  • 1. Data: 2012-10-17 12:53:49
    Temat: dobór grzałki do szafy/rozdzielni na zewnątrz
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    Witam,
    muszę na zewnątrz zainstalować małą skrzynką z elektroniką: sterownik,
    stycznik parę bezpieczników. Skrzynka metalowa, IP65, 300x300x200mm.
    Urządzenia, które będą zainstalowane, na pewno nie nagrzeją
    wystarczająco, muszę zainstalować grzałkę. Macie może doświadczenie
    jakiej mocy grzałkę mam kupić? Dzwoniłem do kilku hurtowni i nie
    potrafili mi pomóc.
    Skrzynka nie będzie izolowana, temperatury na zewnątrz, jak to na
    zewnątrz, pewnie do -30stC trzeba by założyć, grzałka w takich warunkach
    powinna nagrzać do temperatury dodatniej, aby elektronika działała.

    Dla upewnienia się.. Grzałkę zamontuje na spodzie szafy, pod
    najwrażliwszym elementem, czyli sterownikiem. Pytanie czy bezpieczniki i
    stycznik może być zamontowany na tej samej wysokości co grzałka, obok
    niej, czy też lepiej żeby były te elementy nad nią? Termostat zamierzam
    umieścić obok najwrażliwszego elementu, ale nie bezpośrednio nad grzałką.

  • 2. Data: 2012-10-17 13:15:04
    Temat: Re: dobór grzałki do szafy/rozdzielni na zewnątrz
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 17 Oct 2012 12:53:49 +0200, Albercik napisał(a):

> [...]
    > niej, czy też lepiej żeby były te elementy nad nią? Termostat zamierzam
    > umieścić obok najwrażliwszego elementu, ale nie bezpośrednio nad grzałką.

    Zasada jest taka: Grzać należy tylko to co wymaga podgrzewania i tylko
    wtedy kiedy temp. spada poniżej minimum. Czyli sterownik powinien być w
    dodatkowej osłonie razem z grzałką i czujnikiem. Ja bym nawet rozważył czy
    nie wbudować grzałki do wewnątrz obudowy sterownika, jeśli jest plastykowa
    to będzie nieźle izolowała od otoczenia. Podgrzewanie wtedy będzie wymagało
    znikomej mocy i wystarczy wtedy np. duży tranzystor robiący za grzałkę z
    termistorem w bazie/bramce. Rzecz nie do popsucia się :) A IMO styczniki i
    bezpieczniki nie wymagaja grzania :)
    --
    Jacek

  • 3. Data: 2012-10-17 13:26:28
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Albercik" <n...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Skrzynka nie będzie izolowana, temperatury na zewnątrz, jak to na
    > zewnątrz, pewnie do -30stC trzeba by założyć, grzałka w takich warunkach
    > powinna nagrzać do temperatury dodatniej, aby elektronika działała.

    Czy to nie powinno być tak, że elektronika tego typu po prostu działa od -30
    w górę.

    Przy projektach prawie z zasady wybieram elementy od -30 (niektóre to już w
    ogóle nie są robione w wersji od 0).
    Jeszcze kwarce to lubią być w standardowej wersji od 0, ale wersje od -30
    (no czasem od -20) da się dostać.
    P.G.

  • 4. Data: 2012-10-17 13:45:46
    Od: Marek Dzwonnik <m...@W...message.pl>

    > Podgrzewanie wtedy będzie wymagało
    > znikomej mocy i wystarczy wtedy np. duży tranzystor robiący za grzałkę z
    > termistorem w bazie/bramce. Rzecz nie do popsucia się :)

    A może wkład grzejny do lusterek samochodowych?
    http://moto.allegro.pl/podgrzewacz-grzalka-lusterka-
    man-daf-volvo-fh-tir-i2645537934.html

    Moc grzewcza rozkłada się na dużą powierzchnię więc żaden punkt grzałki
    nie powinien nagrzewać się zbyt wysoko. Poza tym, ZTCP te grzałeczki
    mają charakterystykę samoograniczającą (nie wiem czy wszystkie). Im
    wyższa temperatura tym niższa moc. Tyle, że wymagają zasilania 12 lub 24V.

    Albo kable grzewcze samoograniczające Raychem-a? Zasilane bezpośrednio
    z sieci i głupcoodporne. Np.
    http://www.elektra.eu/pdf/content/frostop_ulotka.pdf
    http://www.interex.strefa.pl/Cennik_FroStop.pdf

    Metr FroStop-a ułozony wewnątrz sterownika rozwiązałby sprawę.
    Ew. można dołożyć dwustanowy termostat pogodowy - odłączamy grzałkę,
    gdy temperatura otoczenia wzrośnie powyżej 0 st.C.

