-
71. Data: 2015-01-28 00:51:02
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Od: "Pszemol" <P...@P...com>
"Adam" <a...@p...onet.pl> wrote in message
news:ma94ee$51l$1@usenet.news.interia.pl...
> W dniu 2015-01-27 o 19:50, Pszemol pisze:
>> "Adam" <a...@p...onet.pl> wrote in message
>> news:ma815r$sho$1@usenet.news.interia.pl...
>>> Kilka lat temu były opisywane przypadki włamu do aut, właśnie przez
>>> podpięcie się do CAN-u przez lusterko zewnętrzne - metoda szybka i
>>> bezśladowa. Wystarczyło tylko "wydłubać" szkiełko z oczodołu i już
>>> jest dostęp do przewodów.
>>
>> Dostęp do przewodów, ale nie tych co trzeba... niestety.
>> Te opisy to była ściema, prawdopodobnie podsycana
>> przez firmy ubezpieczeniowe żerujące na strachu właścicieli
>> samochodów przed kradzieżą swoich ukochanych auto-pupilków.
>
> Nie wiem, nie siedzę w tych tematach.
> Czyli, pomimo tego, iż lusterkami macha CAN, to dostanie się do wnętrza
> lusterka i podpięcie się pod CAN nic nie da?
> Czy też CAN siedzi wewnątrz pojazdu, macha natomiast lusterkami podając
> już tylko sygnały wykonawcze na silniczki (i grzałkę) w lusterku - a więc
> linii CAN niet w lusterku?
Otóż to. CAN macha procesorem lusterek w drzwiach, umieszczonym
tuż pod ręcznymi manipulatorami lusterek - zwykle zintegrowana ta
sama płytka elektroniczna z otwieraniem/zamykaniem drzwi i okien.
Pamiętaj, że samochody robi się w dziesiątkach milionów sztuk i tam
się oszczędza na wszystkim, nawet na tym że może iść 4 zamiast 6 drutów.
> Przy okazji:
> Czy CAN wychodzi przez wtyczkę do przyczepy?
Ja nie wiem na 100% ale obstawiam że nie.
> Swego czasu jakiś mechanik mówił mi, że tak. Miałem (i mam) duże
> wątpliwości. Abstrahując od dwóch modeli gniazd - mimo wszystko wydaje mi
> się to zbyt ryzykowne, aby wystawiać sygnał na zewnątrz. I to bez
> firewalla ;)
Nie słuchaj co Ci mówi taki czy inny mechanik tylko otwórz sobie
diagram połączeń do swojego samochodu i się dowiesz jak jest naprawdę.
-
72. Data: 2015-01-28 00:53:02
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Od: "Pszemol" <P...@P...com>
"Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> wrote in message
news:Pine.WNT.4.64.1501280000510.1408@quad...
> On Mon, 26 Jan 2015, Pszemol wrote:
>
>> "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> wrote
>>> On Mon, 26 Jan 2015, Pszemol wrote:
>>>
>>>> "re" <r...@r...invalid> wrote
>>>>> Do jakiego systemu ?
>>>>
>>>> Do hosta (komputera pokładowego).
>>>
>>> <zgryźliwość>
>>> Tego w lusterku i tego w klamce/zamku?
>>> </zgryźliwość>
>>
>> W lusterku masz procesor?
>
> A czy ja wiem, co tego konkretnie CANa obsługuje?
> Nie widać przeszkód (żeby mikrokontroler procesorowy), skoro
> sobie życzysz.
> Przeszkodę widać za to w Twoim rozumowaniu:
>
>> Ciekawe... :-)
>
> Nie.
> Ty najwyraźniej uparłeś się nie zajarzyć, że CAN nie jest
> "magistralą centralną" (z procesorem sterującym), lecz
> magistralą wielodostępną - we wszystkich tego słowa znaczeniach
> (jak to niektórzy mawiają, "multihosted").
> *każdy* kto ma dostęp do drutów może wysłać rozkazy!
> Zgodnie ze specyfikacją, dodajmy, ona (magistrala CAN)
> do tego właśnie służy.
Co wcale nie znaczy że procesor będzie siedział W lusterku,
zwłaszcza że lusterek bocznych masz dwa... Procesor będzie
jeden, siedział przy manipulatorze ręcznym lusterek który
obsługuje kierowca i z tego układu będzie wychodziło po
4 kable do dwu silników X i Y w każdym lusterku...
