  • 51. Data: 2014-11-24 14:56:10
    Temat: Re: filtry Marumi Exus
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    XX YY <f...@g...com> writes:

    > zrob , pokaz co potrafisz.
    > kazdy wie lepiej , tylko malo kto potrafi.

    Nie twierdziłem, że to takie trywialne.
    Ale widzę że sytuacja jest dynamiczna i to, co ważne, w kierunku
    pozytywnym :-)
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 52. Data: 2014-11-24 14:58:18
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Piotr Kosewski <p...@m...nowhere> writes:

    > No ale spoko. Wystarczyłoby spędzić nad tym zdjęciem z 5 godzin i...
    > nadal nie wyglądałoby jak zrobione z CPL, ale przynajmniej nie byłoby
    > żenujące. :)

    Bez przesady, wystarczy zaznaczyć tylko część zdjęcia. Aczkolwiek tak
    szybki jak założenie filtra to nawet w przybliżeniu nie jestem.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 53. Data: 2014-11-24 15:08:38
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    XX YY <f...@g...com> writes:

    > myslisz bardzo stereotypowo i powtarzasz wyswiechtane w siecie slogany
    > padajace z ust poczatkujacych wlascicieli aparatow cyfrowych ,

    Ale nie sugerujesz chyba, że filtry z polaryzatorem wymyślono dopiero
    w erze aparatów cyfrowych?

    > na zdjeciu morza nie ma przepalow.

    Filtr polaryzacyjny nie służy przecież do likwidowania przepałów.
    Od tego jest czas naświetlania, przysłona, czułość matrycy/kliszy,
    a jeśli tego brakuje, to np. szare filtry.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 54. Data: 2014-11-24 15:10:37
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Montag, 24. November 2014 14:58:20 UTC+1 schrieb Krzysztof Halasa:

    > Bez przesady, wystarczy zaznaczyć tylko część zdjęcia. Aczkolwiek tak
    > szybki jak założenie filtra to nawet w przybliżeniu nie jestem.
    > --
    > Krzysztof Hałasa

    jesli zapisesz sobie obrobke jako akcje w ps
    jestes spokojnie gotowy w 30 sek. bez tego moze 15 sek dluzej.

    jesli ktos na starcie wie , ze sie PLC nie da symulowac i to jest jedyny filtr ,
    ktorego zastapic sie nie da , to niech nawet nie probuje.

    efekty dzialania PLC to sa liczby - dokladnie te same liczby jakie mozna osiagnac
    obrobka . oczywiscie istnieja wyjatki , ale to glownie fotografia techniczna.

    jesli sie wie jak dziala PLC to w takich widokach krajobrazowych jest to bardzo
    archaiczna metoda , ktora mozna bardziej zaszkodzic niz pomoc.
    nie da rownomiernie za pomoca PLC wytlumic swiatla spolaryzowanego przy uzyciu
    szerokiego kata. Kierunek polaryzacji w stosunku do kierunku przepuszczania filtra
    zmienia sie wraz z katem padania swiatla na filtr.
    w tele tego problemu nie ma , za to slabszy filtr rujnuje rozdzielczosc.
    Po co , jesli nie trzeba ?

  • 55. Data: 2014-11-24 15:15:31
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    > Od tego jest czas naświetlania, przysłona, czułość matrycy/kliszy,
    > a jeśli tego brakuje, to np. szare filtry.

    no wiszisz , nie rozumiesz dzialania filtra - istoty.
    przyslona , czas sciemniaja calosc w ten sam sposob.
    usuawasz przepaly niedoswietlajac , jednoczesnie na dole wychodzisz najciemnjeszymi
    partiami poza rozpietosc tonalna matrycy , obcinasz dane z dolu, czyli obcinasz
    cienie.

    PLC potrafi odciac swiatlo spolaryzowane , jakim sa np odbicia slonca na powierzchni
    wody - to beda te punktowe przepaly.
    jesli przeszkadzaja mozesz je odciac , czyli sciemnic ich obraz, bez naruszenie
    reszty .
    Tutaj tego nie ma.

  • 56. Data: 2014-11-24 15:57:58
    Od: Piotr Kosewski <p...@m...nowhere>

    On 2014-11-24 14:58, Krzysztof Halasa wrote:
    > Bez przesady, wystarczy zaznaczyć tylko część zdjęcia. Aczkolwiek tak
    > szybki jak założenie filtra to nawet w przybliżeniu nie jestem.

    Wtedy będzie widać przejście. Samo wyrzeźbienie zaznaczenia tak, żeby
    nie skończyć ze śmiesznymi liśćmi, to już będzie kilka ładnych minut.
    A potem suwaki, potem twarda obróbka (odbicia, detale). Hohoho.

    Pomijam już zupełnie jakość finalnego produktu i tak dalej. Dla
    uproszczenia problemu przypuśćmy, że da się zreplikować filtr
    polaryzacyjny na komputerze.

    Pozostaje pytanie: po co?
    Po co się zmagać z obróbką, skoro filtr to raptem 100-200 zł.
    Dla amatora (np. mnie) to jest dodatkowy wydatek na hobby, ale dla
    profesjonalisty to jedna z lepszych inwestycji, duża oszczędność czasu.