    Pzdr
    MDz

  • 5. Data: 2012-10-17 14:02:41
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 17.10.2012 13:45, Marek Dzwonnik pisze:

    > A może wkład grzejny do lusterek samochodowych?
    > http://moto.allegro.pl/podgrzewacz-grzalka-lusterka-
    man-daf-volvo-fh-tir-i2645537934.html

    Grzałki do szaf są powszechnie dostępne na rynku, samego sterownika
    modyfikować nie mam zamiaru. Kwestia tylko dobrania odpowiedniej mocy.
    Wiadomo że lepiej za duża niż za mała, ale też nie ma potrzeby dawać
    0,5kW jeżeli 0,05kW wystarczy. Chodzi mi o szacunek, nie siedzę w
    temacie, a muszę taką szafkę na zewnątrz zainstalować.

  • 6. Data: 2012-10-17 14:23:02
    Od: Mario <m...@...pl>

> [...]
    > termistorem w bazie/bramce. Rzecz nie do popsucia się :) A IMO styczniki i

    Jeśli to jest własna płytka elektroniki, to można sobie dać grzałkę na
    płytkę. Jeśli to jest sterownik typu PLC, czyli gotowe urządzenie
    zapinane na szynę, to bez sensu jest go przerabiać i wstawiać coś do
    obudowy. W dodatku może to zmienić obieg powietrza wewnątrz i przy 40
    stopniach na zewnątrz będzie się przegrzewać.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 7. Data: 2012-10-17 14:30:19
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2012-10-17 12:53, Albercik pisze:
> [...]
    > niej, czy też lepiej żeby były te elementy nad nią? Termostat zamierzam
    > umieścić obok najwrażliwszego elementu, ale nie bezpośrednio nad grzałką.

    IMHO nie powinno się dawać ogrzewacza bezpośrednio pod wrażliwym
    elementem, bo będzie w strumieniu ciepłego powietrza o nieustalonej
    temperaturze. Lepiej dać sterownik po prostu w górnej części szafki i
    założyć, że cała górna część obędzie gromadzić cieplejsze powietrze,
    wiec tam umieścić czujnik temperatury. Musisz założyć, że cała objętość
    szafki będzie miała oczekiwaną temperaturę a nie jedynie jej mała część>
    no chyba ze sobie wygrodzisz i ocieplisz, ale wtedy będą problemy w lecie.
    Nie wiem jaką temperaturę sobie przyjmiesz ale radził nie za niską bo
    będziesz miał kondensację pary wodnej w środku.
    Współczynnik utraty ciepła z obudowy metalowej to około 5,5W/m^2K. Przy
    tych wymiarach i założeniu deltaT=40 K, wyjdzie ci potrzebna moc cieplna
    około 99 W. Od tej wartości odejmij moc urządzeń. Tu masz arkusz do
    obliczeń.
    http://www.astat.com.pl/download.php?file=pliki/stul
    z_program_doboru.xls

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 8. Data: 2012-10-17 15:23:31
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 17 Oct 2012 14:30:19 +0200, Mario napisał(a):

    > Współczynnik utraty ciepła z obudowy metalowej to około 5,5W/m^2K.

    Ale mnóstwo zależy od wiatroszczelności obudowy i jej ekspozycji na wiatr.
    Wymagana moc może się okazać o rząd większa niż wyliczona :)
    --
    Jacek

  • 9. Data: 2012-10-17 15:27:03
    Od: Mario <m...@...pl>

    > Ale mnóstwo zależy od wiatroszczelności obudowy i jej ekspozycji na wiatr.
    > Wymagana moc może się okazać o rząd większa niż wyliczona :)

    Oczywiście. Ale chociaż wiatroszczelność powinna być zapewniona przy IP65.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 10. Data: 2012-10-17 17:00:19
    Od: Pawel O'Pajak <o...@i...pl>

    Powitanko,

    > Skrzynka nie będzie izolowana,

    Policzyc sie da bardzo prosto, tylko trzeba znac powierzchnie (znasz) i
    miec wspolczynnik przenikania ciepla dla blachy. Brzmi to zabawnie, bo
    zwykle odnosi sie on do materialow budowlanych i sa to wartosci rzedu
    np. 0,3 W/m2*K, blacha, hmm, trudno oszacowac, pewnie kilka rzedow
    wielkosci wiekszy.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa