    From: kilokitu <k...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: fox hole
    Date: Sat, 13 Nov 2010 07:23:00 -0800 (PST)

    On 13 Lis, 15:05, Marcin Gąska <w...@w...pl> wrote:
> [...]
    Witam,

    > Zdziwisz sie , ale dziala niektorym ludziom ;)
    Oczywiście że ten układ będzie działał... problemem będzie tylko to
    czy Ty będziesz zadowolony z jego działania.
    Dawno temu... czyli prawie 50 lat minęło kiedy budowałem pierwsze
    detektorowe odbiorniki radiowe. Mieszkałem wtedy na wsi i miałem
    warunki na rozwinięcie anteny o długości ponad 40 metrów. Nawinąłem
    kilkanaście różnych cewek, do rezonansu (w tym odbiorniku NIE MA
    rezonansu) używałem różnych kondensatorów (również własnoręcznie
    robionych) wypróbowałem też różne diody (najlepsza była DOG53) i muszę
    przyznać, że ani razu działanie układu mnie nie satysfakcjonowało. W
    pobliżu mnie nie było ani jednej silniejszej stacji. Najbliższa w
    Czechosłowacji Praha1 (270 kHz) była słaba a Raszyn (227 kHz) wtedy
    też nadawał małą mocą i był oddalony ode mnie ponad 300 km. Aby
    uzyskać dobrą selektywność cewka musiała być nawinięta dość grubym
    drutem (fi=1 mm) a kondensator musiał mieć 400... 500 pF. Inaczej
    słychać było sąsiednią stację. Selektywność układu na falach średnich
    czy krótkich jest żadna... słychać najsilniejsze stacje jednocześnie
    przy czym zmieniają się one jak w kalejdoskopie bo tak zmienna jest
    propagacja. Oczywiście aby cokolwiek usłyszeć potrzebna była grobowa
    cisza w pokoju inaczej szum drzew za oknem albo padający deszcz na
    parapet uniemożliwiał odbiór. Budowanie takiego radia ma sens tylko
    wtedy jak mieszka się co najwyżej kilka kilometrów od nadajnika dużej
    mocy. Dużo lepiej działa odbiornik z dodatnim sprzężeniem zwrotnym :)