami z HSS.
    Wiercili, rozwiercali, gwintowali typowymi narzedziami z HSS i NC. Zakres srednic od
    2,5 do 12,5. Gwinty od M3 do M12. Na kwasowce i na nierdzewce narzedzie nie moze sie
    poslizgnac to zaczyna sie grzanie. Jak kwasowka rozgrzeje sie do wysokiej temperatury
    to sie utwardza. Nie jest to hartowanie bo w stali kwasoodpornej wegla za malo. Jakis
    inny mechanizm utwardzania sie robi. Twardosc takiej przegrzanej stali kwasoodpornej
    bliska jest twardosci typowego wiertla z HSS. Ale jak narzedzie skrawa to prawie cale
    cieplo jest odprowadzone z wiorem.ktos kto ma kontakt z tokarka to zauwazyl ze przy
    toczeniu od materialu odchodzi wior o kolorze materialu a fioletowy robi sie kilka
    centymetrow robi sie za nozem. Jak noz nie jest ostry to wior potrafi swiecic czyli
    ma powyzej 600°C.

    Zgadza się. Jak wiertło chwyci, idzie ładny wiór, a wiertło wchodzi jak
    w masło. Jak się pośliźnie, to lipa jest, tylko piszczy i za moment dym
    leci z oleju. Może jednak kobaltowe wiertło ma większą dopuszczalną
    prędkośc skrawania. Kupię pare sztuk 7, 8, 9 - docelowo otwory mają być
    9mm. Jeśli nie pójdzie, załatwię materiał ze zwykłej stali. Nierdzewkę
    mam bardziej przez pomyłkę wynikającą z braku wiedzy, niż przez
    techniczną potrzebę. W zwykłej stali Celma wierci otwory 10mm bez
    większego problemu.

  • 28. Data: 2017-08-28 12:49:11
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-08-28 o 08:57, Pcimol pisze:

    > Dzięki, poszukam. I tak myślałem wkrętarkę kupić do kręcenia wkrętami.
    >
    > A najtańsze wiertarki kolumnowe mają min. ~600 RPM. Dopiero nieco
    > droższe (~700PLN) mają full wypas z obrotami.

    Wg mnie się nie opłaca, lepsza jest wkrętarka na 230V, bardziej uniwersalna
    i sporo tańsza, ja już drugą taką zajeżdżam, cały dom pierwszą zrobiłem
    i gdyby nie rozwaliła się od upadku to nadal by służyła.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 29. Data: 2017-08-28 15:27:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >kilka centymetrow robi sie za nozem.
    >Jak noz nie jest ostry to wior potrafi swiecic czyli ma powyzej

    Cieplo moze i z wiorem odprowadzane, ale jak wior ma 600C, to mysle ze
    i noz ma 600 C.
    Tylko wspolczesne noze to chyba z weglikow, to pewnie im 600 C
    niestraszne.

    J.

  • 30. Data: 2017-08-28 15:35:48
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    To ze wior odprowadza wiekszosc ciepla to uznana, zmierzona itp informacja. Nie
    podlega ona zadnej dyskusji.