    Newsgroups: pl.comp.pecet
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: anatomia padania ssd
    Date: Sat, 12 Nov 2022 00:43:48 GMT

    On 2022-11-11, ptoki (ptoki) <s...@g...com> wrote:

    > fstrim dziala dziwnie. Kiedys pisalem se z autorem i jego tlumaczenie
    > co i jak bylo tak metne ze odpuscilem konwersacje.
    >
    > Mialem wtedy do niego pytanie jakim cudem fstrim puszczony raz
    > zwalnia 56GB, puszony natychmiast drugi raz zwalnia 0 bajtow, kolejne
    > puszczenie i znowu 0 bajtow i na kolejnym zwolnione 0.8GB podczas gdy
    > iostat pokaywal ledwo 20MB zapisane.

    Gdzieś się coś nie kaszuje i uwalnia z dużym opóźnieniem? W sensie, że
    iostat o bieżących operacjach a gdzieś siedzi w jakimś buforze 0.8GB i
    dopiero po dłuższym czasie zostaje fizycznie zapisane?

    > Mialem dyska na ktorym fstrim chodzil caly czas i po paru latach
    > wydajnosc jego spadla do jakichs smiesznych wartosci na poziomie
    > 50MB/sek. Pokasowalem wszystko z niego, puscilem fstrima i wydajnosc
    > byla nadal do dupy. Testowalem zwyklym gnomowym disks-em. Tam ladnie
    > widac jaka czesc dysku ma jaka wydajnosc.
    >
    > No i stwierdzilem jak gary oldman w 5elemencie: trza samemu zeby
    > dobrze bylo i puscilem ten baszowy skrypt z dolu tego posta
    > https://superuser.com/questions/308251/how-to-trim-d
    iscard-a-whole-ssd-partition-on-linux
    > Albo podobny. Puscilem to na dysku, skonczylo sie w pare chwil. A
    > potem puszczalem benchmarka z disks i na bierzaco widzialem jak sie
    > wydajnosc podnosi na tych obszarach gdzie jest konkretnie trim
    > robiony. Literalnie widzialem jak wydajnosc skacze z tych 50-60MB/sek
    > do 250 podczas paru rund benchmarkowania.

    Dzięki, pomęcze biedaka jak go już wymienie.

    > Tak, to dosyc podobny scenariusz jaki mi sie w glowie poukladal. Jak
    > mozesz to pusc se blkdiscardy albo te hdparmy i zobacz jaka ma
    > wydajnosc odczytow. Jak ma bardzo nierowna to znaczy ze trim pokpil
    > temat. Jak caly ma rowno szybkie odczyty to nie jest zle (ale nie
    > wiem czy dobrze jest)

    Czym można z lini poleceń sprawdzić wydajność odczytów w jakiś rozsądny
    sposób? Czy masz na myśli przeczytanie całego urządzenia np. dd? Bo
    chyba nie to:

    root@agatek:~# hdparm -tT /dev/sda

    /dev/sda:
    Timing cached reads: 2498 MB in 2.00 seconds = 1249.94 MB/sec
    Timing buffered disk reads: 1074 MB in 3.00 seconds = 357.78 MB/sec

    > Jak np. zalozysz partycje pod winda (albo na kompie #1) I zaniesiesz
    > dyska do drugiego kompa albo podepniesz do linuxa i zalozysz partycje
    > od nowa to nie sadze aby linux/windows powiedzial dyskowi ze teraz
    > caly obszar partycji ma byc uznany za pusty. W efekcie mimo nawet
    > dobrze dzialajacego trima dysk sie nie dowie o tym ze spora jego czesc
    > jest nieuzywana i moze robic za wear leveling.

    A ten kontroler to nie powinien być w obrębie ssd i pamiętać takich rzeczy?

> [...]
    > stalego zapisu to nie byle co i nawet na serwerze ktory robi za baze
    > danych tyle zazwyczaj nie ma. Tam cos innego sie musialo dziac. Albo
    > te numerki sa niepoprawne z jakiegos powodu. Albo inaczej: Moze nie
    > masz pod linuxem ustawionego noatime? Wtedy kazdy odczyt powoduje
    > malenki zapis. Bo access time trzeba dodac. Wtedy zapis tych 4 bajtow
    > (czy ile tam ta data zajmie) spowoduje zapis calego bloku na ssd. I
    > jak masz duzo odczytow to moze dojsc do sytuacji gdzie te 4bajty
    > spuchna do 512 czy ile tam sektor na ssd teraz jest. a to jest jakies

    Dzięki, popatrzę, ale obecnie nic się nie dzieje.

    --
    Marcin