> Z bardziej powszechnych, relatywnie blisko jest SCSI
> (tak, można mieć kilka kart kontrolerów na jednej magistrali,
> w tym podpiętych do kilku różnych komputerów, choć OSy które
> potrafią coś takiego obsłużyć można policzyć na połowie
> palców jednej ręki drwala).
>
> Sterowanie taką magistralą NIE POTRZEBUJE żadnego "procesora
> z logowaniem"!
Zgoda.
-
73. Data: 2015-01-28 08:44:17
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Od: "Ghost" <g...@e...com>
Użytkownik "Pszemol" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:ma98c7$rt7$...@d...me...
>> Sterowanie taką magistralą NIE POTRZEBUJE żadnego "procesora
>> z logowaniem"!
>Zgoda.
Siri pomogło?
-
74. Data: 2015-01-28 09:47:29
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Od: Marek <f...@f...com>
On Tue, 27 Jan 2015 17:51:02 -0600, "Pszemol" <P...@P...com>
wrote:
> Ja nie wiem na 100% ale obstawiam że nie.
CAN występujr gnieździe przyczepy przy samochodach ciężarowych w
gniazdach 24V np. 24V/15-pin (DIN/ISO 12098).
--
Marek
-
75. Data: 2015-01-28 11:01:04
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Pszemol" napisał w wiadomości
>Co wcale nie znaczy że procesor będzie siedział W lusterku,
>zwłaszcza że lusterek bocznych masz dwa... Procesor będzie
>jeden, siedział przy manipulatorze ręcznym lusterek który
>obsługuje kierowca i z tego układu będzie wychodziło po
>4 kable do dwu silników X i Y w każdym lusterku...
Ale po co tam jakis procesor ?
Tylko ze zalozyles najprostszy model sterowania.
A jak jest auto z pamiecia ustawien kierowcy ?
Lusterka z enkoderami ... i juz jest sens procesora w srodku i CAN.
J.
-
76. Data: 2015-01-28 11:57:20
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Od: Adam <a...@p...onet.pl>
W dniu 2015-01-28 o 00:51, Pszemol pisze:
> "Adam" <a...@p...onet.pl> wrote in message
> (...)
>> Swego czasu jakiś mechanik mówił mi, że tak. Miałem (i mam) duże
>> wątpliwości. Abstrahując od dwóch modeli gniazd - mimo wszystko wydaje
>> mi się to zbyt ryzykowne, aby wystawiać sygnał na zewnątrz. I to bez
>> firewalla ;)
>
> Nie słuchaj co Ci mówi taki czy inny mechanik tylko otwórz sobie
> diagram połączeń do swojego samochodu i się dowiesz jak jest naprawdę.
Mechaników rzadko słucham - śmiem twierdzić, że czasami sam już więcej
zapomniałem, niż oni nauczyli się przez całe życie ;)
Natomiast auta z CAN-em nie miałem i na razie wolę nie mieć. Teraz
jeżdżę Pajero II, które ma kilka sterowników, każdy odpowiada za coś
innego (np. tylko szyby, tylko centralny zamek, tylko tempomat, itd) - i
to jest dobre. Są autonomiczne - ewentualne uszkodzenie jednego nie ma
wpływu na resztę. Nawet "automat" obywa się bez elektroniki.
Wcześniej miałem wynalazek p.t. Freelander - tam byle bzdura mogła nawet
spowodować niemożność odpalenia silnika, lub przejście tegoż w tryb
awaryjny.
Natomiast, gdybym miał mieć auto, do którego wkładając hak holowniczy,
musiałbym to kodować w CAN-ie - nie, dziękuję :(
--
Pozdrawiam.
Adam
-
77. Data: 2015-01-28 14:13:02
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Od: "Pszemol" <P...@P...com>
"J.F." <j...@p...onet.pl> wrote in message
news:54c8b363$0$2654$65785112@news.neostrada.pl...
> Użytkownik "Pszemol" napisał w wiadomości
>>Co wcale nie znaczy że procesor będzie siedział W lusterku,
>>zwłaszcza że lusterek bocznych masz dwa... Procesor będzie
>>jeden, siedział przy manipulatorze ręcznym lusterek który
>>obsługuje kierowca i z tego układu będzie wychodziło po
>>4 kable do dwu silników X i Y w każdym lusterku...
>
> Ale po co tam jakis procesor ?
>
> Tylko ze zalozyles najprostszy model sterowania.
> A jak jest auto z pamiecia ustawien kierowcy ?
> Lusterka z enkoderami ... i juz jest sens procesora w srodku i CAN.
