    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Subject: Re: Wykrakaliśmy?
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Sat, 14 Dec 2013 00:44:38 +0100

    Dnia Fri, 13 Dec 2013 21:38:38 +0000 (UTC), Tomasz Stiller napisał(a):

    > Przecież nie mówię o kompleksowym badniu, tylko o eliminacji najbardziej
    > ewidętnych przypadków

    Do likwidowania ewidentnych przypadków, wystarczyłoby dać uprawnienia
    policji do kierowania na badania.
    Oczywiście pod warunkiem że stworzy się system w miarę nieuciążliwy i, w
    razie pozytywnego wyniku badania, możliwie bezkosztowy dla kierowcy.

    > Miałem na myśli absolutne podstawy typu proste badanie wzroku, słuchu,
    > możliwości ruchowych. Do tego nie trzeba ani specjalistycznego sprzętu,
    > ani olbrzymich ilości czasu.

    Proste badanie będzie mało precyzyjne i nie zadziała.

    Badanie musi być takie, żeby grupa osób którym odbierze się PJ
    charakteryzowała się wyjątkowo wysoką szkodowością w ruchu drogowym.

    Zapewne są takie osoby - jakieś niewykryte tętniaki itp. Ale żeby ich
    wyszukać przesiewowo, badanie musiałoby być bardzo dokładne i drogie.

    Lecąc jakimś prostym testem sprawności czy zdrowia, okaże się że odbiera
    się uprawnienia grupie o zupełnie przeciętnej szkodowości, albo i nawet
    grupie mniej szkodowej od średniej.

    > Pisałem o tym już wcześniej. Eliminacja z dróg osób, które z przyczyn
    > zdrowodnych stanowią zagrożenie dla siebie lub innych uczestników ruchu.

    Twierdzisz, że ilość osób posiadających obecnie bezterminowe prawo jazdy,
    powodujących wypadki drogowe będące skutkiem ich stanu zdrowia to jakaś
    duża część wszystkich sprawców wypadków?

    I jak dużą część z tej części uda się odsiać badaniem które proponujesz?

    Czyli w ostateczności ile będzie globalnie kosztować jedna potencjalnie
    uratowana osoba?
    I czy na pewno nie da się na innym polu ratować więcej osób za takie
    pieniądze?

    > No wybacz, ale rozmawiając w ten sposób za chwilę dojdziemy do wniosku,
    > że wszystko jest bez sensu. Co wg. Ciebie jest bez sensu? Sposób
    > prowadzenia tych badań, czy ich zasadność?

    Brak skuteczności przekreśla sens.
    Popatrz co jeździ po drogach, chociażby jak samochody mają ustawione
    reflektory.