    Wszak meble też można przynieść ze sklepu na plecach, ale jednak
    wymyślono samochody i nikt nie podważa ich sensu. :)

    pozdrawiam,
    Piotr Kosewski

  • 57. Data: 2014-11-24 17:09:51
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Montag, 24. November 2014 15:55:24 UTC+1 schrieb Piotr Kosewski:

> [...]
    >
    > Wszak meble też można przynieść ze sklepu na plecach, ale jednak
    > wymyślono samochody i nikt nie podważa ich sensu. :)

    filtr na komputerze w motywach krajobrazowych symulujesz z duzo lepszym skutkiem ,
    efekt mozesz dozowac. filtr ma mase wad , czesto w ogole daje wynik niezadawalajacy ,
    np dla szerokiego kata.
    nie pokryjest 24 mm rzeczywiscie idealnie ta sama skutecznosci fitra - wynika to z
    zasad rzutu na plaszczyzne pod katem.

    co wygodniej ?
    oczywiscie ze obrobka.
    wariant optymistyczny - lato miejscowosc nadmorska.
    musisz gdzies miec ten filter schowany - albo plecak , torba , albo powiedzmy w
    slipkach gdzies na j...kach , mniejsza o to.

    musisz zdjac oslone przeciwsloneczna , gdzies ja musisz schowac.
    musisz wyjac opakowanie , otworzyc je i najczesciej tlustymi palcami zakrecic filtr
    najczesciej slim na obiektyw - ladna zabawa zeby nie zatluscic szkla.
    teraz trzeba to opakowanie filtra tez gdzies schowac.

    za pare minut jestes w innym miejscu , filtru nie poftrzebujesz - to samo na odwrot.

    i dalej - masz obiektyw powiedzmy 4.0
    filtr to 2-3 i nawet czasami 4 ev a wiec z obiektywu 4.0 robi sie 8-11 !
    musisz wydluzyc czasy , rosnie plamka rozmycia wskutech dluzszego naswietlenia ,
    ostrosc spada , albo i trzeba podniesc IS=, spada dynamika.
    a jesli potzebujesz GO to trzeba przymknac jeszcze przyslone o dobre 2 EV.

    obrobka pierwszego zdjecia - widoku na miasto zajela mi nie wiecej niz 30 - 40 sek.
    to jest prawie automat. robione to jest z zapodanego jpegu , gdyz rawu juz dawno nie
    ma.

    przez obrobke w ogole nie zawracam sobie glowy filtrem , nie musze miec, nie musze o
    nim pamietac.

    trudne przypadki odbicie np na szkle wygodniej usuwa sie filtrem , ale jeszcze
    trudniejsze np odbicia na obrazach olejnych , filtr czesto nie wystrcza - trzeba
    przez obrobke. jesli wiesz jak - to kwestia mniej niz minuty.

    panowie pisze do was jako stary praktyk , ktory z niejednego pieca chleb jadl i nie
    latwo ulegam powierzchownym opiniom wyglaszanym przez laikow na forach.

    pierwsze pytanie poczatkujacych w nadziei poprawienia swoich wynikow - jaki polar
    kupic ? mysla , ze jesli kupia to bedzie lepiej - najczesciej bedzie gorzej.

    Juz nie mowie o zafarbnie wprowadzanym przez PLC , nawet ten slynny marumi chwalony
    przez optycznych robie niezle numery.

  • 58. Data: 2014-11-25 20:27:58
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    XX YY <f...@g...com> writes:

> [...]
    > usuawasz przepaly niedoswietlajac , jednoczesnie na dole wychodzisz
    > najciemnjeszymi partiami poza rozpietosc tonalna matrycy , obcinasz

    A co mi tam, może dynamika matrycy jest wystarczająca.

> [...]
    > na powierzchni wody - to beda te punktowe przepaly.
    > jesli przeszkadzaja mozesz je odciac , czyli sciemnic ich obraz, bez naruszenie

    Różnica jest taka, że filtr odcina światło selektywnie (czy to są akurat
    przepały, to nieistotne). Nie tak jak z tym plakatem.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 59. Data: 2014-11-26 00:04:57
    Od: d...@v...pl

    W dniu poniedziałek, 24 listopada 2014 10:04:24 UTC+1 użytkownik XX YY napisał:

    > o tym , ze sie nie da - to wszyscy wiedza .
    > o tym , ze sie jednak da - wiedza tylko ci lepsi.

    Że się da twierdzą tylko ci, co poza kasowaniem odbić i ściemnianiem nieba nie wiedzą
    o co w polarze chodzi. A chodzi o wydobycie detalu który bez filtra nie zostanie
    zarejestrowany.
    Pozdrawiam Marcin

  • 60. Data: 2014-11-26 00:53:17
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-11-24 10:04, XX YY pisze:

    > przyklady wreszcze prosze - bez tego piszesz po proznicy !
    >
    > o tym , ze sie nie da - to wszyscy wiedza .
    > o tym , ze sie jednak da - wiedza tylko ci lepsi.

    Filtr polaryzacyjny pozwala zapisać to, czego bez filtra
    po prostu nie widać. Żadne operacje na obrazie nie odtworzą
    niewidocznych szczegółów. Przykład skrajny:

    Bez filtra: http://piotrne.republika.pl/Bez-filtra-251.JPG
    Z filtrem: http://piotrne.republika.pl/Z-filtrem-252.JPG

    Spróbuj przerobić "komputerowo" pierwszy obraz na drugi...

    Filmik: http://youtu.be/o_TE8hZ_kTE

    P.