Pytasz po co procesor: ano właśnie po to, że łatwiej cyfrowo obrabiać
sygnały i zapamiętywać pozycje lusterek do pamiętania ich
niż analogowo.
-
78. Data: 2015-01-28 14:48:06
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Pszemol" napisał w wiadomości
"J.F." <j...@p...onet.pl> wrote in message
> Użytkownik "Pszemol" napisał w wiadomości
>>>Co wcale nie znaczy że procesor będzie siedział W lusterku,
>>>zwłaszcza że lusterek bocznych masz dwa... Procesor będzie
>>>jeden, siedział przy manipulatorze ręcznym lusterek który
>>>obsługuje kierowca i z tego układu będzie wychodziło po
>>>4 kable do dwu silników X i Y w każdym lusterku...
>
>> Ale po co tam jakis procesor ?
>
>> Tylko ze zalozyles najprostszy model sterowania.
>> A jak jest auto z pamiecia ustawien kierowcy ?
>> Lusterka z enkoderami ... i juz jest sens procesora w srodku i CAN.
>Pytasz po co procesor: ano właśnie po to, że łatwiej cyfrowo obrabiać
>sygnały i zapamiętywać pozycje lusterek do pamiętania ich
>niż analogowo.
Tylko wtedy przydaje sie sprzezenie zwrotne, ilosc kabelkow rosnie, i
zaczynaja miec sens trzy procesory - w lusterkach i w manipulatorze
:-)
J.
-
79. Data: 2015-01-28 16:10:18
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>
J.F. wrote:
> Tylko wtedy przydaje sie sprzezenie zwrotne, ilosc kabelkow rosnie, i
> zaczynaja miec sens trzy procesory - w lusterkach i w manipulatorze :-)
I mniej więcej w tę stronę świat zmierza. :-)
Kiedyś robiłem przetwornicę do LEDów sterowaną cyfrowo. Znacznie
łatwiejsze okazało się włożenie SMPS w CPU niż CPU do SMPS...
Pozdrawiam, Piotr
-
80. Data: 2015-01-29 11:02:26
Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Tue, 27 Jan 2015, Pszemol wrote:
> Co wcale nie znaczy że procesor będzie siedział W lusterku,
Moment.
Po kolei:
> zwłaszcza że lusterek bocznych masz dwa... Procesor będzie
> jeden, siedział przy manipulatorze ręcznym lusterek który
> obsługuje kierowca i z tego układu będzie wychodziło po
> 4 kable do dwu silników X i Y w każdym lusterku...
Primo, Ty piszesz o lusterkach prawym i lewym, tak?
Czyli niby (w późniejszym poście) masz świadomość, że rozwiązania
takie jak CAN stosuje się po to, aby ZMNIEJSZYĆ liczbę
przewodów, a jednocześnie proponujesz wizję konstrukcji,
w której ZWIĘKSZASZ liczbę przewodów sterujących, i to
w krytycznym miejscu, bo nie tylko oblatujących auto
dookoła, ale jeszcze przechodzących przez ruchome części?
Zwracam uwagę, że to co piszesz jest DIAMETRALNIE PRZECIWNE
do przypadku, w którym "końcówka CAN" steruje fizycznym
lusterkiem, szybą, zamkiem i czymś tam jeszcze, ale znajdującymi
się OBOK SIEBIE!
Druga część jest trudniejsza.
Opisz jak sobie to "logowanie" wyobrażasz.
Przypomnę, że mamy do czynienia z "multihosted" magistralą,
na której KAŻDY może nadawać, KAŻDY widzi całą transmisję,
jest wykorzystywana m.in. przy diagnostyce, a mamy przeciwko
sobie włamywacza, który chce wydać "lewy" rozkaz.
Ta magistrala nijak nie jest przystosowana do "blokowania
transmisji", co chcesz zrobić!
Bo mi wychodzi że proponujesz:
- uwalenie możliwości diagnostyki
- bo szyfrowanie trasmisji jest konieczne
- co nijak nie będzie pasowało do idei prostego sterowania magistralą
- kosztem narzutu wyrażonego dwucyfrową liczbą pewnie.
>> Sterowanie taką magistralą NIE POTRZEBUJE żadnego "procesora
>> z logowaniem"!
>
> Zgoda.
No jak chcesz je wymusić?
Kartką "włamywaczu, prosimy najpierw się wlogować, przed wydaniem
rozkazu do lusterka"?
Po czym zidentyfikujesz, że nadaje "uprawniony" sprzęt?
pzdr, Gotfryd


do góry
2035 rok coraz mniej realny? Europa traci tempo w wyścigu o elektromobilność